Utålmodige politikere: Vil have app til rejsekort »hurtigst muligt«

Illustration: Rejseplanen

Kørekort, sygesikringskort og Dankort. Men hvad blev der nogensinde af Rejsekort blandt de mange apps på telefonen fra det offentlige?

Som man kan læse på Ingeniørens IT-medie Version2, arbejdes der stadig på at finde den rette digitale løsning, så passagererne kan lade det fysiske kort blive i lommen, og ikke behøver tjekke ind og ud, når de betaler med rejsekortet.

Spørgsmålet er, om der er damp nok på kedlerne i udviklingsafdelingen? Politikerne synes i hvert fald at være en smule utålmodige.

I forbindelse med Aftale om udmøntning af investeringsmidler i Bedre og billigere kollektiv trafik for perioden 2022-2035 er regeringen således blevet enige med sine støttepartier om at afsætte midler allerede i 2022 til hurtigere udvikling af den digitale rejsekort-løsning.

Politikerne ønsker sig det, der omtales som en MaaS-app, der tilbyder Mobilitet som en Service, hvormed passagererne ventes at få lettere adgang til rejseplanlægning og billetkøb i den kollektive trafik og mulighed for at sammensætte rejser fra A til B uden at eje en bil.

Og det skal ske “hurtigst muligt”, lyder det i den nye aftale.

Forligspartierne har afsat en ramme på 40 millioner kroner “til en hurtig og trinvis udvikling af en national MaaS-app”.

Afventer markedsdialog

Aftaleparterne er enige om, at udmøntning af rammen sker på baggrund af resultaterne af en markedsdialog, som udføres af Rejsekort & Rejseplan A/S. Hvis den markedsdialog skulle vise sig ikke at bære frugt, i form af en tilfredsstillende og realistisk plan for realisering af projektet, eller hvis det går i hårdknude på grund af økonomi, ønsker partierne at få alternativer på bordet.

Ansvaret for at få udviklet en offentlig MaaS-app ligger hos Rejsekort & Rejseplan A/S, der er ejet af trafikvirksomhederne (Movia, BAT, Fynbus, Sydtrafik, Midttrafik, NT, DSB og Metroselskabet).

De to selskaber, Rejseplanen og rejsekort, er fusioneret, netop med henblik på at få udviklet en fælles tjeneste. I et notat til forhandlingerne skriver Transportministeriet, at en accelereret udvikling af en MaaS-app hurtigere vil gøre den samlede rejse med kollektiv trafik – og nye transportformer som el-løbehjul og delebiler – nemmere og mere fleksibel.

I en ny analyse offentliggjort af Passagerpulsen 1. juni 2021 anbefales det netop, at der laves en samlet app, hvor man kan købe billetter på tværs af alle trafikvirksomhederne, påpeger ministeriet.

Den store hovedpine er bare, hvem der skal betale for den?

Ifølge Transportministeriet er der bruttoudgifter ved projektet på op mod 1,5 milliarder kroner, og en Rejsekort/Rejseplan-app vil tidligst kunne downloades i 2025, mens fløden først for alvor kan skummes efter 7-9 år.

Men ministeriet holder ikke desto mindre fast i, at den samlede business case er positiv over 15 år, hvis man vælger at udfase det fysiske rejsekort.

Afviser at betale kæmpe regning

KL og Danske Regioner står omvendt fast på at få kompensation, hvilket synes at blive afvist af Transportministeriet med henvisning til den positive business case, som vi beskrev i 2019.

»Dermed udestår der en afklaring af økonomien, hvilket udgør en trussel mod realiseringen af en national MaaS-app inden for en nær fremtid,« skriver ministeriet.

Selskabet Rejsekort & Rejseplan A/S er, som Version 2 skriver i disse måneder, i dialog med markedets aktører for at få input til, hvordan den digitale rejsekort-løsning kunne se ud. Ministeriet oplyser, at den proces vil afdække tidsplan og økonomi nærmere. Her indgår også løsninger, der evt. kan bidrage til, at projektet realiseres billigere og hurtigere end hidtil antaget.

Arbejdet afsluttes i august 2021.

En relativt lille investering på 40 millioner kroner er med til, at projektet kommer hurtigere i mål.

»Forventningen er, at der i efteråret tages stilling til, hvorvidt MaaS-app, i regi af Rejsekort & Rejseplan A/S, kan realiseres inden for lovens rammer og i det forventede – og ønskede - tempo, eller om der skal undersøges alternative muligheder for en hurtigere realisering inden for den afsatte økonomiske ramme«.

Direktør for Rejsekort og Rejseplanen Kasper A. Schmidt siger til Version 2, at de løsninger, som bliver en del af fremtidens setup, også skal have fundet anvendelse andre steder.

»Det skal være teknologier, der er prøvet af andre steder. Og med andre steder mener jeg ikke i et laboratorium. Det skal virke et sted i verden i en vis skala. Det her er simpelthen for stort, komplekst og sårbart til at vi kan tage nye og uprøvede teknologier ind«.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor ikke skelle lidt til udlandet og se hvilke smarte løsninger de har lavet. Vi behøver ikke flere apps og flere systemer for at tage offentlig transport.

Personligt er det bedste system jeg har prøvet systemet i London, hvor kunden selv vælger om de vil have et kort med tank-op-mulighed eller om de vil bruge deres betalingskort. Bruger man sit betalingskort, behøver man ikke tanke op eller have en ekstra konto hos en transportør. Systemet husker selv alle rabatter - i London er der et max for hvor meget det koster at køre med systemet i løbet af en uge og en måned. Man betaler normalt indtil man rammer loftet. Som turist betyder det bl.a. at man ikke skal betale for noget, som man ikke bruger - med Rejsekortet er det umuligt at tømme kortet helt uden at skulle igennem en tung og langsom administration, som sikkert ikke kan sende penge til udenlandske konti.

London-systemet gør altså at man aldrig betaler for meget og man behøver ikke ekstra kort. Og ja, man kan også bruge f.eks. Apple Pay eller Google Pay. Eneste ulempe er at brugere skal huske hvilket kort de bruger og så bruge dette kort hver gang (men det kan fikses via en brugerkonto).

  • 35
  • 2

Samme system med tank-op kort og brug af bankkort er jeg også stødt på flere steder i Asien, virker fint ... en APP er altid god, men virker jo ikke hvis nettet er nede, det gør kortene. Personligt ville jeg foretrække tank op kort løsning men det er nok ikke muligt at tilslutte rabatordninger til det .

  • 7
  • 3

Men ministeriet holder ikke desto mindre fast i, at den samlede business case er positiv over 15 år, hvis man vælger at udfase det fysiske rejsekort.

Nejnejnejnejnejnejnej!!

Selvfølgelig skal man også kunne checke ind med sin telefon, og ethvert kontaktløst betalingskort kunne klart bruges istedet for det nuværnede unika der er Rejsekort-systemet, men et fysisk kort må og skal der altså være. Det skal også være muligt at have et "tank-op" kort, hvis man af den eller eller anden grund ikke ønsker at benytte betalingskort der er bundet dirkete op på ens bankkonti.

  • 22
  • 1

.. for bare vi har en "app", så er alle problemer løst - pist væk er den byzantinske takststruktur, priserne er bliver acceptable og togene kører til tiden.

Ja der er ikke grænser for hvad en "app" dog kan.

  • 36
  • 1

Personligt har jeg ikke brugt offentlige transport siden klippekortet blev afskaffet, og jeg har kun en ælder Nokia telefon, så en app hjælper ikke. Jeg indretter mig med anden form for transport som vi Danskere er tvunget til.

  • 25
  • 10

Vi betaler veje og jernbaner over skatten. Masser af infrastruktur er betalt over skatten.

Gør offentlig transport til en del af det, og udvid den offentlige transport. Stop alle projekter med "føreløse" tog og genansæt folk til at bemande perroner, tog og busser.

Når vi kan tale om "job skabelse" og "job fest" i nogle sektorer af samfundet, så er det vel lige så godt at skabe jobs her. Deres løn, betaler jo også skat og køber vare og ydelser, i både private og offentlige firmaer.

Se hvor let det er at løse rejsekort problemerne.

  • 31
  • 8

Det er afgjort en god ide, hvis politikerne tog sig sammen til at gøre deres del af arbejdet, at få ryddet op takststrukturen, før store løsninger bliver bygget oven på det eksisterende kviksand.

En stor del af udviklingsomkostningerne for Rejsekortet skyldtes netop alle takstsystemets kringlede særregler - fordi politikerne ikke havde gjort deres arbejde først.

Londons system virker glimrende, som mange skriver. I princippet skal man også checke ud i London, men bybusserne arbejder med enhedstakst, uanset hvor langt man kører, og undergrunden har exit-sluser, hvor man bliver tvunget til at checke ud. På DLR skal man selv huske at check ud (f.eks. London City Airport).

Hellere et system som London end endnu en app (bygget på et skrøbeligt grundlagt).

  • 29
  • 0

Guuuuuud hvor retarderet. Nu skal Danmark igen gå forrest i sinke-ekspressen og vise hvor komplekst, kluntet og klodset en IT-løsning kan laves.

Tag nu for filan da bare det gode eksempel fra London. Det virker bare! Selv når man kommer som Turist virker det. Vil du bare benytte eget visa/dankort? Fint brug du bare det. Vil du benytte telefonen? Fint benyt du bare Google/Applepay…

Hvorfor ved man bare at dette projekt bliver dyrt, dårligt og de eneste der med garanti ikke vinder noget på det er brugerne af offentlig trafik.

  • 37
  • 1

Nejnejnejnejnejnejnej!!

Selvfølgelig skal man også kunne checke ind med sin telefon, og ethvert kontaktløst betalingskort kunne klart bruges istedet for det nuværnede unika der er Rejsekort-systemet, men et fysisk kort må og skal der altså være. Det skal også være muligt at have et "tank-op" kort, hvis man af den eller eller anden grund ikke ønsker at benytte betalingskort der er bundet dirkete op på ens bankkonti

Hvis en app kan udvikles billigt, er det da ok. I betragtning af de udgifter der allerede er anvendt til rejsekort, så tror jeg de fleste passagerer vil foretrække at holde fast i det - i stedet for, at "opfinde" nye metoder der medfører prisen stiger. Hellere en billig busbillet, end at kunne betale med app's, dankort trådløst, osv. Det havde sikkert være meget billigere fra starten at nøjes med en app løsning, og at være så fremsynet at man havde indstalleret trådløs dankort automat i alle busser og tog, men når man har begået en brøler i milliardklassen, kan den desværre ikke gøres om. Så hænger vi på den i de næste 40 år.

  • 3
  • 2

når mange hylder systemet i London har det intet med sluserne at gøre, men ideen om at kunne bruge sit betalingskort til betaling frem for et ekstra kort, som skal tankes op (og endda min 24 timer før hvis det skal bruges på en bus).

sluserne kan sagtens laves med rejsekortet som vi har idag, hvis det ønskes...

  • 4
  • 0

Rejsekort og systemet i London ligner hinanden på mange punkter:

  • Begge systemer kræver et tjek-ind.
  • Begge systemer kræver tjek-ud.
  • Begge systemer kræver mellem-tjek-ind. Londons system ift. mellem-tjek-ind er dog mere komplicerede. Man skal kun gøre det, hvis man skifter tog, og kun hvis man ikke kører gennem Zone 1, og kun på nogle stationer, og man skal endelig huske at mellem-tjek-ind skal ske på den pinke tap-in stander og ikke den gule stander.
  • Indtil 2012 anvendte TfL-systemet også Mifare-standarden, ligesom Rejsekort. Her valgte man i London blot at tage konsekvensen af, at Mifare-krypteringen blev brudt i 2008 og opgraderede derfor alt udstyr til at kunne anvende DESfire og alm. NFC. Det skete i 2012.
  • Samtidigt med opgraderingen af rejsekortudstyr i London (som tog en årrække) annoncerede man en prisstigning på 7% i 2012. Dette fulgte ovenpå lignende prisstigninger i årene forinden.
  • Svært at gennemskue, om Oyster card, contactless eller fixed Travelcard bedst kan betale sig (fx som turist).
  • Underlige regler, tidsbegrænsninger, deadlines. Eksempelvis opkrævning af double fare i visse situationer.
  • Derudover er det ikke uproblematisk for turister at betale med kontaktløs i London. Kortet skal være aktiveret til kontaktløs betaling, det skal være aktiveret til international betaling, samt brugere kan opleve at blive opkrævet internationale transaktionsgebyrer og surcharges oveni rejsens pris for hver gang de tapper en kortlæser.

Så jeg tror egentlig, at det, som gør London-systemet bedre er:

  • Cirkulært zonesystem.
  • Mere simpel prissætning og "price capping"— her har man dog nogle fordele i at være en kompakt by med en stor befolkningsdensitet. Jeg tvivler på, at det samme ville kunne lade sig gøre i Danmark. Der bor flere i London, end der gør i hele Danmark. Samtidigt har byen en enorm turisme til at financiere store infrastrukturopgraderinger. Senest i 2020 meldte TfL ud, at man ønsker alle fysiske gates, standere, læsere, og backend-systemet udskiftet - igen.
  • Automatisk refundering ved forsinkelser
  • Automatisk tjek ud af passagererne ved større events, fx ved Wimbledon.
  • Anvendelse af mobiltelefon og betalingskort som rejsehjemmel.

Jeg ved ikke, om tiden er kommet til at afskaffe det dyre fysiske udstyr, som konstant skal opgraderes og vedligeholdes, og som tager årevis at udskifte?

  • 3
  • 0

Hej Morten Stryhn

Personligt er det bedste system jeg har prøvet systemet i London, hvor kunden selv vælger om de vil have et kort med tank-op-mulighed eller om de vil bruge deres betalingskort.

Det er nemt at rejse i London, men til gengæld synes jeg ikke det er nemt at rejse i England.

Jeg er glad for Rejsekortet, det fungerer i hele landet, man slipper for at købe billet, man kan tage en cykel eller en kammerat med og man slipper for at skulle betale et gebyr til NETS hver gang man rejser. For en gammel brillebrugende mand er det en stor fordel man bare kan plinge ind og ud uden at skulle rode med sin telefon en sen aften på en perron.

Når det er sagt er både Rejseplan appen, DSBs app, rejsekortscanner og Check udvej appen mobiltelefon løsninger, som komplementerer rejsekortet.

Jeg kunne fint se forbedring af rejsekortet ved en app. For eksempel kan man lave en bedre betalingsløsning med Mobilepay, man kunne integrere en løsning med udcheck og oversigt over hvad en rejse kommertil at koste.

  • 6
  • 0

Man skulle hellere genindføre klippekortet som alternativ til rejsekortet. Det har mange af de egenskaber, som man nu med store anstrengelser prøver at genskabe og det er en velafprøvet og robust teknologi.

  • 14
  • 1

1,5 milliarder Er der nogen som kan forklare mig hvordan man er nået frem til dette kæmpe beløb for at udvikle en app?

  • 9
  • 0

Vi savner et simpelt nationalt tank op Danmønt kort og eventuel app i tillæg til kontanter. Altså en fysisk og mobil betalingsform med digitale kontanter uden en tilknyttet bankkonto.

  • 0
  • 0

Hvilke egenskaber er det man forsøger at genskabe?

Bl.a.:

  • Man kan umiddelbart se om man har gyldig rejsehjemmel
  • Man kan umiddelbart se tilbageværende "saldo"
  • Det er mindre afhængigt af elektronisk infrastruktur
  • Man behøver ikke at checke ud
  • Det er let at forudsige prisen for en rejse

Det er fair nok at nogle foretrækker rejsekortet, men jeg gætter på, at der findes en ikke ubetydelig gruppe, som ville foretrække et klippekort. Så vidt jeg husker, blev rejsekortet først for alvor udbredt da man helt afskaffede klippekortet.

  • 17
  • 0

Man kan umiddelbart se om man har gyldig rejsehjemmel Man kan umiddelbart se tilbageværende "saldo" Det er mindre afhængigt af elektronisk infrastruktur Man behøver ikke at checke ud Det er let at forudsige prisen for en rejse

Lad mig indskyde, at klippekortet i dets sidste leveår også fandtes elektronisk som app, og dermed også opfyldte ovennævnte, bortset fra 3. dot (Det er mindre afhængigt af elektronisk infrastruktur).

Dermed havde man allerede løst problemet med vaskede papirklippekort, automater i udu og distribution og produktion af papirklippekort. Det krævede så godt nok en moderne mobiltelefon og internetforbindelse, men det var til at leve med, modsat Rejsekortet.

  • 11
  • 1

Det kræver jo så, at man ved start angiver, hvorhen man ønsker at rejse.

Kunne man forestille sig en default rejse på denne zone og dens naboer? Hvis man skal længere, er et ud-tjek nødvendigt. Ved kontrol vil det jo så være en gyldig rejsehjemmel.

Umiddelbart synes jeg ikke man skal komplicere Rejsekortet yderligere ved at skabe et "nogen gange skal du tjekke ud, andre gange skal du ikke".

Så er det trods alt nemmere at huske, at man skal tjekke ud HVER gang. Det vil alligevel aldrig blive som et klippekort, og der er rigeligt af andre tjek-regler at huske på.

  • 4
  • 0

Umiddelbart synes jeg ikke man skal komplicere Rejsekortet yderligere ved at skabe et "nogen gange skal du tjekke ud, andre gange skal du ikke".

Ideen var, at det er minimustaksten, og det jo netop ikke forhindrer en normal tjek-ud.

Kortere busrejser i (større) byer vile kunne klares med tjek-ind (som i London).

Prisen ville så være knap en ti'er mindre end forudbetalingen (25 kr.) i dag. Men faren er jo , at nogle kunne blive fristet og satse på manglende kontrol.

Men if. #16 er det også i London en bøvlet sag - måske endda mere bøvlet end her. ;-)

der er rigeligt af andre tjek-regler at huske på.

Dem er der nu ikke mange af, og de få er ganske simple.

  • 0
  • 3

Så besværligt er det da ikke at tjekke ud og ind med Rejsekortet, og med Rejsekortet undgår man i mange tilfælde helt at skulle bruge en app, og det er også nemmere at ændre rejsen undervejs til noget andet end planlagt. Eller er planen at appen skal fungere ligesom Rejsekortet og kunne finde ud af hvor man tjekker ud og ind? Det vil så betyde afhængighed (hvis man er nødt til at bruge appen) af både en opladt mobiltelefon og at GPS-en eller andet udstyr er slået til - og gør vel heller ikke ind- og udtjekning nemmere.

Der findes allerede rejseplanen.dk hvor man kan planlægge rejsen og købe billet til transportmidler (idet man henvises til rejseplanen.flextrafik.dk) hvor rejsekortet ikke kan benyttes. Men måske ville det være nyttigt, hvis der blev udviklet en app hvor alle rejser kan planlægges og bestilles.

  • 2
  • 0

Udmærlet ide at lave en app hvor alle rejser kan bestilles, bare det nuværende Rejsekort ikke afskaffes.

  • 0
  • 0

1,5 milliarder Er der nogen som kan forklare mig hvordan man er nået frem til dette kæmpe beløb for at udvikle en app?

Kvallificerede gæt: * Udgifterne dækker ikke kun appen men også backend, drift og vedligehold i en periode. Måske ligefrem i de 15 år der nævnes. * En del af udgifterne er formegentlig noget login - måske vælger man den samme sindssyge idé, hvor man skal have et pas for at kunne bruge sit kørekort eller sundhedskort. Det er dyrt at lave - og vandvittigt for dem der ikke rejser for tiden. * Udvikling af to apps: Til Android og Apple. * Den nuværende backend til Rejsekortet er formegentlig skræddersyet til websiden og kan ikke direkte genbruges. Der er nok lavet mange server-side ting helt specifikt til den måde det fungerer på dér, så det skal i høj grad kodes igen. * Det offentlige. Når de laver noget er prisen 2-3 gange højere, fordi de er notorisk umulige og fjentlige at arbejde sammen med.

De mange kommentarer om det helt forkerte grundlag hele Rejsekortet hviler på, kan jeg kun tilslutte mig. Man har prøvet at sætte strøm til papir og den slags går næsten altid galt - eller bliver enormt dyrt.

  • 4
  • 0

Til London-systemets gode sider hører også:

  1. Det er muligt at få ind- og udtjeksfejl rettet samme dag (og pengene refunderet) hvis blot man har en rimelig forklaring. Dog ikke så nemt som det har været, da betjeningen på stationerne mange steder er blevet fjernet, og man i stedet skal ringe til dem.
  2. Man skal ikke tjekke ud på busserne.
  3. Man skal ikke vælge den rigtige stander (med mulighed for at lave fejl) når man kører tog/undergrund. Hvis der ikke er sluser kan man bruge en vilkårlig stander.
  4. Der er heller ikke et særligt "fortsæt rejsen" tjek. Man fortsætter rejsen ved at tjekke ind næste sted. Undtagelsen er de meget få (i alt 16) stationer hvor der er en pink stander, og eneste konsekvens af at bruge eller ikke bruge en pink stander er om du betaler for zone 1 eller ej. Det er til at angive at man rent faktisk ikke passerede zone 1 (hvis der er flere mulige ruter for den rejse man foretog).
  5. Oyster-kort har ingen udløbsdato. Jeg havde et jeg brugte i 16 år, indtil jeg kom til at træde på det og kvaste chippen.

Det største irritationsmoment er at man ikke direkte kan se om man huskede at tjekke ud på stationer uden sluser. Man kan, hvis der er en automat.

  • 4
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten