Væltet kran i København bliver efterforsket af politiet
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Væltet kran i København bliver efterforsket af politiet

Illustration: Christian Østergaard

En kran væltede tirsdag eftermiddag ned over en parkeringsplads i Københavns nordhavn og ødelagde seks biler og en cykel. Ingen kom til skade under ulykken, men føreren af kranen er rystet oven på oplevelsen.

Kranen stod umiddelbart op ad en bygning, der var ved at blive opført, da den væltede i retning væk fra bygningen ud over en offentligt tilgængelig parkeringsplads, hvor flere biler blev ødelagt fuldstændigt.

Hverken politiet eller beredskabet vil gisne om de nærmere årsager til ulykken.

Blokvogn, forvogn, kran og asfalt var alle tydeligt skadet efter ulykken. Illustration: Christian Østergaard

»Kranen kan jo ikke vælte af sig selv, så noget må der være gået galt. Der er ingen tvivl om, at der enten er løftet for tungt eller at fødderne eller ballasten har fejlet,« siger politiinspektør i Københavns Politi, Tom Struve.

Da Ingeniøren besøgte stedet onsdag var støttebenene - på den side kranen var væltet på - ikke slået ud. De kan dog være rykket ind under eller efter ulykken. Hvordan de så ud inden ulykken, vil Tom Struve dog ikke uddybe.

»Vi har en mistanke om, at noget i denne situation ikke har været som det skulle være, men det er svært at sige, hvordan fødderne så ud, inden den væltede,« siger han.

Arbejdstilsynet tager stilling

Hvad politiet har lært af de tekniske undersøgelser på stedet vil han ikke komme nærmere ind på. Politiet er netop nu i gang med de sidste afhøringer i sagen, hvorefter den bliver sendt videre til Arbejdstilsynet, der skal drage konklusioner på baggrund af politiets materiale.

I alt seks biler og en cykel blev ramt af kranen. Denne bil og en varevogn var blandt de hårdest ramte. Illustration: Christian Østergaard

Heller ikke Hovedstadens Beredskab ønsker at uddybe de mulige årsager til ulykken. Beredskabet ryddede tirsdag op efter ulykken ved at fjerne diesel, benzin og hydraulikolie, der lækkede fra kranen og de ødelagte biler, ligesom de sikrede sig, at de ramte biler ikke gemte på tilskadekomne.

Kranen var placeret på en blokvogn og havde et maksimalt lastmoment på 375 tonsmeter og en rækkevidde på 60 m. Der er dermed tale om en forholdsvis kraftig mobilkran, der tilsyneladende var en del af et byggeprojekt i Nordhavnen.

Onsdag var blokvognen med mobilkranen stadig til stede. Selve kranen var dog skåret midt over og blokvognen og forvognen var rejst op igen. Der var dog tydelige skader i asfalt og fliser, ligesom en enkelt totalskadet bil ikke var afhentet endnu.

Kranen er nu rejst op igen, men er afkortet og tydeligt skadet. Illustration: Christian Østergaard

Skaks Specialtransport og Kraner, der ejer den væltede kran ønsker ikke at forklare nærmere om ulykken eller om kranen. Af selskabets hjemmeside fremgår det dog, at der er tale om en forholdsvis ny kran fra 2014.

Ingeniøren ville gerne have spurgt selskabet, hvad kranen lavede på byggepladsen, om dens støtteben var slået korrekt ud og om den overholdt sine løftegrænser under arbejdet.

Selskabet oplyser, at chaufføren er uskadt, men vil ikke uddybe kranens opgave på byggepladsen udover, at den ‘løste kranopgaver’, da ulykken skete.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det er vel helt fair, at man ikke ønsker at udtale sig om årsager før de tekniske undersøgelser er tilendebragt, og AT har vurderet sagen. Til gengæld håber jeg så, at vi får alle detaljer offentliggjort, når sagen er undersøgt til bunds.
Kernepunkterne må være, at ingen skal dømmes eller hænges ud på grundlag af ufuldstændige oplysninger eller spekulationer, men omvendt også at vi alle får adgang til maksimal læring af hændelsen, uanset om årsagen er teknisk eller menneskelig (eller et samspil af flere).

  • 9
  • 0

På billeder hvor kranen er væltet og billederne herover er støttenebenene kørt pænt ind. Det virker sandsynligt at de ikke har været slået ud inden ulykken. Men det er kun baseret på billedemateriale herover og på diverse nyhedssites.

  • 1
  • 1

Talte med en af mine venner om det, som arbejder på byggepladsen. Han sagde at støttebenene ud mod vejen ikke var slået ud, fordi kranføren ikke ville spærre for trafikken.

  • 3
  • 0

Ud over at det ene sæt støtteben ikke er kørt ud, er der heller ikke monteret ballast såvidt jeg kan se på billederne.
Så virker det lidt overmodigt at køre armen så langt ud som han gjorde.

  • 0
  • 0