Varebilers topfart skal begrænses til 120 km/h, mener EU
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Varebilers topfart skal begrænses til 120 km/h, mener EU

Det skal være slut med håndværkere i Mercedes-Benz Sprintere eller Renault Trafic, der buldrer ud ad motorvejen med 150 i timen.

EU-Parlamantet har vedtaget et forslag, som blandt andet lægger en dæmper på hastigheden, så varevognene fra 2025 simpelthen ikke kan køre hurtigere end 120 km/h, når de bliver leveret fra fabrikken.

Målet er at rundbarbere CO2-udslippet fra varevognene. Det skal ned på højst 120 gram CO2 pr. kørt kilometer. I dag udleder en varebil i gennemsnit 200 gram CO2 pr. kilometer, og noget af den udledning kunne begrænses med lavere brændstofforbrug, hvis varebilerne ikke kan køre så hurtigt, mener EU-Parlamentet.

EU har i forvejen en målsætning om, at nye varebiler i 2020 maksimalt må udlede 147 gram CO2 pr. km, og det er helt utilstrækkeligt, mener miljøorganisationen Det Økologiske Råd.

»2020-kravene er decideret latterlige, fordi varebiler går fri for miljøkrav, der virkelig kan bruges til noget. Så en begrænsning på 120 km/h og 120 g CO2 pr. km lyder umiddelbart godt. Men lad os nu se, hvor stramme krav vi egentlig får,« siger trafikmedarbejder Jeppe Juul.

Forslagene om skærpede krav for varevogne vil batte i København, hvor antallet af varebiler er fordoblet på godt 10 år. Mere gods er flyttet fra lastbiler over i varebiler, som ikke er omfattet af byens miljøzone.

»Derfor er det helt afgørende, at kravene strammes for kassevognene. For selvom der skal en del varebiler til at modsvare en lastbil, kører der rigtig mange gamle varbiler rundt i København til skade for miljøet,« fortæller Jeppe Juul.

Læs også: Antallet af varebiler i København eksploderer

Tysk modstand

Foreløbig skal lovgivningen om varebiler først færdigbehandles i Ministerrådet, og Jeppe Juul forholder sig skeptisk til, om EU får held til at begrænse varebilernes topfart. Samtidig vil især tyske interesseorganisationer, som eksempelvis Verband der Automobilindustrie (VDA), blive et problem.

VDA kæmper i forvejen benhårdt imod nye krav til personbiler, hvis udslip ifølge EU-Parlamentet skal helt ned på 68-78 gram CO2 pr. kilometer i 2025.

Læs også: Politikere: Alle nye biler skal køre mindst 25 km/l i 2020

De samme bilproducenter, mellem dem Mercedes og Volkswagen, sender også varebiler ud fra produktionshallerne.

»Jeg er helt overbevist om, at VDA og andre tyske lobbyorganisationer vil kæmpe med næb og kløer for at holde de her nye EU-krav nede,« siger Jeppe Juul.

Læs også: Bosch til bilindustrien: Snup en tudekiks

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

De fleste moderne biler kan begrænses på topfarten. Reanult og Ford kan.
Jeg syntes det er en god ide, så mangler vi bare det samme på person biler.
Vi snakker om bil forurening men man er stadig helt til grin hvis man har under 200 Hk under hjælmen.
Jeg klarer mig fint med 80 Hk og kan sagtens følge den lovlige trafik så hvad er problemet.?

  • 11
  • 20

Max:

Hvorfor føler du det er legitimt at sige "jeg har ikke behov for mere end 80 HK, derfor skal alle andre begrænses til dette" ?

Du har ret til selv at vælge hvor meget motorkraft du ønsker dig, men det er dit personlige valg. Giv dog andre mennesker den samme valgfrihed som du tager til dig selv.

  • 22
  • 7

Hvor mange varebiler med 120 km/h i København???

Minder mest om et beskæftigelsesprojekt for Embedsmænd, der er løbet løbsk og ingen tør standse det...

  • 14
  • 8

Kristian

Med mindre du kører med stor campingvogn eller du kører lastbil / bus så har du heller ikke brug for mere. Tænk hellere lidt på milliøet end din egen potensforlænger.

  • 10
  • 17

Er det nu et klogt valg. Det vil give flere overhalinger: De vil blive overhalet af personbiler når fartgrænsen er 130 og de vil sikkert også overhale personbiler hvor fartgrænsen er 110.
Det er jo lidt lige som de "elefantoverhalinger" der forsøges undgået mht. lastbilerne.

  • 13
  • 4

Hvorfor føler du det er legitimt at sige "jeg har ikke behov for mere end 80 HK, derfor skal alle andre begrænses til dette" ?

Du har ret til selv at vælge hvor meget motorkraft du ønsker dig, men det er dit personlige valg. Giv dog andre mennesker den samme valgfrihed som du tager til dig selv.

Det er ikke sådan det fungerer i lille Danmark - personlig frihed, det må du til Schweiz for...

Men jeg er enig med dig, Max og hans ligesindende har set sig sure på biler, og når de får os alle klemt ned i en Toyota Aygo, så finder de på noget nyt som skal forbydes...

Hvis miljø virkelig er det vigtigste, hvorfor forbyder vi ikke elektricitet og afbrænding af enhver art (inklusiv til at holde varmen om vinteren) ??? Endnu bedre hvorfor ikke børnefødsler, for så er vi da på den sikre side...

I guder mand, some people

  • 16
  • 11

det er for en gangs skyld en rigtig god ide fra EU. De håndværker/firma biler tromler afsted
uden hensyn. Og så er de fleste overlæssede, langt over hvad de er målt til.
Skulle det tage for langt tid i EU , bør vi tyvstarte herhjemme med loven , og så ikke 120 km/timen
men max 100 km/timen.
Det er en "varm kartoffel" der skal gribes , men se at få den kastet.

  • 14
  • 12

Teknisk set har du heller ikke BRUG for at kunne ytre dine meninger.
Det ville sikkert også spare miljøet for lidt strøm, da du nok ikke ville sidde ved en computer så meget.

Men ville det slet ikke genere dig at miste en frihed?

  • 5
  • 8

Vi skal også leve men derfor kan vi jo godt tage lidt hensyn til vores skrøbelig miljø.

Med hensyn til børn, ja det er en god ide som kun Kina har indset.

1 barn pr. familie løser rigtig mange ting og det er helt gratis.

  • 6
  • 13

Max :

Din kommentar er lidt malplaceret.

Du mener det er okay med 1 barns-politikken, men ser igennem fingrene med at kineserne, forurener som idioter.

Køb en lille mikro bil, til under 100K.
Men pyt være med sikkerheden, bare den kører langt på literen, som er godt for miljøet.

Varevogne på gule plader skal sidestilles med lastbiler, 90 Kmt.

  • 6
  • 7

Forurening kan vel ikke være eneste grund til at sænke max-hastigheden?
Hvis man vil begrænse denne, så kunne man vel bare lave max-grænser for forurening fra varevognene, ligesom for personbiler? Hvis en producent ikke kan komme under grænsen, så kan han jo vælge at lægge en hastighedsbegrænsning ind - men hvorfor skal producenten, som godt kan finde ud af at lave en miljørigtig bil også begrænses?

Der må være andre grunde til begrænsningen end rene miljøhensyn. Eller giver det ingen mening.

  • 6
  • 0

Desperat.......

Hvis der ikke skal mere til for at gøre en desperat, jamen så er det jo nok det jeg er.

Mener dog stadig, at gule-plade biler skal side-stilles med lastbiler, farten ned på 90 Kmt.......

  • 4
  • 4

Et hurtigt goal seek over problemstillingen viser at hvis fabrikanten sætter maksimal hastighed til 0 km/h så udleder varebilerne 0 g CO2.

Advarsel: En hvis form for sarkasme kan forekomme.

-Eivind

  • 7
  • 6

Det var nu ikke 90 Km/t på gulplade biler jeg hentydede til for det syntes jeg er fint. Som andre har beskrevet kører de fleste mildest talt spændende.

Det var din kommentar til 1 barns politikken jeg hentydede til.

  • 0
  • 2

Nu kommenterede jeg, kun på det du selv skrev.

"Vi skal også leve men derfor kan vi jo godt tage lidt hensyn til vores skrøbelig miljø.

Med hensyn til børn, ja det er en god ide som kun Kina har indset.

1 barn pr. familie løser rigtig mange ting og det er helt gratis. "

At du så forsøger at tørre den af på mig, er usmageligt.

Men takker da, fordi du er enig i de 90 Kmt.

  • 0
  • 1

Og ja du hedder Brian.

PS, jeg stopper her, der er ingen grund til yderligere diskussion. Der er for mange Brian´er.

  • 2
  • 3

Den skal bare justeres lidt.

Fartbegrænsningen skal enten op på 130km/t eller
endnu bedre var det, hvis samtlige biler blev begrænset til 110km/t og det blev den øvre grænse.

  • 5
  • 3

Der er sgu da ikke mange varebiler der ræser afsted med 150km/t. Altså mig bekendt er der kun et land, hvor det overhovedet er tilladt. Herhjemme må de køre 130km/t, og det er kun på de ret tomme strækninger. Alligevel synes jeg ikke det er noget de gør. De ligger tit på de der 120km/t. Så er det for tyskernes skyld? Ja - man må køre 150km/t i Tyskland. Tilgengæld er der så meget trafik, at det tit er næsten umuligt. Jeg tror ikke man sparer et gram CO2 på det der, men man får beskæftiget en forfærdelig masse bureaukrater.

  • 4
  • 4

Hvis myndighederne ikke orker, ikke kan, eller ikke vil sörge for at gäldende lovgivning overholdes, hvad giver så folk den ide at yderligere lovgivning vil blive respekteret?

  • 2
  • 2

Det ville resultere i højere sikkerhed og mindre forurening hvis varebiler blev begrænset men det er da hul i hovedet at introducere endnu en ny hastighedsgrænse. Man forøgede jo netop hastighedsgrænsen på personbiler med trailer på motorvej for at de ikke skulle genere lastbilerne.
Jeg tror en ny hastighedsgrænse vil resultere i flere ulykker og mere forurening pga flere accelerationer og opbremsninger.

Til de der forslår at varebiler skal helt ned og køre 80~90... Er i selv interesseret i at skulle betale det ekstra det vil koste når håndværkeren skal bruge det længere tid på at komme frem til deres kunder? I flere overenskomster er der afsat et maksimum af tid der må bruges hver dag på transporttid, resten skal betales som almindelig timeløn.
Derudover er det jo også chauffører der er vant til at køre med tunge biler, det er i min verden fuldstændig absurd hvis varebiler skulle sætte farten ned mens Karsten og Gitte nede fra nummer 16 må køre lige så hurtigt som de altid har gjort i deres Porsche Cayenne der forurener og vejer lige så meget.

  • 3
  • 1

Trækker min udtalelse tilbage,det var ikke pænt sagt.

Har tjekket din svar til andre, under din profil, det siger alt om dig.

Du har dog ret i 1 ting,diskussionen slutter her............

  • 1
  • 2

Forslaget om maks hastigheden skal ikke blandes sammen med forslagene om den maksimale gennemsnits udledning af CO2, man kan sagtens vedtage en elektronisk fartbegrænser for varebiler til ikrafttræden 1.Januar 2014, og senere stramme kravene fra 203g til 147g CO2 udledning per 1.Januar 2020.

Læg også mærke til at en fartbegrænser på 120kmt vil lempe CO2 kravet, bilen får et lavere CO2g per km ved at den dyre måling for biler der kan køre mere end 135kmt udgår, alene derfor vil de fleste fabrikanter indføre begrænsningen, selv uden en lov, dvs fra 2020, så forskellen er kun at det sker fra 2014, og at det bliver ens for alle.

Og de enkelte medlemsstater kan sagtes vedtage lavere tilladte hastigheder på deres vejnet, dvs at når varebilen kan køre max 120kmt, så kan vi i Danmark godt vedtage at varebiler på vores vejnet højst må køre 90kmt, den ene begrænsning er jo på bilen hvor den anden skal administreres af føreren, så argumenter om flere overhalinger, eller at der skulle blive konflikter i lovgrundlaget kan jeg ikke se.

Med 53 stemmer for, 4 imod og en fraværende er der stort flertal for.

Den Tyske Mr Krahmer mener ikke at man kan vedtage den slags i EU, han mener det skal være individuelt i hvert enkelt medlemsland, at man ikke kan stramme yderligere på områder hvor der allerede er vedtaget stramninger, og at hver medlemsland skal have individuelle regler.

Kort sagt så skal intet der kan bruges til af forhale processen være uprøvet.
http://www.europarl.europa.eu/news/da/pres...

  • 1
  • 0

På en eller anden måde skal varerne jo frem til slutbrugeren i byen - med mindre der skal indrettes afhentningssteder i kanten af den cirkel, der fremover jo kan hedde cykelzonen - Så kan alle miljøfrelste cykle ud til afhentningsstederne i cirklen, og være glade for, at miljøet inden for cirklen er meget - meget rent. God cykeltur. Men tilbage til virkeligheden - der er da rigtig god fornuft i, at lastbiler i byer bliver erstattet af varebiler. Både miljømæssigt, sikkerhedsmæssigt og på alle mulige andre måder - og kan man køre 120 km/t i byerne.

  • 0
  • 1

Hvorfor er det at i mener at en begrænsning af tophastigheden vil reducere HK og trækkraft?
Hvis det var tilfældet, ville lastbiler godt nok få det svært...

Er der nogen der kan redegøre for ulemperne ved at begrænse almindelige personbiler til 130kmh? Altså lige bortset fra de sædvanlige med personlig frihed og andre følelsesmæssige udbrud.

  • 3
  • 1

Og når de altid udelukkende har kørt langsomt, bliver partikelfiltre og katalysatorer m.m. sodet til, og bilen ender med at forurene mere end før, når de ikke bliver blæst igennem en gang imellem.

  • 1
  • 2

Man kunne også belønne folk som samkører mere end man gør i dag. Man kan også belønne folk med en gratis cykel, hvis man bor tæt på sit arbejdssted og cykler til/fra arbejde.
Alle de vanvittig billige flyrejser kunne også forsøges mindsket. Det forurener måske mere end mange biler.

  • 0
  • 2

Så kan alle miljøfrelste cykle ud til afhentningsstederne


Jeg tror du har misforstået forslaget, fartbegrænsningen indførers for at lægge en dæmper på EU´s energi import, dvs den ubalance på energi området der fastholder os i den såkaldte finanskrise, når vi sender så mange penge ud af EU i bytte for energi, så falder vores økonomiske aktivitet, det er ikke holdbart i længden.

At Danmark har overskud på energiregnskabet er fint, men vi har ikke så meget overskud at vi kan trække hele EU eller bare vores samhandels partnere og dem de handler med, når det går skidt for vores samhandelspartnere så smitter det af på os.

Fartbegrænsningen er primært for vores økonomi, og for klimaet, at det så smitter af på nærmiljøet, støj fra motorvejen, og smitter af på trafiksikkerheden det er jo bonus.

  • 1
  • 2

Og når de altid udelukkende har kørt langsomt, bliver partikelfiltre og katalysatorer m.m. sodet til, og bilen ender med at forurene mere end før, når de ikke bliver blæst igennem en gang imellem.

Hvor går grænsen, dem der kører på en 110kmt motorvej eller på landevej til arbejdet, de må være i farezonen for det er jo endnu langsommere end de 120kmt hvor du mener bilerne soder til?

Og hvad med alle de biler der ikke engang kan køre 240kmt, eller lovlydige brugere, der ikke jævnligt kører på lukket højhastigheds bane, er de så også i farezonen?

  • 2
  • 1

For en sjældent gang et brugbart forslag fra EU. Varebiler over 2.500 kg totalvægt burde hastighedsbegrænses til 100 km/h og ikke først fra 2025, men faktisk så hurtigt som mulig. Af sikkerhedsmæssige grunde, ganske simpelt, da de fleste rigtige varevogne har mindre sofistikerede sikkerhedssystemer end store personvogne. At det også gavner miljøet og pengepungen er naturligvis værd at tage med. 120 km/h som tophastighed for personvogne på motorveje, burde være naturlig. Jeg kører fint på lange ferierejser uden at være over 120 km/h i min Volvo limousine... Behovet for højere hastighedgrænse er kun tegn på dårlig planlægning.

  • 4
  • 3

Troede at historien var en latterlig joke.
Hvor stor er den faktiske besparelse ude i det virkelige liv?
Og ikke i et simpelt regneark.

Hvorfor får de her EU hoveder ikke et forslag igennem at det skal være obligatorisk med fartpilot i solgte biler i EU.
Meget simplere. Meget mindre diskussion. CO2 udledningen ville være nærmest nul i beslutningsgangen.

Mvh.

  • 2
  • 1

Næh det har intet med miljøet at gøre.

Havde det været for miljøet, havde man vedtaget at ingen ny producerede biler, efter 2025, måtte kører p fossile brændstoffer. Så havde de valgt at fremtidens biler kørte på brint.

I Danmark har vi en fart begrænsning på 130 km/t hvis ikke andet er skiltet på motorvejene. For lastbiler, busser og biler med trailere/campingvogne, er hastigheds begrænsningen 80 km/t. OG det er virkelig træls at have fart pilot, fordi der er så mange folk der ikke har fornyet deres kørekort, så de kender reglerne her i landet. Desuden er der alt for mange der ikke ved at deres fartviser, viser 1-10 km/t mere en de i virkeligheden kører.

  • 1
  • 2

Endnu et tåbeligt og bureaukratiserende forslag fra denne overflødige institution.
Hvis et sådan forslag skulle have nogen som helst effekt må man vel kunne konkludere, at det er fartsyndere, blandt varevognschauffører, som forurener mest.................................Gud fri mig vel..........lad os komme ud af dette idiotiske foretagende snarest muligt!

  • 3
  • 4

... og det er træls, når folk ikke kan skrive.
"fart begrænsning", "hastigheds begrænsningen", "fart pilot" skal ikke særskrives.

Desuden er der alt for mange der ikke ved at deres fartviser, viser 1-10 km/t mere en de i virkeligheden kører.

Men hvor meget for meget ved de jo ikke, så derfor kunne de jo med lethed komme til at overskride politiets fejlmargin på 3 km/t op til 100 km/t og 3% derover.

  • 0
  • 1

Varebiler over 2.500 kg totalvægt burde hastighedsbegrænses til 100 km/h og ikke først fra 2025, men faktisk så hurtigt som mulig.


Ifølge forslaget skal det gælde både kategorien op til 2.610kg og kategorien op til 3.500kg, over 3.500kg er det ikke en varevogn men en lastbil, og den har jo allerede fartbegrænser på 90kmt, også her er det førerens ansvar aldrig at overskride de i Danmark højst tilladte 80kmt.

Til det med hurtigst muligt, så går forslaget om hastighed på ikrafttræden 1.Januar 2014, forslagene om stramninger i udledning går på 2020 og 2025, artiklen roder det hele sammen.

  • 1
  • 0

Jeg tror du har misforstået forslaget, fartbegrænsningen indførers for at lægge en dæmper på EU´s energi import, dvs den ubalance på energi området der fastholder os i den såkaldte finanskrise, når vi sender så mange penge ud af EU i bytte for energi, så falder vores økonomiske aktivitet, det er ikke holdbart i længden.


Hvis det er fordi vores energi suger penge ud af økonomien så kunne man overveje de kolossale afgifter der findes på netop energi. Når en almindelig dansker betaler over 2kr per kwh, så er det da klart der ikke er penge til forbrug...

  • 0
  • 0

Amerikanske varevogne og trucks er begrænset til 160, hvilket er ganske fornuftigt og fungere fint i det daglige.
Lav tophastighed bør begrundes i sikkerhed og ikke co2 udledning, for enhver som har haft en bil med få hk ved at så snart den får fuldt læs og fuld gas, så betyder selve hastigheden ikke særligt meget for forbruget.
Men jeg forudser en voldsom stigning i salget af brugte varevogne da det er umuligt at forbyde disse og ikke teknisk muligt at begrænse dem uden store omkostninger til følg.

  • 0
  • 0

Hvis det er fordi vores energi suger penge ud af økonomien så kunne man overveje de kolossale afgifter der findes på netop energi. Når en almindelig dansker betaler over 2kr per kwh, så er det da klart der ikke er penge til forbrug...


Helt enig i at strømprisen er alt for høj, men ikke enig i at det er det der dræber Danmarks eller EU´s økonomi, afgifterne er jo kun omfordeling, vores import/eksport af strøm er stort set i balance, og de penge du mister bruges i stedet for af staten, men set på EU plan er det et fundamentalt problem at store summer sendes ud i bytte for energi.

En fartbegrænsning på 120kmt er en meget lille pris at betale for de arbejdspladser der ellers eksporteres ud af EU sammen med pengene for energien.

Det bliver spændene at se om det bare er første skive af salamien, så vi herfra kan kappe 10kmt på varebilens tophastighed hver gang emnet kommer op, eller hvornår personbilerne står for skud, det kan ikke vare længe.

  • 0
  • 0

De ku' opføre sig, som voksne og stoppe deres evendelige flytte-cirkus og dér spare anseelige mængder CO2, fosile brændsler og utallige andre rescourcer, og vores penge!!!

Det en gigantisk børnehave for emsige embedsmænd og selvfede politikere.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten