Vandflyrute på vej mellem København og Aarhus

Det private rundflyvningsselskab Samsoe Seaplanes med base på Kattegat-øen Samsø mangler kun Kystdirektoratets godkendelse for at kunne begynde ruteflyvning mellem København og Aarhus ved brug af vandfly.

Efter planen skal vandflyene kunne tage passagerer om bord på Langelinie i København og på den yderste del af Østhavnen i Aarhus Havn.

»Begge havne har sagt ja. Det samme har Trafikstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Søværnets Operative Kommando, Politiet og Fiskeritilsynet. Og de to kommuner synes også, det lyder spændende. Så nu venter vi blot på Kystdirektoratet,« siger Rune Balle fra Samsoe Seaplanes til Check-in.

Det er fly af denne type - Cessna Caravan Amphibian - som Samsoe Seaplanes vil anvende på ruten mellem Aarhus og København. Illustration: Cessna

Ifølge Kystdirektoratet er sagen dog slet ikke behandlet endnu og bliver det først efter påske.

Desuden vil visse ture mellem hovedstaden og Jylland have en mellemlanding i Ballen Havn på Samsø.

Læs også: Fremtidsforsker forudser forbud mod korte flyruter

Selskabet vil anvende en Cessna Caravan Amphibian, der kan medtage ni passagerer, til flyruten, og det er først og fremmest revisorer, advokater, politikere og journalister, som selskabet forestiller sig vil tage den nye vandflyrute til sig.

Der vil blive tale om tre til fire afgange om dagen hver vej, og den umiddelbare vurdering er en pris på omkring 1.500 kroner oplyser Rune Balle til Check-in. Flyvetiden forventes at blive på 45 minutter.

Ifølge Check-in vil selskabets lufthavn bestå af en pontonbro og en pavillion, der kan flyttes, hvis de lokale havnemyndigheder finder det nødvendigt.

Ved afgang fra København vil flyet sejle ud i Øresund, hvor starten vil ske fra et område mellem Trekronerfortet og havmøllerne på Middelgrunden.

Flyet har brug for 500 meter til at starte og 300 meter til at lande, men den største udfordring bliver bølgehøjden, der ikke må overstige 75 centimeter.

Dokumentation

Check-in: Optimisme om vandflyverute Aarhus - København

Emner : Fly
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Afgang direkte fra centrum og ankomst direkte i centrum af landets to største byer. Når det tager længere tid at køre fra Århus til Århus lufthavn, end selve flyveturen tager, er denne løsning klart den mest attraktive. :-D

  • 0
  • 0

Det lyder som en spændende ny transport mulighed mellem de to største byer i Danmark. Dog er jeg ikke sikker på hvor stabil ruten vil være hvis de ikke kan lette/lande når bølgerne er over 75cm, nogen der har nogle stats på hvor ofte det sker?

  • 0
  • 0

Det lyder som en super-god idé. Jeg er måske ikke lige helt i målgruppen hvad angår prisen - men alene for at prøve turen i så lille en flyver kunne jeg da godt finde på at hoppe på en enkelt gang hvis jeg alligevel skal en tur til Århus :D

  • 0
  • 0

den største udfordring bliver bølgehøjden, der ikke må overstige 75 centimeter

  • kunne være interessant med et bud på, hvor ofte denne grænse overskrides (i de påtænkte \'operationszoner\')?

(Også vejrminima (skydækkehøjde/sigtbarhed) vil være en faktor, der influerer på \'regulariteten\').

  • 0
  • 0

Den største fordel er nok, hvis man kan spare en time på de lange gåveje, bagage handling og \"security check\", som man påduttes i de store lufthavne. Ulempen viser sig så bare, hvis man skal med et tilslutningsfly. Så er der langt fra Langelinje til Kastrup....

  • 0
  • 0

Ja, og oven i handelen får er det indledningen til det planlagte nedbrud af internettet på Lørdag.

  • 0
  • 0

Den største fordel er nok, hvis man kan spare en time på de lange gåveje, bagage handling og \'security check\', som man påduttes i de store lufthavne.

Der er sikkert et marked for et luftfartselskab, der vil flyve uden security-check, og med direkte adgang til flyet fra p-pladsen/busstationen.

Du skal bare underskrive en tro-og-love-erklæring om at du ikke har bomber med, og ikke vil sagsøge selskabet hvis nogen af dine medpassagerer har. :-)

PS: Der er nok en websnedker, der har læst noget om sikring mod sql-inject, men han trænger vist til at læse lidt grundigere :-) ; \' DROP TABLE students;

  • 0
  • 0

Der flyver da et væld af sådan nogle i det nordlige Canada og Alaska. Er der mon security check på alle disse?

Mvh.

  • 0
  • 0

Tror sagtens det kunne lade sig gøre uden security check, du bliver jo heller ikke checket når du tager toget eller tager en stor taxa ind til byen

  • 0
  • 0

»Begge havne har sagt ja. Det samme har Trafikstyrelsen, Søfartsstyrelsen, Søværnets Operative Kommando, Politiet og Fiskeritilsynet. Og de to kommuner synes også, det lyder spændende. Så nu venter vi blot på Kystdirektoratet,« siger Rune Balle fra Samsoe Seaplanes til Check-in.

Det var godt nok mange myndigheder der skal høres eller godkende projektet.

1) Århus Havn 2) Københavns Havn 3) Trafikstyrelsen 4) Søfartsstyrelsen 5) Søværnets Operative Kommando 6) Politiet 7) Fiskeritilsynet 8) Århus Kommune 9) Københavns Kommune 10) Kystdirektoratet

Med så mange myndigheder involveret er det vel ikke så sært at skatten i Danmark er så høj.

  • 1
  • 0

Vi behøver ikke vandfly herhjemme. Enhver pilots mareridt eller for den sags skyld flykonstruktørs, er besværet og bøvlet med få samme hydroplan bragt \"Ud af vandet, eller op af vandet\" :-)

  • 0
  • 0

Det er ikke anderledes på andre områder. Længe leve bureaukratismen, da den skaber arbejdspladser. Desværre giver den samtidig anledning til begrænsning af fornuftige initiativer. Og måske er der allerede planlagt et direktorat/ tilsyn som endelig skal godkende ideen.

  • 0
  • 0

Jeg glemte endda to, Samsø Havne og Samsø Kommune.

1) Århus Havn 2) Københavns Havn 3) Trafikstyrelsen 4) Søfartsstyrelsen 5) Søværnets Operative Kommando 6) Politiet 7) Fiskeritilsynet 8) Århus Kommune 9) Københavns Kommune 10) Kystdirektoratet 11) Samsø Havne 12) Samsø Kommune

http://www.samair.dk

  • 0
  • 0

@ Peter Hansen De der 10 stk nævnte er med den klare dagsorden, kom nu og sig nej til dette her forslag. Lider alle pludselig af hukommelsestab mht. Vandlyvere fra flyvningens tidligste barndom HER I LANDET? Men det er i orden være uden for enhver rækkevidde. Hvorfor jeg er så negativ? fordi der endnu ikke er en sådan Rute Århus-CPH.

  • 0
  • 0

Omfatter flyvningens tidligste barndom året 2010 hvor Flyvevåbnets sidste vandfly Sikorsky S61 blev udfaset efter 45 års tjeneste eller det året 1970 hvor Catalinaen PBY 5 og 6 A blev udfaset ?

  • 0
  • 0

Det vil altså sige det skulle være uden særlige problemer med lette fra vandet med en Sikorsky S61. Da må jeg nok bede om en Havarimæssig eller Retslig afgørelse her. Catalinaen PBY5 og 6 A blev udfaset i 1970. Jeg kender en historie om forsyninger af noget flymæssigt, hvor man måtte fravælge noget fordi dette noget ikke fungerede; dette var dog med fastvingede fly (ikke Søfly). Nævnte myndigheder (10 stk) og jeg tror ingen over en dørtærskel.

Selv under en askesky ville man forbyde sådanne fly, så kom ikke og argumentér overfor undertegnede; jeg har intet og jeg gentager intet i klemme overfor Luftfartsdirektoratet. Eller for den sags skyld miste et Flycertifikat, som jeg alligevel ikke har. Det er nok muligt Du giver udtryk for muligheden af en sådan forbindelse, Du kan umuligt anse dette nogensinde bliver aktuelt, hvis Du gjorde dette havde vi slet ikke denne her tråd eller diskussion.

  • 0
  • 0

Når flyet skal lette/lande i København kunne selskabet da blot benytte Peblinge Sø. Den ligger så centralt i København man kan komme, er 600m lang, og bølgegangen deri er nok sjældent over 75 centimeter, selv i stærk blæst....

I Aarhus må man så enten tage Brabrand sø eller benytte en del af havnebassinet hvis man vil undgå for meget bølgegang :-)

  • 0
  • 0

Altså bortset fra de mange fugle, husene der laver turbulens og lysmaster etc. i begge ender af søen så ville beboerne omkring peblingesøen nok blive ret sure over støjhelvedet fra sådan en flyver..

  • 0
  • 0

S-61 ophørte i praksis med at være vandflyver da den fik installeret FLIR. ESK 722’s erfaring var nok at det med at lande på vandet for at samle folk op, sjældent var anvendeligt i Danske farvande. Dertil kommer at selv for en marineflyver er saltvand og flyaluminium en dårlig kombination.

Tyskerne havde et mindre heldigt forsøg med søfly på Peblingesøen først i 40’erne. Peblingesøen er for marginal til søfly.

I 20’erne og 30’erne blev der opereret med søfly i Øresund, både fra Kastrup lufthavn og fra Margretheholm.

  • 0
  • 0

Altså bortset fra de mange fugle, husene der laver turbulens og lysmaster etc. i begge ender af søen så ville beboerne omkring peblingesøen nok blive ret sure over støjhelvedet fra sådan en flyver..

Dette er muligvis et dumt spørgsmål fra uvidende mig, men kunne man ikke anvende Damhussøen, som en back-up i tilfælde af dårligt vejr? Lidt længere ude, I know, men hvis alternativet er en uacceptabel lang tur via Tirstrup, så kunne det sikkert accepteres.

  • 0
  • 0

Da den fremherskende vindretning er vestlig. skal flyet - selvfølgelig - starte fra den nye mole i Svanemøllebugten, lande ved Den Permanente i Aarhus og vice versa. Fedt initiativ!

  • 0
  • 0

Det jeg opponerede imod......var.... Finn Jensens udsagn

Hvortil jeg svarede

>

Men Bo, med din viden om skibe, så må du jo have kendskab at nogle af dem, er bygget i andre materialer end dit foretrukne stål. Aerofoil og katamaranfærger ( fra Australien) som eksempler, som sejler i saltvand

Jeg skal ikke udtale mig kvalificeret om Catalinaens og S 61 materialer men da de begge som udgangspunkt er bygget til at operere i maritime områder, vil jeg tro at deres amerikanske konstruktører har taget højde derfor

Aluminium i legerings typen 5083 er svejsbar og saltvandsbestandigog var også kendt dengang 2024 var den foretrukne aluminium til flybygning.

  • 0
  • 0

@ Flemming Sørensen OK _De som foreslår en sådan forbindelse, mener de dette i ramme alvor? Skejby Sygehus ligger nøja´gtig hvor det ligger for effektivt sætte en stopper for en Nærlufthavn her i byen. Så hvis nogen tror på en sådan vandfly forbindelse :-) :-) Fortalerne herfor tror ikke på hvad samme skriver herinde.

  • 0
  • 0

Det er der skam, altså bare damer.

Grunden til jeg er så negativ overfor ideen er som følger: hvis jeg brændte for samme idé da ville enhver Institution sige et stort nej hertil, det er derfor man har Styrelserne :-(

  • 0
  • 0

Det har været spændende at læse kommentarerne til projektet, der er inspireret af hvordan man har løst lignende transportbehov MANGE andre steder i verden. Det bliver også spændende at se om de danske myndigheder tør give tilladelse til det er i årevis har været tilladt i vore nabolande, Tyskland, Norge og somend også Sverige, som vi ynder at kalde \"forbuds-sverige\". Et søfly som Cessna Caravan anvendes i Stockholm, hvor myndighederne er enige om, at hvor en motorbåd har lov til at sejle, må der også startes og landes med søfly. Det er tankevækkende, at man så skal igennem en så lang og træg sagsbehandling som det er tilfældet i Danmark. I maj 2011 besøgte jeg Sydney Seaplanes, hvis chef har danske rødder, og han har bistået med en stor del af forarbejdet, dvs. problematikker omkring bølgehøjder, skyhøjder osv osv, som vi selvfølgelig har gennemtænkt efter at have fået udarbejdet en rapport fra DMI. 3. april rejser jeg til Vancouver i Canada, dels for selv at flyve søfly, dels for at researche endnu mere, og på vej hjem til Danmark skal jeg besøge fabrikken der ombygger Cessna Caravan til amfibie-fly. De kommentatorer der har seriøse spørgsmål og velovervejede kommentarer er hjerligt velkomne til at skrive til mig på rune@seaplaens.dk

  • 0
  • 0

Jeg plejer at sige ”Saltvand kan komme ind overalt og saltvand kan opløse alt”

Saltvand er guds gave til skibsbyggerne, et saltvandsskib holder 30-40 år, et ferskvandsskib holder i min. 100 år.

Hurtigfærger bygget i svejst marinealuminium, har ofte problemer med revnedannelse. Ved bygning af skibe i aluminium skal man være omhyggelig med valg af materialer for at undgå galvanisk korrosion, men ellers har aluminiumsskibe ikke problemer med korrosion. Aluminiumsskibe males under vandlinjen for at undgå begroning.

Svejs aluminium anvendes ikke i flykonstruktion.

Flyvevåbnets første Catalinaer PBY 5A blev skrottet i slutningen af 50erne på grund af korrosion, og erstattet af PBY 6A.

Problemet med S-61 er formentlig ikke selve skroget, men alt andet. Understel, stropelights, antenner m.m. monteret under vandlinjen. Enhver der har prøvet at være under en S-61 under hoist har oplevet hvor meget vand der bliver blæst op bare fra hoist-højde. Efter en landing på havet vil alt være dækket af et lag salt. Mens man endnu øvede landing på vand, landede man helst på ferskvandssøer.

Jeg læste en artikel om et selskab der opererede Twin Otter i Caribien eller Det Indiske Ocean, og netop korrosion var et af de vigtigste vedligeholds emner.

De fleste pontonfly (Cessna en motor, Beaver, Otter, m.m.) operere normalt på ferskvand.

  • 0
  • 0

Problemet med S-61 er formentlig ikke selve skroget, men alt andet. Understel, stropelights, antenner m.m. monteret under vandlinjen

  • måske også [b]motorerne[/b]? Jeg tager forbehold, for jeg ved det faktisk ikke; men de danske Draken fly havde store problemer med korrosion i kompressoren(s forreste trin), et fænomén som faktisk ikke berørte de svenske fly. I Danmark er koncentrationen af kloridioner i luften ganske stor i lavere højder - også i pæn afstand fra Vesterhavet!
  • 0
  • 0

Glæder mig til at se dig i løbet af sommeren.

Jeg har en enorm respekt for din \"rainman\" hukommelse men må dog rette dig. Socatas Rallye serie havde svejste vinger...punktsvejste.... hvilket medførte at den mindste skade kostede en ny vinge, hvor man på andre flytyper kunne bore nitterne ud og skifte pladerne . Der står vist en gammel sag ovre ved Thorkil :o)

Når jeg nævnte 5000 xx aluminium serien som saltvandsbestandig og svejsbar så er det en egenskab denne legeringsserie har.

Jeg sagde intet om at man svejste denne i forbindelse med fly skrog og da slet ikke på amerikanske fly fra den tid. Du må da om nogen vide hvilken mistro amerikanerne nærer til svejste konstruktioner der er udsat for træk og spændinger :o)

De er vist aldrig kommet sig helt over libertyskibenes svejsefejl , så de foretrækker failsafe nittede konstruktioner :o)

Men det har ændret sig for her

http://ing.dk/artikel/122079-nasas-nye-rum...

Er der ny viden til dig :o)

  • 0
  • 0

For en skibsbyger er svejsning = lysbuesvejsning, gassvejsning kan dog lige gå an.

Punktsvejse vinger, det lyder som konservesindustri!

Traditionelt har man bygget flykroppe i gassvejster stålrør, beklædt med lærred og finer.

Swingwingfly som Tomcat og Tornado har vingebox / centralvinge i TIC-svejst titanium.

Bygning af rumskibe til NASA kan vel dårligt kaldes produktion, i øvrigt anvender man Al-Li.

Et gammelt råd til en skibsbygger er at man må have blikket rettet stift fremefter i bakspejlet.

Det har i mange år præget amerikansk maskinindustri, hvis man har noget der virker ændre man ikke på det.

Nu om stunder er amerikanske skibe dog fuldsvejste. Ved samling mellem stålskrog og aluminiumsoverbygning har man tidligere anvendt nitter, men i Europa anvender man i dag svejsning via et bimetal mellemstykke, om det også er nået USA ved jeg ikke.

I Sverige var Draken først og fremmest et luftforsvarsfly, i Danmark var Draken jagerbomber og fotofly. I DK opererer flyvevåbnet meget i lav højde over havet. En af fotoflyenes opgaver var fotografering af WAPA-skibe fra mastetophøjde. Jeg erindre at have set en RAF Nimrod blive affersket efter en havovervågnings mission.

  • 0
  • 0

Med mindre reglerne er blevet ændret, så mener jeg at SLV, rettelse Trafikstyrelsen, kræver at der er en båd der kan sejle op og ned af banen og inspicere den for f.eks. drivtømmer mm. Og mange andre bureaukratiske forhindringer, f.eks. afmærkning af banen med bøjer. Det næste bliver vel krav om belysning?

Der har tidligere været projekter i støbeskeen, søfly mellem København og Aarhus. Sidst jeg hørte om det var det vist en twin Beaver? En 208 på floats kunne også sagtens gøre det, men jeg tror nok ikke der bliver tilladelse til andet end VFR operationer. Nok skal det være VMC for at starte og lande, men ellers havde det været en fordel at kunne overgå til IFR på enroute segmentet.

Det kunne også være spændende, om det en dag kan tillades med GPS baseret anflyvning på vand, fra IFR til non-precision minima, samt det modsatte, efter start (f.eks. 500 fod skybase)

Se her hvor udbredt det er i Alaska: http://en.wikipedia.org/wiki/Lake_Hood_Sea... - Det er vist verdens største samling af vand- og amfibiefly. Der er forbindelse mellem søen og Anchorage Intl airport. Samme princip i Bergen, hvor en lille sø gør at man kan lande med søfly (som i modsætning til amfibiefly ikke kan starte og lande på land). Man kan hente og bringe flyene til/fra søen, så de f.eks. kan komme til vedligehold mm.

Jeg ønsker foretagendet alt muligt held og lykke - det ville være skønt at se denne rute med succes.

Kan ikke lade være med at tænke på om udtrykket

... og min r0v er en vandflyver ...

har noget med reglerne på området, her i Danmark.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten