Utætte IC4-tog gør lokoførere syge
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Utætte IC4-tog gør lokoførere syge

Når DSB søger efter nye lokomotivførere reklamerer de med, at lokomotivføreren har Danmarks smukkeste arbejdsplads, hvorfra man kan opleve landskabet og vejret skifte.

Men for førerne i de 14 IC4-tog, der for tiden kører i Danmark, er oplevelsen lidt for håndgribelig. Førerhusene er nemlig uisolerede og utætte, siger formand for fagforeningen Dansk Jernbaneforbund, Ulrik Salmonsen til DR Nyheder.

»Der er træk, og benene bliver iskolde, når det er vinter.«

Der er stadig mange fejl på togenes hovedcomputere. Desuden er overvågningskameraerne, der skulle gøre det muligt for lokomotivførerne at se, om passagerer sidder fast i dørene, ikke sat til, siger Ulrik Salomonsen til DR.

»De indvendige kameraer, der overvåger passagerernes ud- og indstigning er slet ikke koblet til endnu og har aldrig været afprøvet driftsmæssigt på nuværende tidspunkt.«

De uvirksomme kameraer betyder dog ikke, at der er større risiko for passagerne end i DSB's andre tog. For der er stadig togførere, der tjekker, om alle er kommet godt ombord, før toget forlader perronen.

Ulrik Salomonsen understreger, at DSB arbejder på at rette fejlene. Men det første fejlfri tog kommer først på danske skinner til november, hvor leverandøren Ansaldobreda sender det første seriebyggede tog herop.

Frem til april kommer endnu et tog, og derefter skal der efter planen komme tre tog om måneden. Efterhånden som der kommer nye tog til Danmark, vil de nuværende 14 blive transporteret tilbage til fabrikken i Italien, hvor de vil blive rettet til, oplyser DSB.

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

"Men det første fejlfri tog kommer først på danske skinner til november, hvor leverandøren Ansaldobreda sender det første seriebyggede tog herop."

Næsten utroligt, hvis den sætning skulle komme til at holde! Fejlfri og Ansaldobreda i samme sætning - utopi ville jeg mene.

  • 0
  • 0

"Men det første fejlfri tog kommer først på danske skinner til november, hvor leverandøren Ansaldobreda sender det første seriebyggede tog herop."

Næsten utroligt, hvis den sætning skulle komme til at holde! Fejlfri og Ansaldobreda i samme sætning - utopi ville jeg mene.

Jeg er mere interesseret i at vide hvornår det kommer i regelmæssig normal almindelig drift hvor det kører hver dag hele tiden år ud år ind.

  • 0
  • 0

Som dansker er man MEGET tålmodig.

Tager vi et historisk blik på fortiden, er det utroligt som projekter med vold og magt skal gennemføres.

God skik burde være, at man havde nogle vurderings møder undervejs i projekterne og bedømte om det var værd, at fortsætte med et projekt eller om det havde vist sig, at ideen bag projektet var forældet eller om der var så mange problemer der skulle løses, at videre arbejde med projektet var spild af tid og penge.

Vi har MEGET, at lære om projektarbejde, her i Danmark. For vi spilder en masse tid og derved også penge som kunne bruges bedre.

Man kan for en del projekters vedkommende heller ikke hævde, at man har fået nye kompetencer ud af dem eller at man har opnået teknologiske gennembrud. Så vi må lære at smide håndklædet i ringen, i tide, inden vi har mast os selv op i et hjørne, hvor man er NØDT til, at gå videre og smide endnu flere penge i et dårligt projekt, for ikke at miste de penge man allerede har smidt alt for mange væk af.

  • 0
  • 0

Så send de togsæt tilbage ( DSB ) , mere er der vel ikke at gøre i den sag.

  • 0
  • 0

... for ikke at miste de penge man allerede har smidt alt for mange væk af. ...

Det er faktisk en meget normal menneskelig opførsel. Behavioural psychology kalder det "sunk cost fallacy" eller "irrational escalation".

Man kunne også tage "Apple Newton", eller - om nogle år - krigen i Afghanistan som eksempler.

  • 0
  • 0

I JP kan man i dag læse at IC4 kun er godkendt til 160 Km/t. Hvilket er gjort for at få togene godkendt.

http://epn.dk/brancher/transport/article17...

Hvornår er grænsen nået for antal fejl i toget og misinformationer fra DSB vi gider??

Det er jo trods alt staten der betaler IC4 indtil videre!! Hvis det havde været DSB selv havde det været noget andet. Med mindre de ville kræve højere billet takster for at dække deres dårlige investering.

  • 0
  • 0

DSB hævder at der ikke er noget bedre alternativ en IC4. DB har dog lige været ude og investerer 3.8 milliarder i 15 nye DB406 der kan køre på 4 forskellige jernbanesystemer. Samt 11.2 milliarder i 800 styk dobbeltdækkervogne. Nogle af dobbeltdækkervognene vil blive bygget så de ikke behøves trækkes/skubbes af et lokomotiv. Men så sættene kan kobles sammen med automatkoblinger efter behov.

  • 0
  • 0

Hvis politikerne ville kunne vi bestille togene i dag og få dem leveret samtidigt med at den sidste strækning bliver elektrificeret.

Desværre ønsker politikerne bare ikke at gøre noget over 4 år. Det gør det derfor dyrere at lave tingene og ekstremt langsomt.

Kina veedtod i Marts 2006 at bygge en ny jernbane fra Beijing til Shanghai med højhastighedstog som skal stå færdig i 2011. Strækningen har 24 stationer og er 1464 Km og er selvfølgelig elektrificeret da det er kinesiske udgaver af ICE. http://www.railway-technology.com/projects...

I Danmark kan man ikke en gang få elektrificeret hele banenettet på 18 år. Det er simpelthen grotesk.

  • 0
  • 0

Den mulighed har DSB ikke, og for en gangs skyld er det ikke deres egen skyld, men ren politisk uduelighed pga. detalje- og økonomistyring af inkompetente politikere.

DSB rådgav politikerne og anbefalede - såvidt jeg har forstået - dieseltog. Og det er meget let at tænke tanken, at det var for at blive fri for konkurrence fra DB og SJ. Middelmådigt, men bestemt ikke atypisk vores lille land. Hvad politikere angår, kan jeg ikke huske (er midt i 30'erne og relativt god hukommelse), hvornår vi har haft en kompetent trafikminister endsige trafikudvalg, men jeg modtager da gerne bud.

I Danmark kan man ikke en gang få elektrificeret hele banenettet på 18 år. Det er simpelthen grotesk.

Ikke mindst set i lyset af, at de første eltog kørte i 1984 = 25 år siden. Jeg forudser, at elektrificeringen af strækningen Lunderskov - Esbjerg vil blive udbudt i fire etaper: Lunderskov - Vejen, Vejen - Brørup, Brørup - Bramming og Bramming - Esbjerg (ikke nødvendigvis i den rækkefølge) og trafikministeren m.fl vil betragte det som en sejr for den frie konkurrence, hvis det bliver mindst tre forskellige entrepenører, som vinder.

  • 0
  • 0

Læste lige følgende på svt.se om nye sporvogne i Gøteborg: Vapenkoncern tillverkar spårvagnar Publicerad 16 juli 2009 - 15:26 Uppdaterad 17 juli 2009 - 09:12

Det har varit mycket krångel runt Göteborgs nya italienska spårvagnar och nu kommer kritik från Svenska Freds för köpet av vagnarna.

SVT Play

Svartlistad vapenkoncern tillverkar spårvagnar Problem med nya spårvagnar (arkiv 080923) Tillverkaren ingår i en av världens största vapenkoncerner som svartlistats för att man utvecklar kärnvapen.

Kan i gætte hvem det er? Ansaldo Breda nemlig.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten