USA: Droner leverer medicin til ældre under corona

Illustration: Matternet

Borgere i The Villages i Florida, som er USA’s største ældresamfund med over 135.000 indbyggere, kan nu få leveret receptpligtige lægemidler med en ny dronetjeneste, så kravene om social afstand i forbindelse med Covid-19 bliver overholdt.

Dronetjenesten er et samarbejde mellem UPS’ datterselskab UPS Flight Forward og CVS Health Corporation, der ejer apotekskæden CVS Pharmacy.

»Vores nye droneservice hjælper CVS med en sikker og effektiv levering af medicin til et stort pensionistsamfund. Tjenesten giver beboerne adgang til deres medicin, uden at de behøver at forlade deres hjem,« siger Scott Price, UPS Chief Strategy & Transformation Officer, i pressemeddelelsen.

»Dronetransport tilbyder et hurtigt alternativ til levering af tidsfølsomme lægemidler, samtidig med at kravene om social afstand i forbindelse med Covid-19 bliver overholdt. Droneleveringsmuligheder giver tillige enkeltpersoner et bekvemt alternativ til at besøge apoteket og beskytter samtidig de ansatte i sundhedsvæsenet,« skriver UPS.

Læs også: Droner skal kortlægge isbjerge i Nordøstpassagen

Helt til døren bliver det medicinen dog ikke leveret fra begyndelsen. De første flyvninger vil være af mindre end en kilometer og bliver leveret til et sted i nærheden af de ældres beboelsesområde, hvorefter en bil eller andet køretøj afslutter leveringen til beboernes dør, oplyser fragtselskabet bag dronetjenesten UPS i en pressemeddelelse.

Tjenesten gør brug af Matternets dronesystem, M2, som er designet til at fragte en last på op til to kg og fire liter på afstande op til 20 kilometer.

Den nye dronetjeneste til The Villages i Central Florida blev lanceret i begyndelsen af maj og er kontrolleret af USA’s føderale luftfartsmyndighed, Federal Aviation Administration, der har givet tilladelse til, at tjenesten må operere under pandemien med mulighed for at evaluere behovene efter perioden.

Læs også: Droner skal transportere blodprøver – og personale – mellem fynske sygehuse

Droner revolutionerer sundhedssektoren

I Danmark arbejder et partnerskab bestående af SDU, OUH, Falck, Holo, Unifly og Scandinavian Avionics på projektet HealthDrone, som skal transportere blodprøver og medicin mellem Ærø, Svendborg og Odense.

I marts fik projektet tilladelse til at foretage de første rutinemæssige BVLOS-flyvninger. BVLOS står for Beyond Visual Line of Sight, og det refererer til flyvninger, hvor dronen flyver så langt væk, at den ikke længere kan ses af piloten.

Tilladelsen giver forskerne mulighed for at teste dronerne over markerne på Nordfyn, og det har stor betydning for projektets fremdrift, fortæller projektleder Kjeld Jensen fra SDU i en pressemeddelelse.

Læs også: Arkæolog-droner er på vej til at overtage gravemaskinens arbejde

»Reglerne for droneflyvning er meget restriktive. Som udgangspunkt skal der altid være en pilot til stede, der skal kunne se dronen med det blotte øje. Det betyder i praksis, at den maksimale rækkevidde er omkring 500 meter. I Healthdrone-projektet forsøger vi at overkomme barriererne for at sundhedsdroner kan flyve mellem sygehuse, lægeklinikker og plejehjem,« forklarer han.

Dronerne flyver dog stadig i et lukket luftrum. Senere skal dronerne også testes i åbne luftrum, hvor de skal navigere uden om andre flyvende objekter, lige fra lægehelikoptere til luftballoner.

Ifølge Peder Jest, der er lægelig direktør på OUH, har dronerne potentiale til at revolutionere sundhedssektoren.

»I dag bliver blodprøver fragtet frem og tilbage i biler, og patienter bliver kørt på hospitalet for at blive udredt. I mange tilfælde ender de med at sidde og vente i akutmodtagelsen, for så at blive sendt hjem igen. Det koster tid og ressourcer. Hvis vi kan få dronerne til at flyve blodprøver og udstyr frem og tilbage, vil der opstå mulighed for, at patienter i højere grad kan blive undersøgt og behandlet i deres eget hjem, hvilket har en lang række fordele,« siger han.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Istedet for den normale postkasse kunne der i forbindelse med droneleveringer være brug for en ny type postkasse, hvori droner kan droppe varerne. Den skal så nok udformes mere som en skorsten og have addresse og sigtekorn synlig fra luften.

Derudover ville det måske være smart at køre varerne ud til nærområdet med passende køretøj, hvorfra droner så kan sørge for den endelige last-mile levering til de individuelle addresser.

  • 3
  • 0

Hvor stor smitterisiko er der i at en bil kører fra apotek til opsamlingssted? Dronen skal da flyve fra bilen i gaden til døren med en lille pakke. Eller også skal pakken blot kastes fra bilen enten mekanisk eller med et velrettet kast med en menneskearm. Men det er der jo ikke PR-points i.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten