Urealistiske forhold i testbænken underdriver dieselbilers forurening

Dieseldrevne biler, lastbiler og busser sender mellem to og tre gange så mange sundhedsskadelige gasser ud i hovedet på fodgængere og cyklister som lovet af bilproducenterne.

Det viser forskningsresultater fra EU-Kommissionens forskningscenter European Commission's Joint Research Centre, JCR.

Forskningsresultaterne blev offentliggjort i januar i tidsskriftet Atmospheric Environment.

Det har længe stået klart, at der er store forskelle mellem den laboratoriemålte og reelt registrerede forurening fra dieselbiler. Ikke mindst når det gælder udledningen af skadelige nitrogenoxider (NOx). Men det er første gang, at det bliver slået fast, hvor store forskellene egentlig er.

Samtidig går forskerne i detaljer med, hvordan det egentlig skal lykkes bilfabrikkerne at få emissionerne fra deres dieselmotorer ned under grænseværdierne for NOx.

Den officielle forurening fra dieselbiler bliver defineret ud fra en standardiseret testcyklus - den såkaldte New European Driving Cycle (NEDC). Denne skulle egentlig gøre det muligt at sammenligne forureningen på tværs af bilmodeller.

»NEDC er en kunstig kørecyklus, som foregiver at afspejle et gennemsnitligt europæisk køremønster. Men testen formår slet ikke at tage højde for de meget forskellige vilkår som dieselmotorerne opererer under,« siger JCR-forskerne Pierre Bonnel og Martin Weiss til nyhedsmagasinet Teknisk Ukeblad.

De to forskere kritiserer, at bilfabrikkernes laboratorietest foregår ved en temperatur på mellem 20 og 30 grader og med bilens kørelys, aircondition og anden elektronik slået fra - ikke just typiske køreforhold for flertallet af dieselbillister, påpeger forskerne.

Skånsomme accelerationer

Samtidig angriber forskerne den belastning, dieselmotorerne bliver udsat for under laboratorieforsøgene. Her bliver dieselmotorerne nemlig udsat for bevidst svage accelerationer for at kunne give et så positivt billede som muligt.

Selv de nyeste dieselbiler på markedet - som på papiret lever op til de strengere forureningskrav til dieselbiler (de såkaldte Euro 5-normer) - overskrider langt grænseværdierne for NOX-udledning, hvis man skulle godkende dem efter real life-emissionerne i stedet for de kunstige laboratoriemålinger.

Og netop det faktum, at selv Euro 5-godkendte dieselbiler ikke ville leve op til Euro 5-kravene, hvis de blev testet i virkeligheden frem for i laboratoriet, er ifølge seniorrådgiver ved interesseorganisationen Det Økologiske Råd, Kåre Press-Kristensen, en af hovedårsagerne til, at København fortsat ikke i 2015 vil kunne leve op til EU's 2010-krav til luftkvalitet.

»Politikerne bør erkende, at Euro-normerne slet ikke kan levere de nødvendige forbedringer af luftkvaliteten i storbyerne. Det understreger, at testmetoderne skal ændres så miljøforbedringerne også realiseres på gaden. Samtidig skal andre virkemidler til for at opfylde NO2 grænseværdien,« siger Kåre Press-Kristensen til Ingeniøren.

Det er først og fremmest udledningen af NOx'er, der giver problemer mellem virkelighed og laboratorium. Når det gælder udledningen af kulbrinter (HC) og kulmonooxid (CO) er variationerne langt mindre. Men det er netop NO2-grænseværdien, der volder problemer i langt størstedelen af de europæiske byer.

Nye testregler på vej

EU's nye og strengere krav til dieselbilers forurening, de såkaldte Euro 6-normer, træder i kraft i 2014. Men ifølge forskerne vil også Euro 6-motorerne lide under, at deres virkelige udslip af NOx'er vil være langt højere i virkeligheden end under testforløbet.

Til gengæld deltager EU i arbejdet med at indføre nye og mere retvisende testforløb for dieselmotorers forurening.

JCR-forskerne mener, at sådanne strengere testkrav uundgåeligt vil tvinge bilproducenterne til at installere dyre og mere raffinerede efterbehandlingssystemer af udstødningsgassen i dieselmotorerne som for eksempel SCR-systemer (selective-catalytic reduction).

Processen henimod en mere retvisende forureningstest af dieselbiler foregår i projektet Worldwide harmonized Light duty driving Test Cycle som er ledet af FN-organet UNECE.

En realistisk ikrafttrædelsesdato for denne test er ifølge forskerne 2017.
Ifølge forskerne fra JCR slår svaghederne ved testforløbene kun igennem for dieselbiler.

En sammenligning mellem den virkelige og laboratoriemålte forurening fra benzinbiler afslører langt mindre forskelle.

Det skyldes ifølge forskerne, at benzinbilernes trevejskatalysator ikke er nær så følsom over for ændringer i lufttemperatur.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Blandt andet i misforstået beskytte egne landes bilproduktion har EU (mfl.landes) politikere i alt for mange år undladt at forlange realistiske tal på bilers forurening samt rigtige brændstof -forbrugstal!

Lad os nu få nogle realistiske kriterier som udgangspunkt på dette område. I dag er der jo alt for stor forskel på de brandstofforbrugstal som bil-fabrikanterne oplyser til os kunder og så de realistisk faktiske tal.

Hvilket fx FDM jo ustandseligt påpeger i deres test af biler!

Kom nu i arbejdstøjet på områder kære politikere samt bilfabrikanter. Vi forbrugere er trætte af at blive vildført!

Kjeld Krageskov.

  • 0
  • 0

Politikerne har sikkert sat grænserne i forhold til målinger på bilerne, målinger som viser sig at være meget optimistiske. De har nu mulighederne at udvide grænsen, så den svarer til virkeligheden, eller beholde grænsen og sætte fabrikkerne under stort pres ved at indføre realistiske målinger. Uanset hvad de gør vil det se dumt ud, særligt når de taler så meget om miljø. Nogle må have vidst at målemetoden ikke var helt fin, og de burde måske have råbt op, så politikerne ikke lod sig fange i dette morads. Bilernes reelle udledninger er jo uafhængig af målemetoden, så det kan kun påvirke nye biler, hvis der ændres på grænser og metode.

  • 0
  • 0

"Dieselbiler udleder op til tre gange så mange sundhedsskadelige gasser som i laboratoriet: sommertemperatur, svage accelerationer og kørelys og aircondition slukket."

De faktorer gælder vel også ved test af benzinbiler.

  • 0
  • 0

Som skrevet står:

En sammenligning mellem den virkelige og laboratoriemålte forurening fra benzinbiler afslører langt mindre forskelle.

Det skyldes ifølge forskerne, at benzinbilernes trevejskatalysator ikke er nær så følsom over for ændringer i lufttemperatur.

Den eneste grund til at folk kører diesel er jo økonomi - de lugter, larmer og sviner, men det er lige meget - bare det er BILLIGT!

  • 0
  • 0

Diesel giver den farligste af alle udstødningsformer, og ekspertundersøgelser anfører at adskillíge hundrede mennesker dør af dieselforurening i København hvert år.

Derfor bør København indføre et forbud mod enhver form for kørsel med dieseldrevne køretøjer i bykernen. Begynd for eksempel med middelalderbyen, og lad så området udstrækkes en smule mere hvert år.

Det vil tvinge bilejere, taxaselskaber, busselskaber og varedistributører til at omstille deres flåde af køretøjer til en mindre dødelig form, og sparre mange menneskeliv.

  • 0
  • 0

.....( undtagen Svend F.)har så meget forstand på hvad der er tilladt, hvad der er målt og hvad der er politisks spin.

Jeres udtaleleser tyder jo på at I alle er specialister med stor viden om området, siden i kan udtale Jer så kategorisk......må jeg have lov til at tvivle ???

  • 0
  • 0

EURO-normerne var også op til debat for 10 år siden. Den gang sagde motorfabrikanterne: "Det kan vi godt - det kræver blot at vi får leveret et meget bedre brændstof"

Det ville koste ufattelig mange penge at få så fin et brændstof, og det var ingen interesseret i at bruge på renere miljø ...

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten