Usynlige biler forsvinder: Om to år skal baglygterne tænde af sig selv

Usynlige biler forsvinder: Om to år skal baglygterne tænde af sig selv

Fra 2016 skal nærlyset på nye personbiler tænde automatisk både foran og bagpå, når mørket falder på, eller sigtbarheden er dårlig. Formanden for Havarikommissionen for vejtrafikulykker er begejstret.

Nu vil EU tage hånd om de glemsomme bilister, der kører rundt i mørke og tåget vejr med slukkede baglygter og skaber trafikfarlige situationer.

Fra 30. juli 2016 skal alle personbiler i EU automatisk tænde for nærlyset og dermed også baglygterne, når mørket falder på, eller sigtbarheden falder. Det oplyser transportminister Magnus Heunicke (S) i et skriftligt svar til en bekymret borger:

»På EU-niveau har man forståelse for problematikken vedrørende manglende baglys ved brug af kørelyslygter, og jeg kan oplyse, at det er besluttet at skærpe de fælleseuropæiske regler for nye biler med krav om, at nærlyset (og dermed baglygterne) automatisk skal tænde i mørke og usigtbart vejr,« skriver transportministeren.

Læs også: Svenske myndigheder: Slukkede baglygter er en 'åndssvag regel'

Reglerne vil omfatte personbiler, der typegodkendes efter denne dato, og vil først omfatte lastbiler fra 30. januar 2018, så udfasningen af biler med slukkede baglygter på de danske veje kan stadig have meget lange udsigter.

Trafikstyrelsen kender endnu ikke de tekniske detaljer i de nye regler, men et oplagt bud kunne være, at nærlyset i fremtiden vil være afhængigt af lyssensorer.

Dansk begejstring

I Danmark hilser formanden for Havarikommissionen for vejtrafikulykker, Sven Krarup Nielsen, de nye regler velkommen.

»Det her er en god nyhed. Når jeg kører i mørke, er det for tit, at jeg oplever manglende baglys. Så jeg synes helt klart, der skal gøres noget ved det her – at få alle trafikanter til at huske at slå baglygterne til er jo en håbløs opgave,« siger Sven Krarup Nielsen.

Sensorafhængige lygter kan dog også være roden til ny forvirring på vejene. Når en bil kører ind i en tunnel og automatisk tænder baglygterne, kunne man således forestille sig, at den bagvedkørende kunne opfatte det røde lys som bremselys.

Det ser Sven Krarup Nielsen dog ikke som det store problem.

»Lygterne skal jo under alle omstændigheder tændes på et tidspunkt. Hen ad vejen lærer vi jo som trafikanter, at bilerne tænder, når det bliver mørkt. Men det er klart, at enhver ændring af den slags selvfølgelig kan medføre, at nogen misforstår signalet,« siger han.

De eksisterende regler, der blev indført i januar 2011, påbyder alle europæiske bilfabrikanter at installere kørelys, der tænder samtidig med bilen. Formålet var primært at styrke trafiksikkerheden i EU, men reglerne omfatter imidlertid kun forlygterne, da Europa-Kommissionens undersøgelser dengang viste, at baglygterne ikke bidrog nævneværdigt til trafiksikkerheden, så længe bilisterne slog dem til, når forholdene krævede det.

Læs også: Slukkede baglygter: Stor risiko og minimal CO2-besparelse

Det glemmer mange danskere dog, da vi siden 1990 har været vant til, at lyset både for og bag tændte, når vi drejede nøglen og begav os ud i trafikken. Det har blandt andet vist sig som et problem, når morgentrafikken er indhyllet i tåge, og FDM har ad flere omgange opfordret bilister til at huske at slå baglygterne til.

Kommentarer (34)

Lad nu for fanden bare det fucking lys være tændt hele tiden. Der er sgu' da bedre måder at spare 0,05% energi på.

Jeg undskylder ordvalget, men idioti af denne grad, får simpelthen mit pis i kog. Det bliver hamrende dyrt med sensorer, styringer mm. og der bliver nu bare endnu flere ting der kan gå i stykker i bilen. Desuden vil det stadigvæk skabe "spændende" situationer i trafikken.

  • 44
  • 0

Forleden aften, på vej sydover på købugt motorvejen, kl. 1830 var der en bil helt uden lys. Imponerende hvor intelligente folk kan være.

  • 6
  • 0