USA godkender bakspejl med monitor i stedet for spejl

USA godkender bakspejl med monitor i stedet for spejl

Det har længe været muligt at udskifte bilens lille bakspejl med en monitor koblet til et kamera bag på bilen. Men nu er det officielt blevet tilladt i USA. I Europa er godkendelsesproceduren først lige gået i gang.

Spejle er virkelig low-tech - de holder uendeligt, og man kan stole på, hvad de viser - hvis altså ikke de dugger. Men på biler er spejle på vej ud, og de bliver i stedet erstattet af små monitorer koblet til kameraer.

Det har længe været muligt at købe den slags udstyr på eftermarkedet - men endnu har myndigheder ikke været vilde med det.

Bakkameraet i den nye Cadillac CT6 sender billedet op på en monitor, der også kan fungere som et almindeligt spejl, hvis der kommer snavs på kameraet. Foto: GM

Læs også: Toyota satser på hybridbilen som overgangsløsning

Nu har de amerikanske trafikmyndigheder (NHTSA) så alligevel godkendt brugen af bakspejle, så de viser bakkameraets udsyn. Baggrunden var lanceringen af den nye Cadillac CT6, der fra start er udstyret med et bakspejl, der både kan fungere som almindeligt spejl og som monitor for bakkameraet.

Skulle kameraet bag på bilen blive blokeret af støv og snavs, kan bakspejlet fungere som; ja, et spejl.

Producenten General Motors har i et brev direkte spurgt NHTSA, om bakspejlet kunne godkendes, og de har fået positivt svar. Faktisk skriver de, ifølge Jalopnik, at det er 'not NOT allowed', hvilket vel kan tolkes som, at det er helt i orden.

Læs også: Ny testprocedure skaber usikkerhed om elbilers forbrugstal

En anden årsag til denne 'ikke-ikke-godkendelse' er også, at der ikke eksisterer noget krav om bakspejl på amerikanske biler. De skal blot have fungerende sidespejle.

GM er ikke de eneste, der arbejder med monitorer i stedet for gammeldags spejle. BMW lover, at deres 2018-udgave af plugin-hybridbilen i8 vil have monitorer i stedet for spejle. Også Audi har for nylig vist deres e-tron quattro, hvor alle spejle, også sidespejl, er udskiftet med en kamera-monitor-løsning.

Læs også: Bøder, tests af biler i brug og øget kontrol: EU vil stramme skruen for typegodkendelser

Endnu har trafikmyndighederne i Europa dog ikke godkendt, at gammeldags low-tech-teknologi som spejle kan erstattes af monitor-løsningen.

Kommentarer (18)

I 2014 lancerde VW deres 100 km/l bil, hybrid el / diesel model XL1. XL1 havde ikke sidespejle, men kamera på hver side og monitor i sidedørene, dette for at mindske luftmodstand. Den har heller ikke bagspejl men et bakkamera. Flere billeder af side-"spejle"-kameraerne i brochure.

Bilen blev solgt i 250 eksemplarer til en pebret pris, men den er tilsyneladende godkendt til at køre på offentlig vej i hvert tilfælde i Europa. Der er mange billeder of videoer der viser at den kører på offentlig vej.

  • 4
  • 0

...er at udstyre middelmådige biler med elektronisk plim-plim.
Amerikanerne skulle f.eks. hellere give deres biler nogle bedre bremser eller en bedre undervogn.
Her i nærheden har en person købt en "Dodge RAM" der mindst vejer 2 ton, men er udstyret med bremseskiver der næsten er for små til en Lupo.
Men solidt metal er åbenbart ikke så sexy som elektronikken.
Jeg kan godt forstå at de europæiske myndigheder holder lidt igen her.

Bent.

  • 2
  • 6