Vær glad for din depression efter ferien

Hver tredje medarbejder på danske arbejdspladser oplever træthed og nedtrykthed, når de vender tilbage efter ferien.

Det viser en undersøgelse, som Deloitte har lavet oven på sommerferien. Revisions- og rådgivningsfirmaet har spurgt 899 danskere om deres humør efter ferien, og i alt 32 procent (42 procent kvinder og 22 procent mænd) siger, at de føler sig uoplagte og trætte efter at være startet på jobbet igen.

Tillykke med din tristhed

Er du en af dem, der føler jobbet tynge, så skal du i virkeligheden være glad. For det er i virkeligheden dit indre vækkeur, der kimer og giver dig anledning for at få en ny start. Efter nogle måneder kan din utilfredshed blive mere utydelig i hverdagen, selv om den stadig er der. Det siger karrierekonsulent i IDA, Jeanette Svendsen.

»Lige efter ferien, hvor du har været lidt væk fra det hele, mærker du tydeligere, hvis der er noget der trykker, end når hverdagen for alvor har sat ind igen. Det skal du være glad for. Når ting står tydeligere for dig, kan du handle på dem. Og lige efter ferien er en god anledning til at give dig selv en ny start og skabe en god hverdag,« siger Jeanette Svendsen.

Hun har tre gode råd til, hvad du kan gøre ved en postferie-depression:

1. Lav et energiregnskab

Dit liv består ikke kun af arbejde, du har også et familieliv og et fritidsliv, og de tre liv spiller sammen i dit hele liv.

Lav en liste for, hvor i de tre liv du bliver drænet, og hvor du får energi. Se, hvad af det du selv kan gøre noget ved - enten direkte eller ved at tage en snak med din chef (eller din ægtefælle) - og prøv at komme til at lave mere af det, der giver dig energi og mindre af det, der slider.

2. Tænk stort, start småt

Det er ok efter en god ferie at synes, at jobbet ligner et moderne hamsterhjul. Og det er helt fint at tænke store tanker om, hvad du i virkeligheden vil bruge dit liv på. Men lad være med at tage de store spring og brænde alle broer for at slippe ud af din postferie-depression.

Hvis du vil et andet sted hen, så start altid med små skridt. Måske er det virkeligheden ikke så meget der skal justeres for, at du er glad igen.

3. Elsk hverdagen

Det meste af dit liv er hverdag - måske er det derfor, at fest og ferie er så tillokkende. Men du skal lære at holde af hverdagen. Find ud af, hvor du kan gå på kompromis, og hvad der er mest vigtigt for dig for at få en god hverdag.

Måske vil du gerne gå tidligt for at være sammen med dine børn og samtidig have spændende og krævende opgaver - her er det vigtigt, at du tager en beslutning, om hvad der er vigtigst lige nu. Så er det nemlig dig, der tager ansvaret for din situation, og så er den lettere at bære, når du må gå på kompromis.