USA’s flåde søsætter sit første autonome skib
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

USA’s flåde søsætter sit første autonome skib

Hvis der blev knust en flaske champagne på siden af det militære skib Sea Hunter, da det blev døbt forleden, skulle kaptajnen ikke nyde noget af de boblende alkoholiske dråber. For kaptajnen er reelt en bunke kredsløb i skibets indre.

Sea Hunter er USA’s søværns første reelle autonome skib. Det 132 fod aflange skib, som ligner en forvokset trimaran, er specielt designet med sigte på at tage kampen op imod den stigende forekomst af ubåde. Skibet er dets første af sin slags inden for havdroner kaldet for Anti-submarine Warfare Continuous Trail Unmanned Vessel(ACTUV)

Sea Hunter kan skyde en fart af 27 knob og er designet til at kunne være til søs for op til 70 dage – afhængigt af brændstofforbruget.

Selvom skibet er designet til at sejle uden et menneske ved roret, vil en menneskelig operatør forblive i kontakt med skibet for at være sikker på, at Sea Hunter sejler efter reglerne på søen og iøvrigt holder kursen.

Sparsom menneskelig kontakt

»Den menneskelige kontakt styrer ikke med joystick, « understreger Scott Littlefield, program manager hos USA’s militære udviklingsafdeling DARPA over for sitet Defense One.

I stedet forbliver operatøren i et loop i det, som DARPA kalder for* sparsom supplerende kontrol.* Skibet registrerer dets omgivelser via en radar på F- og X-båndet, dets automatiske identifikations system (som i forvejen er krav for skibe på over 300 fod) og et kamera. Hvis et andet skib støder på Sea Hunter ude på havet og har brug for at komme i kontakte med broen, vil den menneskelige operatør på land tage over i den mundtlige kommunikation.

Du kan se en video af Sea Hunter her(skru ned for lyden, hvis du ikke er fan af patriotiske pauker-trommer)
Artiklen fortsætter efter videoen:

Efter en nedgang i antallet af ubåde omkring årtusindskiftet, er de stille jægere under vandet igen tydelige i ordrebøgerne hos mange militære stormagter. Specielt er der en stor stigning af en ny generation af de mere lydløse dieseldrevne ubåde, som koster 200-300 millioner dollars stykket. Det fremkalder furede pander hos generalerne bag Pentagons mure. Iran råder over 17 diesel angrebs-ubåde, og Kina har 53 af slagsen.

Bekymringen næres også af tætte møder med ubådene. I 2006 steg en kinesisk Song-ubåd op 4,3 sømil nær den amerikanske hangarskib USS Kitty Hawk og i sidste oktober fulgte en kinesisk angrebs-ubåd efter det amerikanske hangarskib USS Ronald Reagan ved den sydlige spids ud for Japan og simulerede et missil angreb.

Kan tage på farligere togter

Defense One hæfter sig ved, at søværnet modsat luftværnet tilsyneladende er mere åbent overfor idéen om droner. USA’s luftvåben har flere gange betonet, at når deres Reaper eller Predator-droner er på missioner, kræver det omkring 200 mennesker til at støtte missionen på forskellig vis.

Ifølge Defense One er søværnet mere tilbøjelige til at reducere det menneskelige led på missionerne. Eller som Scott Littlefield, program manager hos USA’s militære udviklingsafdeling DARPA, udtrykker det:

»Når man sætter folk på et skib og sender dem ud på et risikofyldt togt, skal du gøre meget for at beskytte dem. En af fordelene med et fartøj som ACTUV er, at det reducerer behovet for beskyttende elementer, som primært er der for at beskytte mandskabet fremfor skibet. Potentielt gør det det muligt at bygge et mindre og billigere fartøj og potentielt sætte det i situationer, hvor du ikke ville være villig til at sætte et bemandet fartøj. ACTUV er ikke ligefrem uundværlige, men hvis man er i en krig og sætter alt på et bræt, så vil det være okay at miste nogle af disse, som en del af den overordnede indsats, hvis det mindsker risikoen mod de bemandede skibe.«

Emner : Droner
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

at fartøjet så meget er tænkt til bekæmpelse af ubåde som til overvågning af dem - for mig ser det ikke ud til, at dette lille meget lette fartøj er designet til at bære på noget "bekæmpelse"

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Det er en tech demo, ikke i endelig tjeneste.
Og et patruljeskib, ikke til kamp.

Vi i DK kunne også passende have både droneskibe og dronefly til patruljering. Vi kunne lave dem selv.
Og skibene kunne passende have en thoriumreaktor.
Vi spilder årligt 16mia på en styrke som ikke har den store styrke hvis der skulle være en reel konflikt så det er mere et meget dyrt tankeløst teater.
Det kan gøres tusinde gange bedre for samme penge.

Vi kunne også bruge en etisk opgradering så det ikke er de ringeste vilde dyr der gør vores gerninger men meget vise mænd deer roligt laver beslutninger der kan afgøre verdens skæbne. Call me crazy

  • 2
  • 10

Vi i DK kunne også passende have både droneskibe og dronefly til patruljering. Vi kunne lave dem selv.
Og skibende kunne passende have en thoriumreaktor.
Vi spilder årligt 16mia på en styrke som ikke har den store styrke hvis der skulle være en reel konflikt så det er mere et meget dyrt tankeløst teater.


LOL ja vi vil da helt sikkert få et bedre forsvar af at spilde en masse penge på at udvikle nogle droneskibe med thoriumreaktorer :) Hvor mange milliarder skulle der afsættes til det projekt? Så kunne vi jo bagefter udvikle vores egne torpedoer og missilsystemer, for det vil da helt sikkert være billigere...

  • 5
  • 0

for det vil da helt sikkert være billigere


With a few good men.
16mia om året betaler faktisk for en del, plus hvad end tåbeligt beløb der skal købes fly for og andet inkompetent materiel fra omkring i verden. Derudover opbygges vores ekspertise og produkter kan sælges til udland.
Det ville også koste noget at udvikle en bil men mon ikke tyskland ville være kede af at afgive den indtægt de har fået fra bilproduktion igennem tiden hvis de havde lyttet til din slags.

En typisk torpedo eller missil er ganske primitiv.
Der er meget stor værdi i at tage initiativ.

  • 0
  • 2

En af de sjove ting her, er at de 27 knob er 50 km/t. Man får den tanke at den er specificeret til 50km/t og ikke 27 knob ;-)

  • 1
  • 0

Og skibene kunne passende have en thoriumreaktor.


Glem det, atomskibet var en blindgyde, omkostningerne står ikke i rimeligt forhold til gevinsten.

Ubåde bruger det meste af tiden med at snige sig af sted med 5-6 knob, og det samme gør ubådsjagere. Hydrophoner og sonar virker bedst ved lave hastigheder.
Skibe der sejler langsomt bruger meget lidt brændstof.

  • 0
  • 0