Usynlig væske i køreledninger sender kobbertyve bag tremmer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Usynlig væske i køreledninger sender kobbertyve bag tremmer

For første gang har såkaldt dna-væske i de tyske jernbaners køreledninger ført til afsløring og fængsling af et par af de kobbertyve, som i øjeblikket hærger overalt i Europa - også i Danmark.

Det oplyser de tyske jernbanemyndigheder.

Populærbetegnelsen 'dna-væske' dækker over en væske, som er fremstillet af sjældne jordarter blandet med oxider. Hver væske har sin helt specielle kode - en slags fingeraftryk - som typisk vil skifte for hver kilometer kabel, så det altid kan opklares, hvor et stykke kabel stammer fra.

De tyske jernbaner gik for ca. et år siden i gang med at sprøjte deres kobberkabler med den 'usynlige' væske som et modtræk mod de udbredte kobbertyverier.

En helt almindelig skrothandler i den tyske delstat Saarland var blevet tilbudt et parti kobber på 'fordelagtige vilkår', men han kvitterede ved at afsløre sælgerne som kobbertyve og underrette politiet.

Læs også: Kunstigt dna i jernbane-kabler afslører kobbertyve

Skrothandleren tog nemlig en vareprøve med ud i baglokalet for at vurdere kobberets kvalitet, hvilket han blandt andet gjorde ved at belyse materialet med uv-lys.

Under uv-belysningen lyste et stort antal mikroskopiske kodede metalskiver klart op og afslørede dermed, at der var tale om kobber fra det tyske jernbanenet.

Gerningsmændene blev meldt til politiet og sidder netop nu varetægtsfængslet.

Dermed mener de tyske jernbaner at sende et klart signal til de potentielle kabeltyve: dna-væske i kobberkabler kan ikke forhindre selve tyveriet, men kan til gengæld gøre det næsten umuligt at videresælge 'fangsten', fordi kobbermaterialet er mærket.

Herhjemme var 10 store kabeltyverier sidste år ifølge Banedanmarks opgørelse ansvarlige for 369 forsinkelser og for at 202 tog blev helt aflyst.

Læs også: Banedanmark opgiver dna-væske mod kabeltyve

Den 'skjulte' substans i væsken kan kun opdages ved brug af ultraviolet lys, og ifølge DB er et enkelt molekyle nok til at identificere et stjålet kabel og tilstrækkeligt som bevismateriale i en given straffesag.

Den kunstige dna kan både påføres uden på kablet og inde i afskærmningen. Den består blandt andet af mikroskopiske små metalskiver med en diameter på omkring 400 mikrometer, der alle er særligt markerede, så de kan spores til en given lokalitet.

Enhver kontakt med kablet indebærer desuden en risiko for, at gerningsmanden selv bliver 'forurenet' med den kunstige dna, idet den kan overføres til både tøj, bil, hud og værktøj og ikke kan fjernes selv med omfattende vask. Dette gør det muligt for DB at påvise stjålne kabler, også længe efter de er stjålet.

I Danmark sagde Banedanmark sidste år til Ingeniøren, at man ikke havde tænkt sig at gøre brug af den nye teknologi.

»Det vil kræve, at skrothandlere, der modtager skrot, skal være udstyret med uv-lamper, da væsken jo er usynlig,« sagde Ole Løkkegaard fra Teknisk Drift i Banedanmark til Ingeniøren i november 2011.

»Det samme skal politiet, plus at man skal have mulighed for at få undersøgt helt præcist, hvor emnerne er stjålet fra. Jeg tror, det er svært for os at få det samarbejde op at stå, med mindre man virkelig målrettet går ind og dyrker den her indsats,« sagde han.

Læs også: Usynlig væske skal stoppe kabeltyve

Banedanmark satser i stedet på at udskifte en del af kobberkablerne på jernbanen med nyudviklede kabler af jern og aluminium.

I øjeblikket er Banedanmark således i gang med to testforsøg, der skal belyse, om de alternative kabler er lige så driftsikre som de traditionelle.

Aluminiumskabler har også en videresalgsværdi, men den er langt lavere end prisen for kobber.

Fordelen ved at anvende en såkaldt bimetalløsning med kobber og stål er blandt andet, at der er tale om en betydeligt hårdere løsning, der er vanskeligere at klippe igennem, og det er betydeligt sværere for ikke-professionelle at udvinde kobberet af bimetalkablet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Er det ikke bare at reformerer skrotbranchen med påkrav om bedre kontrol og straf ansvar som hæler hvis man som skrothandler sælger stjålede varer videre uden at undersøge dem ordentligt?

Begrundelsen med UV lamper lyder helt ude i hampen, du kan købe en for små hundrede kroner.

Men det hele er jo ikke til nogen nytte så længe DSB ikke benytter teknologien.

  • 0
  • 0

Nye kabler af aluminium. Hmm.

Hvad så når markedsprisen på aluminium stiger, bl.a. pga. at alle jernbaner begynder at anvende alu-kabel?

Virker det gennemtænkt ?

MVH
Jan - kronisk skeptiker ;-)

  • 0
  • 0

For det kan tyvene jo ikke finde ud af? nu de ved de er mærkede kan det vel let strippes af og i værste fald kan kobberes smeltes om.
hvis de vil sikre noget skal det nok være en anelse mere sofistikeret.

hvad med noget så simpelt som en email liste til alle opkøbere så politiet kan oplyse om betydeligt tyveri så de kan være opmærksom på kobbertypen og mængden i tiden derefter.

det er egentligt underligt at kobber er så dyrt for man skulle ikke tro det forgår i vores samfund og der tilføres vel nyt fra miner hele tiden. så hvor bliver det af? opbygning i kina og indien?

  • 0
  • 0

En skrothandler der tænker mere på penge end moral kan jo bare !
Kbe de varer han ved er lidt lune, smelte dem om og sælge dem viderer, så er al bevis jo forsvundet (ikke denne beskyttelse artiklen handler om), hans virksomhed vil også være inficeret af sporemidlet osv.
Så en god ide i en lidt "umoralsk" branche, (ikke alle skrothandlerer selvfølgelig) !

  • 0
  • 0

... og det er betydeligt sværere for ikke-professionelle at udvinde kobberet af bimetalkablet.

Selv for professionelle bliver det nok svært at udvinde kobber af en jern/aluminium legering !

  • 0
  • 0

En reform af skrothandlerbranchen kunne måske være en god ting.

Det har altid undret mig at man tilsyneladende uden problemer kunne sælge kobberkabler, som ingen kunne være i tvivl om stammede fra køreledninger (så mange steder bruges den slags kabler vel heller ikke?)

Desuden kan man sælge kobberkabler fra elkabler, hvor isoleringen er brændt af med åben ild. Det forurener nok en smule mere end brændeovne. Men det kan vel ikke være helt umuligt at se hvordan kobberet er kommet frem.

Måske ville lidt lovgivning over for skrothandlere være på plads? Der er nok plads til et par sider mere i retsinfo.

  • 0
  • 0

Så længe skrothandeleren kan sælge det videre omsmeltet kan inge jo tjekke noget som helst !

  • 0
  • 0

Hvis sådan et mærkningssystem bliver en realitet i Danmark, så kan tyvene bare tage kablerne til udlandet, hvor man ikke undersøger for den slags. Det eneste der reelt kan stoppe kabeltyvene, er, at udskifte alle de dyre kobberkabler med billige jernkabler, som tyvene ikke gidet at rende med, de skrotprisen kun er 2-3% af kobbers.

  • 0
  • 0

Banedanmark satser i stedet på at udskifte en del af kobberkablerne på jernbanen med nyudviklede [b]kabler af jern og aluminium[/b]...

Fordelen ved at anvende en såkaldt [b]bimetalløsning med kobber og stål[/b] er blandt andet, at der er tale om en betydeligt hårdere løsning, der er vanskeligere at klippe igennem, og det er betydeligt sværere for ikke-professionelle at udvinde [b]kobberet[/b] af bimetalkablet.

Først skriver I om nyudviklede kabler af [b]jern og aluminium[/b], men derefter skriver I om kabler af [b]kobber og stål[/b]. Så er det kobber eller aluminium I mener og er det jern eller stål I mener?

Jern er et grundstof og en vigtig bestanddel i stål, men stål-legeringer indeholder også andre metaller og ikke-metaller som kulstof, så stål og jern er heller ikke det samme. Alligvel skriver I først jern og derfeter stål.

  • 0
  • 0

Som det ses ovenfor, så kan der sagtens findes argumenter mod denne mærkning.

Men når Ole Løkkegaard fra Teknisk Drift i Banedanmark kan udtale:
»Det vil kræve, at skrothandlere, der modtager skrot, skal være udstyret med uv-lamper, da væsken jo er usynlig«
så er han jo helt til grin.

Enhver, der har samlet på frimærker som knægt, ved hvor lidt en UV-lampe koster .

Og enhver skrothandler ved at det er en god ide at kunne undersøge kvaliteten af tilbudte varer, om ikke andet så for at undgå anklager om medvirken til hæleri.

Deutsche Bahns beslutning om at mærke kablerne og Banedanmarks beslutning om ikke at gøre det, kan man sammenligne med cykellåse. Når der er to ens cykler, så vil tyven snuppe den der har den ringeste lås. Og man må forestille sig at kabeltyvene nu i højere grad vil søge til Danmark fremfor til Tyskland.

  • 0
  • 0

Hvor svært er det lige at se det er køreledning man står med i hånden og ikke ledningsskrot fra huset, så ekstra mærkning hjælper nok ikke stor meget i forhold til prisen for en sådan. man kunne dog nemt påføre et logo der hvor man køber sin tråd så, det var synligt at det er DSB-s ledning man prøver at sælge.

  • 0
  • 0

... om ikke andet så for at undgå anklager om medvirken til hæleri.

Du vil blive skuffet over hvor trange kår moral har i disse krisetider, og når først tingene er smeltet om er beviserne væk, det er forståeligt nok alt for fristende.

  • 0
  • 0

Men det hele er jo ikke til nogen nytte så længe DSB ikke benytter teknologien.

Skidt med hvad DSB gør - det er BaneDanmark der står for det meste af baneinfrastrukturen her til lands. DSB er bare en af den der kører med tog på den infrastruktur.

  • 0
  • 0

Kunne Banedanmark ikke bare sige at de benytter DNA-væske?
Det må da være en smule præventivt i sig selv, selvom det ikke er sandheden.

Minder mig om bondemand der dyrkede ærter, da kan skulle på weekend var han bange for at de blev stjålet, derfor satte han et skilt op: En af ærterne er forgiftet.
Da han kom hjem stod der et ekstra skilt: To af ærterne er forgiftet.

  • 0
  • 0

Det er påfaldende at der herinde er en fast flok af debattører der overgår hinanden i ideer om drakonisk afstraffelse af forbrydere uden ofre (fartsyndere på øde veje), men som ikke har nogen ideer til at forhindre ødelæggelser af infrastrukturen.

Jeg forstår ikke at man ikke kan passe bedre på disse kabler. De er vel overvågede for kabelbrud i forvejen, og Politiet burde stille sig forstående op hvis Banestyrelsens personale alarmerer dem hver gang der registreres fejl på kablerne om natten.

Med lidt held kan Politiet fremprovokere en situation hvor de bliver nødt til at skyde flygtende kabeltyve i selvforsvar - helst for at såre, så de kan leve længe og fortælle hvorfor de sidder i rullestol.

  • 0
  • 0

Med lidt held kan Politiet fremprovokere en situation hvor de bliver nødt til at skyde flygtende kabeltyve i selvforsvar

Skal vores politi nu til at "fremprovokerer" situationer hvor de lovligt kan skyde kriminelle? Jeg så heller at vores politi overholdt loven og fangede de kriminelle og sikrede at de fik den straf som hang sammen med forbrydelsen...

Kabeltyveri er åbenbart en så alvorlig kriminel handling (skal det ind under terrorloven i fremtiden? f.eks. direkte angreb på vores infrastruktur med det formål at forsinke togene og skabe panik i befolkningen) at politiet skal opfordres til at have en løs aftrækkerfinger, er der andre kriminelle forhold hvor vi skal accepterer en lidt løsere aftrækkerfinger???

  • 0
  • 0

@ Dan Frederiksen

For det kan tyvene jo ikke finde ud af? nu de ved de er mærkede kan det vel let strippes af og i værste fald kan kobberes smeltes om.
hvis de vil sikre noget skal det nok være en anelse mere sofistikeret.

Kobberet smelter ved 1.085 gr C - det er ikke for amatører i små garageanlæg at omsmelte kobberkabler.

  • 0
  • 0

Riget fattes jo penge, såeh: Hvis man gör alle forbrydelser til enten Skattesvig eller Terror kan man for det förste spare den halvdel af retssystemet som beskäftiger sig med skyldsspörgmålet helt väk, for det andet kan man outsource resten af sagsbehandlingen til de tortur-stater vi samarbejder med i "krigen mod terror". Win-Win.

  • 0
  • 0

I filmen "The last boyscout" finder Bruce Willis' karakter sin kone i seng med sin ven, der undskylder sig med at det var et uheld, hvortil Bruce Willis svarer:

"An accident? You tripped, fell and your dick accidently slipped into my wife?"

Hvis man befinder sig på et baneterræn om natten med tyveværktøj og flugtbil er det ikke et uheld.

Skulle der ryge nogle grafittivandaler i svinget er tabet til at overskue.

  • 0
  • 0

Skulle der ryge nogle grafittivandaler i svinget er tabet til at overskue.

Jeg håber det er en vits, men jeg ser desværre ikke en smiley. Mener du virkelig at folk der bryder loven med rette kan myrdes? Hvor stopper man så, fartsyndere, skattesvindlere, bestillere af sort arbejde?
Den dag din søn lige skal med en kammerat ned på jernbanen for at se hvor "spændende" det er og han så ryger i svinget, slår du så bare ud med armene og siger "ærgeligt han var sådan skidt knægt..."?

Jeg mener ikke der er grænser for hvad man kan lave sjov, spas og hån med, men husk lige en smiley hvis det skal forstås i den sammenhæng...

  • 0
  • 0

Det reelle spørgsmål, som artiklen ikke besvarer er om DB har oplevet et fald i antallet af kobbertyverier og deraf forsinkelser. Eller de bare har fanget en tyv og ellers er akkurat lige så plaget af tyveri som de hele tiden har været?

Problemet med at en skrothandler vil købe "billigt" kobber kan løses ved at Banedanmark bare udlover en stående dusør på kobbertyve, som ligger højt nok til at gøre det fordelagtigt for en skrothandler at gøre det rigtige.

  • 0
  • 0

Problemet med at en skrothandler vil købe "billigt" kobber kan løses ved at Banedanmark bare udlover en stående dusør på kobbertyve, som ligger højt nok til at gøre det fordelagtigt for en skrothandler at gøre det rigtige.

God simpel ide. Måske den kunne udvides til at gælde alt slags kriminalitet.

  • 0
  • 0

En reform af skrothandlerbranchen kunne måske være en god ting.

Det har altid undret mig at man tilsyneladende uden problemer kunne sælge kobberkabler, som ingen kunne være i tvivl om stammede fra køreledninger (så mange steder bruges den slags kabler vel heller ikke?)

En stor del af problemet er jo nok disse skrothandlere (ikke kun i DK men også i andre lande med endnu flere problemer og mindre check. F.eks. er der netop fanget nogle metaltyve (fra Bulgarien) som stjal metal fra DTU http://lokalavisen.dk/bulgarske-metaltyve-...

Af artiklen fremgår det at tuvene kort forinden havde solgt et andet parti til en skrot i Lyngby. Det kunne selvfølgelig være noget de var kommet ærligt til men mon dog?

  • 0
  • 0

Det undre mig at der indtil videre ikke er nogen i debatten, som har tænkt at denne mærkning kunne bruges til at knytte de kriminelle til gerningssteder?
De fleste indlæg går på at mange skrothandlere måske vil "glemme" at bruge UV lampen når der bliver handlet, og dette er sikkert også rigtigt nok; men af og til fanger politiet jo faktisk de kriminelle, eller folk de tror er kriminelle, og hvis politiet kan påvise sporstoffer fra f.eks. 3 gerningssteder på personernes værktøjer eller tøj, så kan man føre en sag i mod dem, i stedet for blot at lade dem gå.
Man er jo nød til at kunne bevise hvor en eventuel kriminel gerning er udført før man kan dømme dem :)
Som jeg læser artiklen, er sporstoffet meget svært at få af tøj og værktøj, og stoffet skifter for hver kilometer, så det er relativt nemt at udpege gerningssteder :)

  • 0
  • 0

Det reelle spørgsmål, som artiklen ikke besvarer er om DB har oplevet et fald i antallet af kobbertyverier og deraf forsinkelser. Eller de bare har fanget en tyv og ellers er akkurat lige så plaget af tyveri som de hele tiden har været?

Det virker faktisk. Det er derfor at artiklen er skrevet efter bl.a. denne henvisning til de tyske medier:

http://www.selectadna.de/news-69.html

Mvh
Olesen

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten