USA kræver øjeblikkelig inspektion af motortypen fra Denver-nødlanding

Den amerikanske luftfartsmyndighed, FAA, udsendte tirsdag et direktiv, der beordrer de amerikanske flyselskaber til at foretage en grundig inspektion af PW4000-motorer fra producenten Pratt & Whitney.

Det sker, efter at en motor af samme type lørdag brød i brand på et Boeing 777-fly, der netop havde forladt Denver Lufthavn.

Ved motorhavariet blev fragmenter slynget mod flykroppen. Illustration: Twitter

Læs også: Boeing 777 grounded efter motorbrand og nødlanding

»FAA handler på dette som resultat af en fejl på et fan-blad, der opstod i lørdags på et Boeing 777-200 fly, der netop var lettet fra Denver Lufthavn. Selvom flyet landede sikkert, resulterede fejlen i skader på motoren, en brand under flyvningen og skader på flyet,« skriver FAA i en pressemeddelelse.

Indledende undersøgelser af den motor, der brød i brand, viste, at det var metaltræthed i et af fan-bladene, der var skyld i branden.

Særlig teknik til inspektion

For at kunne finde lignende fejl i fremtiden skal inspektionen gennemføres ved hjælp af den såkaldte TAI-teknologi, der kan finde defekte objekter.

»Efter at have gennemgået de tilgængelige data og overvejet andre sikkerhedsfaktorer har FAA besluttet, at operatører skal udføre en termisk akustisk billede inspektion (TAI) af de store titanium fan-blade, der er placeret foran på hver motor. TAI-teknologien kan registrere revner på de fladerne af de hule fan-blade eller på områder, der ikke kan ses ved en visuel inspektion,« skriver FAA.

Læs også: Motorbrand på Boeing-fly tyder på metaltræthed

Luftfartsmyndigheden vil gennemgå resultaterne fra undersøgelserne løbende. Ud fra de indledende resultater og data fra undersøgelsen af den brændte motor, vil FAA justere intervallet for inspektioner.

Indtil nu har et inspektionsintervallet for PW4000-motoren været efter 6.500 flyvninger.

Det er ikke alle PW4000-motorer, der er omfattet af direktivet, men syv typer af motoren, heriblandt den PW4077-motor, der brød i brand i Denver.