

Det kan kræve sin hjerne at forstå og beherske matematik – ikke mindst den mere avancerede slags. Men det er ikke kun sådan, at de matematiske evner er bestemt af hjernen. Det omvendte er også tilfældet. Hjernens kognitive evner er helt generelt påvirket af den undervisning, man har modtaget i matematik i de unge år. Det fremgår af en ny undersøgelse fra Oxford University i England beskrevet i en artikel i Proceedings of the National Academies of Sciences (PNAS).
- emailE-mail
- linkKopier link

Fortsæt din læsning
- Sortér efter chevron_right
- Trådet debat
Det er jeg ikke enig i - matematik, er alle født med. Også dyr. Vi har sans for størrelser. Vi har bare ikke lært matematiklærens måde at skrive størrelserne på, og måde at addere dem på.En væsentlig egenskab ved matematikundervisningen er indlæring af disciplin da faget er abstrakt og uden reel mening for yngre skoleelever. ...og disciplin er en af de få egenskaber man ikke er født med.
Netop derfor syntes jeg at det er en god idé at koble enten mekanik eller elektronik på, og at visualisere matematikken med praktiske eksempler fra naturen. Naturen kan matematik - og den er fantastisk dygtig til det. Der findes mange matematiske problemer, som naturen løser så let som intet, og som er megasvært at udregne. Selv matematiske problemer, formuleret med ganske få atomer, kan være nærmest umuligt at løse for mennesker. Men, naturen gør det bare.
En væsentlig egenskab ved matematikundervisningen er indlæring af disciplin da faget er abstrakt og uden reel mening for yngre skoleelever. ...og disciplin er en af de få egenskaber man ikke er født med.
Det er sandsynligt at bræt og kortspil også stimulerer hjernen - jeg syntes dog, at det er bedre med elektronik, fordi at det er noget som kan noget - et brætspil er kun et spil. Elektronik, er noget man kan bygge noget med som fungerer som man ønsker det, og bruge sin hjerne kreativt til at konstruere elektronik. Samtidigt, så er digital elektronik og matematik i de mindste klasser identisk, så det vil være fint at undervise i synkroniseret. Mekanik er også godt at undervise i, fordi at det nok er den videnskab, som de fleste har mest praktisk følelse med. Det er mekanik og matematik vi bruger, når vi holder balancen, når vi kører på cykel, når vi spiller bold, hopper og lander, osv. Og, når vi vurderer verden omkring os. Mennesker forudsiger verden omkring sig, for at kunne gribe ind og ændre opførslen, og dette kan vi også kun gøre takket være vores medfødte matematiske og logiske sans, og kendskab til mekanik. Børn er faktisk genier til matematik og fysik. Men, det er ikke alle, som roses lige meget i skolen...Det er da også interessant om der findes alternativer, som stimulerer hjernen ? Måske forskellige bræt- og kortspil. Eller den nationalt udbredte LEGO-samlesæt sport, som næsten ethvert dansk barn mestre.
Det er da også interessant om der findes alternativer, som stimulerer hjernen ? Måske forskellige bræt- og kortspil. Eller den nationalt udbredte LEGO-samlesæt sport, som næsten ethvert dansk barn mestre.
Og det leder jo til alle forældres største kontrovers: skærmtid med elektroniske spil. Måske kan det vise sig, at have en tilsvarende stimulerende virkning ?
Da jeg var barn fik jeg ofte besked på at lægge bogen væk og foretage mig noget aktivt. Nu får mine børnebørn altid besked på at slukke PC / tablet og foretage sig noget andet. For mig er det ikke indlysende om en verden skab af bøger var anderledes en end verden skabt af PC / tablet. Nok mindre voldelig.
Måsker der noget godt i nogle af de udfordrene e-spil ? Reaktionstid, logisk tænkning, planlægning, interaktion (over nettet) med andre ?
Jeg tror, at det er en rigtig god idé at undervise mere i matematik i folkeskolen - også i de mindste klasser. Mange elever opfatter matematik som abstrakt, og har svært ved at få fornemmelsen af det. Jeg tror, at det er en god idé at kombinere med elektronik undervisning, så man har mulighed for at lære præcist det samme i elektronik og matematik, og at undervisningen følger hinanden. Derved undervises i alt, på to måder, med forskellige lærere, og i elektronik opbygges også tællere og regnekredsløb, og senere processorer/regnemaskiner så eleverne får en forståelse for anvendelse af matematik. Analog elektronik, er ganske godt til at forstå flydende tal, og dermed også rigtigt godt til at illustrere anvendelse af matematik i praksis.
Børn er født med matematiske evner - de opgaver, som vi løser i praksis, er ofte matematik. Men, den matematiske deciplin er meget symbol og formel orienteret, mens elektronik har en bedre praktisk tilgang, så man kan få fornemmelse og forståelse for det. F.eks. er muligt at bygge komponenter der differensiere og integerere, når man lærer analog elektronik. Ok - måske mener lærerne i folkeskolen ikke, at man skal lære det - for det har de ikke lært. Men, nu er det jo sådan, at vi alle gør det hele tiden. Ellers kan vi ikke engang køre på en cykel. Elektronik undervisning, er mere tæt på den praktiske brug af matematikken, som vi kender fra den måde vi selv bruger matematik, og egnet til, at man også får intuitiv forståelse for det som sker. Den intuitive forståelse, er på baggrund af hvordan at tingene virker - mens den matematiske, ofte er meget formel orienteret, og basseret på de regler som gælder for regneregler. Begge dele, er vigtigt at forstå. Og i elektronik kan man også se, hvordan man kan manipulere blokke, og de giver det samme resultat. Men, igen ud fra et lidt andet synspunkt, da det her er graf orienteret - og ikke kun symbol og tekst orienteret.
Endeligt, er der også mekanik undervisning - dette vil også være ganske godt at indføre i folkeskolen.
Så længe, at der er en sammenhæng imellem fagene - og at undervisningen følger hinanden, så det er det samme man lærer - så giver det ikke så stor belastning for hjernen at lære - måske gør det endda indlæringen nemmere. Det, som er svært for børnene i folkeskolen, er ikke den tid det tager at lære. Men den anstrengelse som det kræver. Den tror jeg ikke øges meget, selvom der også undervises i elektronik. Tværtimod, vil det sandsynligvis øge motivationen, at de kan sætte matematikken sammen med puslespil, der viser hvordan det fungerer. Jeg forestiller mig, at man f.eks. kan have magnetiske brikker med symboler, der kan sættes sammen, og vil virke. Og, at eleverne også selv kan prøve kræfter med at finde på noget at bygge med blokkene.