Værksted bag bremseproblemer hos politiet: »Det skulle vi have gjort bedre«
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Værksted bag bremseproblemer hos politiet: »Det skulle vi have gjort bedre«

Illustration: Rigspolitiet

Værkstedschef Kenneth Jensen pakker det ikke ind. To af hans værksteder har begået fejl i behandlingen af politiets biler.

»Jeg er helt med på, at det er fuldstændig forbudt at smøre boltene med kobberfedt. Det har det hele tiden været, og det har stået alle steder, så det skulle vi have været opmærksomme på,« siger han.

Ingeniøren har afdækket sagen om, at politibilerne hos både Vestegnens og Nordsjællands Politi gennem store dele af 2018 har kørt i trafikken med alvorlige bremseproblemer. Årsagen er en gennemgående fejl begået af AutoCenter København i selskabets arbejde med politibiler i de to politikredse.

Læs også: Værkstedsfejl: Politiets biler ramt af bremsesvigt

AutoCenter Københavns værksteder i Hvidovre og Gentofte har i modstrid med bilproducenternes anvisninger genanvendt de bolte, der fastholder bilernes bremseåg. Det er engangsbolte med låselak, som skal udskiftes, hver gang bremserne bliver skilt ad. Samtidig har værkstederne smurt boltene med kobberfedt, hvilket ødelægger låselakkens effekt og medfører en risiko for, at boltene løsner sig under kørslen, og bremseåget falder af bilen.

Læs også: Bremsefejl på politibiler: »De er livsfarlige at køre med, og vi fraråder al kørsel i bilen«

»Det er normal procedure at smøre kobberfedt på bremsernes anlægsflader. En helt tør bremseklods mod et helt tørt bremseåg vil hurtigt begynde at hyle voldsomt. Men så har vi altså også fået smurt de her bolte, hvilket ikke var meningen, og ikke er normal procedure. De skulle have været udskiftet i stedet. Men vi har gjort det i den bedste hensigt,« siger Kenneth Jensen.

Ikke godt nok informeret

Ingeniøren møder værkstedschef Kenneth Jensen sammen med ejer og direktør Christian Buhelt, efter at Ingeniøren har fået aktindsigt i flere hundrede siders materiale om politibilernes bremseproblemer.

»Man kan heldigvis også sige, at der ikke er sket nogle uheld, og ingen er kommet til skade,« påpeger Christian Buhelt.

Når I nu har vundet et udbud på lige netop politiets biler, som rutinemæssigt kører meget hurtigt ude i trafikken, hvorfor har I så ikke fulgt fabriksanvisningerne fuldstændigt?

»Det burde vi også. Derfor har vi også efterfølgende indskærpet over for alle vores medarbejdere, at de skal følge instruktionerne for, hvordan man servicerer bremserne på de enkelte bilmodeller. Det troede jeg fra start, at vores folk selv var opmærksomme på. Der må jeg sige, at vi ikke fra start har været gode nok til at informere, og det skulle vi have gjort bedre,« siger Christian Buhelt.

Fejlene har ramt både patruljebilerne, som er VW Passat og Touran, og hundebilerne, som alle er Ford Mondeo.

Har mistet tilliden

En undersøgelse hos Teknologisk Institut har vist, at ti ud af ti undersøgte biler fra Vestegnens Politi ikke var korrekt repareret, og at flere ikke var i sikkerhedsmæssigt forsvarlig stand. Nordsjællands Politi har fået gennemført en lignende undersøgelse hos FDM, som kun har fundet mindre alvorlige fejl, som overvejende kan tilskrives manglende kvalitetskontrol på værkstedet.

Nordsjællands Politi har på den baggrund valgt at beholde kontrakten med AutoCenter København i Gentofte, mens Vestegnens Politi har valgt at opsige kontrakten med AutoCenter København i Hvidovre. Politiet på Vestegnen har »ikke længere tillid til værkstedet«, viser et internt notat fra Rigspolitiet.

Vestegnens Politi har afvist AutoCenter Københavns tilbud om at bringe fejlene i orden og stoppet med at benytte værkstedet i Hvidovre. Parterne blev i december enige om at ophæve kontrakten.

»Vi prøver at få samarbejdet til at fungere, men på et tidspunkt kan vi mærke, at politiet ikke er interesseret i at få det til at fungere mere. Derfor foreslår vi at opsige samarbejdet. Det gør vi, fordi man ikke kan samarbejde med nogen, der ikke ønsker at samarbejde,« siger Christian Buhelt.

Umuligt at garantere nul fejl

Kan I godt forstå, at betjentene har mistet tilliden, når de har kørt rundt i biler, der potentielt kunne blive ramt af bremsesvigt?

»Jeg kan godt forstå, at de har mistet tilliden, når de har kørt i biler, hvor der kunne være noget med bremserne. Men når det så er sagt, har vi tilbudt at lave det hele om og udskifte boltene i alle de berørte biler. Og så forstår jeg ikke, at man ligefrem ikke har tillid til os. Der er jo heldigvis ikke nogen, der er kørt galt,« siger Christian Buhelt.

»I Hvidovre har vi 30 mand ansat. Det er næsten umuligt at garantere, at der ikke sker nogen fejl overhovedet. At der ikke er nogen mekanikere, der ikke følger den korrekte procedure. Men det betyder ikke, at det på nogen måde har været vores mening, at noget skulle gøres forkert«.

Er sagen også er udtryk for, at I har manglet kontrol med, hvordan arbejdet rent faktisk blev udført?

»Vi har efterfølgende indført en procedure, så to forskellige mekanikere kontrollerer alt arbejde på bremser, hjul og styretøj – alt, hvad der har med sikkerhed at gøre. Mekanikeren, der laver arbejdet, beder efterfølgende en kollega om at gennemgå det hele. Begge to skriver under på et arbejdskort, som vi gemmer som dokumentation. Den procedure har vi indført som konsekvens af sagen her for at sikre, at alt service foregår efter anvisningerne,« siger Christian Buhelt.

Rigspolitiet har ifølge et internt notat først krævet kompensation hos AutoCenter København for undersøgelserne hos Teknologisk Institut, men har sidenhen opgivet kravet, idet sagsomkostningerne forventes at overstige kravet på 60.500 kroner. Udbudsreglerne forhindrer Vestegnens Politi i at indgå kontrakt med et nyt værksted uden et nyt udbud, så politikredsen må i øjeblikket få deres biler repareret hos nabopolitikredsenes værksteder.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Selv for en ikke faguddannet perlestensmekaniker er det helt indlysende at låseboltene ikke kan genanvendes. Lidt af lakken sidder altid tilbage på de bolte man afmonterer, så der kan aldrig være tvivl om, at boltene er låsebolte.
At et værksted kan finde på at spare 20 kr på boltesæt er helt ubegribeligt, og jeg har meget svært ved at tro, at faglært personale kan begå sådan en fejl utilsigtet.

  • 20
  • 3

I Hvidovre har vi 30 mand ansat. Det er næsten umuligt at garantere, at der ikke sker nogen fejl overhovedet. At der ikke er nogen mekanikere, der ikke følger den korrekte procedure

I de fleste brancher findes der nogle ret gode kvalitetsikringssystemer, standarder og nedskrevne procedurer, det er utroligt at man ikke kan lære en så lille flok som 30 mand at følge vejledningen fra VW og Ford når de udskifter bremser.

Især når det har ramt 10 ud af 10 testede biler, så virker det ikke til at være en enkelt medarbejder den er galt med, de har nok nærmere bare gjort som de altid gør, og det har så givet udslag i problemer med biler der bliver brugt hårdt, men ikke nødvendigvis på hr. og fru Danmarks bil der ikke køres lige så hårdt i det daglige.. Lur mig om ikke fejlen også findes på alle private biler de har serviceret.

Det er ikke en fejl der kan tørres af på medarbejderne på gulvet, det er et ledelsesmæssigt problem at medarbejderne ikke følger procedurerne.

De har så bare været heldige at det ikke fik fatale konsekvenser.

  • 22
  • 1

I denne artikel siger Kenneth Jensen der er værkstedschef:
»Det er normal procedure at smøre kobberfedt på bremsernes anlægsflader. En helt tør bremseklods mod et helt tørt bremseåg vil hurtigt begynde at hyle voldsomt. Men så har vi altså også fået smurt de her bolte, hvilket ikke var meningen, og ikke er normal procedure. De skulle have været udskiftet i stedet. Men vi har gjort det i den bedste hensigt«
I artiklen her https://ing.dk/artikel/vaerkstedsfejl-poli... siger Christian Buhelt der er direktør:
»Det er rigtigt, at man ikke må smøre kobberfedt på bremserne på politiets biler. Det er normal rutine på almindelige biler blandt mekanikere«
Det tyder på at direktøren skal have lidt undervisning...

  • 11
  • 2

Det er vel ikke bare kobberfedt som er bandlyst? Jeg ved, der sælges keramikfedt til bremser, men det kan måske også give problemer? Dvs. hvis det bruges de forkerte steder. Mao. er det den termiske udvidelse af kobber, der giver problemer, eller er det sænkningen af friktionen? Af erfaring ved jeg man ikke bør bruge rustfri skruer til ikke-rustfri varmevekslere pga. forskellig varmeudvidelseskoefficient. At skruen skal have låsesikring tyder på, det er sænkningen af friktionen som er problemet. Eller begge dele.

  • 1
  • 2

Christian Buhelt der er direktør udtrykker noget i retning af, at når ingen er døde pga. fejlen, hvad brokker I jer så over?

Jeg er ærlig talt chokeret. Både over reaktionen og over, at virksomheden ikke har en testansvarlig og en fast testprocedure for ethvert køretøj værkstedet piller løsdele ud af.

  • 3
  • 5

Problemet er at der er anvendt fedt på en bolt. Om det er kobberfedt eller keramisk fedt er lige meget. Begge dele anvendes normalt til smøring af bremser da det er højtemperatur fedt (kobber op til 800 grader og keramisk op til 1200 grader), men smøring af bremser betyder det hvor bremseklodserne glider i bremsekloen. Aldrig på bolte der i sagens natur skal sidde fast og derfor ikke smøres i fedt.

  • 2
  • 1

Og problemet er stadig værkstedet som vil spare 20 kr på et sæt bolte ved serviceeftersynet.
Enhver idi.... undskyld ethvert fornuftsvæsen, mekanikeruddannet, ingeniør eller måske bare Socialpædagog ved at en låsebolt, er en engangsting som skal udskiftes, hver eneste gang den har været skruet på.
Ingen, som i absolut ingen, kan finde på at genanvende en låsebolt, og kun en person som er totalt ligeglad med sikkerhed og sund fornuft, kan finde på at smøre en låsebolt med et smøremiddel.
Det er helt indlysende at det pågældende værksted har sjoflet enhver form for fornuft, og har vægtet en ekstra tjent tyver pr servicebesøg højere end kunders og medtrafikanters sikkerhed.
Jeg nægter simpelthen at tro på, at uddannede mekanikere har handlet som beskrevet med smøring og genanvendelse af låsebolte, uden at vide at “nu laver vi noget fusket lo.. men går den, så går den”.

  • 5
  • 1

Normalt følger der nye bolte med nye klodser. Er det også tilfældet her, skal mekanikeren ligefrem pille de nye bolte ud af æsken og gemme dem af vejen til en anden god gang.
Som det tydeligt fremgår, siver inkompetence nedad i en virksomhed.

  • 2
  • 1

undskyld ethvert fornuftsvæsen, mekanikeruddannet, ingeniør eller måske bare Socialpædagog ved at en låsebolt, er en engangsting som skal udskiftes, hver eneste gang den har været skruet på.

Objektivt set er det vel først når den skrues af, at den skal udskiftes ... Sprogligt er det derfor også en udfordring at udskifte den ‘hver eneste gang den har været skruet på’ ... for når den ER udskiftet, kan den jo ikke skrues på igen ... eller har jeg misforstået det hele :-)

  • 3
  • 1

"Det er normal procedure at smøre kobberfedt på bremsernes anlægsflader. En helt tør bremseklods mod et helt tørt bremseåg vil hurtigt begynde at hyle voldsomt"

Fedt på bremseklodser kan opfanger bremsestøv og skidt, som kan være med til at bremserne ikke glider korrekt, de skal som udgangspunkt bare være rustfrie og glatte.
Bremseklodserne er formet, så de har så lille enlægsflade som muligt, hvor klodser møder ophæng, for at forhindre at skidt og rust skal påvirker den frie bevægelse.
Bremseklodser har en belægning på bagsiden af klodsen, som er med til at nedsætte den hørbare hylen fra klodserne.
Bremse fabrikanter anbefaler at der ikke bruges fedt omkring klodserne overhoved.
kobber fedt og lignende kan blive flydende og løbe, ved noget lavere temperatur end den opgivede max temperatur hvor det brænder af.

Det eneste der må smørres er glide pindene, som kaliberen glider på og disse er indkabslet, for at forhindre at skidt og støv kan komme ind, til det fedt der nu bliver brugt.
Selve kaliber stemplet er i nogle bilmodeller lavet af et fiber kunststoff, istedet for de tidligere metal stempler, så her skal fabrikantens foreskrifter følges, da der kan være forskel på smørremetoden på de to forskellige typer.

  • 1
  • 0

At et værksted kan finde på at spare 20 kr på boltesæt er helt ubegribeligt..

Hvis man i konkurrencens hellige navn har afgivet et lavt tilbud, så kan firmaets bean counter jo fortælle, at nu der skal pines hver eneste krone ud af hver eneste servicering/dims/time/etc. eller andre nødløsninger.

Desværre en velkendt og set ulykke ifm. fastpristilbud og lignende offentlig rigiditet.[1]

Tænk sig hvis det man har mest brug for - kvalitet, sikkerhed, X, Y, Z - altså de vitale og nødvendige dele ligger i toppen af vurderingen hos det offentlige og ikke de juridiske rygmarvsvaner samt prisen prisen prisen

Om en tåbelig og inkompetent indkøber bliver fuppet på udbudsprisen eller at der er mange skjulte gevinster ifm. levering af ydelser, det er jo et fedt. Man får jo alligevel kun hvad man betalte for.

For mig er ovenstående ikke blåstempling af de vanlige slyngler, der konsekvent forsøger et plukke en naiv uforberedt offentlige sektor - men offentlig indkøb kan opleves som jura til skoleridning.. blottet for fornuft.

[1] Manglende historisk viden ..https://www.berlingske.dk/virksomheder/met...

  • 1
  • 3

Der er et eller andet her, som ikke stemmer!

Jeg er helt med på at genbrug af engang bolte og fedt på samme, er noget skidt. Men så længe bremseåget ikke er faldt af, så har jeg mere end bare svært ved at se, hvordan det skulle ændre bremse evnen.
Er der nogen kloge, som kan forklare det? Jeg har ikke hørt, at der skulle være kommet kobberfedt på skiver eller klodser...

Og skulle de 2 bolte til bremseåget flade helt ud, ja så er helvede løs. De siger i Anders Høghs "transformator" at så er der ingen bremse evne på det pågældende hjul. Her vil jeg så påstå, at ALT bremse even er væk. Bremsepedal vil bare gå i bund, da alt bremsevæske vil gå til at forsøge at få de 2 klodser til at nå hinanden, der hvor skiven var før. Og det vil kræve en del pump på pedalen og klodserne vil måske endda falde ud af kalibren. Under alle omstændighedde , så bilen vil formentlig ende turen på en kedelig måde.

Men dette har heldigvis ikke været sket, så det virker for mig, som om dette er blæst helt ud af propertion. Kan ikke lade være med at tænkte: "Gad vide om der er nogen hos politiet, som gerne vil ha deres service tilbage til mærkeværkstedet og har ledet efter en undskyldning". Og så er det hele eksploderet i medierne....

  • 4
  • 3

@ Jesper Nygaard
Det har nok ikke ændret bremseevnen væsentligt, at boltene er gået løs, men chaufføren har tydeligt kunnet mærke, at noget var galt. Og heldigvis før åget helt løsnede sig. For det er naturligvis en katastrofe, hvis bilen pludselig mister bremseevnen helt på et hjul. Og da vi har trokreds-bremser nu om dage vil det kun være på ét hjul. Hvilket så kan være slemt nok - især med det en patruljevogn udsættes for.
At det blev opdaget i tide, betyder dog ikke, at historien er blæst ud af proportioner. Med 10 biler kørende rundt med løse bolte i bremserne skal der nok ske voldsomme ting før eller siden. Og at en værkstedskæde kan agere som beskrevet er ubeskriveligt dumt.

  • 4
  • 1

Må håbe politiet benytter bedre skiver, caliper og bremseklodser. Dertil bedre luftindtag, større diameter udstødning samt dertil ECS-tuning.
Eller er det ekstraudstyr? Pålidelig eller billig, er valget.

Jan - På normale politibiler, kører de helt standard ..
Tror det har noget at gøre med, at de skal udbyde helt standard-varer til indkøb

Om - de efterfølgende får eftermonteret bedre klodser, aner jeg ikke. Det ville dog være et fornuftigt sted at sætte ind først ....

  • 1
  • 1

Citat:"»Det er normal procedure at smøre kobberfedt på bremsernes anlægsflader. En helt tør bremseklods mod et helt tørt bremseåg vil hurtigt begynde at hyle voldsomt. Men så har vi altså også fået smurt de her bolte, hvilket ikke var meningen, og ikke er normal procedure. De skulle have været udskiftet i stedet. Men vi har gjort det i den bedste hensigt,« siger Kenneth Jensen."

Gad vide hvor mange af debattørerne hidtil som selv har prøvet at skifte bremser på en bil??

Jeg vil tillade mig et par "djævelens advokat" argumenter.
Hvis nu mekanikeren har smurt kobberfedt på boltene til bremseåget, er det så for at spare penge? Hvis han ville spare penge ville han vel blot have skruet de gamle bolte på uden at smøre dem med kobberfedt. Nogle mekanikere anvender kobberfedt ud fra princippet "Det kan være at det er mig selv som skal skille skidtet ad igen".

Jeg kunne bedre forholde mig til om boltene var spændt med moment eller ej.
Værksteder får i vid udstrækning deres uoriginale reservedele fra FTZ eller Mekonomen og her er nye bolte vist ikke automatisk med når der skal skiftes bremsedele. De skal bestilles separat. De koster ikke mange basseører, så en besparelse her er næppe motivet.

Og hvor er dette kobberfedt så smurt på? Udover boltene til bremseåget, så har de vel givet bagsiden af bremseklodserne en klat. Bremseklodsernes bagside lægger an på stemplet, og fedtet forhindrer disse høje vibrationer, som kan høres som hvinen i enkelte tilfælde. Fedtet kommer altså ikke i kontakt med bremseskiven, som naturligvis ikke må smøres.
Styret til klodserne har ganske små anlægsflader og skal holdes fri for rust, så klodserne ikke sætter sig.

I øvrigt, - jeg har misset hvor mange uheld de ramte politibiler har haft på grund af bremsesvigt af bemeldte årsag?? Hvor mange bremseåg er gået løs?

  • 9
  • 1

Bremseklodsernes bagside lægger an på stemplet, og fedtet forhindrer disse høje vibrationer

Klodsen der ligger an på stemplet, klikker fast i stemplet og stemplet ligger an på en belægning, som er påført ovenpå metal delen af bremseklodsen, netop for at nedsætte bremsestøj.
Kobberfedt kan opløse gummiet der beskytter stemplet mod snavs, så det er ikke en god ide at bruge det ved stemplet.

Delphi og Mintex anbefaler at man ikke bruger kobberfedt og at man ikke bruger fedt på bagsiden af klodserne.
EBC og Black diamond anbefaler at man ikke bruger fedt på klodserne overhoved.
Tarox har en god montage guide, ingen steder i den beskrives der noget om fedt, så går ud fra at de ikke anbefaler fedt.

  • 4
  • 1