USA: Bilbatteriproducenter tigger om ti milliarder i støtte
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

USA: Bilbatteriproducenter tigger om ti milliarder i støtte

Fjorten teknologivirksomheder i USA ansøger nu i fællesskab om 5-10 milliarder kroner i statsstøtte til opbygning af en amerikansk industri til bilbatterier, heriblandt gigantfirmaet 3M.

Det sker dels på baggrund af den halvkvalte amerikanske bilindustri, som i øjeblikket kæmper for sin overlevelse, blandt andet ved at planlægge omlægning til produktion af elektriske biler så tidligt som i 2010.

Og det sker i erkendelse af, at de asiatiske batterifirmaer er ved at opnå et de facto monopol på klodens salg af batterier til bilbranchen. Senest er batterifabrikanten Panasonic i færd med at overtage Sanyo, hvilket vil skabe en globalt dominerende bilbatterigigant.

Asien er ved at løbe med elbil-markedet. Her er det den indiske Reva. Men Kina har en billig hybrid på trapperne, som allerede produceres i hundrede tusinder eksemplarer årligt. (Foto: Wikipedia) Illustration: Wikipedia

Panasonic producerer i øjeblikket 83 procent af verdens nikkelmetalhydrid-batterier til hybridbiler, mens Sanyo er hovedproducent af lithium-ion batterier.

Bilbatterier forventes at blive en strategisk nøglefaktor på linje med olieproduktion, skriver avisen Wall Street Journal.

Det er et spørgsmål om national sikkerhed, mener den amerikanske avis The Globe and Mail, som rapporterer, at argumentet nu bruges i kulisserne for at overtale politikerne til at støtte de amerikanske bilproducenter.

Imens er Kinas første masseproducerede hybridbil kommet på markedet i Kina ved navn F3 DM. Fabrikken hedder Byd Co., og er desuden Kinas største producent af opladelige batterier.

F3 DM er i princippet en elbil med benzinmotor-assistance til langture. Den kan oplades helt på syv timer, men en halv opladning kan gennemføres på kun 10 minutter. Prisen bliver cirka 100.000 kroner, skriver magasinet Sustainable Business.

En af de bemærkelsesværdige investorer i den kinesiske elbil er den amerikanske milliardær Warren Buffet.

Kinas elbil ventes at blive solgt i 350.000 eksemplarer i 2009, en fordobling fra dette års salg.

Toyota tester sine elbiler i slutningen af 2009, og General Motors håber at få sin Chevy Volt-elbil klar til salg i 2010.

Det afhænger dog af, om General Motors eksisterer så længe. Præsident Bush overvejer nu at lade de store amerikanske bilproducenter gå i betalingsstandsning som en midlertidig lettelse af likviditetspresset, skriver Berlingske Tidende.

Dokumentation

Artikel i Wall Street Journal
Artikel i Globe and Mail
Artikel i Daily Green
Artikel i Sustainable Business
Artikel i Berlingske Tidende om bilbranchens betalingsstandsning
Artikel i Bloomberg om BYD Co.

Emner : Biler
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Skal man komme med et godt bud på hvem der kommer til at lave "value for the money" elbiler, så bliver det BYD.

  • 0
  • 0

Kinas elbil ventes at blive solgt i 350.000 eksemplarer i 2009, en fordobling fra dette års salg.

Det er ikke helt korrekt, BYD har åbnet 14 salgskontorer 15.december 2008, det er først her el-bilsalget starter, planen er at sælge 180.000 stk, men hvis afgifterne på biler med små motorer sættes ned, så vil de sælge 350.000 stk.

Byd bruger en lille trecyllindret 1liters motor som generator i deres hybridbiler.

F3DM koster hvad der svarer til 21.500$, og sælges som bilflåder til firmaer der ønsker grøn profil, og kun som sponsoraftaler.

Hvis afgifterne lempes, så kan de sælge lige så mange som de kan producere.

  • 0
  • 0

Nu sidder ejerne af de amerikanske bilsamlefabrikker, med armene over kors, de nægter at producere el-biler før der ligger en batterifabrik i nærheden.

Havde de nu brugt de gode tider til selv at investere i batteriproduktion, eller i det mindste, forberedt underleverandørerne.

De kunne have tænkt, det her det kommer, vi venter kun på den udløsende faktor, det kan være et teknologispring, olieprishop, eller økonomisk betinget, men behov for batterier det får vi.

Nu tør vi ikke gå igang med el-biler, for hvad nu hvis vi løber tør for batterier.

Så må det være et spørgsmål om national sikkerhed, dem der kan lave batterier har magten, nu må vores president garantere os batterier, lige som den sidste president på sin egen måde forsøgte at garantere os olie.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten