USA: Over 1.500 er kommet til skade på el-løbehjul
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

USA: Over 1.500 er kommet til skade på el-løbehjul

Illustration: Lime

I USA er over 1.545 patienter behandlet for skader de har pådraget sig, mens de ræsede rundt på el-løbehjul. Det viser en opgørelse udarbejdet af forbrugerforeningen Consumer Reports.

Ved henvendelse til 110 forskellige hospitaler på tværs af 47 amerikanske byer, som alle havde fået el-løbehjul fra et af de to udlejningsfirmaer Bird og Lime, lykkedes det Consumer Reports at komme med deres estimat. Det formodes, at det reelle antal skader dog er noget højere, da ikke alle amerikanske sygehuse registrerer el-løbehjul-skader.

Skaderne omfatter alt fra hjernerystelse til kraniebrud, knoglebrud og dødsfald. Bird og Lime, de to absolut største el-løbehjul-udlejere, havde selv gennemført en opgørelse over tilskadekomne. Deres resultat var dog kun på 470 skader på tværs af hele USA frem mod juli 2018.

El-løbehjul til alle

Virksomhederne Bird og Lime udlejer tusindvis af løbehjul i over 100 byer i USA, og der er kørt over 10 millioner ture med deres el-løbehjul siden 2017. Man lejer løbehjulene med en app på sin telefon og må derefter køre og aflevere løbehjulet inden for nogle afgrænsede områder. Virksomhederne bruger derefter GPS til at indsamle el-løbehjulene.

Den 5. oktober 2018 gjorde Lime 200 el-løbehjul tilgængelige i København, men allerede ugen efter måtte de trække dem væk fra gaden igen og afslutte, hvad de kaldte et »pilotprojekt« – Lime havde aldrig søgt Færdselsstyrelsen om tilladelse, og det kunne medføre bødestraf at bruge deres produkter.

I USA er både Lime og Bird ligeledes blevet beskyldt for ikke at overholde lokal lovgivning, lancere tjenesten uden at søge tilladelse samt for groft at underbetale de folk, som om natten går rundt og indsamler løbehjulene til opladning.

Lov om el-løbehjul

I december 2018 vedtog medlemmer af transport-, bygnings- og boligudvalget en forsøgsordning fra januar 2019, som gør motoriserede løbehjul, selvbalancerende køretøjer og motoriserede skateboards lovlige på de danske cykelstier.

Som på en almindelig cykel er man underlagt »færdselslovens almindelige agtsomhedskrav«, man må ikke køre beruset, og man skal være fyldt 15 år.

»Vi skal være åbne for nye måder at bevæge sig på i trafikken, og det er jeg glad for, at der er bred enighed om blandt Folketingets partier. De motoriserede løbehjul kan især vise sig at have et stort mobilitetspotentiale, fordi de kan kombineres med offentlig transport, hvor de kan klare den såkaldte ”last mile” for os,« sagde transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen (LA) i en pressemeddelelse.

I forbindelse med den nye forsøgsordning ville man, ifølge ministeren, også arbejde med at ændre vejloven, »så den er fremtidssikret i forhold til, at der forventes at komme flere nye udlejningsvirksomheder på markedet; eksempelvis udlejere af el-løbehjul«, som der stod i ministeriets pressemeddelelse.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Disse artikler er helt igennem uvederhæftig for hvad er det set i forhold til ?

I New York betaler bystyret hundrede af millioner til folk der falder på fortove, og gader fordi der er huller eller niveau forskelle.

Og 100 hundrede tusinde mennesker bliver skudt på offentlige gader hver år i USA,

Og avisbud på cykel kommer til skade i hobetal

Så hvad siger denne idiot artikel egentligt om noget som helst. Absolut ingen ting.

  • 12
  • 7

Det var da et imponnerende lavt antal af skader.
Gad vide hvad tilsvarende tal er for 10.000.000 cykelture i Kbh.

Det er jo nok de færreste af de 10 mio. ture som har erstattet en biltur, men jeg tænker da at antallet af skader er faldet i andre statestikker.

Efterhånden som folk vænner sig til dem i bybilledet og folk vænner sig til at køre på dem, så skal det nok blive godt.

  • 7
  • 1

Helt enig.. En ubrugelig statistik.

Og 1500 over flere år lyder i øvrigt ikke af meget. Faktisk lyder det af meget lidt når man tænker på, hvor mange indbyggere der er, hvor nyt det er og, hvor mange totalt åndssvage personer der er. Hvis man vil forvisse sig om den underlødige intelligens hos en antals mæssig stor mængde af arten kan det ses på youtube. Epic fails og hvad det nu ellers hedder. Når de nu ikke har estimeret antallet af brugere og kørte KM så må man jo tage sig til hovedet og spørge sig selv, hvad formålet er med "undersøgelsen"???

"hjernerystelse til kraniebrud, knoglebrud og dødsfald"

Inkluderer de skadet også: Hudafskrabninger, forstuvet fødder, hænder og alt muligt andet? At de forsøger at stille et interval med 4 forskellige typer skader giver ingen mening uden at man viser hele skalaen. Men den eksisterer nok kun oppe i hovedet på skribenten. Men jeg kan forstå at knoglebrud åbenbart er værre end kraniebrud, som begge er værre end hjernerystelse?? Som om hjernerystelse er harmløse set i forhold til en brækket lillefinger.

Hvorfor er der i øvrigt ingen sammenligning med andre transportmidler: Rulleskøjter, skateboards? I USA er cykler og gang vel også nærmest at kategorisere som ukonventionel?

" ikke at overholde lokal lovgivning, lancere tjenesten uden at søge tilladelse samt for groft at underbetale de folk".. Det er jo ikke anderledes end det offentlige herhjemme og sikkert også i USA samt mange større virksomheder. Men fint nok at nævne det.

  • 2
  • 4

Nu er det hjul igen. En sættevogn har 2 eller 3

Løbehjul kombineret med danskernes stædige holden på deres ret, uanset de fysiske begrænsninger i chaufførenes mulighed for at se dem, når de færdes på cykler, skateboards, rulleskøjter eller løbehjul, med lys der er usynlige på baggrund af byens øvrige lys, skal nok blive godt.

Segementet er ellers ikke tilhænger af høje straffe, og det hjælper heller ikke på ham, der trods alle bestræbelser på at se sig for, kører en af de ovenstående trafikanter ihjel.

  • 3
  • 3

The Brady campaign who a leading non gun violence organisation in USA

Has the following numbers

In One Year on Average (all ages)
124,760 people in America are shot in murders, assaults, suicides & suicide attempts, unintentional shootings, or by police intervention.

Enhver større amerikansk by kæmper en ulige kamp

Her er lidt storby statistik, som dækker alle større amerikanske byer

https://heyjackass.com

  • 0
  • 1

The Brady campaign who a leading non gun violence organisation in USA

Has the following numbers

In One Year on Average (all ages)
124,760 people in America are shot in murders, assaults, suicides & suicide attempts, unintentional shootings, or by police intervention.

Enhver større amerikansk by kæmper en ulige kamp

Her er lidt storby statistik, som dækker alle større amerikanske byer

https://heyjackass.com

  • 0
  • 1

Som på en almindelig cykel er man underlagt »færdselslovens almindelige agtsomhedskrav«, man må ikke køre beruset, og man skal være fyldt 15 år.

Skal man være fyldt 15 for at køre cykel???

  • 3
  • 1

Ebbe - ved ikke hvad du prøver på at udtrykke; men på dansk er en sættevogn en lastbiltrailer med normalt 4-6-8 hjul

Som regel bliver de mere eller mindre ufrivillige selvmords-bløde-trafikanter kun kørt over af hjulene i den ene side af sættevognen, altså 1,2 eller 3 hjul, der evt. kan være tvillingehjul.

Den overvejende del af de dræbte er kvinder, der ikke er opmærksomme på om lastbilchaufføren har set dem. Mændene er trafikanarkister, der er langt mere opmærksomme på farer. Det afholder dem dog ikke fra at smadre knytnæver i taget på personbiler, når føreren ikke har set speedcyklisten, der uset er brudt ud af feltet, som ellers gav billisten tid til at dreje til højre. De kommer også gerne spurtende som den sidste, der når over for gult, så der heller ikke kom nogen biler til højre i denne cyklus.

  • 1
  • 0

Når trafikministeren blive begejstret for et-eller-andet, så er der grund til at være på vagt. HVer gang der dukker noget nyt og smart op - som regel importeret fra United Bluff - så er der ingen grænser for Ole Birks hype. HVis det står til ham, så skal der ikke reguleres noget her - det ordner markeds-kræfterne uden politikernes indblanding er mantraet.
Uber kunne han jo ikke finde noget at udsætte på, helt i overensstemmelse med sin neo-liberalistiske ånd. Ligeså her, og problemer med færdselssikkerhed, de ansattes vilkår, løn og arbejdstider - det rager ham en høstblomst.
Som cyklist er hverken de elektriske løbehjul, airbords, sedgewaýs og alle de andre døgnfluer ikke sjove at få ud på cykelstierne, og jeg undres over - blot en lille ting - at de nye smarte køretøjer ikke er underkastet udstyrsbekendtgørelsen mht. ringeklokke, lys, reflekser osv. Men det har Ole Birk nok en god forklaring på?

  • 1
  • 0