Usædvanlig stibro kollapser under opførelse

En 53 meter lang brosektion kollapsede torsdag eftermiddag lokal tid over en vej i Miami, Florida. Mindst otte biler blev fanget under broen, og der er indtil videre fundet seks omkomne. Op til kollapset var entreprenøren i gang med at stressteste den nyopførte bro, men det vides ikke, om det har haft nogen betydning for kollapset. Illustration: CBS Evening News / Framegrab fra Youtube.com

OPDATERET: Lørdag blev en længe ventet stibro løftet på plads over en travl vej i Miami, Florida. Broen skulle gøre det mere sikkert for de studerende på Florida International University at komme over en meget trafikeret ottesporet vej. Men torsdag eftermiddag lokal tid kollapsede broen ned på vejen. Det skriver flere medier – blandt andre den lokale avis Miami Herald.

Indtil videre er der fundet seks omkomne, mens ni personer er transporteret til hospitaler. Politiet har meddelt, at de ikke forventer at finde flere overlevende i ruinhoben, men de kan ikke sige, hvor mange der er savnede.

Skulle være innovativt vartegn

Mens efterforskerne leder i bunken af knust beton, søger både myndigheder, medier, pårørende og befolkningen efter forklaringen på, at en helt ny bro kunne kollapse uden varsel.

Broen var tænkt som et nyt vartegn for universitetet, som den leder hen til. Da konkurrencen om at designe og bygge stibroen blev sat i gang i 2014, var det et klart ønske fra universitetet, at broen ud over at give de studerende en sikker vej over den ottesporede vej SW 8th Street også skulle være et signaturprojekt og en destination i sig selv, som der stod i opgavebeskrivelsen.

Sådan skulle broen ende med at se ud. Men på tidspunktet for kollapset var det kun understøtningerne og brodækket over den ottesporede vej, der var opført. Illustration: MCM+FIGG Design-Build Team

I 2015 blev et konsortium bestående af entreprenøren MCM og broingeniører fra firmaet FIGG udpeget som vindere.

Vinderne havde foreslået at bygge en skråstagsbro med et præfabrikeret brodæk, som konstruktivt var udformet som en gitterbjælke, hvor brodækket udgjorde spærfoden, mens en overdækning eller tag skulle fungere som spærhoved. I deres præsentation sammenlignede konsortiet designet med en I-bjælke, hvor det brede brodæk udgjorde bundflangen, mens broens lidt smallere overdækning fungerede som topflange. En usædvanlig detalje var, at både brodæk, overdækning og tængerne imellem skulle støbes i beton. Ifølge designforslaget ville broen være stiv og stærk nok til at kunne holde lasten fra de omkring 8.000 studerende, der forventedes at ville passere broen dagligt. Men man tilføjede en 33 meter høj pylon og skråstag til designet for at afstive konstruktion tilstrækkeligt til at kunne leve op til kravene til broens egenfrekvens.

Lørdag blev den omkring 53 meter lange og 860 ton tunge del af broen, der skulle spænde over vejen, kørt ind på plads. Senere skulle den del af broen, der gik over en kanal løftes på plads. Pylonen var endnu ikke blevet støbt op i fuld højde, så der var ikke monteret skråstag. Torsdag var konsortiet gået i gang med at stressteste broen. Nedenunder trillede trafikanterne af sted, og oven på gik entreprenørens folk rundt. Men pludseligt kollapsede broen ned over over vejen og knuste de bilister, der var så uheldige at befinde sig der.

Opførelsesprocessen var nøje planlagt og i designforslaget skriver konsortiet bg broen, at man endda har overdimensioneret den midlertidige understøtning til 150 procent af kravet for yderligere at styrke sikkerheden. Illustration: MCM+FIGG Design-Build Team

I Miami Herald spekulerer broingeniøren Ralph Verrastro fra firmaet Bridging Solutions i, om entreprenøren var ved at justere den forspændte bros krumning (camber, red.).

Fejl under justering af krumning har ifølge en anden ingeniør, Robert Bea fra University of California Berkeley, som avisen også har talt med, tidligere været årsag til brokollaps.

De involverede virksomheder har meldt ud, at de samarbejder med myndighedernes undersøgelser, men ikke vil udtale sig på nuværende tidspunkt.

OPDATERET: Antallet af døde er opjusteret fra fire til seks 16.03.2018 kl. 12.15.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Det kan jo undre at broen ikke var yderligere understøttet da man ikke havde monteret stråstagene. Disse er vel næppe kun til pynt. Det ser ud til at det er samlingen mellem den sidste stråstiver til venstre og gangdækket som er revet over. Denne skråstiver står stadig på søjlen mens dækket er faldet ned.

  • 1
  • 4

Selve brodesignet og princippet i det, er ganske interessant og udmærket. Hvis jeg havde fået opgaven, ville jeg nok have lavet den i limtræ og CLT og med kulfiber skråstagskabler - så ville den anderledes bro, blive endnu mere ikonisk og anderledes. :-)

Men siden den kollapser, må der jo være lavet en fejl i det tekniske design et eller andet sted, en fejl i de statiske beregninger, el.lign., eller måske kommer fejlen fra støbningen af konstruktionen.

Uanset hvad, så er det kedeligt at sådan noget sker.

  • 2
  • 1

Der er et par ting jeg tænker på når jeg skimmer design prospektet igennem.

  • Forbindelsen mellem gitterbjælker og især topflange og måske også bundflange virker meget tynd. Kan den laves stærk nok, med så relativt lille tværsnit.
  • I en træ I-bjælke er top og bundflange ganske kraftige - men en træ I-bjælke er også ret smal.
  • I en HEB bjælke er top og bundflange en anelse mindre end dobbelt så tykke som kroppen. Men i dette tilfælde er kroppen en gitterbjælke, som jeg er helt med på vil have en lidt kraftigere dimension.

Men jeg ville nok have lavet en fortykning af top og bundflange ind mod gitterbjælken for at få en ordentlig forbindelse her. Ved bundflangen er den jo også svækket af en reces til et eller andet rørføring.

  • 1
  • 1

Giver det ikke nogle udfordringer med 10 meter bredde og en overdækning i beton. Derfor burde pylonen have været færdig før resten monteres. Ellers skulle konstruktionen dimensioneres som en lavbro.

  • 0
  • 0

"Giver det ikke nogle udfordringer med 10 meter bredde og en overdækning i beton"

Ikke nødvendigvis, men det er en tung konstruktion. Men en stål I-bjælke, eller bedst sammenlignet med en HEB bjælke, der er lige så bred som den er høj - disse bjælker har en runding med radius, der er større end eller lig med top-/bundflangens tykkelse, som ligger i hjørnerne mellem krop og flange. Denne runding bidrager en del til HEB bjælkens styrke, bl.a. pga. den bedre sammenhæng mellem krop og flanger.

"Derfor burde pylonen have været færdig før resten monteres. Ellers skulle konstruktionen dimensioneres som en lavbro."

Enig - kablerne burde være monteret så hurtigt som muligt, som en del af montagen af hoved brostykket.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten