Vand og offentlig digitalisering: Ingeniøren lancerer to nye medier samtidig
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Vand og offentlig digitalisering: Ingeniøren lancerer to nye medier samtidig

Illustration: Watertech

På et halvt år har Mediehuset Ingeniøren lanceret fire nye medier for professionelle. Nu skrues der op for tempoet.

Den 14. og 15. november åbner mediehuset nemlig også medierne WaterTech og DigiTech for at holde ekstra godt fast i de to målgrupper, der på hver sin måde tegner fremtiden for Danmark med teknologiske og digitale værktøjer i hånden. Dermed når mediehuset at lancere seks nichemedier i år – det er ét mere end der var lagt i pipeline for 2018.

»Vi er med de første lanceringer hurtigt blevet klogere på, hvad der virker, og derfor føler vi os godt rustet til at udvide hurtigere end planlagt. Så da vi stod med to ideer til meget forskellige områder, hvor vi i begge tilfælde kan se et øget behov for grundig journalistik, der ikke dækkes i det danske mediebillede i dag, besluttede vi at lancere begge hurtigst muligt,« siger udviklingsdirektør Mette Vindfeld Rosendahl.

Læs også: WaterTech: Nyt medie om teknologi og vandets kredsløb

WaterTech er til professionelle, der arbejder med teknologi og vandets kredsløb. Mediet henvender sig til virksomheder, kommuner, rådgivere og forsyninger, og journalisterne på WaterTech skriver om emner som drikkevand, spildevand og klimasikring. Et område, hvor Danmark på mange måder er langt fremme både når det gælder teknologisk udvikling og planlægning, og som også har fokus fra regeringen, der vil styrke eksporten af dansk vandteknologi.

Det andet medie, DigiTech, henvender sig til professionelle, der arbejder med digitalisering og it-projekter i det offentlige - både som kunder og leverandører. Også her er der tale om et område, hvor Danmark er langt fremme og som mediehusets it-medie Version2 ser stadig flere sager inden for, som kalder på grundig og konstruktiv journalistik og videndeling.

Læs også: DigiTech: Nyt medie om digitalisering i det offentlige

»Vi må og skal være mediehuset for alle, der arbejder med teknologi og it. Den position styrker vi med vores PRO-medier. De er målrettet de professionelle, firmaer og institutioner, der arbejder med teknologien i deres hverdag. Her har vi en forpligtelse til at være og bidrage til at styrke vidensniveauet,« siger chefredaktør Trine Reitz Bjerregaard.

Adam Fribo bliver redaktør for DigiTech. Han bringer med sig erfaring fra sin tid som journalist for både Version2 og Computerworld, hvor han har dækket it-projekter i det offentlige.

På WaterTech bliver Henrik Munksgaard redaktør, og han har erfaring med området fra sin tid som kommunikationschef i Niras, hvor han var tæt på dele af vandsektoren.

Foruden WaterTech og DigiTech har mediehuset nu følgende PRO-medier under sig:

GridTech – om energi og elektrificering

DataTech – om analytics og data

MobilityTech – om transport og trafik

IndustryTech – om produktion og industri

PRO-medierne giver læserne tre ugentlige nyhedsbreve. Her kan man læse nyheder, interviews, tendenshistorier og debatindlæg samt se navnenyheder og kalender. I slutningen af ugen samler redaktøren op på ugens begivenheder på området.

Interesserede kan tegne et prøveabonnement på PRO-medierne her.

Formindsker værdien af et normal abonnement
Jeg er som IDA medlem ked af tilgangen af disse nye "special" medier. Ud over at jeg ikke længere har adgang til alle artikler på ing.dk vil samfundsdebatten også lide skade. Er der andre en lige en mindre gruppe af specifikke fagfolk der abonnere på disse special tidsskrifter? Bliver det ikke en meget lukket debat, og hvad med at oplyse andre faggrupper om spændende tiltag inden for disse områder. Tiltag man kan få inspiration af.

Jeg vil mene at kvaliteten af artiklerne i Ingeniøren og på hjemmesiden godt kunne være bedre. Gå et spadestik dybere end andre medier, Måske ansætte medarbejdere som har en naturvidenskabelig baggrund og ikke er traditionelle journalister? Men de er måske meget billeger i løn?

  • 8
  • 2

Hej Troels
Det var mange ting. Men lad mig tage dem en ad gangen:
Jeg er som IDA medlem ked af tilgangen af disse nye "special" medier. Ud over at jeg ikke længere har adgang til alle artikler på ing.dk vil samfundsdebatten også lide skade.
Du har som medlem af ida adgang til alle artikler på ing.dk og Version2. Også de, der er markeret med Plus. Det eneste du skal gøre er at registrere dig. Men det er sandt, at vi på forsiden af ing.dk har henvisninger til artikler hos pro medierne - og så rammer du betalingsmuren hos pro. Når de alligevel ligger på forsiden af ing.dk er det for at gøre opmærksom på deres eksistens og forhåbentligt inspirere til at tegne et abonnement. Og debatten på ing.dk er stadig livlig og indholdsrig.
Er der andre en lige en mindre gruppe af specifikke fagfolk der abonnere på disse special tidsskrifter?Bliver det ikke en meget lukket debat, og hvad med at oplyse andre faggrupper om spændende tiltag inden for disse områder. Tiltag man kan få inspiration af.
Pro medierne er henvendt til specifikke målgrupper. Og så er det givet, at debatten omkring artiklerne i pro medierne er for abonnenter. Og det er givet, at denne debat vil kunne være inspirerende for andre. Men for at kunne producerer disse medier, skal vi have de bedste fagfolk til at skrive dem. Og for at kunne aflønne dem, er vi nødt til at have nogen til at betale for indholdet. Journalistik er dyrt, og grundig journalistik er meget dyrt. Og det kan annonce- samt bannersalg slet ikke dække nu om dage. Det er en udvikling der ses overalt på det digitale mediemarked, hvor vi alle er vænnet til, at indhold er gratis, mens Google og Facebbok løb med alle annoncekroner.
Jeg vil mene at kvaliteten af artiklerne i Ingeniøren og på hjemmesiden godt kunne være bedre. Gå et spadestik dybere end andre medier, Måske ansætte medarbejdere som har en naturvidenskabelig baggrund og ikke er traditionelle journalister? Men de er måske meget billeger i løn?
Alting kan altid blive bedre. Men jeg er da ked af, hvis du synes vores artikler ikke er gode nok. Jeg synes faktisk vi kommer meget dybere med spaden end noget andet medie i Danmark når det gælder teknologi og naturvidenskab. Husk på, at vi også gerne vil oplyse til en bredere del af befolkningen.
Og vi ansætter primært journalister med speciale indenfor forskellige fagområder, fordi det for os er det formidlingsmæssige, der er i centrum.

mvh Henrik Heide
Redaktionschef

  • 5
  • 2

@Christian Nobel. Du kan være ganske sikker på, at IDA ikke betaler for gildet. Mediet Ingeniøren kan ikke køre rundt alene med abonnementsbetalingen fra IDA, som primært dækker tryk og distribution. Mediehuset Ingeniøren A/S's forretning hviler - ud over abonnement - på annoncesalg, jobportalen Jobfinder, messer mv.
Mediehuset er et selvstændigt aktieselskab, der skal have en forretning til at køre. For at imødekomme et meget presset mediemarked arbejder vi med PRO-medierne med et nyt forretningsben, som ikke tager noget fra den eksisterende medieforretning. Tværtimod skulle det gerne være med til at styrke den.
@Troels Landbo det ligger os meget på sinde her på Ingeniøren at være med til at præge samfundsdebatten og sikre, at teknologien får sin berettigede plads heri, så beslutningstagere træffer deres valg på et oplyst grundlag. Det tryk fortsætter i Ingeniøren, på ing.dk og på Version2, uagtet at vi nu udvider med mere brancherettede nichemedier. Som nævnt ovenfor, så skulle dette nye forretningsben gerne være med til at styrke vores mediehus og dermed gøre os endnu bedre i stand til at bidrage til samfundsdebatten.

Mvh. Trine Reitz Bjerregaard, chefredaktør

  • 3
  • 1

For at imødekomme et meget presset mediemarked arbejder vi med PRO-medierne med et nyt forretningsben, som ikke tager noget fra den eksisterende medieforretning.

Nu kiggede jeg lige på 4 overskrifter der er på nyhedsforsiden, men ligger som PRO.

  • Kia og Hyundai får solceller på taget til næste år
  • Amerikanerne er bare bedre til at udnytte teknologipatenter
  • Tech-firma spotter fejl i tidsregistrering: Tricket var at bruge mindre data
  • Danmark støtter EU-krav: Kørselsassistenter skal være standardudstyr i biler.

De lyder som nogle meget generelle overskrifter, der i tidligere tider blot ville være ingeniøren overskrifter. Nu ligger de bag betalingsmur - for 4 forskellige pro medier.

Selv hvis jeg ville betale for Plus abonnement, ville jeg ikke have adgang til disse generelle artikler. Så plus abonnementet bliver mindre og mindre værd.

Nu kan jeg af gode grunde ikke se hvad der foregår i debatten under disse PRO medier. Men jeg kan være tilbøjelig til at tænke de samme som Troels - at debatten vil være meget begrænset.. (Det kunne være interessant at høre fra en der faktisk har tegnet et eller flere PRO abonnementer.)

Igen - hvis der kommer betal per klik, vil jeg nok ikke betænke mig med at købe nogle artikler - og måske endda mere end hvis jeg havde abonnement hvis I ellers er så aktive med at skrive artikler som I hævder. Men jeg vill ikke betale for et månedligt fast abonnement der med 141kr/md er dyrere end Berlingske.dk incl. Business.dk og BT.dk (100kr/md) for måske et par artikler om dagen.

For et fast abonnement skal prisen ned til 35 kr/md for et plus abonnement - men ikke et vingeskudt abonnement hvor alt det interessante stof er rykket over i 7-8 PRO medier.

Jeg har lige tegnet abonnement på Financial Times for 5,95USD om ugen (faktisk endnu ikke da jeg fik en måneds prøve for 1 dollar) - og det er helt uden reklamer - for et fuldt nyhedsmedie. Det er stort set samme pris som jeres abonnement.

  • 3
  • 0

@Steen Christiensen. De historier vi bringer i pro-medierne var ikke blevet lavet, hvis ikke vi havde pro-medierne og de journalistiske ressourcer, vi kan ansætte dertil, fordi det er et betalingsmedie.
Det er svært at sammenligne forretningen hos medier i et lille sprogområde som Danmark med amerikanske medier. De har en helt anden læser/kundeportefølje, end vi har.
Pro-medierne er generelt målrettet professionelle inden for en given branche og skal ses som et arbejdsredskab, som virksomhederne køber til deres medarbejdere. Men vi følger udviklingen inden for mikrobetalinger, og ser løbende på, hvilke tilbud, der giver mening at udbyde.

  • 1
  • 1

Helt enig, Troels.

Ingeniøren "er ejet af IDA, Ingeniørforeningen i Danmark (2/3) samt pensionskasserne DIP og ISP (1/3)."

Så IDA må sørge for, at vi medlemmer også får nok for vores penge.

  • 0
  • 0

@Steen Christiensen. De historier vi bringer i pro-medierne var ikke blevet lavet, hvis ikke vi havde pro-medierne og de journalistiske ressourcer, vi kan ansætte dertil, fordi det er et betalingsmedie.
Det er svært at sammenligne forretningen hos medier i et lille sprogområde som Danmark med amerikanske medier. De har en helt anden læser/kundeportefølje, end vi har.
Pro-medierne er generelt målrettet professionelle inden for en given branche og skal ses som et arbejdsredskab, som virksomhederne køber til deres medarbejdere. Men vi følger udviklingen inden for mikrobetalinger, og ser løbende på, hvilke tilbud, der giver mening at udbyde.

I tilfældet med Berlinske.dk etc sammenligner jeg ikke med udlandet.

Jeg ser frem til hvis I lykkes med microbetalinger. Men så bør I også markere på forhånd hvis artiklen er en kopi fra e.g. tu.no hvor de ligger frit. Ellers ville jeg vel nok blive bister over at betale.

Nu har jeg tegnet et 3 ugers prøveabonnement på nogle af pro medierne, og der er faktisk nogen interessante artikler ind imellem - når man lige ser bort fra den store andel der er oversatte artikler fra tu.no

Men jeg tror der er et teknisk problem; Jeg ville godt følge debatterne under de forskellige artikler, men med min browser (Google Chrome) kan jeg ikke se andre indlæg. Jeg får hver gang en besked om "Vær den første til at kommentere". Skal jeg bruge en anden browser?

  • 1
  • 0

Men jeg tror der er et teknisk problem; Jeg ville godt følge debatterne under de forskellige artikler, men med min browser (Google Chrome) kan jeg ikke se andre indlæg. Jeg får hver gang en besked om "Vær den første til at kommentere". Skal jeg bruge en anden browser?

Der skulle ikke være noget teknisk galt, men det er småt med antallet af debatindlæg endnu - det satser vi meget på ændrer sig, når vi får mere gang i de nye medier. Du er meget velkommen til at debattere. Nogen skal jo være de første...

  • 0
  • 0

seneste artikel om brændeovne affødte 3 indlæg bag muren.
https://ing.dk/artikel/vi-skal-have-sunder...
Der har tidligere været 30-150 indlæg - mere eller mindre dybsindige, flere iltre. Men også en del vægtige. Dvs. læserne leverer en ikke ringe del af jeres stof!

Jeg kan udmærket forstå, at Ingeniøren er nødt til at se på økonomien. Men lidt ærgeligt hvis resultatet er, at store dele af debatten udebliver, og fx NGO'er kobles af.

Og jeg undrer mig over, at man laver ikke én mur, men adskillige indmurede specialiserede aflukker. Medmindre disse hver især er delvist finansieret af sponsorer fx producenter inden for de respektive brancher - er dette tilfældet?

  • 1
  • 0

Der skulle ikke være noget teknisk galt, men det er småt med antallet af debatindlæg endnu - det satser vi meget på ændrer sig, når vi får mere gang i de nye medier. Du er meget velkommen til at debattere. Nogen skal jo være de første...

Jeg foeler mig radikal her; Jeg kan ikke beslutte mig. Skal jeg le eller graede?

Nej - netop her vil jeg ikke debattere (med hvem i oevrigt?). Jeg har kun midlertidig adgang, saa det giver ikke mening at skrive indlaeg jeg ikke kan foelge op paa.

Paa PRO medierne kan jeg ikke finde en indgang til de seneste debatinlaeg, som der ellers er paa ING.dk. Saa man skal aabne hver enkel artikel og scrolle til bunden for at foelge debatten (der saa ikke er der).

  • 0
  • 0