USA: Hver femte elbil-ejer går tilbage til traditionelle biler

Illustration: Tong Patong/Bigstock

Elbilerne vinder frem verden over. Sidste år steg salget af elbiler med 39 procent, og ifølge prognoserne vil elbiler udgøre halvdelen af markedet for personbiler inden 2030.

Men ikke alle ejere af elbiler er definitivt gået væk fra brændstofmotorer. Faktisk vælger hver femte ejer af et elektrisk køretøj at gå tilbage til et køretøj med brændstofmotor. Det viser en ny undersøgelse fra University of California Davis, skriver InsideEVs.

Her lader hovedårsagen til at være, at elbilerne er markant længere tid om at oplade, end det tager at fylde tanken på en benzin- eller dieselbil.

Forskerne påpeger dog, at undersøgelsens data tager udgangspunkt i californiere, der købte en elbil i årene 2012 til 2018, og at billedet derfor kan se en smule anderledes ud i dag.

Ifølge undersøgelsen havde 70 procent af de, der valgte at gå tilbage til traditionelle biler med forbrændingsmotorer, ikke adgang til en level 2 ladestander. En faktor, der efter sigende havde gjort det mere besværligt at eje de eldrevne biler.

To tredjedele oplyste desuden, at de ikke brugte offentlige ladestandere, men det fremgår ikke, hvad årsagen er.

Kan bremse omlægning

Konklusionen kan dog også ses fra et mere positivt perspektiv, da den selvsagt viser, at fire ud af fem elbil ejere vælger at beholde en elbil.

Læs også: Klimarådet: Regeringen overser elbil-boom

Det er dog ikke nok, hvis målet om at alle private køretøjer skal overgå til el, lyder det fra forskerne bag undersøgelsen, Scott Hardman og Gil Tal.

»Det bør ikke antages, at en forbruger, der først køber en elbil, fortsat vil eje en. Resultaterne er dog et tegn på, at udviklingen kan bremse væksten i elbils-markedet og gøre det vanskelig at nå målet om et 100 procents salg af elbiler.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg har mine tvivl om hvor vidt denne undersøgelse kan overføres til danske og/eller nutidige forhold. I Californien blev der i starten af sidste årti solgt mange compliance biler fordi de californiske regler dikterede, at en bilproducent skulle sælge nulemissionsbiler for at kunne sælge benzin- og dieselbiler. Dermed kom der mange mindre brugbare elbiler på markedet, som enten havde for lille batteri for langsom opladning eller ingen muligheder for DC-hurtigladning, så jeg kan godt forstå hvis de billister har tænkt, at de lige vil vente en omgang mere med omstillingen. Jeg er overbevist om, at hvis denne undersøgelse blev lavet med nutidens elbiler, så ville resultatet se helt anderledes ud.

  • 39
  • 6

Nemlig, meget vigtig sætning fra artikel her: "Forskerne påpeger dog, at undersøgelsens data tager udgangspunkt i californiere, der købte en elbil i årene 2012 til 2018, og at billedet derfor kan se en smule anderledes ud i dag."

Der er kæmpe forskel på at have kørt i en Fiat 500e med 80 km rækkevidde til de elbiler der findes på markedet i dag. Vi ventede med at købe elbil til Tesla Model 3 kom på markedet inden da var der ikke en elbil der kunne opfylde vores behov i en bil.

Her i 2021 findes der elbiler fra alle mærker pånær Toyota, så udvalget er vokset så meget at tallene vil se helt anderledes ud. Det er stadig i dag vigtigt at sikrer sig, at sin nye elbil kan klare det behov man har, men hver eneste dag bliver det behov nemmere og bedre at få opfyldt i en elbil.

  • 40
  • 8

Jeg måtte også tilbage til fossil bil efter flytning i lejlighed. Den daglige kamp om de offentlige ladere blev for hård. Så nej det bliver ikke bedre dag for dag. Er i hvert fald ikke blevet bedre i løbet af de snart 2 år hvor jeg har kørt fossilt.

  • 20
  • 4

1 af 5 elbilkøbere går tilbage til benzin, det betyder så at 4 af 5 elbilskøbere fortsat køre elbil, det er da ikke så ringe !

Det er forskellen på, hvordan man "vinkler" en overskrift.

  • 32
  • 3

Det var dog en mærkelig negativ overskrift. Det er da en ret positiv historie at 80% IKKE Går tilbage til fossil, især i betragtning af den periode resultatet er baseret på. Vi har kørt el i 4-5 år. Indtil for nyligt med en gammel fossilslæde som backup, men de sidste to år har den kun kørt et par tusind km, så nu er den solgt. Vi kommer aldrig tilbage til fossil. Og ja, vi bor i lejlighed og er afhængig af adgang til offentlige ladere

  • 35
  • 5

Hvis man ikke har adgang til opladning henover natten ved sin bopæl og tilmed har en bil med kort rækkevidde, forstår jeg udmærket at man dropper elbilen. Jeg forstår i det hele taget ikke at man overhovedet har valgt en elbil i første omgang.

  • 25
  • 7

Det at køre elbil er bare ikke det samme som at køre bil, bl.a. pga den (ofte) kortere rækkevidde, længere optanknings/opladningstid, den højere pris og så kan en del elbiler heller ikke køre med påhænger. For en ICE-bil gælder Fakta-princippet for optankning: Det tager kun 5 min. Hertil kommer at man i mange tilfælårlde skal være tilmeldt ladestandefirmaet for at kunne tanke og er man udenlands, så kan man undertiden ikke en gang bruge samme firmas ladestandere i landet, noget YouTuberen Bjørn Nyland fra Norge erfarede engang han kørte i Sverige. Elbilen er ganske enkelt et umodent produkt. At påstå noget andet er at stikke folk blår i øjnene. Men når det er sagt, så kybilan elbilen sagtens fungere som en lille bybil, som man køre til og fra arbejde i, især hvis man har egen lademulighed derhjemme i garagen/carporten. Men til campingferien eller bilferien til Sydfrankrig: Forget it!

  • 12
  • 44

især hvis man har egen lademulighed derhjemme

Lige præcist. Hvis man vil følge udviklingen, må man være instillet på at tænke og prioritere lidt anderledes.

Da vi skiftede vores sekundære bil ud til el for en del år siden, var det ingen udfordring med opladning natten over ved parcelhuset.

Sidste år tog vi springet og skiftede den primære ud med el m.trækkrog og da vi også flyttede, prioriterede vi at komme til at bo et sted, hvor det var muligt at parkere og oplade to elbiler.

Hvor der er en vilje, er der en vej.

  • 27
  • 4

Helt enig i at elbilerne stadig er i starten af deres udviklingsfase og det samme gælder ladenetværk, men at påstå det er et umodent produkt der kun fungerer som "en lille bybil" er direkte forkert. Vi har kørt elbil i godt 2 år og har rundet >51.000km trods corona nedlukning. Bykørsel har der ikke været meget af.

For en ICE-bil gælder Fakta-princippet for optankning: Det tager kun 5 min.

For elbiler gælder dette fakta princip for opladning: 5 sek. at sætte ladestikket i derhjemme.

Skal vi udvide beregningen og sige en elbilist gør det 5 gange om ugen mens en ICE billist gør det 1 gang om ugen? ICE billisten bruger stadig 12x så lang tid på at tanke.

Dertil at man overhovedet skal køre forbi en tank og tilmed have betalingsmiddel frem først og derefter stå i stanken og vente på at den bliver færdig med at tanke. Det er jeg faktisk ganske tilfreds ikke at skulle.

For mig/os: 99% af tiden har vi rigeligt rækkevidde og dermed ikke behov for at lade andre steder. Det er kun på længere ture at der efter hver 2-3 timers kørsel er behov for at 20-30 minutters ladepause og det passer som regel meget godt med en tisse/spisepause.

Dertil de andre afledte fordele, bla. at bilen ikke forurener (kæmpe problem i mange byer) og er langt bedre for miljøet.

Er der steder hvor en ICE bil stadig er overlegen, ja selvfølgelig er der det. Hvis jeg kørte til Italien hvert år med en campingvogn ville jeg nok ikke vælge at gøre det i en elbil pt. men der er rigtig mange der ikke har det behov og skiftet væk fra elbiler kommer til at tage mange år. Dertil er der andre muligheder. F.eks kunne man vælge at leje en bil til formålet eller man kunne i stedet leje en hytte dernede.

Vi havde også bekymringer om rækkevidde osv. inden vi skiftede til en elbil, men det har vist sig i praksis ikke at være nogen udfordring. Det er så sjældent vi kører mere end omkring 300km om dagen og vi har altid en fuldt opladt bil klar hver morgen.

Og den der bilferie til Sydfrankrig? Det er der altså mange der gør i en elbil og hvis det er i en Tesla er det grundlæggende set blot at indtaste destinationen i navigationen og køre afsted.

  • 43
  • 4

Sidste år tog vi springet og skiftede den primære ud med el m.trækkrog og da vi også flyttede, prioriterede vi at komme til at bo et sted, hvor det var muligt at parkere og oplade to elbiler.

Hvilket nok er de færreste der har den luksus. Det ville være interessant om undersøgelsen også spurgte ind til om forbrugsmønsteret passede til el-bil og om flytning har haft afgørende betydning.

Gad vide hvor mange i en mobile home park har el-bil?

  • 4
  • 7

Gad vide hvor mange i en mobile home park har el-bil?

Så faktisk en YouTube om en dame der havde købt en 1 generation Leaf. Det gav rigtigt god mening for hende at komme ud til en fuldt opladet el bil hverdag. Og hendes verden drejede sig kun om lokal området. Når hun havde brug for andet lånte hun naboens pickup truck og benyttede leafen. Hun var glad for ikke at skulle tage stilling til en masse fossil bils hokus pokus, og service var simpelt.

  • 18
  • 2

Og den der bilferie til Sydfrankrig? Det er der altså mange der gør i en elbil og hvis det er i en Tesla er det grundlæggende set blot at indtaste destinationen i navigationen og køre afsted.

...og betale i dyre domme for at lade ved divese selskabers ladestandere rundt omkring i Europa, der er magnge steder, hvor du kommer til at betale røverpriser. Og så kan du godt glemme alt om at køre til Sydfrankrig i ét hug. Så alt kan lade sig gøre, du kan sågar køre til Sydfrankrig i en hestevogn (her ser vi bort fra diverse landes veterinære regler om vaccinationskort for krikken, dyrelægekontrol ved grænsen, karantæne af hesten mv.).

  • 6
  • 41

Utroligt dejligt at blive belært om problemerne med elbiler af personer der åbenlyst ikke kører elbil. Personligt har vores skifte fra benzin til en Tesla 3 LR været 'lige over' - bare med så meget ekstra køreglæde. Bevares, så er det også betalt og vi kan lade hjemme i indkørslen, men jeg ser ikke de samme spøgelser som ikke-elbilsbilister gør. På langfart er det på SuperCharger for hver 250 km og den 20-25 min non-stop pause nyder jeg mere end benzintankene hvor der skal tankes, betales, flyttes bil, finde P-plads, findes WC osv. Når coronaen ikke længre trykker, så kunne jeg finde på at invitere mine få elbilsskeptiske venner og kolleger på en langtur i Teslaen - dem der må bede om en biopause før bilen skal lade har tabt rettigheden til at fortælle mig, hvor besværligt mit liv er med elbil ;-)

  • 29
  • 3

Hvilken luksus? At prioritere hvad man bruger sine penge på?

Og elbilerne er meget biligere i løbende udgifter.

Er ganske enig, vi må selv prioritere hvad vi bruger pengene på. Nu er der bare stadig den hage ved elbiler at de koster kassen, hvis du ikke gider en gammel Leaf eller Fluence. Interessante elbiler er i sagens natur stadig ret nye og 'adgangsbilletten' koster. Men sandt nok så er vedligeholdelses- og driftomkostningerne lave.

Min egen interesse skyldes den umiddelbare simplere opbygning, - ingen tandremme, olieskift og rustne udstødninger etc. Der er til gengæld de andre kendte udfordringer, som jeg gerne vil kunne navigere i.

  • 6
  • 6

For en ICE-bil gælder Fakta-princippet for optankning: Det tager kun 5 min.

For elbiler gælder dette fakta princip for opladning: 5 sek. at sætte ladestikket i derhjemme.

Skal vi udvide beregningen og sige en elbilist gør det 5 gange om ugen mens en ICE billist gør det 1 gang om ugen? ICE billisten bruger stadig 12x så lang tid på at tanke.

Dertil at man overhovedet skal køre forbi en tank og tilmed have betalingsmiddel frem først og derefter stå i stanken og vente på at den bliver færdig med at tanke. Det er jeg faktisk ganske tilfreds ikke at skulle.

For mig/os: 99% af tiden har vi rigeligt rækkevidde og dermed ikke behov for at lade andre steder. Det er kun på længere ture at der efter hver 2-3 timers kørsel er behov for at 20-30 minutters ladepause og det passer som regel meget godt med en tisse/spisepause.

Med sikkerhed for at ramme de mest krænkelsesparate, så gentager jeg at dette er en pseudodiskussion. Enten er man på den ene tankstation eller også er man på den anden. Det helt skøre er at hver enkel part netop befinder sig i den situation, som passer en bedst, så hvorfor punke den anden part? Benzinbilisten drejer ind på tankstationen, som man ikke behøver at google eller have en app til. Den næste ligger lige henne ad vejen, og der er sjældent kø og ventetid. Til gengæld skal han bruge 3-4 minutter til at fylde tanken op, hvorpå han omgående kan køre tanken tom igen. Elbilbilisten skal blot sætte stikket i bilen hjemme hos sig selv, og det tager blot 5 sekunder. Til gengæld bliver stikket først fjernet igen næste morgen. Som nævnt synes begge typer bilister at deres logistik er den bedste, så hvad er problemet?

  • 12
  • 11

Jeg måtte også tilbage til fossil bil efter flytning i lejlighed. Den daglige kamp om de offentlige ladere blev for hård. Så nej det bliver ikke bedre dag for dag. Er i hvert fald ikke blevet bedre i løbet af de snart 2 år hvor jeg har kørt fossilt.

Det kan jo også være at man har købt en elbil ud fra andre præmisser end de mest italesatte.

Eksempelvis er en Tesla jo rimelig flot, og design er en vigtig parameter for bilvalg. Så har man købt en Tesla, eller for den sags skyld en Taycan, men opdaget at logistikken med elbildrift ikke passer til behovet, og så har man skiftet til en - - F150-ish.

  • 3
  • 11

og betale i dyre domme for at lade ved divese selskabers ladestandere rundt omkring i Europa, der er magnge steder, hvor du kommer til at betale røverpriser.

Ja, det nærmer sig vel nogen gange ligefrem prisen på benzin...

Er det i øvrigt noget, du har erfaringer med - eller bare noget, du slynger ud?

Med plugsurfing (som er en ret dyr løsning, men bekvem) er prisen mange steder i Tyskland 0,49 Euro pr. kWh. Ikke helt billigt. Men da benzin i Tyskland ligger på cirka 1,5 Euro pr. liter og en elbil kører måske 6 km pr. kWh, så svarer prisen til fossilkørsel med 18 km pr. l. Mange andre steder kan man lade til måske det halve, men så kan det være lidt omstændeligt at finde en betalingsløsning. Teala har deres eget system, som jeg ikke ved noget om.

De priser kan jeg godt leve med på en ferietur uden at føle mig røvet, selv om det naturligvis er meget billigere herhjemme til daglig. Og hvis man har et Clever-abonnement, kan man fuldlade batteriet gratis i Quickborn få km nord for Hamburg. Så er man et stykke på vej før udgifterne kommer.

  • 17
  • 2

Er der kapacitet på el-nettet der har sat grænser på hvilken el-bil der er valgt? Godt hun havde en option på naboens pickup truck til det grove. En anden måde at vælge hybrid.

Nok nærmere prisen. EN sølle kWh kan fylde 5-7 km ind i bilen pr time. En nat giver let 100km i hvilken som helst el-bil . Det bliver lidt svært at få det til at blive til et problem. Bare plug mormor kablet i.

Og ja det kan sagtens blive fremtidens hybrid løsning for rigtigt mange. Det personlige køretøj er alt fra en el-cykel til en 5000$ kinesisk minibil. = 1 kwh er nok. Og når man har andre behov låner/lejer eller tilkalder man en TaaS.

  • 10
  • 2

...og betale i dyre domme for at lade ved divese selskabers ladestandere rundt omkring i Europa, der er magnge steder, hvor du kommer til at betale røverpriser.

Var lige ude i bilen og kigge. SuperCharger prisen i Tyskland er 0,36 EUR/kWh = 2,70 kr/kWh. Med 130 km/t kører jeg mindst 5 km/kWh på sommerveje, så det giver 55 øre pr. km. Hvis en benzinbil kørte 18 km/l ville det svare til at man kunne tanke til 9,75 kr/l langs Autobahn.

Det er vel egentligt en OK røverpris?

Og her er SuperCharger netværket I Europa (grå er planlagte ladestationer): https://www.tesla.com/da_DK/findus?v=2&sea...

  • 17
  • 1

@Hans Jørgen Nielsen

Enten er man på den ene tankstation eller også er man på den anden. Det helt skøre er at hver enkel part netop befinder sig i den situation, som passer en bedst, så hvorfor punke den anden part?

Det er langt fra sikkert det er korrekt. Jeg kender ikke @Jesper Ørsteds situation, men det virker ret sandsynligt at han ikke har ejet en elbil. Dermed ved han reelt ikke hvordan det er.

Som nævnt synes begge typer bilister at deres logistik er den bedste, så hvad er problemet?

Sådan ser jeg det ikke. @Jesper Ørsted kommer med en række forkerte antagelser om elbiler. Jeg tænker også der vil komme protester hvis jeg påstod hver optankning af en ICE bil tog minimum 20 minutter.

  • 15
  • 0

Det er langt fra sikkert det er korrekt. Jeg kender ikke @Jesper Ørsteds situation, men det virker ret sandsynligt at han ikke har ejet en elbil. Dermed ved han reelt ikke hvordan det er.

Jeg tager faktisk ikke udgangspunkt i hvad Ørsted skriver, men primært i forskellige beskrivelser begået af elbilejere. Forleden var der en tråd om elpriser og optagede ladepladser, og der var det ejerne som især var ved tastaturet. Igen - elbilejere hylder den 'lettere' måde at tanke bilen, og det er jo glædeligt. Benzinbilejerne har ikke noget imod at stå med pistolen i 2-3 minutter, så hvem kan have noget imod det? Lur mig om ikke der blandt begge parter er motionister, som godt kan klare at opholde sig udendørs endnu længere.

  • 2
  • 10

Det er langt fra sikkert det er korrekt. Jeg kender ikke @Jesper Ørsteds situation, men det virker ret sandsynligt at han ikke har ejet en elbil. Dermed ved han reelt ikke hvordan det er.

De fleste elbilsejere har kørt ICE før og kender derfor til at tanke. Men artiklen herover omhandler tidlige elbillister i Californien og det vil derfor sige folk der har kørt en tidlig Nissan Leaf med kort rækkevidde, uden mulighed for at lynlade, i et land med store afstande og udpræget bilkultur. Det er vi nok ikke ret mange der ved hvordan er. Det har sikkert ikke været særligt nemt og kan slet ikke sammenlignes med at køre en moderne elbil i Danmark i 2021.

  • 21
  • 0

@Hans Jørgen Nielsen

Jeg fik nok ikke sagt det tydeligt nok i mit tidligere indlæg. Du spørger "hvem kan have noget imod det"?

Så kan jeg spørge: Hvem kan have noget imod at jeg cykler hjem fra arbejde når jeg har fri?

Jeg kan ikke se relevansen i forhold til fakta om hvor lang tid man bruger på at tanke en ICE og hvor lang tid man bruger på at lade en elbil eller hvad der er muligt og ikke muligt i en elbil.

  • 11
  • 0

Jeg fik nok ikke sagt det tydeligt nok i mit tidligere indlæg. Du spørger "hvem kan have noget imod det"?

Så kan jeg spørge: Hvem kan have noget imod at jeg cykler hjem fra arbejde når jeg har fri?

Jeg kan ikke se relevansen i forhold til fakta om hvor lang tid man bruger på at tanke en ICE og hvor lang tid man bruger på at lade en elbil eller hvad der er muligt og ikke muligt i en elbil

Jamen så er vi åbenbart rørende enige. Folk må cykle, gå, svømme, hoppe, køre elbil, diesel, i en Hummer o.s.v. Det kommer ikke mig ved så længe de ikke lægger hindringer i vejen for mig. Jeg reagerer blot på diskussionen hvor de enkelte skoser den de andre for hvor besværligt de har det.

  • 3
  • 9

Hvor mange har behov for at køre mere end 4-500 km pr. dag? Det går jo fint i en elbil - kører selv 30-40.000 km årligt med en del ture på 3-400 km, og har kun behov for lynladning en sjælden gang. Så det der fis med "lille bybil" - det er jo bare en fordom.

Ved den slags undersøgelser vil være genialt, med en oversigt over hvilke modeller og årgange, at ejerne går fra.

Jeg tror desuden at undersøgelsen er forældet. For få år siden, var ikke muligt at få en ny elbil til en acceptabel pris, der kunne køre 400-500 km. per opladning. Og de tog tid at oplade. I dag er situationen ændret, og jeg tror ikke at undersøgelsen er aktuel.

  • 13
  • 1

Skal man endelig snakke om et umodent produkt, så mener jeg ikke at man kan klandre rækkevidden da langt de fleste danskere kører under 500 km/uge, dvs. i teorien kun skal lade op 1-2 gange pr. uge. I teorien.... for nu kommer vi til det umodne produkt:

  1. Infrastrukturen og betaling for strømmen mangler simpelthen nogle retningslinjer som vi har fået på mobilområdet. Og når man har ramt optagede ladestandere tilstrækkelig mange gange bliver man bekymret for fremtiden.

  2. Batteriteknologien som er for skrøbelig, at man i dagligdagen ikke bør lade til 100 % for ellers "slider" det ekstra på batterierne der dermed skal lades hyppigere og ikke mindst hvordan batterierne opfører sig om vinteren(!), batterierne skal varmes, køles etc. - der kan vi snakke ufærdigt produkt.

  3. Aldring. Hvad sker der på sigt er usikkert. P.t. er nogle af de de første Tesla Roadster gået i koma. Der kan ikke skaffes reservedele/print, batteripakkerne er outdatede, firmware er ikke opdateret o.l. medmindre Tesla vælger at træde til. Men biler der ikke er meget mere end 10 år gamle risikerer at være værdiløse. Det kan man så sige risikerer at gælde alle moderne biler som er fyldt med eleltronik og firmware.

  • 7
  • 17

Batteriteknologien som er for skrøbelig, at man i dagligdagen ikke bør lade til 100 % for ellers "slider" det ekstra på batterierne

Ren pseudoargumentation.

I en fossilbil skal du heller ikke køre agressivt før motoren er varm, ellers slider det på motoren.

Ingen elbiler kan lade til 100 procent, da der fra producentens side er lagt en buffer ind, så 100 procent på displayet ikke er 100 procent på batteriet. Og i øvrigt gælder de 7-8 års batterigaranti uanset hvor meget, du lader.

Men hvorfor skulle man også absolut oplade til 100 procent til daglig, når det ikke er nødvendigt. Det ville jo svare til at man hver eneste dag tankede sin fossilbil op til randen. Men hvem gør dog det?

  • 22
  • 3
  • 20
  • 2

Det var mange punkter....

Varme/afkøle batterierne: Det er en lappeløsning på umoden batteriteknologi. Vinteropladning er kendt som "coldgate" hvor bilerne (F.eks. TM3 fra Kina med LFP batteri) kun vil trække f.eks. 25-50 kW på UFC ladere fordi batterierne er kolde. Og ja så er der nogle modeller der forvarmer (forudsætter bilen kan planlægge opladning) og andre der ikke gør, men for den enkelte betyder det at ladestop pludselig er 1½-2 timer. Hvis ikke der var nogen problemer hvorfor arbejder alle så på at udvikle batterier uden ovenstående udfordringer?

Optagede ladestandere: Til tider 2 ud af 3 gange her, men selvfølgelig meget afhængig af hvor man kører og hvilke ladestandere. Men prøv en måned kun at benytte 50 kW ladere i hovedstadsområdet.

Teslaer er født til at lade til 100 % og det står direkte på skærmen at de kun anbefaler ladning sat til 100 % ved langture, så er der andre der har et headroom, men der står stadig i manualerne at de ikke anbefaler ladning til 100 %. Desuden så dykker ladehastigheden så meget over 80-90 % at det ikke kan svare sig at lade videre.

  • 3
  • 15

Ham her (btw samme firma der refereres til i artiklerne med salgspriser) lever af at redde Teslaer og redegører for de problemer der er med Roadster, batterier, firmware, værktøjer etc. Han siger direkte at de oprindelige battericeller ikke længere er i produktion og der skal udvikles helt nye batteripakker for at nogle af de ældre Roadster der er gået i koma kan komme ud at køre igen. https://youtu.be/BRxA4DkuIqU Og fair nok, Roadster var en tidlig model. Men ok, det må jo kunne betale sig at oplagre dem.

  • 2
  • 1

Det er forskelligt fra producent til producent hvor meget af den fysiske kapacitet de lader brugeren udnytte. De tidlige model S har jeg forstået lod brugeren få adgang til hele kapaciteten, det samme med de første Leaf, og derfor henstillingerne i displayet. I dag ser de fleste ud til at have en buffer. Så svaret må være 100 % af den udnyttelige kapacitet.

  • 3
  • 1

Det er forskelligt fra producent til producent hvor meget af den fysiske kapacitet de lader brugeren udnytte. De tidlige model S har jeg forstået lod brugeren få adgang til hele kapaciteten, det samme med de første Leaf, og derfor henstillingerne i displayet. I dag ser de fleste ud til at have en buffer. Så svaret må være 100 % af den udnyttelige kapacitet.

Der er ikke noget der heder hele den fysiske kapacitet. Man må vælge en batterispænding og så kalde det 100%. Du kan altid gå højere og det vil så give mere kapacitet og lavere levetid. Helt op til en spænding som cellen kun kan holde til én gang.

Der er stor variation på de forskellige batterikemier. De celler Tesla bruger i Tesla model 3 LR får prograssivt lavere levetid længe inden du har nået den maksimale spænding som cellen kun tåler én gang. Modsat så når du meget pludseligt loftet med LFP celler, som der bruges i de nye Model 3 SR, og derfor er det nemt at vælge 100% for den type celle.

  • 13
  • 0

Hvorfor skal man måle elbiler efter fossilbils mål. Når der kommer ny teknologi skal den selvfølgeligt virker inden for en given ramme, men rammen behøver vel ikke at være nøjagtigt den samme ramme ,som den der var for den gamle teknologi.

Et godt eksempel er smartphonen kontra de traditionelle mobiler. Smartphonen kan ikke holde strøm en helt uge som den traditionelle telefon - surt. Til gengæld kan den noget andet som den traditionelle mobil telefon kan.

Tilsvarende for elbiler. De kan ikke alt hvad en fossilbiler kan med hurtig påfyldning af energi. Til gengæld kan de noget andet som fossilbilerne ikke kan.

Ja, der er et lille mindretal der holder fast i den traditionelle mobiltelefon frem for at skifte til en smartphone. Så er der bare nogle ting de ikke kan.

Tilsvarende for biler. Nogle vil i rigtigt mange år holde fast i at køre fossilbil. Så vil der bare være ting som de ikke kan. På lige præcist dette område er det fx ikke at forurene med CO2, at have en optanket bil hver morgen - hvis man gider, køre ind i storbyers ZEV zoner, gratis parkering, etc.

  • 25
  • 1

Her i 2021 findes der elbiler fra alle mærker pånær Toyota

Really? Hvor mange bilmærker findes der ifølge dig?

Det er nesten ingen bilmerker som ikke har rene elbiler i dag (en eller flere modeller). For å ta de som henger etter: Lancia har ikke planer for elbil. Suszuki heller ikke, men skal lage en elbil sammn med Maruti i India. Bentley er sent ute med sin første modell i 2025, Land Rover i 2024, Aston Martin en i 2023 og Maserati om noen år. Rolls Royce kommer med en modell i år og det samme gjør Alfa Romeo.

Øvrige 28 store bilmerker har allerede elbiler. Toyota sammen med Subarau kommer med en elbil i år.

Dagens fossile biler er fantastiske, dagens elektriske er enda mer fantastiske og morgendagens elbiler vil være enda mer overlegne. Snart koster ikke elbiler mer enn fossilbiler og da er det kroken på døra for fossilbiler. Men de har sine kvaliteter og vi beholder dem som entusiastbiler!

  • 17
  • 1

Hvorfor skal man måle elbiler efter fossilbils mål. Når der kommer ny teknologi skal den selvfølgeligt virker inden for en given ramme, men rammen behøver vel ikke at være nøjagtigt den samme ramme ,som den der var for den gamle teknologi.

Et godt eksempel er smartphonen kontra de traditionelle mobiler. Smartphonen kan ikke holde strøm en helt uge som den traditionelle telefon - surt. Til gengæld kan den noget andet som den traditionelle mobil telefon kan.

Det er helt normalt at forvente samme eller bedre performance når et gammelt produkt bliver disrupted af et nyt. Tag for eksempel digitalkameraet. Den blev først rigtig populær da billederne blev bedre som digitale.

Det erda også rent ud sagt skidetræls at smartphonen ikke kan holde strøm lige så længe som den gamle Nokia. Det holdt mange fra at at skifte lige med det samme. Her må jeg dog sige at det lysner. Min 2 måneder gamle POCO X3 holder faktisk strøm i en uge med uændret mobilforbrug, hvilket er ganske acceptabelt. Den har et batteri på ca. 5,1Ah. prisen på 1350 kroner skræmmer heller ikke.

  • 2
  • 10

Nogle kan (næsten), hvis man reducerer funktionerne vha. en indstilling

Jeg har en rimelig ny Motorola smartphone(muligvis en google), der holder strøm i mindst 4 uger. Men den er kun tændt i arbejdstiden. Så den holder strøm i ca 200 timer, som er ca 8 døgn. Da det er en firmatelefon, så har jeg ikke downloadet nogensomhelst apps, så det forklarer det måske.

Min egen sony Xperia holder ca. 2 døgn.

Mvh Bjørn

  • 2
  • 1

Jeg kan godt forstå pointen, men alligevel er der talte om mere forskellige produkter. Strøm til mobiltelefoner har alle adgang til, man kan have en powerbank med sig osv. og det kræver ikke særskilte abonnementer for hvert elselskab - derfor er det nemt at leve med forskellen at den alligevel kan lade op på ethvert natbord.

Så snart der skal strøm i en elbil bryder helvede løs med abonnmenter og app's og i endnu højere grad hvis ikke man har adgang til hjemmeladning. Jeg har lige præsteret at betale 10 kr./kWh (svarer til 40 kr./L benzin). Udbyderes pris var steget med 300 % over night.

Teknologisk - mobilen lader med samme hastighed året rundt og hvem lader den ikke til 100 % hver gang. Vi har lige været igennem en vinter (dvs. under 10 gr.) hvor ladehastigheden for elbilen har cyklet op og ned som vinden blæser og mest ned. Selvfølgelig det er ikke noget man opdager ved klatladning i egen garage, men ved opladning ude i byen er det dæleme noget man opdager. Batterierne i en elbil er så dyre og der er så meget garanti på at de skal behandles som rådne æg til gene for brugeren. Derfor umodent produkt.

  • 6
  • 11

Så snart der skal strøm i en elbil bryder helvede løs med abonnmenter og app's og i endnu højere grad hvis ikke man har adgang til hjemmeladning. Jeg har lige præsteret at betale 10 kr./kWh (svarer til 40 kr./L benzin). Udbyderes pris var steget med 300 % over night.

Det har jo intet med selve elbilen som sådan at gøre.

Tesla har fra begyndelsen vist hvordan, men ICE-bilfabrikanterne er stadig ikke interreseret i at gøre det nemt (rigtigt) og politikerne har ikke sat rammerne for at tilgodese forbrugerne.

Batterierne i en elbil er så dyre og der er så meget garanti på at de skal behandles som rådne æg til gene for brugeren.

Elbilernes BMS holder automatisk batterierne indenfor deres arbejdsområde, så fabrikanterne trygt kan give garantier for at der selv efter 8års brug er meget kapacitet tilbage.

Derfor umodent produkt.

For alle de der har adgang til forholdsvis nem daglig ladning, er BEV et langt mere velkørende, modent og miljørigtigt produkt, end ICEV med alle disses tilhørende ulemper, selv efter 100års voldsom dominans.

To forskellige produkter, som aldrig kommer til at fungere på samme præmisser.

  • 12
  • 1

Hvis man ikke har adgang til opladning henover natten ved sin bopæl og tilmed har en bil med kort rækkevidde, forstår jeg udmærket at man dropper elbilen. Jeg forstår i det hele taget ikke at man overhovedet har valgt en elbil i første omgang.

Måske fordi man blev fyldt falske forhåbninger fra farvede debat fora, kunne det være en forklaring?

Her har jeg kørt ICE i snart 30 år, og tænkt at jeg slet ikke har oplevet alle de problemer som alle dem der nu kører BEV har haft med deres ICE.

Bare se ovenstående kommentar, når man får BEV skal man åbenbart ikke på toiletet mere, det er kun forbeholdt folk der kører ICE. Og selv sådan en omgang vrøvl får klart tommel plus her i dabatten. Men debatten her er skam ikke farvet, den er helt reel, Godav man økseskaft!

  • 5
  • 18

Teknologisk - mobilen lader med samme hastighed året rundt og hvem lader den ikke til 100 % hver gang. Vi har lige været igennem en vinter (dvs. under 10 gr.) hvor ladehastigheden for elbilen har cyklet op og ned som vinden blæser og mest ned. Selvfølgelig det er ikke noget man opdager ved klatladning i egen garage, men ved opladning ude i byen er det dæleme noget man opdager. Batterierne i en elbil er så dyre og der er så meget garanti på at de skal behandles som rådne æg til gene for brugeren. Derfor umodent produkt.

Har du elbil? Hvordan i alverden bemærker du ladetiden om natten? Den er altid fuldt opladet når du står op, også om vinteren. Hvis det er en Tesla, så betyder fuldt opladet 90% og hvad så?

Bortset fra det, så er dit udsagn også forkert. Min bil lader ved fuld effekt på 11 kW uanset temperatur. Ved lynladning bliver batteriet aktivt opvarmet og er derfor også i praksis upåvirket.

Ved meget koldt vejr er der ironisk nok større chance for at din ICE ikke kan starte. Der er en YouTube video med en mand, der filmer hvordan hans TM3 klarer det en morgen med -20 grader. Den slutter med at konen ringer for at blive hentet, da hendes fossilbil ikke starter. Kan vi så konkludere at ICE er en umoden teknologi?

Hvad skal der til før du kan forstå en teknologi nok, til at du vil kalde den moden? I tilfældet med elbiler må vi nok erkende at bilerne aldrig får de samme egenskaber som din trofaste og velkendte fossil, men til gengæld har nogle andre fordele. Så mon ikke det bliver menneskene der modnes?

  • 18
  • 1

Her har jeg kørt ICE i snart 30 år

Uden at opdage, hvor umoden en teknologi, ICE er?

Du skal passe på med høje omdrejningstal, før motoren er varm. Umoden teknologi.

Du skal skifte motorolie med jævne mellemrum. Umoden teknologi.

Der skal bruge en katalysator for at fjerne den værste forurening. Hvor umodent med den slags lappeløsninger.

Katalysatoren virker oven i købet ikke, før den har nået en vis driftstemperatur, hvilket kan tage sin tid en kold vinterdag. Meget umoden teknologi. Desuden bliver katalysatoren så varm, at der er jævnlige eksempler på antændt græs i naturen i tørre perioder.

Du skal bruge en ekstra SCR-katalysator, som endog skal have tilført AdBlue for at fjerne NOx fra dieseludstødning. Løber du tør for AdBlue, stopper bilen. Hvor umodent er det ikke?

På den baggrund virker et elbilbatteri supporteret af en varmepumpe til såvel automatisk batteriopvarmning som - afkøling, når der er brug for det, som en langt mere moden teknologi.

  • 22
  • 5

Bare se ovenstående kommentar, når man får BEV skal man åbenbart ikke på toiletet mere, det er kun forbeholdt folk der kører ICE.

Jo, det skal man da - og så snupper man lidt kWh'er imens. Så kan både bil og fører fortsætte.

Kommentaren gik jo nok mere på, at kun de færreste kan køre mere end tre timer, før en eller anden i bilen gerne vil ud. Det kombinerer man så med lidt opladning og benstrækning til gavn for såvel rækkevidde som sikkerhed.

  • 15
  • 1

Kommentaren gik jo nok mere på, at kun de færreste kan køre mere end tre timer, før en eller anden i bilen gerne vil ud

Kommentar til #67: Fruen og jeg holder maksimalt 2 timer, førend vi skal holde toiletpause. Vi er årgang 1962 og 1961.

Teknologisk - mobilen lader med samme hastighed året rundt og hvem lader den ikke til 100 % hver gang.

Kommentar til #59: Det gør min mobil så ikke. Sætter jeg den til opladning om aftenen, så foreslår den langsom opladning. Sætter jeg den til opladning midt på dagen, så lader den med fuld kraft.

Mvh Bjørn

  • 3
  • 1

"Hvis det er en Tesla, så betyder fuldt opladet 90% og hvad så?"

Jamen det er jo sådan noget der forvirrer begreberne. 90 procent er 100 procent, - eller omvendt.

@HJN for min skyld kan Tesla godt kalde 90% for 100%. Men så må de måske registrere den med kortere rækkevidde. Det ændrer ikke et komma ved teknikken.

Jeg lader den aldrig til 100% men det er der måske nogle der finder nyttigt. Hvis det kun bruges som et boost en gang imellem, så tager batteriet ikke skade af det. Det ville måske have været bedre hvis de havde kaldt det for energi boost til 110%.

  • 8
  • 0

@HJN for min skyld kan Tesla godt kalde 90% for 100%. Men så må de måske registrere den med kortere rækkevidde. Det ændrer ikke et komma ved teknikken.

Jeg lader den aldrig til 100% men det er der måske nogle der finder nyttigt. Hvis det kun bruges som et boost en gang imellem, så tager batteriet ikke skade af det. Det ville måske have været bedre hvis de havde kaldt det for energi boost til 110%.

Det er jo også fint nok, bare man ved hvad vi taler om. Man taler jo om at opgivne forbrugstal for benzinbiler ikke passer, så det vil være godt om elbilbranchen ikke har samme problem.

BTW - som jeg forstår er det en dårlig ide at lade superlade elbilen hver gang, fordi batteriet ikke har godt af det, men et boost en gang imellem skader ikke?

Skal man være forsigtig med leasede elbiler, hvor den midlertidige bruger ikke behøver at bekymre sig?

  • 1
  • 7

Sidder du og skider i din elbil? Hvilken elbil har du med indbygget toilet?

Vi skærer den lige ud i pap for dem, der har lidt svært ved at forstå, men til gengæld holder det danske sprog så smukt vedlige:

Benzinbil på Autobahn: Kører til tanken, tanker bilen, står (måske) i kø ved kassen, flytter bilen til ny P-plads på Raststätte, finder toilet og går tilbage til bilen - med mindre man er den asociale type, der blokerer tanken imens man er på toilettet?

Elbil (Tesla) med 15% på batteriet: Bakker op til lader, sætter stikket i (betaling klares automatisk), toiletbesøg og køber evt en kop kaffe imens man lige får pulsen ned. Undervejs følges opladningen på mobilen og 5 min før bilen er opladet, får man en push-besked om at nu er bilen ved at være klar. Det tager maks 20 min for ekstra 200 km, hvilket passer påfaldende godt med min Autobahn rytme. For 250 km er man tvunget til at slappe af i yderligere 5-8 min.

Jeg har prøvet ICE biler i rigtigt mange år og nu elbil. Hvad er dit erfaringsgrundlag?

  • 18
  • 1

"BTW - som jeg forstår er det en dårlig ide at lade superlade elbilen hver gang, fordi batteriet ikke har godt af det, men et boost en gang imellem skader ikke?"

Jeg aner ikke, hvad superladning er - med der er stor forskel på lynladning og 100 procentsladning.

Batteriet har ikke godt af at du lynlader hver gang og det har ikke godt af at blive ladet op til 100% hver gang. Men det kan godt tåle begge dele hvis det bliver gjort en gang imellem, eksempelvis når du er langtur.

Der er virksomheder der ignorere disse råd og gør det alligevel. Konsekvensen er som regel mindre kapacitet i batteriet når bilen bliver solgt. Det skal man være klar over, hvis man eksempelvis køber en bil der har været brugt som taxa.

  • 12
  • 1

Skal man være forsigtig med leasede elbiler, hvor den midlertidige bruger ikke behøver at bekymre sig?

Vel ikke mere forsigtig end hvis du ser på en tidligere leaser fossilbil. I mit nærområde ser jeg dieselbiler der bliver brugt til et køre til bageren dagligt. Ud over der kun er 1 km til bageren og det er sundere at tage cyklen, så har hverken bilen eller miljøet godt af de mange koldstarter.

Så konklusionen er nok at leasede biler altid har en vis indbygget risiko, idet ejeren typisk ikke har følt et ansvar for at passe på bilen for at give den en lang levetid - dette uanset bilens energisystem.

  • 10
  • 0

Benzin motoren bliver alt for varm når den køre i byen, og specielt kø kørsel er slemt. Om sommeren kan man se masser af biler der smider vandet når kølesystemet bryder sammen. Det er klassisk sommer ferie underholdning på Autobahn.

I den anden ende bliver diesel motoren aldrig ordentligt drifts varm om vinteren. Det er det man i byerne kalder kvalme sæsonen, når disse partikler spredere deres dårlige lugt ud i det offentlige rum.

  • 10
  • 6

Bare se ovenstående kommentar, når man får BEV skal man åbenbart ikke på toiletet mere, det er kun forbeholdt folk der kører ICE.

Næ, kommentaren er et udtryk for, at hvor man i en ICE er nødt til at sætte tankning og toiletbesøg i serie og dermed bruge dobbelt tid under et rast, kan man i en BEV foretage de to handlinger parallelt og dermed spare tid.

Den tidsgevinst har de fleste andre ICE-ejere end jeg selv af en eller anden grund utroligt svært ved at indse.

  • 11
  • 3

Kommentaren gik jo nok mere på, at kun de færreste kan køre mere end tre timer, før en eller anden i bilen gerne vil ud.

3 timer og 200-250 km på langfart?, skubber I jeres elbiler rundt?

Jeg har godt set de store Tesla trille stille rundt på motorvejene og har stadigt til gode at blive overhælet af en Tesla på motorvejen men det der lyder dog noget nedslående.

3 timer giver i min bil ca. 400 km på motorvej og måske lidt mere på autobahn, og så er der stadigt, så den kan køre 200-300 km. Min bil er snart en 20 år gammel benzin model med en halv stor motor og kan stadigt køre dobbelt så langt som de fleste elbiler.

Jeg har sjældent set så fjollede forsvar af de klare bagdele ved elbilen og kan da godt forstå hvis nogle laver et fejlkøb, hvis de høre efter det vrøvl. Det er så dumt at ikke engang den værste brugtvognsforhandler på køgevejen, kunne finde på at bruge det i sin salgspåstilling.

Lad mig give et bud på det. (hørt ved en Ford forhandler) Sælger: Din helt nye benzin/diesel bil kan kun 200-250 km og så skal den have en pause på 20-25 min, og det er vigtigt at du overholder dette for ellers vil brændstoftanken skrumpe hurtigere end antaget. Svar fra køber: Jeg prøver ovre ved naboen ellers tak.

Der er ingen her der ikke medgiver at en BEV har mange fordele sammenlignet med ICE men når det kommer til opladning og rækkevide, er BEV'en bare milevidt bagud sammenlignet med en modernet ICE. En Mercedes 220d, fuldt tanket ved motorvejskørsel giver over 1600 km rækkevide. Velkommen til 2021!

I hvilken verden er begrænsninger og ventetid lige pludselig blevet en fordel, frem for frihed og hvor man selv kan vælge hvad man vil bruge tiden på?

Tommel plus viser fint at denne debat er yderst farvet og dybt utroværdig, og det selv hvis den havde forgået på EB.dk. Sørgeligt!

  • 3
  • 19

Jeg har prøvet ICE biler i rigtigt mange år og nu elbil. Hvad er dit erfaringsgrundlag?

At jeg elsker frihed og jeg at jeg gerne vil bestemme og min egen tid. At man må give afkald på det med en BEV, og at det kræver en BEV før jeg kan se meningen med det, må du altså længere ud på landet med?

Jeg beklager, men du hælder vand ud af ørene og lad dig ikke forblinde af tommel plus her på siden, bare du skriver fordelagtigt om BEV'en kan du skrive vrøvl fra enden til anden og stadigt med tommel plus fordeling til dig.

  • 4
  • 20

Næ, kommentaren er et udtryk for, at hvor man i en ICE er nødt til at sætte tankning og toiletbesøg i serie og dermed bruge dobbelt tid under et rast, kan man i en BEV foretage de to handlinger parallelt og dermed spare tid.

Dette er jo kun sandt såfremt man formår at synkronisere de biologiske behov med BEV'ens behov. Hvis ikke man formår dette skal man både bruge tid på opladning og biologiske behov separat som ved ICE, men med den store forskel at opladningen af BEV tager markant længere tid end optankningen af ICE.

  • 3
  • 10

I hvilken verden er begrænsninger og ventetid lige pludselig blevet en fordel, frem for frihed og hvor man selv kan vælge hvad man vil bruge tiden på?

Nu stikker det lidt af og bliver meget sort/hvidt. Tvivler på folk argumenterer at kortere rækkevidde er en fordel. Ville det være fedt hvis vores elbil havde en rækkevidde på f.eks. 1000km på en opladning? Selvfølgelig ville det være fedt. Generelt er det blot ikke noget problem at bilen ikke har så lang rækkevidde. Det er sjældent man har behovet og de gange man har, lever man med at skulle ind og lade oftere end man skal tanke en ICE bil.

  • 14
  • 2

Nu stikker det lidt af og bliver meget sort/hvidt. Tvivler på folk argumenterer at kortere rækkevidde er en fordel. Ville det være fedt hvis vores elbil havde en rækkevidde på f.eks. 1000km på en opladning? Selvfølgelig ville det være fedt. Generelt er det blot ikke noget problem at bilen ikke har så lang rækkevidde. Det er sjældent man har behovet og de gange man har, lever man med at skulle ind og lade oftere end man skal tanke en ICE bil.

Læser vi de samme indlæg?, for det er da lige præcis det der påstås!

Hvis ingen havde påstået dette, havde jeg været tavs i denne tråd.

Men det er bare ikke tilfældet og så kan du da godt sidde og trække lidt i land her til sidst og kommer med indrømmelser og det er da fint at der kommer lidt fornuft.

Det er sjældent man har behovet og de gange man har, lever man med at skulle ind og lade oftere end man skal tanke en ICE bil.

Ja, det er nødvendigt onde man må leve med og stadigt den primære grund til at mange fravælger elbilen og sikkert også hovedet årsag til at den 1/5 fra undersøgelsen som artiklen omhandler, fravalgte elbilen igen.

  • 1
  • 14

Hej.

Bilproducenten Subaru har mig bekendt ikke elbiler på tapetet. Men de vil lave en eller flere elbiler i samarbejde med Toyota. Så snart har alle de bilproducenter, som jeg kender, elbiler på tapetet. Det er en dejlig udvikling. F.eks er jeg glad for, at det tyske firkløver (Mercedes, BMW, Audi og VW Folkevogn) er kommet ind i elbil-kampen.

Jeg tror ligesom andre, at elbilerne vil nå et langt større publikum, hvis de kan oplades hurtigere. Så det vil være godt, hvis mange elbiler fik en hurtigere opladningstid. Derfor er det spændende at se, at KIA/HYUNDAI-FAMILIEN nu kommer med nogle elbiler med betydelig hurtigere opladning end de fleste andre elbiler. Disse elbiler fra Kia og Hyundai er ikke så dyre, som jeg havde frygtet, så det kan da være, at denne hurtige opladning kommer i Kia E Niro på et tidspunkt. Det kan man da håbe på.

Hvis Kia E Niro, som jeg linker til, får den betydelige hurtigere opladning fra Kia/Hyundai-familien vil det være supergodt.

https://fdm.dk/motor/biltest/kia-e-niro-me...

Kærlig hilsen Jan

  • 1
  • 4

[quote]Læser vi de samme indlæg?, for det er da lige præcis det der påstås!

Hvis ingen havde påstået dette, havde jeg været tavs i denne tråd.

Men det er bare ikke tilfældet og så kan du da godt sidde og trække lidt i land her til sidst og kommer med indrømmelser og det er da fint at der kommer lidt fornuft.

Det starter vel i indlæg #22? Der tror jeg du misforstår hans kommentar om at gå på WC :)

Det næste er indlæg #67. Det læser jeg helt sikkert anderledes end dig. Som jeg læser det, siger han blot at de fleste tager jævnlige strække ben / tisse / spise pauser. Disse kombineres med at lade op og det fungerer ganske fint. Der er uden tvivl mere "frihed" med en ICE pga. flere tankstationer og længere rækkevidde, men nogen kæmpe udfordring er det bestemt ikke i en elbil med rimelig rækkevidde, især ikke hvis man kører Tesla og andre ladenetværk er godt på vej, f.eks. IONITY.

Ja, det er nødvendigt onde man må leve med og stadigt den primære grund til at mange fravælger elbilen og sikkert også hovedet årsag til at den 1/5 fra undersøgelsen som artiklen omhandler, fravalgte elbilen igen.

Hvad er dit eget behov? Hvor ofte kører du mere end 300km på en dag? Hvis du sjældent gør det og har mulighed for at oplade over natten ved din bolig vil jeg ikke bekymre mig om det.

Som jeg forstår rapporten, havde mange af dem der fravalgte elbil ikke mulighed for at lade hjemme. Koblet sammen med at elbiler dengang havde kortere rækkevidde, ladede langsommere og et langt dårligere ladenetværk, så forstår jeg absolut godt de valgte ICE igen.

  • 14
  • 0

Min egen interesse skyldes den umiddelbare simplere opbygning, - ingen tandremme, olieskift og rustne udstødninger etc.

Nu har jeg vel efterhånden gennem årene kørt omkring en million km, de fleste af dem i ældre biler.

Jeg kan ikke umiddelbart erindre at skulle have skiftet motor, men selvfølgelig har der været vedligehold som udstødninger og tandremme mm.

Til gengæld har jeg skiftet to gearkasser, pga. manglende olje (fejlkonstruktion), og som jeg har forstået, så har de fleste elbiler også stadig en gearbox af en slags.

Det jeg til gengæld har skiftet meget er hjulophæng, bærekugler, lejer, bremser, abssensorer mv. - generelt har elproblemer fyldt mere og mere med tiden, i takt med der kommer mere og mere jukeboks.

Og der er der sådan set ikke den store forskel mellem en elbil og en ICE bil.

  • 4
  • 1

Det starter vel i indlæg #22? Der tror jeg du misforstår hans kommentar om at gå på WC :)

Ja indlæg #22 og det fortsætter med #71, hvor der prøves at udbyde men altså igen prøv lige at tage elbilsbrillerne af og læs indlæg som bare en smule uvildig, det er helt ude i hampen, det der står skrevet.

Den hurtige handling beskrives som langsom og besværlig og den langsomme handling beskrives som behagelig og hyggelig. Det kaldes manipulation og anvendes normalt kun af folk der har noget at skjule.

Dine indlæg er langt hen ad vejen saglige men du fik en kommentar med på vejen grundet dit behov for at nedgøre dem som skiftede tilbage til ICE, som måske var blevet forblændet af tilsvarende fora debatter som denne.

  • 2
  • 7

Ja indlæg #22 og det fortsætter med #71, hvor der prøves at udbyde men altså igen prøv lige at tage elbilsbrillerne af og læs indlæg som bare en smule uvildig, det er helt ude i hampen, det der står skrevet.

Den hurtige handling beskrives som langsom og besværlig og den langsomme handling beskrives som behagelig og hyggelig. Det kaldes manipulation og anvendes normalt kun af folk der har noget at skjule.

Indlæg #71 havde jeg misset. Jeg mener ikke lange ture er nemmere med elbil, at påstå det er dumt. Ved dog heller ikke om jeg decideret vil sige det er hvad der påståes i det indlæg, men det kan bestemt godt læses sådan.

Dine indlæg er langt hen ad vejen saglige men du fik en kommentar med på vejen grundet dit behov for at nedgøre dem som skiftede tilbage til ICE, som måske var blevet forblændet af tilsvarende fora debatter som denne.

Hvor nedgør jeg dem der skiftede tilbage til ICE? Mener ikke jeg har sagt andet end at det er ganske forståeligt at de skiftede tilbage. Jeg mener generelt det som elbilsejer er kritisk at have let adgang til ladning ved sin bolig ellers bliver det hurtigt for besværligt.

  • 7
  • 0

Ok, "nedgøre" var måske også at strække den, her indrømmer jeg at mit ordvalg var for voldsomt.

Indlæg #71 havde jeg misset. Jeg mener ikke lange ture er nemmere med elbil, at påstå det er dumt.

Hvis du søger tommel plus, skal du nok lige gemme den slags holdninger væk :-) de er altså ikke populære her men saglige.

Hvis du havde undladt dette: Jeg forstår i det hele taget ikke at man overhovedet har valgt en elbil i første omgang.

Havde du aldrig hørt fra mig.

Og hvis Anders til min første kommentar bare havde skrevet, ok, der spændte jeg buen lige lovligt voldsomt, jamen så havde vi alle sparet lidt tid i dag.

  • 2
  • 14

Dette er jo kun sandt såfremt man formår at synkronisere de biologiske behov med BEV'ens behov.

Er det da svært?

Jeg har været på ferietur ned gennem Europa i dieselbil mange gange efterhånden. De seneste gange har jeg ikke kunnet lade være med at tænke over, hvor godt vores pauser ville have passet ind i en tilsvarende tur med elbil. Jeg nåede frem til, at vi med elbilen skulle have holdt lidt flere og lidt kortere pauser, og vi sagtens kunne have fået det til at passe med vores behov.

Det her er igen et af de elbil-problemer, der kun er et problem for folk, der ikke ønsker en elbil.

  • 10
  • 1

Har du elbil? Hvordan i alverden bemærker du ladetiden om natten? Den er altid fuldt opladet når du står op, også om vinteren. Hvis det er en Tesla, så betyder fuldt opladet 90% og hvad så?

Ja, jeg har elbil(!) men lader ikke om natten for det har jeg ikke adgang til. Derfor opdager jeg også hvordan temperaturen påvirker ladehastigheden. I sommer over 25 gr. kunne den drosle ned til 1,3 kW pga. at batteri eller ladestander var blevet for varme. I vinter kunne den drosle ned fra 7,5 kW til 3,5 kW på en 43 kW AC lader fordi det var for koldt og har i 5-6 måneder ikke oplevet effekter over 25 kW på DC. Flot ikke. Der står ikke en lyd om det i bilen specifikationer og Kias holdning er at sådan er det bare. Det er muligvis forskelligt fra producent til producent, men det korte af det lange: Det står ikke i brochuren!

  • 6
  • 1

Den hurtige handling beskrives som langsom og besværlig og den langsomme handling beskrives som behagelig og hyggelig. Det kaldes manipulation og anvendes normalt kun af folk der har noget at skjule.

Indlæg #71 havde jeg misset. Jeg mener ikke lange ture er nemmere med elbil, at påstå det er dumt. Ved dog heller ikke om jeg decideret vil sige det er hvad der påståes i det indlæg, men det kan bestemt godt læses sådan.

Jeg læser i hvert fald ikke #71 sådan, men det kunne måske formuleres bedre:

Vi har alle brug for pauser til spisning, toiletbesøg og søvn, når vi kører lange stræk.

Det er essentielt for trafiksikkerheden, og et lovkrav for lastbilchauffører, og burde i en vis grad også være det for privatbilschauffører, og pauserne er desuden givet godt ud, da man ikke er sulten og udkørt, når kommer frem.

Når dette hvilebehov tilgodeses, tager det ikke ét minut længere at køre 2.000 km i en elbil end i en benzinbil, men det er da en uomtivstelig fordel, også tidsmæssigt, at man bare kan køre ind og parkere bilen og sætte stikket i, når man skal holde pause, frem for at man først skal stå ved en tankstander, derefter ind og betale, og derefter ud og flytte bilen til et nyt sted - inden man kan begynde pausen.

Selvfølgelig kan man gennemføre turen nogle procent hurtigere i benzinbilen, hvis man dropper pauserne, men det er oprigtigt svært at se gevinsten i at betale det dobbelte i brændstof og gøre trafikken farligere for sig selv og andre, bare for at komme sulten og udkørt frem til destinationen.

  • 12
  • 2

Det lyder meget mærkeligt - hvilken model elbil er det?

Det er en Kia eNiro 64 kWh. Har spurgt Kia og de forklarer det med batteritemperaturen. Det er først omkring 10-15 gr. at ladeeffekten begynder at øges, for så at være optimal ved 25-28 gr. på en DC lader. Der er ret langt op når batterierne er -5 - 0 gr. en vintermorgen. Jeg går ud fra det må gælde alle Li-Ion batterier uanset bilmærke. Der ville da være ramaskrig hvis en ICE bil kun kunne tanke 1 liter i minuttet om vinteren og ingen havde gjort opmærksom på det.

  • 6
  • 1

Det er en Kia eNiro 64 kWh.

Hvis du er på Facebook, så meld dig ind i den danske e Niro gruppe og spørg om råd der - jeg ved fra Tesla 3 gruppen at mange oplevede 'fejl' har logiske forklaringer, herunder f.eks. at man manuelt har sat en AC ladegrænse i bilens menuer.

Det er dog korrekt at elbiler ved opladning i meget koldt vejr i starten bruger en del af strømmen til at opvarme batteriet - en andel der kan udgøre en relativ stor del af ladeeffekten ved lav effekt. Det samme sker ved meget varme batterier, men det burde først være ved over ca. 35 graders batteritemperatur.

Jeg kender ikke eNiro, men i mine ører lyder det nu som om der er noget galt med din bil, dens indstillinger eller din lader - du fortjener naturligvis en elbil der virker korrekt, så prøv at søge råd hos andre Kia ejere, hvis ikke forhandleren kan komme med en fornuftig forklaring.

  • 4
  • 1

I sommer over 25 gr. kunne den drosle ned til 1,3 kW pga. at batteri eller ladestander var blevet for varme. I vinter kunne den drosle ned fra 7,5 kW til 3,5 kW på en 43 kW AC lader fordi det var for koldt og har i 5-6 måneder ikke oplevet effekter over 25 kW på DC.

Det er en Kia eNiro 64 kWh.

Det lyder rigtigt sært. Jeg har set en del tests (også langtidstests og vintertest) af Kia eNiro, og især af Hyundai eKona, som teknisk er samme bil. I ingen af de tests har der været de problemer du beskriver. Der har været langt højere og mere stabile ladehastigheder. Tror du ikke at du skulle finde et Kia eNiro forum på nettet at forespørge dig i. Det lyder helt forkert at bilen skal opføre sig sådan.

  • 4
  • 0

Kia eNiro 64 kWh

Hov - hvis det er 2019 modellen du har, så lader den kun på én fase på AC, og så kommer der altså ikke mere ind end 3,7 kW, uanset hvor kraftig en AC-lader du kobler den til:

https://fdm.dk/motor/biltest/kia-e-niro-pr...

Naturligvis en lidt dum begrænsning, som Kia fik rettet på 2020 modellen:

https://fdm.dk/motor/biltest/kia-e-niro-me...

I koldt vejr går der så i starten af opladningen en del af 3,7 kW effekten til at varme batteriet op - 2 kW til opvarmning er ikke utænkeligt. Det ses også på en Tesla 3 - dog ud af 11 kW. Derfor er slatladning om vinteren en god måde at spilde energi på - bedre at lade sjældnere, men længere, hvis man kun bruger 10-20% af batteriet dagligt.

DC ladning virker anderledes end AC ladning. Hvor AC ladning næsten altid tager fuld effekt hele vejen, så neddrosles DC-ladningen efterhånden som batteriet fyldes. Ofte fra 70-80% batteriniveau for så næsten at gå helt i stå ved 95-100% batteriniveau. Kan det have været tilfældet?

Så hvis du har en 2019 model, så passer din oplevelse desværre godt med bilens specs. Ligesom alt andet er det vigtigt at matche specifikationer med behov - og desværre er der ikke altid god hjælp at hente hos forhandlerne, der ofte hellere vil sælge benzinbiler for at holde deres værksteder beskæftiget i fremtiden :-(

  • 3
  • 2

Det ved jeg godt, men begge gearkasser bryder sammen hvis de ikke får olie!

Ja men der er ikke fastlagt faste årlige eller bi-årlige skift af olie på din elbil. Der er simpelthen ikke det samme slid i et simpelt gear, der aldrig skifter ind og ud, og som følge heraf bliver olien ikke fyldt op med metalspåner fra gearene.

Interessant nok har Tesla tilføjet et oliefilter på Model 3 og Model Y som ikke findes på de ældre Model S & X. Filteret skal dog ikke skiftes. Meningen er at olien skal holde i bilens livstid uden at blive skiftet.

  • 6
  • 2

Ok, "nedgøre" var måske også at strække den, her indrømmer jeg at mit ordvalg var for voldsomt.

Og det skal du måske overveje om andre i tråden også gør - nemt at misfortolke det skrevne sprog :)

Indlæg #71 havde jeg misset. Jeg mener ikke lange ture er nemmere med elbil, at påstå det er dumt.

Hvis du søger tommel plus, skal du nok lige gemme den slags holdninger væk :-) de er altså ikke populære her men saglige.

Jeg søger ikke tommel plus eller minus, især minus synes jeg misbruges - skriv i stedet hvorfor du er uenig.

Jeg tror desuden hvordan en given holdning udtrykkes har meget at sige. Hvis det skrives i en "konfrontatorisk tone" er sandsynligheden nok stor for at man får kommentarer tilbage i samme tone. Det tror jeg også rammer dig i denne tråd.

Hvis du havde undladt dette: Jeg forstår i det hele taget ikke at man overhovedet har valgt en elbil i første omgang.

Havde du aldrig hørt fra mig.

Jeg forstår ikke hvorfor du føler dig "provokeret" af det udsagn?

  • 4
  • 0

Er det da svært?

Måske ikke svært, men ubelejligt, det var da den oplevelse jeg havde de 13 måneder jeg ejede en Tesla Model 3 Long Range.

Når jeg var sulten var bilen det ikke, og så giver det ikke meget mening at lade på en BEV med høj SoC. Når bilen så var sulten havde jeg jo spist, og så blev ladetiden brugt udelukkende på at vente på bilen blev færdig med at guffe strøm i sig. Det blev så yderligere gjort besværligt af det forholdsvis sparsomme antal lokationer hvor det var muligt at hurtiglade en BEV, med en ICE er udvalget af steder man kan vælge at holde sig "ladepause" og samtidig spise jo langt større.

Det er selvfølgelig noget jeg forventer har ændret sig når jeg næste gang er tilbage i en BEV, som forhåbentlig også har lidt længere rækkevidde ved 130 km/t end min tidligere Model 3.

Men jeg må indrømme at jeg nok havde ladet mig forføre af elbilfortalernes "propaganda" og derfor forventede noget andet end hvad der viste sig at være realiteten. Jeg er i hvert fald glad for at være tilbage i en ICE set ud fra et praktisk perspektiv, selv om jeg savner den lydløse og jævne kørsel i en BEV.

  • 5
  • 9

Ja men der er ikke fastlagt faste årlige eller bi-årlige skift af olie på din elbil. Der er simpelthen ikke det samme slid i et simpelt gear, der aldrig skifter ind og ud, og som følge heraf bliver olien ikke fyldt op med metalspåner fra gearene.

Igen ja, men i det ene at mine tilfælde, så var det faktisk manglende påfyldning fra fabrikkens side som smadrede gearkassen - og det kan altså ske for alle køretøjer.

Og i det andet tilfælde var det en følge af en notorisk fejl på på en Polo gearkasse, hvor bilen skal holde "op ad bakke", ellers er der faktisk ikke olie nok på når den er fyldt korrekt op.

Bortset fra det har jeg ingen haverier haft med gearkasser som skyldes slid.

Men det var bare for at pointere, at det at tro at en elbil er vedligeholdelsesfri er imo ret naivt, især fordi flere og flere fejl ikke har ret meget med drivlinjen at gøre, men elektronikken - og fejl i styretøj, bremser, ophæng mv. vil ikke være anderledes.

  • 5
  • 2

Du har ikke mulighed for at lade hjemme og kører ofte >300km dagligt?

Selvfølgelig har jeg mulighed for at lade hjemme, ellers havde jeg jo ikke valgt en BEV i første omgang. Det er ikke hver uge jeg har mere end 300 km dagligt, men det sker gerne mere end en gang om måneden at jeg har omkring 400-500 km på en dag. Dette er så både ud og hjem samme dag og ikke hele turen i et stræk, hvilket ofte gjorde at batteriet var koldt når jeg skulle lade bilen. Derfor opnåede jeg også sjældent den maksimale ladehastighed, hvilket jo gør den kedelige ventetid længere.

  • 4
  • 5

Selvfølgelig har jeg mulighed for at lade hjemme, ellers havde jeg jo ikke valgt en BEV i første omgang. Det er ikke hver uge jeg har mere end 300 km dagligt, men det sker gerne mere end en gang om måneden at jeg har omkring 400-500 km på en dag. Dette er så både ud og hjem samme dag og ikke hele turen i et stræk, hvilket ofte gjorde at batteriet var koldt når jeg skulle lade bilen. Derfor opnåede jeg også sjældent den maksimale ladehastighed, hvilket jo gør den kedelige ventetid længere.

Det var kun et gæt på hvorfor du havde droppet elbilen igen :)

Ja, det koster bestemt rækkevidde at man "holder pause" et sted og bilen bliver kold inden man kører videre. Har oplevet at holde tre pauser i Ringkøbing og Søndervig på en tur/retur fra Aarhus, dertil at det var koldt, blæsende og regnede gjorde at jeg måtte en kort tur ind forbi Ikast SuC på hjemvejen.

Det optimale i dit tilfælde ville være hvis du kunne destinationslade der hvor du opholdt dig et stykke tid. Personligt ville jeg ikke have noget problem med at skulle bruge 20 min. på at lade et par gange om måneden, men sådan er vi så forskellige.

  • 12
  • 0

ICED Man har brug for at lade når man kommer frem. Der er flere ledige standere siger appen. Men ak, de er alle blokeret af benzin biler eller hybrid biler der ikke lader. Måske bliver 1/4 af standerne brugt til elbiler der lader. Så er der også lige det om man nu har den rigtige app eller brik og kan lade der. Kunne jeg ikke lade hjemme og foregik 99% af min ladning ikke hjemme, var jeg nok også ret hurtigt blevet træt af el bil.

  • 5
  • 2

Folk der bor i en mobile home park, har da adgang til campingstrøm med gode lade tider, om de så har råd til det, er en anden sag. Der var nogle steder i USA hvor der ikke var Superchargers at folk bookede en overnatning på en campingplads på deres roadtrip for at lade bilen samtidig med.

  • 4
  • 0

Folk der bor i en mobile home park, har da adgang til campingstrøm med gode lade tider, om de så har råd til det, er en anden sag. Der var nogle steder i USA hvor der ikke var Superchargers at folk bookede en overnatning på en campingplads på deres roadtrip for at lade bilen samtidig med.

  • 0
  • 0

Du véd godt at Tesla'en selv opvarmer batteriet, når du sætter destinationen til en SuperCharger i bilens navigation?

Ja, men det er efter min erfaring ikke det samme som at den når at få batteriet helt op på den ideele temperatur for lynladning i vinterhalvåret efter bilen har holdt parkeret i kulden i flere timer. Da jeg havde min Tesla benyttede jeg også flittigt Ionity (før deres prisstigning), og der kunne man godt glemme alt om at få bilen til at varme batteriet op for en (med mindre der var en SuC i nærheden man kunne navigere til).

  • 6
  • 1

Det var kun et gæt på hvorfor du havde droppet elbilen igen :)

Helt iorden :)

Ja, det koster bestemt rækkevidde at man "holder pause" et sted og bilen bliver kold inden man kører videre. Har oplevet at holde tre pauser i Ringkøbing og Søndervig på en tur/retur fra Aarhus, dertil at det var koldt, blæsende og regnede gjorde at jeg måtte en kort tur ind forbi Ikast SuC på hjemvejen.

Det optimale i dit tilfælde ville være hvis du kunne destinationslade der hvor du opholdt dig et stykke tid. Personligt ville jeg ikke have noget problem med at skulle bruge 20 min. på at lade et par gange om måneden, men sådan er vi så forskellige.

Ja hvis destinationsladning var mere tilgængeligt i Danmark havde jeg nok uden tvivl stadig kørt BEV, men som det er nu ser det sløjt ud. Det er reelt set kun lykkedes mig at lade på en destination 2 gange. Den ene af gangene nåede jeg dog ikke at få nok strøm på til at nå hjem så jeg måtte forbi en SuC og lade med nedsat hastighed pga. vinterkulden. Den anden gang nåede jeg at lade batteriet helt op så der kunne jeg komme hjem uden problemer.

Men jeg glæder mig også til at komme til at køre BEV igen, men jeg kan desværre ikke lige se at der skulle være en BEV model på vej på markedet som ville tiltale mig og som samtidig har den rækkevidde og pris jeg kunne tænke mig, men det skal nok komme på et tidspunkt.

  • 6
  • 2

Det er da ganske enkelt el bilen til alle dem med BEV problemer. Jeg kender kun en model der kan blive interessant for mig hvis jeg ikke kan få en 400km cybertruck. Håber dette firma laver nogle flere modeller på deres skateboard, som ser så super simpelt ud. Gerne en kortere sedan model. Li Xiang one. King size USA SUV type. 150km på el, og 14-15 km På literen når der bruges fossilt brændstof. https://www.lixiang.com/

Jeg håber de er så kloge at med det samme indføre bevis førelse for brugen af hybrid teknologien, så ingen er i tvivl om dens anvendelse, og CO2 besparelse, og at den ikke forurene byen med fossile affalds produkter.

  • 0
  • 7
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten