Universal Robots: Data skal være, hvor brugeren er

Illustration: Universal Robots

De danske robot-pionerer i Universal Robots har i årevis vokset med så ekstrem hast, at virksomheden aldrig har lignet sig selv fra året før. Siden de første robotter kom på markedet i 2008, har virksomheden fra Odense åbnet kontorer i Kina, Indien og USA og bragt seks-­aksede robotarme til små og store virksomheder verden over.

Men væksteksplosionen har også efterladt selskabets Business Intelligence-platform i støvet. Og sidste år måtte robot-virksomheden vælge mellem at give det gamle system en komplet overhaling eller starte på en frisk med en ny platform, fortæller BI Consultant i Universal Robots (UR) Michael Hildebrand Hansen.

Dette er en forkortet version af en artikel fra Ingeniørens nye PRO-medie Datatech. Du kan læse den fulde version her.

»Vi sad med et system, der var vokset med virksomheden, og hvor der var sket en masse knopskydning. Svartiderne var for lange, og teknikken var ikke tidssvarende,« forklarer han.

Hver gang platformen skulle ændres, krævede det ekstern hjælp. I sidste ende valgte UR at skrotte det eksisterende og implementere Microsofts Power BI-løsning.

Én sandhed

UR rundede i 2017 en milliard kroner i omsætning, og målet er at nå en omsætning på en milliard dollars i 2021. Med ambitioner i den størrelsesorden er det ikke holdbart at være i tvivl om, hvilke data der egentlig afspejler virkeligheden.

Og det kræver, at hver afdeling tager ejerskab over de data, der naturligt hører til deres del af virksomheden, siger Michael Hildebrand Hansen.

»Ellers får du både døde data og døde rapporter, som ikke bliver anvendt, og som ingen ved eksisterer. Og så ender du med flere rapporter, som har hver deres sandhed.«

UR tæller godt 500 medarbejdere verden over. Og det er vidt forskelligt, hvordan de forskellige medarbejdere og afdelinger anvender Business Intelligence.

»Vores mål er at tilbyde data, der hvor folk er. De skal ikke være afhængige af et bestemt medie,« siger Michael Hildebrand Hansen.

Nogle brugere har behov for daglige rapporter, nogle har det fint med tilgang fra Excel, og i andre tilfælde giver det mest mening at sætte en skærm op i et produktionsområde, som folk kan følge med på.

»Hvis det er det, der skal til, så er det det, vi gør. Vi skal lave vandingshullerne, hvor brugerne er,« siger Michael Hildebrand Hansen.