Usædvanligt dinosaur-fund slår fast: Meteornedslag slog dem ihjel

Hidtil har beviserne manglet, men et fossil af hornet fra en Triceratops-dinosaur tyder stærkt på, at Yucatán-meteornedslaget for 65 millioner år siden var årsagen til dinosaurernes udryddelse.

Forskere har fundet et fossil fra den hidtil yngste dinosaur inden det katastrofale meteornedslag på Yucatán-halvøen for 65 millioner år siden, som forskerne mener udryddede dinosaurerne.

Fundet viser, at dinosaurerne ikke uddøde inden nedslaget, og fundet er dermed endnu et bevis på, at det var nedslaget, som blev skæbnesvangert for dinosaurerne.

Det er et hold forskere fra Yale Universitet i Connecticut under ledelse af Tyler Lyson, som har fundet det fossile horn af en dinosaur af Ceratopsian-familien, formodentlig en Triceratops.

Det nye fossil er fundet blot 12 centimeter under K/T-grænsen, hvilket er det geologiske lag som markerer overgangen fra kridttiden og til tertiær-perioden, på tidspunktet for den store masseudryddelse som fandt sted for 65 millioner år siden.

Tre meter har frustreret forskerne

Siden teorien om at det var nedslagt af en meteor på Yucatán-halvøen der udryddede dinosaurerne blev forslået for 30 år siden, har mange støttet den. Teoriens største problem har været manglen på dinosaurfossiler i de øverste tre meter klippelag under K/T-grænsen. Denne mangel er blevet døbt "3-meter hullet".

Indtil nu har hullet i fossilsporene fået nogle palæontologer til at overveje, om dinosaurerne på landjorden, som bl.a. omfattede Tyrannosaurus Rex, Triceratops, Torosaurus og andre, i virkeligheden uddøde inden meteoren ramte. De flyvende dinosaurer overlevede meteornedslaget og blev senere i udviklingshistorien til nutidens fugle.

Dinosaur levede tusinde år før meteornedslag

Forskerne kan ikke bestemme den præcise alder af fossilet, men dens afstand til K/T-grænsen kan bestemmes ud fra jordlagene. Resultaterne viser, at denne dinosaur formodentligt levede blot nogle få tusinde år før Yucatán-meteornedslaget.

»Denne opdagelse viser, at '3-meter hullet' ikke eksister. Det, at denne race var så tæt på K/T-grænsen viser, at nogle dinosaurer havde det fint lige op til meteornedslaget,« siger Tyler Lyson, direktør for Marmarth Research Foundation og forfatter på artiklen med opdagelsen, i en pressemeddelelse.

Jagt på flere fossiler ved K/T-grænsen

Fossil-hornet blev fundet af palæontologer under en jagt på fossiler efter dinosaurer som levede efter Yucatán-meteornedslaget.

I første omgang troede de, at det var begravet længere fra K/T-grænsen, da denne grænse er svær at bestemme ude i felten. Men da jordprøver var blevet analyseret, viste det sig hvor tæt på grænsen, at fossilet befandt sig.

K/T-grænsen bestemmes ud fra manglen på bestemte fossilpollen og andre geologiske tegn.

Da dinosauren blev begravet i en flodseng med klipper dannet ud fra lerholdig mudder, vidste forskerne, at fossilet ikke var blevet flyttet derhen fra andre aflejringer. Dette sker ellers ofte med fossiler i flodsenge, som bliver eroderet og omfordelt med tiden.

Palæontologerne er nu gået i gang med at søge efter flere fossiler tæt på K/T-grænsen.

Resultaterne er offentliggjort i det sidste nummer af tidskriftet Biology Letters.

En flod af-lejeres ikke jævnt, og verdenshavene vandstand faldt måske 100m ved K/T-grænsen, hvilket må have høvlet nogen milioner år ud af de bløde flod aflejringer.

"De flyvende dinosaurer overlevede meteornedslaget og blev senere i udviklingshistorien til nutidens fugle."
Fuglene var da fugle længe før K/T-grænsen.