Den amerikanske miljøstyrelse, EPA (Environmental Protection Agency), føjer nu en ny undersøgelse til kataloget af miljøtest for nye biler.
Efter sagen om Volkswagen, der har udstyret flere bilmodeller med software, der kan genkende emissionstests og midlertidigt reducere NOx-udledningen, vil EPA fremover også teste nye biler for at afsløre lignende manipulationsenheder, såkaldte defeat devices.
EPA har fredag sendt et brev ud til alle bilfabrikanter med besked om det nye tiltag.
»EPA kan teste eller kræve test gennemført på ethvert køretøj på en nærmere angivet lokation ved hjælp af kørecyklusser og betingelser, der med rimelighed kan forventes at forekomme ved normal drift og anvendelse, med henblik på at finde en eventuel manipulationsenhed (defeat device). Denne type test kan forventes at forekomme i tillæg til de standardiserede emissionstest-cyklusser, når EPA tester Emissions Data Vehicles (EDV) og Fuel Economy Data Vehicles (FEDV),« skriver EPA i brevet til fabrikanterne.
Læs også: Volkswagen skal stå skoleret for transportministeren
Sagen kort:
18. september Den amerikanske miljøstyrelse, EPA, meddeler, at VW har installeret software i flere bilmodeller, der er indrettet specifikt til at snyde de amerikanske emissionstests.
20. september Koncernchef Martin Winterkorn indrømmer kendskab til emissionssvindlen.
22. september VW meddeler, at 11 millioner biler verden over er solgt med den pågældende software. VW-aktierne falder med 35 pct. på 48 timer.
23. september Koncernchef Martin Winterkorn træder tilbage som følge af sagen.
25. september Porsche-direktør Matthias Mueller erstatter Winterkorn som koncernchef.
En lang række lande, herunder Tyskland, Storbritannien, Italien og Sydkorea, har meldt ud, at de vil igangsætte nationale undersøgelser for at belyse mulig svindel i emissionstests.
Volkswagens koncernchef, Martin Winterkorn, trådte i sidste uge tilbage som følge af sagen, og Volkswagen meddelte fredag, at Porsche-direktøren Matthias Mueller erstatter Winterkorn som koncernchef.
Herhjemme har transportminister Hans Christian Schmidt (V) netop indkaldt Volkswagens danske direktør, Ulrik Schönemann, til et møde for at redegøre for sagens implikationer i Danmark.
Transportministeriet og Miljøministeriet opretter nu en tværministeriel taskforce, der skal håndtere sagen i Danmark.
Læs brevet til bilproducentrene fra Environmental Protection Agency her:
EPA-Conducted Confirmatory Testing
