Utrolig IC4-brøler: DSB mister kæmpeerstatning fra Ansaldobreda
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Utrolig IC4-brøler: DSB mister kæmpeerstatning fra Ansaldobreda

Et nærmest absurd hændelsesforløb om køb og salg af reservedele fører nu til, at DSB sandsynligvis mister ca. 400 mio. kr. af det erstatningsbeløb, som den italienske producent Ansaldobreda skulle betale som konsekvens af de mange tekniske problemer med IC4-togene.

Alt tyder derfor på, at Ansaldobreda slipper langt billigere fra sin leverance af 83 kun delvist køreklare intercitytog til DSB.

»Jeg har aldrig set noget lignende,« udtaler lektor i international handel ved Aarhus School of Business Christian Bjørnskov efter at have læst den gennemgang af forløbet, som transportminister Henrik Dam Kristensen (S) netop har videresendt til Folketingets transportudvalg.

Forløbet ligner en molbohistorie og udspiller sig i tre kapitler.

1) I 2009 indgår DSB og Ansaldobreda et forlig, hvor den italienske producent erkender, at man ikke formår at levere IC4-togene, så de lever op til specifikationerne i kontrakten. DSB bryder dog ikke kontrakten, men accepterer, at leverancen af ikke-køreklare togsæt fortsætter. DSB vil selv gøre togsættene færdige. Til gengæld giver Ansaldobreda et afslag i prisen på 2,25 mia. kr.

2) En del af kompensationen vil Ansaldobreda dog udbetale som en rabat på de reservedele, som DSB vil få brug for at købe, når togene kommer i drift. Der bliver indgået en aftale, hvor ca. 500 mio. kr. af kompensationen ikke kan udbetales, men er bundet til denne rabatordning. Den fulde udnyttelse af rabatten forudsætter imidlertid, at DSB inden udgangen af 2012 skal have lagt ordre for 1 mia. kr. hos AnsaldoBreda eller selskaber fuldt ejet af Finmeccanica. Med andre ord: Der er en snærende tidsfrist på rabatordningen.

3) Imidlertid kan Ansaldobreda fortsat ikke levere IC4-togene til tiden. På nuværende tidspunkt er man igen langt efter den i 2009 indgåede leveranceplan. Man er langtfra at have leveret de 83 togsæt, og relativt set har ingen af togsættene kørt særlig mange kilometer. Konsekvens: DSB er ikke i nærheden af at have købt så mange reservedele, som det ville kræve, hvis man skulle udnytte rabatten fuldt ud inden fristens udløb.

Som DSB skriver i notatet:

»I lyset af den nævnte tidsfrist er der imidlertid risiko for, at rabatten ikke vil kunne udnyttes fuldt ud inden udløb ultimo 2012,« skriver DSB i notatet til Folketingets transportudvalg.

Læs hele notatet nederst i artiklen.

Christian Bjørnskov fra Aarhus Business School undrer sig over, at DSB har accepteret en sådan aftale med Ansaldobreda, hvor en så stor del af kompensationen er bundet op på så stramme vilkår. Og han undrer sig over, at DSB har lavet en aftale om en halv milliard af de 2,25 milliarder kroners kompensation ikke udbetales, men kun bliver givet som 'en slags rabatkupon, der udløber ved udgangen af 2012'.

»Det ligner en meget dårlig aftale for DSB, men alletiders for Ansaldobreda. De får jo - hvis DSB bruger muligheden - ekstra omsætning for en halv milliard her og nu. Og hvis DSB ikke køber reservedele, sparer man jo også penge. Jeg har ærlig talt svært ved at forestille mig, hvad de har tænkt i DSB,« siger Christian Bjørnskov.

DSB oplyser i notatet, at man ved udgangen af november 2011 havde realiseret et samlet rabatbeløb på ca. 110 mio. kr. I notatet skriver DSB videre:

»I lyset af den nævnte tidsfrist er der imidlertid risiko for, at rabatten ikke vil kunne udnyttes fuldt ud inden udløb ultimo 2012. DSB søger sagen løst gennem forhandling med Ansaldobreda om bl.a. forlængelse af rabataftalen og om tilkøb af ydelser. Forhandlingerne har i perioder været afbrudt på grund af usikkerhed om IC4-togets fremtid, men de er nu genoptaget.«

Læs hele notatet her

Forlig mellem DSB og AnsaldoBreda om kompensation for den forsinkede leverance af IC4 (klik på + for zoom)
[scribd:92063509]

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hold nu op med handle med de tåber. Og iøvrigt, hold op med bruge penge der ikke jeres egne! Hvornår kommer vi inden for strafferammen her?! Der må da for fanden være nogen der kan stilles til ansvar for sådan en lemfældig omgang med penge. Den næste der sender en check afsted burde man smide i fængsel på livstid...

Jeg er måløs....

  • 0
  • 0

Bedst som man troede, at det ikke kunne blive værre, så rykker DSB igen - kæden af beslutninger truffet af inkompetente chefer og direktører er åbenbart uendelig.

Det mangler stadig at blive givet svar på, hvorfor Søren Eriksen i sin tid indgik dette åbenlyst tåbelige forlig med Ansaldo - hvor højt oppe var denne beslutning sanktioneret - Bestyrelse ? - Trafikminister ? - Transportudvalget ?

De tilbageværende chefer i DSB, der har været indblandet i denne beslutning, bør med omgående virkning fratages ethvert ansvar - for hvem kan have tillid til de beslutninger de træffer.

  • 0
  • 0

Det liger jo et simpelt tricktyveri, hvor DSB er den dumme part, der er let at snyde.
Det kunne være interessant at høre fra de skolelærere der har undervist DSB´s ledelse.

Og Martin - hvem er tåberne ?

OK - AnsaldoBreda kan ikke finde ud af at lave tog, men DSB er den dumme og naive kunde, der er et let offer.

  • 0
  • 0

Der kræves vist noget mere effektiv sæbe ved håndvaskene hos de ansvarlige.

  • 0
  • 0

Hvorfor sælger DSB ikke bare togene tilbage til Ansaldo inden hvert årsskifte for at købe dem tilbage i januar-februar. På den måde ville DSB have store overskud og ledelsen ville få sine velfortjente bonusser vhja. en forretningsmetode som er helt igennem reel og lovlig - det har vi lige set med en tilsvarende manøvre fra Roskilde-bank, - er de dumme i DSB?

  • 0
  • 0

Jeg har ikke læst omtalte notat, og er derfor nok ikke velinformeret nok, men jeg kan ikke helt se, at der nødvendigvis er et problem.

Der har vel været 2 muligheder:
Få x i rabat og y% rabat på køb af reservedele.
Få x+en smule i rabat og intet yderligere.

Vi har altså to kurver, som krydser på et tidspunkt som afhænger af indkøbet af dele. Der er ingen tvivl om, at DSB skal bruge delene, så derfor er det interessante hvornår de y% bliver højere end "en smule". Hvis DSB med de 110 mio. kr har krydset denne værdi, så er det jo en god forretning. Det behøver jo ikke være en dårlig forretning for DSB, bare fordi de ikke har udnyttet rabatten fuldt ud.

Men igen, jeg har ikke læst omtalte notat.

  • 0
  • 0

Helt enig. Det lyder som grov ansvarsforsømmelse. Jeg kan ikke lade være med at tænke at sådan idioti kun kan forårsages af stræben efter egen vinding eller inkompetance ud over det sædvanlige. Det bør undersøges om der nogen der har scoret kassen på det. Og ja det lyder så langt ude at det burde være strafbart. Hvis der ingen konsekvenser er hvorfor søren skulle man så bekymre sig / afstå sig fra at hive lidt i egen lomme såfremt ens integritet er fraværende?

  • 0
  • 0

Hvis man allerede på nuværende tidspunkt, har købt reservedele for 110 millioner på næsten ingen drift, så ser jeg da bekymrende og forundrende på fremtidens drift af disse Skandalo-togsæt.

Det forlyder at, et Siemens pludselig har 16 Railjet vognstammer i overskud, efter at Tjekkiet har rendt fra sin aftale, måske skulle den Danske stat og DSB gøre en god handel, på nogen af disse vognsæt og dermed kunne EA få lidt at lave igen - når de bliver shinet up med nyere ZWS system.

  • 0
  • 0

Har længe haft den fornæmmelse at der foregår ulovligheder i denne sag. Har argumenteret længe for at de ansvarlige forligspartier og deres lakajer skal stilles uden for døren så de ikke kan slette flere beviser og smide flere penge væk.

Dette er også en politiopgave. Alle der betaler skat/stemmer er om muligt blevet bedraget groft.

Min løsning er at vi kører togene til italien og svejser dem fast til skinnerne på nøje udvalgte steder. Så ka' de lære det ka' de.

  • 0
  • 0

Martins løsning synes at være mest rimelig. Melder mig gerne ind under fanen som svejser.
Men utroligt at DSB kan blive ved med at fjumre rundt i det. Men erstatter den ene uduelige aftale efter den anden. Var det nu i det private var der helt sikkert rullet hoveder.

  • 0
  • 0

Jamen, når nu det er så galt igen igen igen....
Hvorfor så ikke svejse alle togstammerne sammen og anvend dem som cykelbro fra København og til evt. Sverige. Magen til luksiøs cykelsti med tag over hovedet, skal man lede længe efter og så har man tilmed fået lidt for pengene.
Ideen er til fri afbrnyttelse hr. Transportminister!

  • 0
  • 0

Martins løsning synes at være mest rimelig. Melder mig gerne ind under fanen som svejser.
Men utroligt at DSB kan blive ved med at fjumre rundt i det. Men erstatter den ene uduelige aftale efter den anden. Var det nu i det private var der helt sikkert rullet hoveder.

Kan anbefale lysbuesvejsning med ESAB OK 53.05 ;)

  • 0
  • 0

Har DSB haft interesse i at forsinke IC4 ydereligere? For eksempel for at få politikerne til at droppe IC4? Med kontrakten giver DSB jo Ensaldobreda et afslag i erstatningen på op til 500 mio kr. Størrelsen på afslaget er netop betinget af, hvor meget Ensaldobreda kan forsinke leverencerne. Anderledes kan notatet næsten ikke forstås. Det ville være spændende, hvis Ingeniørens journalister kunne undersøge den vinkel på sagen.

  • 0
  • 0

Hallo, hvem er de ansvarlige? -
Trafikministeren (S) Jacob Buksti var ansvarlig for indkøbet.
DSB var en offentlig virksomhed, og som var bundet af EU udbudet.

DSB skulle på grund af EU regler købe i udlandet, selvom de nye tog sagtens kunne være bygget i Danmark, - kunne vi i Danmark ikke være med på den pris som Ansaldobreda i Italien.
Når det er sagt er der selvfølgelig sket mange fejl i denne sag.
Alle de kloge hoved der ved bedre i denne sag - hvor var de henne da kontraktens skulle underskrives? - hvor er de kloge hoveder henne når der skal forhandles erstatninger / tilbagebetalinger?.

Nu har jeg selv handlet med Italienerne, de er nogle platugler i alle sager!.
Se dog bare på premierminister Silvio Berlusconi, har han lavet noget der var lovligt? nogen sinde!.
Så alle i kloge hoveder, ret henvendelse til transportministeren, og tilbyd jeres assistance.

og svaret til Henrik Hansen omkring Søren Eriksen - det var han tvunget til af trafikministeren - iøvrigt blev Søren Eriksen TOTAL frikendt for alle påstande, og hans fyring var uberettiget.

  • 0
  • 0

Var det nu i det private var der helt sikkert rullet hoveder.

Og det mener du ikke er tilfældet her?

  • 0
  • 0

Hvis man har brugt 100 mio DKK til reservedele på nuværende tidspunkt og skal bruge 400 mio DKK, inden årets udgang, er det da bare at gange op med 4 og bestille? Så meget lagerplads kan det vel ikke kræve?

  • 0
  • 0

og svaret til Henrik Hansen omkring Søren Eriksen - det var han tvunget til af trafikministeren - iøvrigt blev Søren Eriksen TOTAL frikendt for alle påstande, og hans fyring var uberettiget.

Ja, frikendt for økonomisk 'fusk' - men bestemt ikke frikendt for et total mangle på budgetdisciplin.

Det var trods alt under hans ledelse at et stort overskud i DSB blev forvandlet til et kæmpe underskud - tildels grundet IC4 skandalen, men også pga. urealistiske bud på kørselen i udlandet.

Hvor meget transportministeren har pålagt Søren Eriksen af udfører ved kun få - men uden skyld i DSB's ulykkelige situation er manden altså ikke - en direktør vil altid have det endelig ansvar for den daglige drift - det er jo det han får sin store gage for + gyldne håndtryk.

  • 0
  • 0

1
Det fremgår af redegørelsen fra maj 2009 (TRU bilag 482) at ledelse og bestyrelse ikke forstår at en fabrik, som har erfaring i produktion af damp- & el-lokomotiver, samt personvogne, ofte i fast sammenkoblet konfiguration, ikke er i stand til at fremstille selvkørende togsæt med træk på størstedelen af alle aksler og bogier, drevet af et stort antal dieselmotorer, med skiftende sammenkobling af flere sæt.

2
I det omtalte ultimatum krævede DSB et og kun et togsæt godkendt til sammenkoblet drift.
Sammenkobling forudsætter at der er mere end 1 sæt, for at der kan dannes et par at sammenkoble.
Da DSB kun krævede 1 sæt afskar DSB sig fra at kontrollere om sammenkoblingen var teknisk gennemførlig i praksis.

3
Dagens bøf
En rabat på reservedele der udløber før togsættene er leveret og sat i drift!

Konklusion:
Der må mangle togteknisk såvel som juridisk kontraktretlig sagkundskab i DSBs højtlønnede ledelse.

  • 0
  • 0

Hallo, hvem er de ansvarlige? -
Så alle i kloge hoveder, ret henvendelse til transportministeren, og tilbyd jeres assistance.

Nu var kontrakten jo ikke offentliggjort og tilgængeligt den gang, men mange brudstykker er siden hen sluppet ud i offentligheden og dermed er flere af disse "aftaler" blevet afsløret, men ellers kunne det tænkes, at der var blevet lavet en del om i den tekst.

  • 0
  • 0

Det store spørgsmål er om DSB har fået oplyst prisen på alle reservedele.

Jeg kunne nemt forestille mig at Ansaldobreda ganger standard prisen med 2 for at få salgsprisen til DSB.. på den måde kan de jo sagtens give 50% rabat på reservedelene.

Magen til inkompetance skal vi da lede længe efter, med de mange penge som de skulle købe for - må der da have været nogen som kunne rådgive dem ordenligt.

  • 0
  • 0

Min løsning er at vi kører togene til Italien...

Det bliver i så flad næppe ved egen kraft, at de bliver i stand til at køre helt til Italien.

  • 0
  • 0

Jeg bliver simpelthen så overvældende træt, trist og rasende.
Er der da slet ingen grænser for hvor inkompetente DSB's ansatte kan være, teknisk såvel som merkantilt, uden at det får følger for dem?
Jeg har selv som leverandør til DSB forhandlet med deres indkøbere, og var simpelthen chokeret. Det var som at stjæle slik fra småbørn.
Det virker som om, at en stor, gammel statsinstitution tiltrækker en masse nulbon'er, der ikke kan tjene deres løn andre steder.

  • 0
  • 0

"Trafikministeren (S) Jacob Buksti var ansvarlig for indkøbet.
DSB var en offentlig virksomhed, og som var bundet af EU udbudet."

...Men hvis vi nu alle kopierer Buksti, og kører 173 km/h på motorvejen - er der så egentligt behov for højhastighedstog?

/Rune

  • 0
  • 0

Hvis man har brugt 100 mio DKK til reservedele på nuværende tidspunkt og skal bruge 400 mio DKK, inden årets udgang, er det da bare at gange op med 4 og bestille? Så meget lagerplads kan det vel ikke kræve?

At for at få rabatten på 400 mill. udløst, skal de muligvis købe reservedele for 1-2.000 mill. kroner ....

Reservedele som DSB måske IKKE er helt klare i spyttet på lige p.t. da man mangler drifterfaring med IC4

  • 0
  • 0

Jeg er af den opfattelse at Ansaldo i den grad har taget DSB i r....
Hele forligt fra maj 2009 stinker laaangt væk af at være til Ansaldos fordel - der er nogle erfarne folk med "damage control".
Kort fortalt går aftalen af maj 2009 ud på følgende:
- DSB får et nedslag på 39% af prisen.
- DSB kan købe reservedele for op til 1 mia DKK med rabat hos Finmeccanica selskaber (det er så den del, der nu ender i vridemaskinen).
- DSB acceptere at de leverede tog IKKE lever op til kontraktens funktionskrav.
- DSB acceptere at færdiggøre togsættene til funktionsniveau.
- MG22 sættes som fremtidig standart for kvalitet.
- De første 14 IC4 skal retur til Italien for up-gradering.
- Opmandsbegrebet indføres

Se, det var smart. DSB kunne lave en masse spin på at have fået rabat på indkøbet. Ansaldo kunne - via opmandsbegreb og den aftale standart i MG22 - bare producere uden at spekulere alt for meget på nævnenyttige tosser nord for alperne. Alle mand er glade - måske med udtagelse af pendlere og statskassen i Danmark.

Jeg er ret overbevist om at Ansaldo sidder og smågriner over DSB.
Nok et selskab narret og spist af med noget bras. Det er åbenbart forretningsmodellen dér.

Det sagt, så ville jeg være noget nervøs ved at købe hos Ansaldo og kompaner. Hvorfor ersatte noget møg med det samme møg?

  • 0
  • 0

. da man mangler drifterfaring med IC4

Og det får man aldrig - og skal aldrig have. De IC4 tog er en total fejl - det har længe ikke været andet end at kaste gode penge efter dårlige.

Den eneste måde at få udryddet de dårlige beslutningstagere og deres manglende vilje til at erkende IC4 fejlen, er at vedtage - helst ved lov - "IC4 må aldrig køre i Danmark" (bortset evt. ud af landet og til nærmeste højovn).

Først da kan man nogenlunde uhildet købe/leje et antal togsæt, der kan - måske kun nødtørftigt - klare driften, indtil der komme strøm på det meste.

Tænk hvor mange penge og hvor meget tid man kunne have sparet, hvis man straks ved 2 eller 3 forsinkelse, resolut havde ophævet kontrakten.

Dur ikke - VÆK.

Lars :)

  • 0
  • 0

Da fristen er bestemt i forhold til en leveringstid, og leveringstiden ikke overholdes af leverandøren, må fristen vel falder bort eller forlænges tilsvarende? De forskellige aftaler må vel ses i en sammenhæng?

  • 0
  • 0

Konklusion:
Der må mangle togteknisk såvel som juridisk kontraktretlig sagkundskab i DSBs højtlønnede ledelse.

Fuldstændig rigtigt og grunden er at kun togbegejstrede og andre smalsporede har set DSB som en anstændig levevej.
De smarte flyver eller sejler.

  • 0
  • 0

Lad os holde fast i flg.:
Der skulle købes nye tog sidst i 90'erne, og i forligskredsen - S, RV, SF og EL, var der enighed om at det skulle vær eltog. Desværre var der en forhindring - Finansministeriet, hvor Lykketoft og hans embedsværk ikke havde nogen fidus til at eltog var pengene værd. Især ikke sidst i 90'erne hvor olieprisen var ret lav.
Så selv om der var flertal for eltog, så betød Lykketofts nej, at der blev dieseltogene, der vandt. Det var på et tidspunkt hvor dieseltog ellers var ved at forsvinde fra andre steder i Europa. Og pga. EU's udbud, så kunne ordren ikke placeres i Randers.
Resten er historie, men hold Buksti udenfor; købet af IC4 var ikke hans anliggende. Buksti skal til gengæld "hænges" fordi han forberedte udbuddet i Midt- og Vestjylland, der gav togtrafikken til Ansaldo.

  • 0
  • 0

Det er såå nemt at sidde og være bagklog. Ingen I DSB ville ved deres fulde 5 skrive under på noget med den mafia-leverandør som har lovet meget mere end de kunne løfte (De sker i danske virksomheder også - danske virksomheder med ingeniører ansat også)

Hvis de tog havde været leveret til tiden og i aftalt kvalitet, så var det en fin forretning.

Nu er alt gået fuldstændig galt, og hvis DSB var et privat virksomhed var den lukket... Men det sker, åbenbart....

Hvad kan i selv gøre hvis noget tilsvarende var sket? gå til ombudsmanden? Uden resultat...

  • 0
  • 0

... Buksti skal til gengæld "hænges" fordi han forberedte udbuddet i Midt- og Vestjylland, der gav togtrafikken til Ansaldo.

Arh mener du ikke ARRIVA? Som jævnlig bruger af Arriva's tog vil jeg tværtimod sige at Buksti skal "hædres" for denne beslutning. Arriva's drift er upåklagelig og servicen er lysår foran DSB's. En lille ting som gratis internet i alle tog, har været standarden længe før DSB overhovedet begyndte at tænke tanken (hvilket stadig ikke er implementeret).

Derfor burde man lave mange flere udbud på isolerede strækninger som de midt- og vestjyske (f.eks. Svendborg-Odense, Grenå-Aarhus, og Kalundborg-København), og på sigt også hovedstrækningerne, og nedlægge DSB helt.

  • 0
  • 0

For de, der har set "Live fra Bremen", bør ovenstående citat være velkendt.

Jamen, så lad da være...!
Alt for mange eksempler viser med al tydeligehed, at det går galt, når halv og hel offentlige instanser skal ud at købe ind. Problemet begynder nok allerede der, hvor en vis del af befolkningen søger job i det offentlige, fordi de ikke bryder sig om de krav og den dynamik, der ofte hersker i det private erhversliv.

Derfor: Sørg nu for ved næste valg at arbejde hen imod at gøre den offentlige sektor så lille og ubetydende som muligt. Så løser problemet sig af sig selv. De eventuelle fejlskud, der vil komme fremover er så få og små, at de er uden betydning.

Må jeg citere Jørgen Renbeerg, Admiralens vise fra operetten Pinafore:
"Stå aldrig til søs, lad de andre stå... Så får du både kors og bånd og stjerner på !"

p.s. Jeg har lært af livets skole !

  • 0
  • 0

spekulerer man på, hvordan man har fundet personerne i DSB ledelse? Er det den sædvanlige gang nepotisme, som også huserer mange andre steder i det offentlige samt ledelsessegmentet?

  • 0
  • 0

Problemet ligger jo i EUs udbudsregler, der tvinger os til at tage tilbud fra italienere; alle der har hat et kontraktligt forhold til italienerer ved, at de er halvt advokater halvt svindlere.

  • 0
  • 0

Ansaldobreda må da have en af verdens mest geniale forretningsmand at de gang på gang kan tage røven på dsb og dsb fatter det ikke.

Dsb og deres såkaldte ledelse!!

STOP MED AT SPILDE VORES PENGE!!
Hvordan kan i være så ligeglade med vores land ? Interessere i jer ikke for det mere eller skal det bare være MIG MIG MIG MIG MIG !!!

  • 0
  • 0

Jeg vil helt seriøst foreslå at vi får ryddet op i DSB's ledelse aldeles omgående, og jeg vil gerne tilbyde mig selv som tip-top-administerende direktør.
Jeg har aldeles glimragende forudsætninger for at kunne bestride jobbet:

-Jeg aner intet om togdrift
-Jeg aner intet om virksomhedsledelse
-Min økonomiske sans er som en teenagers før han/hun flytter hjemmefra
-Det eneste jura jeg kender til, er teksten på de parkeringsbøder jeg sommetider modtager
-Jeg har en klippefast tro på at når man handler med andre, vil de kun een det bedste

Der er sikkert flere andre kvaliteter, men jeg ved bare ikke noget om dem.

Jeg vil tilbyde mine ydelser, eller mangel på samme, for et lillebitte 2 cifret millionbeløb som årsløn, garanteret bonusordning uanset om der er råd til det eller ej, flextid hvor jeg selv ansætter et rimeligt antal timer pr måned.
Der skal fra dag et være en garanteret pensionsordning på ikke mindre end 85% af min årsløn, som forresten skal stige mindst 29% hvert år jeg skulle være i stand til at bestride stillingen.
Sidst men ikke mindst, jeg skal ikke kunne drages til ansvar for noget som er forekommet i min ansættelsestid, eller som på nogen måde kan relateres til mig.

Jeg ser frem til en invitabydelse til videre forhandlinger.

(Dette indlæg er fremstillet på et databehandlingsanlæg hvor der dagligt fremstilles store mængder ironi, hvorfor krydsforurening kan forekomme.)

  • 0
  • 0

Det er såmænd ikke fordi jeg vil tage DSB i forsvar, men det er en aftale som blev indgået i 2009 og måske var det den realistisk set bedste aftale som kunne opnås ligesom fremtidsperspektivet kunne se anderledes ud, set med datidens øjne.

Og punkt 3) i artiklen var jo ikke konstaterbart, da aftalen blev indgået.

Hvorfor skulle det tage tre år før nogen opdagede det var en uheldig aftale for DSB?

Noget kunne jo tyde på, at aftalen ikke blev set i så dårligt lys, dengang den blev indgået.

  • 0
  • 0

Arne har jo ret - der er nogen politikere som har sagt ok!

Så kan man stille spørgsmålstegn ved om disse politikere har forstået hvad de sagde ja til - men det skal ministeren og hans embedsmænd vel sikre?

Samme embedsmænd som agerer ejere af DSB og som køber trafik af DSB.

  • 0
  • 0

Personligt synes jeg det virker som om bestikkelse har været involveret.

Har hørt at de fleste af den slags sager, vil den involverede altid spille uvidende og klodset, for ingen er jo som sagt forpligtet ud over egen evne i Danmark.

Men så klodset nægter jeg at tro nogen kan være, hvis de har rene intentioner.

Selskabet har jo også flere gange været i de italienske politimyndigheders søgelys.

  • 0
  • 0

Personligt synes jeg det virker som om bestikkelse har været involveret.

klip

Selskabet har jo også flere gange været i de italienske politimyndigheders søgelys.

Enig ...

Hele sagen virker efterhånden lidt mafiøs ... :-/

  • 0
  • 0

Kære Allesammen,

Jeg bliver mere og mere gal hver gang jeg læser om hvordan DSB's ledelse træffer den ene elendige beslutning efter den anden.

Her er mit meget seriøse forslag:

  1. Kør så mange togsæt ud som muligt på den 6.611 meter storebæltsbro (vestbroen)
  2. Svejs alle togsæt godt og grundigt sammen
  3. Vælt hele lortet i havet

Send et brev til alle dykkere i Danmark og lad dem nyde synet af et antikvarisk diesel togsæt fra 1925.

Tager meget gerne i mod forslag til forbedringer til min ide.

  • 0
  • 0

Kære Allesammen,
Tager meget gerne i mod forslag til forbedringer til min ide.

Et ønske kunne dog være, at tømme tankene for diesel olie - da den er mere værd end togsættene og endvidere ville det være en god ide lige at hæfte en lille svejseklat på skinnen så boggierne bliver stående - disse boggier kan så efterfølgende bankes fri og med et MZ lokomotiv lige sendes til smelteovnen og dermed er også pengene hjemme på udtransporten. ;)

  • 0
  • 0

Send et brev til alle dykkere i Danmark og lad dem nyde synet af et antikvarisk diesel togsæt fra 1925.

Reelt kom de første diesellokomotiver I Danmark, MY, først i 1954.

  • 0
  • 0

Send et brev til alle dykkere i Danmark og lad dem nyde synet af et antikvarisk diesel togsæt fra 1925.

Reelt kom de første diesellokomotiver I Danmark, MY, først i 1954.

Frichs i Århus leverede diesellokomotiver til privatbanerne allerede i 1920'erne og især i 1930'erne gennemførte mange privatbaner en omfattende overgang til dieseldrift for godstogenes vedkommende. I samme periode gik man - hvad passagertog angår - over til lette motorvogne fra Scandia og DFA i Odense, som regel med benzinmotor.

Dampdrift ønskede man at skære ned på, da den var meget dyr og arbejdskrævende i sammenligning med diesel.

Med olierationeringen under 2. verdenskrig måtte man dog hurtigt gå tilbage til dampdrift - nu ofte opvarmet med tørv (endnu større arbejde pga. den megen aske og ringere brændværdi).
Mvh.
MM

  • 0
  • 0

Det bliver i så fald næppe ved egen kraft, at de bliver i stand til at køre helt til Italien.

Jojo, det er bremse de ikke kan. Så bare der er fri bane hele vejen til AnsaldoBreda..

  • 0
  • 0