Verdens behov for moderne lithium-ion-batterier synes umætteligt. I løbet af den seneste uge er aftaler om mindst fire nye fabrikker kommet på plads. Flere af projekterne har været undervejs i længere tid, men nu er der både sat størrelse og placering på flere af dem.
Det er først og fremmest forventningen om endnu flere elbiler på vejene, som driver udviklingen, og da Kina er verdens største marked for elbiler, har det i længere tid været et stort ønske for Tesla at kunne producere batterier i landet.
Tesla får lov til at bygge i Kina
Ifølge Wall Street Journal, har Tesla nu indgået en aftale med myndighederne i Shanghai om at bygge en gigafabrik i byens frihandelszone. Det forlyder endnu ikke, hvor stor produktionskapaciteten bliver, eller hvornår produktionen kan gå i gang. Men mon ikke Tesla skruer helt op i løbet af få år? Tesla har ikke selv kommenteret aftalen.
Læs også: Norsk søgræs skal øge kapaciteten i batterier
Batterifabrikken vil være 100 procent ejet af Tesla og det forventes derfor, at Tesla fortsat skal betale 25 procent i importafgift. I modsat fald ville det være et krav fra de kinesiske myndigheder, at Tesla delte ejerskab og teknologi med et lokalt kinesisk selskab. Tesla omsatte i 2016 for over 6,5 mia. kroner i Kina.
Sverige skal være batteri-producent
Der har i længere tid været kendt, at et konsortium kaldet Northvolt vil bygge en batterifabrik i Sverige. I september måned indgik Northvolt en aftale med ABB, der inkluderede samarbejde omkring teknologi, produktion, forskning og udvikling.
Men det har været usikkert, hvor en kommende fabrik skulle ligge. Otte svenske og to finske byer har været undersøgt. Der har især været fokus for miljøforhold, da Northvolt ønsker at bygge verdens mest miljøvenlige batterifabrik.
Læs også: EU vil lave ‘batteriernes Airbus’
Det er nu blevet aftalt, at selve fabrikken kommer til at ligge i Skellefteå. Byen er i forvejen en del af en større klynge for minedrift i Nordsverige og har en lang tradition for fremstilling og genbrug.
Forskning og udvikling vil blive placeret i Västerås, hvor også ABB har sit svenske hovedkvarter. Her vil Northvolt opbygge en demonstrationsproduktion, som skal bruges til at optimere og kvalitetssikre processen. Det forventes, at byggeriet starter i 2018 og vil begynde produktion i 2020. Produktionskapaciteten vil i starten ligge på 8 GWh pr. år, men stige til 32 GWh i 2023. Samlet skal fabrikken og udviklingen skabe 2.500 nye job.
Polen skal huse største europæiske batterifabrik
Et par år før produktionen i Sverige kommer op at stå, vil Polen muligvis indtage førstepladsen, hvad angår produktionskapacitet af lithium-ion-batterier i Europa. For allerede i 2018 skal den nyeste LG Chem-fabrik stå klar, og den skal være i stand til at producere 'adskillige' GWh batterier - eller mere konkret; nok til at forsyne 100.000 luksus-elbiler.
Læs også: Svensker vil slå Tesla med gigantisk europæisk batterifabrik
Fabrikken skal ligge i det sydvestlige Polen og vil i første omgang producere batterier på basis af materialer importeret direkte fra moderselskabet, LG Chem i Korea. På lidt længere sigt at er det tanken, at polske virksomheder skal forsyne fabrikken med råmaterialer. Det forventes at fabrikken vil skabe 2.500 nye job i Polen.
New York skal også have batterifabrikker
Efter at Tesla i 2014 begyndte at bruge ordet gigafabrik om storskalaproduktion af batterier, er der vist gået lidt inflation i ordet. Tesla har selv omdefineret det til også at gælde solcelleproduktion, og nu har guvernøren i den amerikanske stat New York annonceret, at det skal bygges en gigafabrik til batteriproduktion i staten.
Læs også: Kina overhaler i stilhed Elon Musks giga-fabrik
Det drejer sig om et konsortium af tre virksomheder, der skal bygge fabrikken, som forventes at stå klar sidst i 2019. Produktionskapaciteten skal ligge på tre GWh og i løbet af nogle år stige til 15 GWh. Det er altså en hel del mindre end Tesla-fabrikken i Nevada, som forventes at komme op på 50 GWh.
