Usædvanligt samarbejde bag udviklingen af unik filterpose

»Flere danske virksomheder burde altså samarbejde om produktudvikling – sådan som vi har gjort!«

Sætningen kommer spontant fra general manager Mikkel Nygaard Larsen fra Haldor Topsøe, da han skal fortælle, hvordan kolleger fra cementgiganten FLSmidth og Topsøe sammen har udviklet et bane­brydende posefilter.

Posefiltret, der består af tre lag stof, er belagt med Topsøes katalysatormaterialer, og dermed kan det rense røggassen fra for eksempel en cementfabrik for både støv og andre miljøfarlige forbindelser som NOx, VOC (Volatile Organic Compounds) og dioxin i én arbejdsgang.

Illustration: MI Grafik

I dag renser man først røgen for støv via et traditionelt posefilter, hvorefter røgen sendes ind i de næste, separate rensningsanlæg, der så fjerner NOx, VOC og dioxin.

»Det smukkeste er, at vores pose­produkt har samme dimensioner som de posefiltre, der i forvejen hænger ude på fabrikkerne,« siger Mikkel Nygaard Larsen, som dog ikke vil ud med en pris på filtret. Ud over, at investeringen kan være op til 80 pct. lavere end med traditionel teknologi.

Det var varsling af stramme miljøkrav til den amerikanske cement­industri i 2015, der tilbage i 2010 fik de to virksomheder til at finde sammen for at kombinere FLSmidths viden om posefiltre og processer med Topsøes ditto om katalysatorer og overfladekemi.

Test af mange stofprøver

I starten udførtes tests på katalytiske, keramiske filtre. Det keramiske materiale er porøst og nemt at katalysere og kan tåle højere temperaturer – 350-400 grader celsius – som effektivt kan fjerne NOx og VOC’er. Ulempen ved keramiske filtre er dog, at de færdige anlæg bliver meget store.

»Da vi testede disse filtre, prøvede vi at sænke temperaturen og fandt ud af, at omdannelsen stadig gik fint ved 210-240 grader. Det gør det muligt at bruge de langt billigere, normale og 10 meter lange stofposefiltre, hvilket var noget af et gennembrud,« forklarer Mikkel Nygaard Larsen.

Til gengæld viste det sig at være noget at en udfordring at finde et stofmateriale, som det rent praktisk lod sig gøre at påføre katalysatoren:

»Vi har afprøvet adskillige posematerialer, før vi kom frem til noget, som virkelig duede. Samtidig fandt vi ud af at designe posefiltret i tre lag med hver sin katalysator på, således at hvert lag løser én opgave,« siger han uden dog at ville afsløre, hvilket materiale de kom frem til.

Mens FLSmidth har posefabrikker flere steder, så er Topsøe nu i gang med at designe en ny fabrik i Houston, Texas, til fabrikation af filterposer med coating.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvis dette katalysatorfilter også kan fjerne svovlpartikler i røggasserne (eller en del af disse) - så er der et stort marked indenfor skibsfart. Rederier mødes med de nye stramme krav som betyder ombygning (montering af scrubbere) eller ophugning og nybygning med f.eks. LNG motorer.

  • 0
  • 0

Et helt almindeligt gammeldags posefilter kan allerede fjerne svovl (og HCl). Det gøres i stor stil på affaldsforbrændingsanlæg (som jeg kender til) og måske også på cementfabrikker (som jeg ikke kender til, men som har en del sammenlignelig teknologi).

Metoden er, at man indblæser f.eks. natriumbikarbonat (tvekulsurt natron) på pulverform i røggassen umiddelbart før posefilteret. Pulveret sætter sig i poserne i posefilteret, og her sidder det så og opsuger SO2 og HCl.

Anvendeligheden til skibsfart vil jeg ikke udtale mig om. Jeg betragter et posefilter som en teknologi til stationær brug, men jeg kan sagtens tage fejl.

  • 1
  • 0

Svovlrensning fortages allerede i dag på de ovne hvor det er nødvendigt. Ofte renses røgen ved hjælp af scrubbere, hvor eks. kridt, opslemmet i vand, sprayes ud i røggassen. Svovlen udfældes som gips samtidig med at vandet varmes op. Denne proces bruges hos eks. Aalborg-Portland, der med det varme vand levere fjernvarme til ca. 40.000 Aalborggensere.

Hvis der er tale om moderne ovne med cyklonforvarme, brændes i stedet lavsvovlskul og den smule svovl der er, bindes kemisk i cementen.

Til NOx reduktion benyttes der på Aalborg-Portland SNCR anlæg, der benytter sig af ammoniakvand.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten