Værsgo og spis: Vegebøffen, der smager af kød

Værsgo og spis: Vegebøffen, der smager af kød

Et billede af Impossible Foods prototype. (Foto: Impossible Foods)

Kød er hårdt ved kroppen og klimaet. Nu er ny fødevareteknologi på vej med et alternativ: Veganerbøffen, der smager af kød. Supermarkederne ser med stigende interesse på den nye mad.

På den anden side af det kolde Atlanterhav forsøgte internetgiganten Google for nylig at opkøbe et ganske særligt iværksætterfirma for 1,8 milliarder kroner.

At Google investerer et par milliarder, er der intet nyt i - det interessante er, at den digitale mastodont fik afslag.

Selskabet Impossible Foods, der forsøger at efterligne animalske produkter som kød og ost med veganske alternativer, mener, at deres forretning er mere værd.

Men hvad er det nye i deres forretning? Sojaprodukter har i årevis eksisteret som et proteinholdigt alternativ til kød. Så hvorfor er denne lille opkomling mere end 1,8 milliarder kroner værd?

Det perfekte alternativ

Impossible Foods forsøger i kapløb med sine konkurrenter i skrivende stund at finde den perfekte opskrift på plantebaseret kød. Proteinets Coca Cola, opskriften alle vil have fingre i.

Nærlæser man spekulationerne omkring Googles kæmpebud, så er Impossible Foods tæt på.

»Hos Impossible Foods har vi splittet kød ad for at finde ud af, præcist hvad det består af. Derefter har vi fundet planter, der indeholder præcis de proteiner og aminosyrer, så vi kan sammensætte en rigtig bøf uden at bruge dyr,« siger talsmand for Impossible Foods, Lance Ignon, til Ingeniøren.

Ifølge ham er Impossible Foods de første til at ekstrahere specifikke proteiner fra planter og kombinere dem med diverse aminosyrer, vitaminer og fedtstoffer for at skabe råt kød. Alt sammen fra planter.

Impossible Foods forsøger altså ikke at afskaffe hverken smagen eller oplevelsen af kød, og henvender sig derfor til sådan en som mig. En kødspiser, der spiser kød, fordi det smager godt.

Billigere end kød

I første omgang regner firmaet med, at bøfferne vil koste det samme som den animalske pendant. Efterhånden som efterspørgslen vil stige, vil produktionsomkostningerne blive mindre.

Fordi veganerbøfferne springer det animalske led over, vil proteinkonversionen være langt højere. Et ærteprotein bliver til et veganerbøfprotein, mens der skal mellem 5 og 20 kg foder til hvert kg ko.

Læg dertil, at en veganerbøf ikke bruger energi på bevægelse og varme, ikke udleder methan og ikke har brug for en stald at gå rundt i.

Impossible Foods' prototype indeholder proteiner fra seks forskellige planter og fedt fra tre forskellige planter. Den indeholder hverken kolesterol eller antibiotika.

Udfordringen med kødsaft

»En af de vigtigste faktorer i forhold til at imitere kød er at efterligne det såkaldte hæm-molekyle, der er alfa og omega for kødsaften,« siger Lance Ignon.

Ifølge ham er det hæm, der giver kød dets røde farve. Jo mere hæm, jo rødere er kødet og desto mere ‘kødagtigt’ smager det. Impossible Foods får deres hæm fra en række bælgplanters rødder.

Ud over udfordringen med hæm arbejder man i skrivende stund på at kopiere den måde veganerbøffen opfører sig på under tilberedningen.

Når produktet rammer det amerikanske marked i slutningen af 2016, skulle man nemlig gerne kunne bestille den både well done, medium rare og rare.

En væsentlig tendens

Hos supermarkedskæden Coop oplever man en årlig fordobling i omsætningen på veganske produkter. Den udvikling, forventer de, vil fortsætte, hvorfor der også løbende vil komme flere veganske produkter på hylderne.

»Vi ser en stigende interesse i storbyerne, især blandt unge forbrugere. Derfor tror vi også, at den ville blive større fremover,« siger informationsdirektør hos Coop, Jens Juul Nielsen.

Han fortæller også, at Coop inden for de næste få måneder har planlagt en række tiltag, der skal ‘gøre netop veganske produkter mere synlige’. Hvordan fødevarekoncernen vil sørge for det, ønsker han ikke at oplyse.

Også i diverse foreninger oplever man en stigende interesse for ikke-animalske produkter.

For eksempel har Dansk Vegetarforening i løbet af de seneste fem år oplevet en medlemstilvækst på 65 procent.

Herunder kan du se Impossible Foods' teaser:

Kommentarer (63)

Fra artiklen:
»Impossible Foods forsøger i kapløb med sine konkurrenter i skrivende stund at finde den perfekte opskrift på plantebaseret kød. Proteinets Coca Cola.«

Denne opskrift skal altså være: Massiv markedsføring parret med massiv overpris (?)

  • 9
  • 7

Ja! Massiv markedsføring med tilhørende overpris er den eneste vej frem for sådan et firma, der kender sit eget værd nok til at afslå købstilbuddet fra Google.
Vi almindelige lønslaver må så vente på veggie-kødets Pepsi eller andre kopiprodukter, der vil opstå i kølvandet af en kommerciel succes.

  • 8
  • 6