Værksted fortrænger virksomheder fra havn: København risikerer stigning i lastbiltrafikken

Plus14. februar kl. 05:0011
Værksted fortrænger virksomheder fra havn: København risikerer stigning i lastbiltrafikken
Trafikmængden vil ifølge analysen stige med tre millioner lastbilkilometer om året i København. Illustration: Indre By Lokaludvalg.
Ny Niras-rapport afdækker konsekvenserne af at lade Metroselskabet etablere et nyt kontrol- og vedligeholdelsescenter på Københavns Havn.
Artiklen er ældre end 30 dage

Antallet af lastbiler på hovedstadens veje vil stige, hvis politikerne på rådhuset giver metroselskabet grønt lys til at etablere et metroværksted på Prøvestenen.

Det viser en ny rapport som konsulentfirmaet Niras har udarbejdet for Erhvervsforeningen ved Københavns Havn.

Gratis adgang i 30 dage

Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
close

Velkommen til PLUS

Da du er ved at tilmelde dig en gratis prøve beder vi dig hjælpe os med at gøre vores indhold mere relevant for dig, ved at vælge et eller flere emner der interesserer dig.

Vælg mindst et emne *
Du skal vælge en adgangskode til når du fremover skal logge ind på din brugerkonto.
visibility
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Ing.dk, Version2 og Radar
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Ing.dk, Version2 og Radar, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
11 kommentarer.  Hop til debatten

Fortsæt din læsning

Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
11
16. februar kl. 13:08

Kan vi ikke blive enige om at hvis man placerede et tog fra et system på skinnerne fra et andet system ville det ikke fungere på grund af styresystemet.

Ja, og hvad mere du så er problemet med den inkompatibilitet, når der nu ikke er sporforbindelse ?

Man kan rent faktisk trække toget igennem, selv perrondørene passer, men de kan ikke køre selv.

Man kan ikke trække et S- eller IC-tog gennem metroen. Trækker man et mero-tog gennem S-banen, så vil der være luft mellem perron og tog. Et IC-tog kan ikke åbne dørene ved S-togs perronerne. Men det er adskilte systemer så det er ikke noget problem.

10
15. februar kl. 22:38

Kan vi ikke blive enige om at hvis man placerede et tog fra et system på skinnerne fra et andet system ville det ikke fungere på grund af styresystemet. Det plejer jeg at kalde inkompabilitet.

9
15. februar kl. 00:24

så ville man kunne flytte et tog fra M1 (med kran, vognbjørn etc) over på M3 og så ville toget umiddelbart kunne køre.

Hvorfor skulle man dog gøre det ?

Men lad os lige vende tilbage:

"Man har så 3 metrosystemer og 3 vedligeholdelsescentre fordi de 3 systemer ikke er kompatible"

Når man har 2 (planlagt 3) værksteder er det ikke på grund af manglende kompatbilitet, men på grund af manglende sporforbindelse.

Havde der været en sporforbindelse, ville man jo nok have anskaffet tog der kunne køre på hele systemet.

De to eksisterende systemer er så kompatible, at man i fremtiden kan installerer nyt styresystem og købe nye tog der er identiske til de to systemer. Tunneller holder i mere end 100 år, tog holder i 30-40 år.

8
14. februar kl. 21:33

D.v.s. det er udelukkende styresystemet, elektronik og software, der ikke er kompartible.

Som er en væsentlig del af metrosystemerne. Hvis de 2 (senere 3) metrosystemer var kompatible, så ville man kunne flytte et tog fra M1 (med kran, vognbjørn etc) over på M3 og så ville toget umiddelbart kunne køre.

Men vi er åbenbart ikke helt enige om, hvad der forståes ved "kompatibel" eller "metrosystem" ;)

7
14. februar kl. 20:32

Nej, Frank har ret - vi har 2 metrosystemer, som ikke er kompatible. Det skrev Transportministeriet i et notat allerede i 2014.

Jeg gentager: der er ingen sporforbindelse mellem de to systemer, så det har ingen praktisk betydning.

Det er den manglende sporforbindelse der dikterer at man har 2 værksteder, 3 med M5

Hvis du læse dit link Ing. 2014, nederst

"Metrotogene kan godt køre på hinandens skinner, men metrotogenes højteknologiske styresystemer spiller direkte sammen med den højteknologiske del af infrastrukturen"

D.v.s. det er udelukkende styresystemet, elektronik og software, der ikke er kompartible.

M1 blev idriftsat 2002, M3 i 2019. Det ville da være tåbeligt at anskaffe det samme styresystem efter 17 år. Omvendt er der ingen grund til at opgraderer et fungerende styresystem, hvis det virker. If it works, don't fix it.

Hvis man læser kommentarene til Ing.2014, så har jeg dengang estimeret at det ville koste en milliard at etablerer sporforbindelse mellem de to systemer, det kan man nok bygge et ekstra værksted for.

Havde der været sporforbindelse, så ville man nok også kunne lave så M3 tog kunne køre på M1 spor, men man har ikke noget at bruge det til.

Og der er vel ingen grund til at tro, at en M5 skulle blive lavet med gammel teknologi. Altså 3 metro-systemer, som ikke er kompatible.

M5 planlægges til 2035, da er M1 33 år og godt brugt. Så har man jo muligheden for at anskaffe ny materiel og opgraderer styresystemet, i forlængelse af M5. Så man opnår en kompatibilitet, selv om systemerne fortsat ikke har sporfobindelse.

6
14. februar kl. 16:14

Nej, man har tre metrosystemer der ikke er sporforbundne, og derfor tre vedligeholdscentrer.

Nej, Frank har ret - vi har 2 metrosystemer, som ikke er kompatible. Det skrev Transportministeriet i et notat allerede i 2014.

https://ing.dk/artikel/nye-metrotog-kan-ikke-koere-paa-den-gamle-bane-168743

Og der er vel ingen grund til at tro, at en M5 skulle blive lavet med gammel teknologi. Altså 3 metro-systemer, som ikke er kompatible.

5
14. februar kl. 14:23

Man har så 3 metrosystemer og 3 vedligeholdelsescentre fordi de 3 systemer ikke er kompatible.

Nej, man har tre metrosystemer der ikke er sporforbundne, og derfor tre vedligeholdscentrer.

De tre metro systemer krydser i tunneller, hvor det vil være ekstremt kostbart at etablerer sporforbindelser. Ved bygning af de tidligere metroer er der ikke forberedt forbindelser til de senerer linjer. Da man byggede M1 & 2 var der ingen planer om M3 & 4, da man byggede M3 & 4 var lynetteholmen højest en fantasi, og projekterne var dyre nok i forvejen.

4
14. februar kl. 11:24

Fingrene væk fra både vest og syd for det pågældende areal! Området vest for - Kløvermarken - har lokaludvalget længe ønsket byudviklet, hvilket faktisk forudsætter at en del erhvervsaktiviteter (benzintanke) på Prøvestenen fjernes. Området syd for er et grønt område, som for nylig er åbnet for borgerne - et stort grønt område som IKKE skal lukkes ned igen. Det kan også påpeges, at der slet ikke er undersøgt, om ikke en letbane er langt mere fornuftig - både økonomisk og tidsmæssigt - end en metro. Så undgås også det store værkstedsområde. Der er for en årrække siden lavet en vurdering af BRT, letbane eller metro til Østamager, men det var længe før Lynetteholmprojektet, så nu vælger man en metroløsning helt uden at have en egentlig vurdering af, hvad der er bedst - hvilket i øvrigt nok er helt bevidst. Den bestilte rapport fra virksomhederne derude på Prøvestenen forekommer mig udarbejdet på helt ukritiske præmisser og baseret på en uændret fremtid, hvor der om en årrække næppe skal bygges så meget som hidtil i KBH. I et tidligere svar fra Trafikministeriet vedr. lastbiltransporten til Lynetteholmen fremgår endvidere, at der for de kommende byggeprojekter i KBH er noget længere at køre gennem KBH til Lynetteholmen end til nærmeste motorvej, hvis der køres ud af KBH i stedet. Det gælder jo så også med tilførsel af byggematerialer - og hvis vi kigger fx 10 år frem, så er CO2 aspektet nok ikke så vigtigt, da lastbiler så enten er på el eller PtX. Ovenstående kan Ingeniøren evt. bruge til et par supplerende historier...

3
14. februar kl. 08:41

Man har så 3 metrosystemer og 3 vedligeholdelsescentre fordi de 3 systemer ikke er kompatible. Genialt

2
14. februar kl. 08:36

Kan værkstedet ikke ligge på den anden side af vejen hvor der er ~150.000m² der tilsyneladende ikke benyttes?

1
14. februar kl. 08:29

Man er ved at bygge en ny, stor ø med navnet Lynetteholmen, som er en af årsagerne til, at der skal bygges en helt ny minimetro. Her bør man jo reservere plads til værkstedet i stedet for at tage af de få grønne områder, der endnu er tilbage i København.

Lynetteholmen, hvor politikere og myndigheder i øvrigt har været fløjtende ligeglade med, at antallet af lastbiler og forurening markant forøges i flere årtier.