USA levetidsforlænger gamle Super Hornets
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

USA levetidsforlænger gamle Super Hornets

Ingeniøren besøgte i 2016 et amerikansk hangarskib i Stillehavet for at tale med US Navy, der flyver både F-35 og konkurrenten F/A-18. Illustration: Steffen McGhie

To årtier med flere operationstimer end ventet, kombineret med de løbende meldinger om forsinkelser på hangarskibsvarianten af det nye F-35, får nu det amerikanske søværn til at søsætte en omfattende opgradering af værnets mange F/A-18 Super Hornets, hvoraf flere har været i brug siden de sene 1990’ere. Det skriver forsvarsmediet IHS Jane's.

Producenten Boeing har fået til opgave at ombygge kampflystellene for at forøge deres levetid fra 6.000 til 9.000 flyvetimer. Prisen for at ombygge de første fire fly svarer til lige over 440 millioner kroner.

Læs også: US Marines henter gamle Hornets hjem fra flykirkegården

Det er endnu ikke offentligt kendt, hvor mange kampfly, det amerikanske søværn derudover vil have opgraderet, men ifølge IHS Jane’s vil programmet formentlig omfatte alle værnets 568 Super Hornets.

US Navy meldte for få dage siden ud, at 140 eksemplarer af forgængeren, F/A-18 Hornet, skal udrangeres over de kommende år, hvoraf 66 kampfly bliver taget ud af drift inden 2020.

Læs også: Kampflykonkurrencen set fra dækket af et hangarskib

Det amerikanske søværn modtager stadig nye eksemplarer af Super Hornet, der også var blandt de tre finalister i den danske kampflykonkurrencer, og de nye eksemplarer vil formentlig også blive omfattet af opgraderingsprogrammet.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Betryggende at end ikke amerikanerne selv stoler på deres kommende fantomflyver.
Enten det, ellers så planlægger de at invadere Kina...

  • 4
  • 14

At US Navy forlængere deres Super Hornets har ikke noget med F35C, eller evt. problemer med denne at gøre.

F35C har aldrig skulle erstatte Super Hornets i US Navy, men derimod de gamle Hornets.
https://www.globalsecurity.org/military/sy...

Erstatningen af Super Hornets starter sidst i 2020'erne/starten af 2030'erne af den kommende 6. generations fighter, F/A-XX programmet.
https://en.wikipedia.org/wiki/F/A-XX_Program

Det har hele tiden været meningen, at F35C og Super Hornet skal leve side om side i US Navy. Principielt på samme måde, som F-14 og Hornet levede side om side, indtil F-14 blev erstattet af Super Hornet.

  • 13
  • 0

...... udfase et succes fly, der er fremstillet 500 af siden 1998 som kun har haft 2 uheld med tre mistede tosædede fly og to dræbte. To i et sammen stød under træning uden dræbte og et i en opvisning med et rul fuldlastet i i lav højde med to dræbte.

Set i lyset af at flyet opererer fra land og hangarskibe og gør, at det må siges at havariraten er lav, bedre end F16 i de 20 år Super Hornet har været på vingerne.

  • 5
  • 2

(...) det må siges at havariraten er lav, bedre end F16 i de 20 år Super Hornet har været på vingerne.


Bjarke Mønnike
Du har selvfølgelig helt ret! Men med al respekt, så er det vel også det tætteste man kommer på en gratis omgang?!

Det er vel en bunden og indlysende opgave at en ny flytype skal have en lavere havarirate udenfor kamp end det fly det erstatter.
F-16 er jo fra første halvdel af 70'erne.
Det er jo som at sammenligne en Escort fra '85 med en Fiesta fra 2010.

  • 3
  • 3

...... udfase et succes fly, der er fremstillet 500 af siden 1998 som kun har haft 2 uheld med tre mistede tosædede fly og to dræbte. To i et sammen stød under træning uden dræbte og et i en opvisning med et rul fuldlastet i i lav højde med to dræbte.

En gratis omgang i allerhøjste grad Bjarke.

Super Hornet har haft flere havarier en de 2 du nævner, og hvis ret skal være ret (og det skal det), så skal man sammenligne ved at kigge på antal havarier pr. 100.000 flyvetimer for både F-16 og super hornet, og disse tal skal helst være fra sammenlignlige brugerlande.

Jeg formoder du ikke sidder med adgang til disse tal (det gør jeg heller ikke), men jeg er ret sikker på at F-16 ikke er ret meget dårligere end Super Hornet. Grunden til at du oftere hører om F-16 havarier, er at F-16 flåden både i USAF men også i resten af verden, flyver mange flere timer på årsbasis end Super Hornet flåden.

  • 3
  • 0

@ Alex Østergaard

"Det er jo som at sammenligne en Escort fra '85 med en Fiesta fra 2010."

Er et ret dårligt eksempel.....hvorfor! Der er ikke sket noget revolutionerende med indholdet i Ford dåserne i den mellemliggende periode ,andet end, at karrossen ser lidt anderledes ud og at det er blevet dyrere at eje en Fiesta, da man ikke umiddelbart kan servicere og reparere den selv, hvilket er digitaliseringens skyld.

Og spørger du mig foretrækker jeg en Super Hornet fra Boing frem for et fly fra en fabrik hvis produktion der af nationale arbejdsløsheds problemer er spredt til næsten samtlige stater i USA og hvor man har prøvet at lave en helikopter og en snigende lastbil, der ikke kan flyve max da bombelemmene skal åbnes for at køle det indvendige indhold. Der dertil er adskillige milliarder dyrere end Superhornet hvor vi også fik tilbud med produktion og sidst og ikke mindst bliver de nuværende Super Hornet levetidsforlænget med 3000 timer.

Producenten Boeing har fået til opgave at ombygge kampflystellene for at forøge deres levetid fra 6.000 til 9.000 flyvetimer. Prisen for at ombygge de første fire fly svarer til lige over 440 millioner kroner.

https://ing.dk/artikel/usa-levetidsforlaen...

F35 er et fly som et flyvevåben der har adskillige strenge af jagere at spille på, kan tillade sig at anskaffe. Men vi har de store "spilde penge sko" på alt muligt IT isenkram her i landet for tiden.
Lad og håbe at vurderingen af købet hviler på et andet grundlag end valgprogram købet fra et Venezulansk IT firma.

  • 1
  • 4