Inden for få år vil United Airlines kunne tilbyde afgange over Atlanten med supersoniske passagerfly. Flyselskabet har nemlig netop indgået en aftale om at købe 15 supersoniske fly af den amerikanske virksomhed Boom Supersonic. Det skriver Sky News.
De 15 fly skal have en hastighed på 1,2 Mach og har pladser til 85 passagerer. Med den hastighed vil det være muligt at flyve fra London til Newark i New Jersey på 3,5 timer – en tur der med et almindeligt fly ville tage syv timer.
Ifølge United Airlines er målet desuden, at flyene skal være de første supersoniske fly uden kulstofemission.
»United Airlines fortsætter kampen om at være et innovativt og bæredygtigt flyselskab, og med de moderne fremskridt inden for teknologien ser vi nu muligheden for at inkludere supersoniske fly,« siger Scott Kirby, administrerende direktør i United Airlines, til Sky News.
Den dyre Concorde
United Airlines og Boom Supersonic er ikke de første til at eksperimentere med supersoniske passagerfly. Sidste sommer offentliggjorde firmaet Virgin et design på et supersonisk fly med en hastighed på hele tre Mach. Flyet fra Virgin vil dog kun kunne fragte et sted mellem 9 og 19 passagerer.
Læs også: 40 ordrer i hus på overlydsfly til business-segmentet
Der er også langt tidligere eksempler. Allerede inden årtusindskiftet satte det supersoniske Concorde nemlig rekord på hastigheden for kommercielle fly. I 1996 fløj et Concordefly mellem London og New York på to timer og 52 minutter.
Både British Airways og Air France fløj i en periode med de berømte Concorde fly, men i 2003 besluttede begge selskaber at tage dem ud af drift. Efterspørgslen var for lav, og driftsomkostningerne var for høje.
Læs også: Farvel til Concorden
Det får dog ikke United Airlines til at opgive planerne. Ifølge flyselskabet vil flyene fra Boom Supersonic blive 75 procent billigere end Concorde, da teknologien i dag er bedre.
Prototype klar inden for et år
Hvis flyene bliver en succes, vil United Airlines ikke nøjes med 15 fly. I købsaftalen er der nemlig lagt op til køb af yderligere 35.
Det varer dog lidt, inden de første passagerer kan købe billet. Boom Supersonic regner med at være klar til at sende den første prototype på vingerne i 2021 eller i begyndelsen af 2022.
Ifølge tidsplanen vil de første fly kunne fragte passagerer over Atlanten i 2029.
Læs også: Airbus går ind i samarbejde om overlyds-passagerfly
