Vanvittige internationale udsving i priser på F-35-jagerfly
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Vanvittige internationale udsving i priser på F-35-jagerfly

Selvom det - ifølge den amerikanske rigsrevision - går fremad med udviklingen af kampflyet F-35, er der stadig massiv usikkerhed omkring, hvad det vil koste at anskaffe, drive og eje kampflyene. Nu har en rapport fra det canadiske forsvarsministerium båret ny brænde til bålet.

Ifølge rapporten, der er beskrevet af den canadiske avis The Hill Times, vil det i værste tilfælde koste de canadiske skatteydere op mod 381 milliarder kroner (71 mia. CAD) at anskaffe og eje 65 F-35 kampfly i 36 år, når alt regnes med. Det svarer til 5,8 milliarder kroner per kampfly og vil være en stigning på godt to milliarder kroner per fly i forhold til det nuværende estimat.

På den anden side af den nordamerikanske grænse er der helt anderledes positive forventninger. Internationale nyhedsbureauer beskrev for et par uger siden, at de forventede driftsomkostninger for USA’s kampfly var reduceret med 22 procent til 4.850 milliarder kroner (857 mia USD).

Det beløb dækker ifølge Bloomberg driften af 2.443 kampfly, men det inkluderer ikke udviklingen af flyene og anskaffelse, der i sig selv løber op i 2.200 milliarder kroner. Sammenlagt ender Pentagon på cirka 7.000 milliarder kroner - eller knap tre milliarder kroner per kampfly baseret på 55 års drift og for alle tre F-35-varianter.

Læs også: Minister: Kampfly-ordre for milliarder af kroner skal give danske job

Æbler og pærer-sammenligning? Kun delvist. Hovedproducenten Lockheed Martin har flere gange slået fast, at partnerlandene i F-35-programmet skal betale samme pris for selve flyene, som USA betaler - uanset om vi køber 10 eller 100 fly.

Der vil umiddelbart være variationer i de omgivende udgifter som træning, forbrug af reservedele og brændstof, opdateringer, simulatorer, integrationen af våben etc., der kan give nationale forskelle, men mange udgifter vil være på samme niveau.

Det er præcis det, der vil være fordelen ved at være flere lande sammen om at betale gildet som eksempelvis ved opdateringer og integration af våben.

Tager man de almindelige, forventede canadiske prisestimater og glemmer 'worst case' for en stund, taler vi 3,8 milliarder kroner per kampfly i Canada. Det begynder at ligne estimaterne fra en andet F-35-partnerland, der har været så flinke at offentliggøre prisestimater til almen orientering.

I Norge har politikerne for længst valgt F-35. Oslo anslår, at det vil koste 214 milliarder kroner (230 mia. NOK.) at købe, drifte og eje 52 F-35-kampfly i en periode, der vil strække sig over 30 år. Det svarer til 4,1 milliarder kroner per kampfly - i bund og grund det samme som i Canada.

Læs også: Danske kampfly skal vedligeholdes i Italien

Nordmændene påpeger dog, at der kun er tale om et P-50-estimat. Med andre ord er der 50 procents sandsynlighed for, at omkostningerne vil holde sig inden for de 4,1 milliarder kroner, men naturligvis også lige så stor risiko for at beløbet overstiger estimatet.

Den norske regering har også lavet analyser i et P-85-scenarie, men det fremgår ikke af de officielle dokumenter, hvad levetidsomkostningerne forventes at være, når der skal være 85 procent sandsynlighed for, at de rammer. Men man må formode, at prisen vil være højere.

Analyserne fra Canada og Norge gør samtidig de amerikanske tal interessante, fordi er så lave sammenlignet med beregningerne fra Oslo og Ottawa. For at gøre det ekstra mystisk dækker de over, at USA køber alle tre varianter.

Både B- og C-versionerne er mere avancerede og dermed dyrere end A-versionen, som Norge, Canada og Danmark efterspørger.

Da der stadig ikke er produceret ret mange F-35, set i det store billede og slet ikke i den fuldt udviklede version med fuld operationel software, er usikkerheden naturligvis at forvente sammenlignet med hyldevarer, der har været i drift i årevis, og hvor forsvaret kender de årlige udgifter.

Læs også: USA overvejer at skrotte F-35-kampflyet

Spørgsmålet er, hvad Danmark i givet fald skal betale, hvis vi følger Norge i F-35-sporet. Forsvaret forventer at skulle anskaffe 30 kampfly. Forsvarskommandoen har selve anskaffelsen af flyene til mellem 20 og 30 milliarder kroner, men levetidsomkostningerne er en helt anden sag.

Bruger man Pentagons nyeste tal (tilmed baseret på alle tre varianter og 55 års drift), taler vi i omegnen af 90 milliarder kroner. Tager vi tophuen på og overfører Norges estimater, taler vi over 123 milliarder kroner for at købe og eje 30 F-35-kampfly i 30 år.

Inspiration til worst case-scenariet skal hentes i den nye rapport fra det canadiske forsvarsministerium. Så taler vi 174 milliarder kroner over 36 år.

Faktum er, at ikke mange militære udviklingsprojekter kan holde, hvad de lover i starten. Slet ikke når det kommer til pris og slet ikke moderne kampfly. Se bare på F-22 og B-2 for at nævne et par grelle, men også relativt nye eksempler fra USA. Jo mere avancerede, desto dyrere.

Også europæiske kampfly som Dassault Rafale og Eurofighter Typhoon har overskredet sine budgetter ganske betragteligt. Det er på ingen måde et amerikansk fænomen.

Der er kun et spørgsmål der er interessant, får vi så meget mere fremtidssikret fly for pengene eller kunne vi få næsten lige så meget ved at vælge et fly fra hylden?

  • 2
  • 0