USA vil finkæmme hver eneste container

Dansk Industri frygter, at dansk eksport til USA kan blive skadet, efter præsident George Bush har underskrevet et lovforslag, der medfører, at al gods til USA skal scannes.Frygten for terror har fået amerikanerne til at skrive forslaget, som medfører, at al gods med fly og skibe til USA skal scannes for indhold af materiel, der kan bruges af terrorister, til narkotika og illegale indvandrere. Hidtil har man fortaget risikoanalyser af godset og foretaget stikprøver, som det også er tilfældet herhjemme. Scanningen skal ske i den havn, godset udgår fra - altså de europæiske, når det drejer sig om gods fra Europa. Ifølge det tyske industriforbund, BDI, vil det tage 10 minutter at kontrollere hver eneste container på et skib. Det kan medføre forsinkelser på op til 70 dage ved lastningen af større containerskibe, skriver Realtid.se. De europæiske havne lider i forvejen af pladsmangel ligesom eksempelvis giganthavne som Hongkong og Singapore i Asien.

Danske varer bliver for dyre$subt_off$

Ifølge chefkonsulent i Dansk Industri, Peter Thagesen, kan lovforslaget, hvis det vedtages med den nuværende ordlyd, skade dansk eksport. »Den ekstra kontrol vil medføre forsinkelser og forhøjede udgifter for shippingfirmaerne. Disse udgifter sendes videre til bl.a. de danske producenter, som derfor er nødt til at forhøje prisen på varen i USA. Dermed er danske varer ikke længere konkurrencedygtige med amerikanske varer,« siger Peter Thagesen til Ingeniøren.

Ifølge Danmarks Eksportråd er Danmarks vareeksport til USA de seneste fem-ti år steget mere end eksporten til EU, og USA er i dag de fjerdestørste eksportmarked for danske virksomheder.

Ender amerikanerne med at vedtage loven, vil den træde i kraft i løbet af de næste fem år, skriver Financial Times. Men både europæiske, asiatiske og endda amerikanske handels- og toldorganisationer arbejder imod forslaget. EU?s toldkommissær Laszlo Kovacs har udtalt, at det i sidste ende kan blive de europæiske skatteborgere, der kommer til at betale for den amerikanske lov, fordi det er de europæiske erhvervsliv, der vil blive ramt. Kommissionen er i gang med at undersøge, om loven eventuelt vil være i strid med Verdenshandelsorganisationen WTO?s regler.