Ustoppeligt bipperi kræver ombygning af Nissan Leaf i England

Briter vil have nattero, og det skal tyste elbiler ikke lave om på. Derfor har Nissan været nødt til at forsinke leveringen af deres elbil Leaf til det britiske marked.

Elbilen udsender nemlig en kunstig hvinende lyd, når den kører med hastigheder op til 30 km/h for at advare fodgængere og cyklister, og ligesom mange almindelige lastbiler og busser bipper den, når den bakker.

Chaufføren kan slå hvinet fra, men ikke bakkebippet, og det er imod den britiske lovgivning, der kræver, at lyden kan slås fra mellem kl. 23 og 6.

Derfor er Nissan nødt til at fjerne bipperen fra bilen, før de 500 briter, der har forudbestilt Leafen kan få lov til at snurrer hjem i garagen med den. Det skriver den britiske avis, Northern Echo.

Nissan regner ikke med at have gang i den britiske produktion af Leaf førend 2013, så praksissen med at fjerne bipperen kommer til at fortsætte en rum tid endnu. Nissan satser dog stadig på, at kunne levere de første Leaf-modeller til Storbritannien i slutningen af marts.

Dokumentation

Læs artiklen i Northern Echo
Se video om de kunstige lyde

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Vi skal allesammen til at vænne os til, at transport ikke larmer. Det er fuldstændig misforstået at bilbranchen vil indbygge støjsendere i elbiler. Dels for at "advare" og dels fordi de mest forhærdede bilentusiaster ikke kan holde tanken ud om at køre i en bil uden potent motorlyd. Eller skulle cykler så også have støjsendere?

  • 0
  • 0

Blinde og svagtseende har brug for at orientere sig efter lyd. En ting er cyklister - biler slår altså hårdere.

  • 0
  • 0

Nu er reglerne sådan at bilister skal holde tilbage for fodgængere, så mon ikke det var på tide at folk lærte at kigge ud ad den store skærm foran i alle biler, frem for at sidde og sms'e?

At man så kan redde skindet ved at springe for livet når der kommer et støjende automobil forbi, gør så kun vanen med uopmærksomhed blandt førerne endnu værre.

  • 0
  • 0

De fleste fodgængere ser sig ikke for når de går ud på vejbanen; de »hører« sig for.

Jeg har i øvrigt selv oplevet en potentiel livsfarlig situation, da jeg skulle krydse en vej, men heldigvis hørte jeg nu bilen. Jeg havde dog inden set mig for, til venstre, inden jeg begyndte at krydse vejen - men det var i UK;-(.

  • 0
  • 0

Nu er reglerne sådan at bilister skal holde tilbage for fodgængere, så mon ikke det var på tide at folk lærte at kigge ud ad den store skærm foran i alle biler, frem for at sidde og sms'e?

Den regel gælder også for cyklister, selvom mange cyklister tror, at der ingen regler er for dem!

  • 0
  • 0

[quote]Nu er reglerne sådan at bilister skal holde tilbage for fodgængere, så mon ikke det var på tide at folk lærte at kigge ud ad den store skærm foran i alle biler, frem for at sidde og sms'e?

Den regel gælder også for cyklister, selvom mange cyklister tror, at der ingen regler er for dem![/quote]

Hvad er det for en regel, der siger, at bilister skal holde tilbage for fodgængerne? Det gælder vist kun i fodgængerovergange, men med danske bilisters (og cyklisters) respekt - eller rettere mangel på samme, for dem, kan de vel lige så godt nedlægges. Der skal til, er respekt for hinanden, altså "Vis hensyn".

For polemikkens skyld vil jeg da også gerne tilføje, at det ikke kun er cyklister, der ikke tror at reglerne gælder for dem. Det gælder også bilister og fodgængere, de har blot hvert sit sæt af unoder, som pisser de andre af. Min egen yndlingsaversion som cyklist er biler, der parkerer med to hjul ind over cykelstien - og det er aldtid ulovligt, selv ved standsning. I bilen er det cyklister der ikke viser af til højresving, når man holder og venter på dem. Som fodgænger er det som nævnt ovenfor begge de andres mangel på respekt for fodgængerovergangene.

/Kim

  • 0
  • 0

Det gælder også bilister og fodgængere, de har blot hvert sit sæt af unoder, som pisser de andre af.

Det er godt beskrevet. Ofte virker det som om de store problemer skyldes folk som kun (næsten) er bilister, fodgængere eller cyklister. Een af de tre. Det fører til en udtalt mangel på forståelse for de andre i trafiken. At ofte være cyklist, det gør mig til en mere hensynsfuld bilist. At færdes i trafiken som fodgænger sammen med et barn, det gør mig i endnu højere grad til en mere hensynsfuld trafikant. Jeg mistænker at de (mange) bilister som højtideligt ignorerer fodgængere der skal over forgængerovergange, hvis man da ikke bare træder ud og "spærer", de sjældent færdes med børn i trafiken og generelt sjældent er fodgængere. Hvis de gjorde, så ville de forstå de problemer de skaber ved ikke at overholde deres vigepligt.

  • 0
  • 0

[quote][quote]Nu er reglerne sådan at bilister skal holde tilbage for fodgængere, så mon ikke det var på tide at folk lærte at kigge ud ad den store skærm foran i alle biler, frem for at sidde og sms'e?

Den regel gælder også for cyklister, selvom mange cyklister tror, at der ingen regler er for dem![/quote]

Hvad er det for en regel, der siger, at bilister skal holde tilbage for fodgængerne? Det gælder vist kun i fodgængerovergange, men med danske bilisters (og cyklisters) respekt - eller rettere mangel på samme, for dem, kan de vel lige så godt nedlægges. Der skal til, er respekt for hinanden, altså "Vis hensyn".

[/quote] Det er Forpligtelser over for gående § 27 Stk. 6 , og det er vel nok, at den gælder i fodgængerovergange. § 3 "Vis hensyn" var netop mit råd i en anden tråd.

  • 0
  • 0

Selvom støj er trals er det også trals at man tager ens af vores sanser ud af funktion i trafikken. Øret "ser" også det der kommer bagfra...

Jeg tage stilling til om deres "beeper" har en ok lyd - det må der være folk der har forstand på :-)

og så den der flaming om biler og cykler .... der er brådne kar på begge sider.

Jeg var feks ved at komme under en bil kl 8 her til morgen da han mente han skulle til højre og klemte mig mod kantstenen uden blink eller noget som helst. Kunne ikke nå at snuppe hans sidespejl da jeg skulle op på fortorvet i en fart med min cykel ...

og der er garanteret også cyklister med eks 120 dB musik i ørerne der kører som der er alene på midten af indlandsisen.

De sidste tager Darwin "kærligt" hånd om det samme gælder desværre ikke for bilisterne...

  • 0
  • 0

Den manglende lyd på stille køretøjer er en problemstilling vi heller ikke kommer udenom herhjemme. USA har vedtaget en lov som træder i kraft til næste år om et minimums niveau af lyd på biler generelt og Japan har allerede indført retningsliner for el og hybridbiler. I Europa er der også nedsat et udvalg som kigger på problemstillingen. Der findes heldigvis andre og mere intelligente måder at løse problemet på. Først og fremmest er det ingen grund til at bruge den traditionelle bakalarm som larmer og er irriterende. Ved brug af en mere bredbåndet lyd optimalt mellem 200-1000Hz vil man få en mere direktiv lyd som ikke spredes, ikke går igennem folks vinduer og ikke mindst et mere behageligt lydbillede. Kobler man det sammen med en mikrofon som måler baggrundstøjen og tilpasser volumen vil man undgå den unødvendige larm om natten. Generelt kan man gøre meget mere intelligent og positivt med lyd end det som Nissan har valgt – men vi håber de kommer på bedre tanker.

Nissan er ikke alene om at sætte lyd på deres biler. Af andre mærker er Chevrolet Volt, Nissan Fuga Hybrid/Infiniti M35, Toyota Prius (Japan), og den kommende Fisker Karma (April 2011). I Europa har BMW, VW og Audi annonceret at de arbejder på lyddesign til deres næste generation af el- og hybridbiler.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten