Unge på lyn-elcykler skal have knallertkørekort
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Unge på lyn-elcykler skal have knallertkørekort

Illustration: jovanmandic, BigStock

15 til 17-årige skal erhverve sig et knallertkørekort, før de må køre på elcyklens kraftigere storebror, speed pedelecen. Det er politikerne i transportudvalget blevet enige om, oplyser Transportministeriet i en pressemeddelelse.

Netop den lave aldersgrænse har været meget kritiseret, og politikerne vælger nu at reagere på kritikken, så speed pedelecen i højere grad sidestilles med en knallert.

Der er desuden fastlagt en aftale om, at der skal laves en evaluering af forsøgsordningen inden 1. maj 2019.

Kritikken af forsøgsordningen har været bred, og mens rettelsen adresserer en af de primære anker, er der stadig flere bekymringer, politikerne ikke har svar på endnu.

En lang række organisationer er nervøse for den høje fart, speed pedelecs opnår, og indtil videre er det eneste reelle svar fra ministeren, at der står i loven, at man altid skal køre efter forholdene – også på speed pedelecs.

Men det er ikke tilstrækkeligt, har Klaus Bondam, direktør i Cyklistforbundet, tidligere påpeget over for Ingeniøren:

»Det er en underlig gummiparagraf. Selvfølgelig skal man køre efter forholdene, men vi ser jo allerede i dag, at der er mange, der ikke er trygge ved, hvor hurtigt der bliver kørt på cykelstierne. Det bliver kun værre med den her ændring,« sagde han.

I sidste øjeblik

Ændringen kommer blot to dage før, forsøgsordningen træder i kraft. Det sker nemlig på søndag 1. juli.

Selvom transportudvalget først mødtes i 11. time, lykkedes det trods alt politikerne at blive enige om en løsning.

Transportminister Ole Birk Olesen er glad for, at politikerne er enige om stadig at give speed pedelecs en chance på de danske cykelstier:

»Det glæder mig, at Folketingets partier er åbne over for nye måder at sikre danskerne mobilitet på. En speed pedelec kan vise sig at være et godt tilbud til pendleren, der har 20 km til arbejde, i stedet for at anskaffe sig en bil nummer to i husstanden. Den kan også være løsningen for unge, som bor på landet og skal starte på ungdomsuddannelse i en større by uden for almindelig cykelafstand fra hjemmet,« siger Ole Birk Olesen i pressemeddelelsen.

Rasmus Prehn, transportordfører for Socialdemokratiet, skrev efter dagens møde på Twitter:

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Ikke at jeg tror vi kommer til at se mange under 18 år investere 30K i en speed-pedelec.
Men På den anden side hvilket anden transport teknologi kan hamle op med en el-cykel ?....ingen!
Spar pengene til kørekortet og den første tarvelige blikspand og pengene er allerede tjent hjem. Der fra er det penge lige ned i lommen for hver eneste pedaltråd .
Og om 5 år kan man vælge og vrage mellem selvkørende transport løsninger.

Min anbefaling til de unge slå til nu og glem alt om den gamle verden. Alt for dyr.alt for besværlig og inspirerende.

Gælder selvfølgelig kun dem med op til 20 km transport.

  • 6
  • 3

Bekræftet frygt for stigende antal uheld med cykler må ikke føre til afskaffelsen af retten til at køre på de gode hurtige cykler, men til, at bilismen indskrænkes af hensyn til miljø og sundhed.

Øget trængsel på cykelstierne og nødvendigheden af at få bilismen minimeret drastisk af hensyn til klimaet og sundhedstilstanden i byerne må nødvendigvis føre til en voldsom omfordeling af vejnettet til fordel for cyklerne på bekostning af bilerne.

Det må blive resultatet af forsøgsordningen, uanset hvad man lærer i perioden.

Klaus Bondam hænger fast i detaljen, hvor han i stedet skulle se de store linjer. Han er typisk repræsentant for et politisk system, der ikke kan se rangordenen i de problemstillinger, som det moderne samfund står over for.

Overblikket og fornemmelsen for hvilke hensyn der må rangere over andre mangler, går under for detaljeret fnidder i hans betragtninger, kamp mellem cyklister, hvor han skulle gå efter at overtage rummet fra bilerne.

Det er bilerne, der er problemet, lige meget hvad!

  • 6
  • 7

Hvis ordningen efter evaluering maj 2019 fjernes igen, så er det godt nok en dyr investering man har haft, så det bliver meget få der får glæde af denne forsøgsperiode er mit gæt.

  • 6
  • 1

Har jeg overset et krav om forsikring inden den sidste rettelse?

"Færdselslovens bestemmelser om forsikring, spirituspåvirkning og kørsel under påvirkning af bevidsthedspåvirkende stoffer, sygdom mv. gælder også for førere af speed pedelecs"

Kræver det ikke en registrering (nummerplade), eller kan 'den gamle ordning' for knallerter anvendes.? (En slags fører-forsikring.)

  • 4
  • 0

Det er bilerne, der er problemet, lige meget hvad!


Næ... der er ikke noget problem i det meste af byen - hastigheden er 50 km/t for biler og en el-knallert (aka Speed Pedelec) kan uden problemer køre på vejbanen - man kan evt. sænke hastigheden for biler inden for søerne til 45 km/t og alle er glade.
Det er rent faktisk den hysteri om at få Speed Pedelec på cykelstierne som er helt ude i hampen, den er en Knallert-45 og bør befinde sig der hvor Knallert-45 befinder sig, på kørebanen.
Cykelstierne er forbeholdt langsom trafik op til 30~35 km/t.
Hele balladen skyldes nogle få som vil have cyklisternes fordele (dem er der mange af - bl.a. højresving for rødt, kørsel mod retningen på mange gader i centrum) på et køretøj som er tættere på en Knallert-45 end på en cykel.

  • 10
  • 4

.....hos Færdselsstyrelsen.

Jeg pendler 23 km hver dag året rundt. Ialt 46 km om dagen. Jeg har forsøgt at kører racercykel hver dag men det var for hårdt og efterlod ikke meget overskud til andre sportsaktiviteter jeg også gerne ville flette ind i min hverdag.

Jeg kører nu med en blanding af racercykel og bil fra Hedehusene til København. På cykel langs Roskildevej og bil af motorvejen (ofte i kø). Jeg skal klart erstatte bilturene med en 45 elcykel og bibeholde andelen af racercykelture. Hastighedsmæssigt kører racercykel og 45 elcykel samme hastighed i medvind. I modvind bliver det dejligt med hjælpen fra elcyklen.

Ca. 20 km af dejlig bred cykelsti langs Roskildevej. De sidste 3 km er bykørsel og vil ske i samme hastighed som medcyklisterne.

Jeg indånder masser af NOx og partikler på min cykeltur.....og har mangedobbelt min risiko for at dø i trafikken ved at vælge at cykle frem for bil eller offentlig transport særligt på racercyklen med tynde dæk og dårligt overblik på grund af cykelstillingen.

Lad mig dog have lov til at vælge en 45 elcykel uden Københavner brok.....vi kan jo ikke alle sammen bo centralt i byerne, drikke cafelatte for renterne af boligstigningerne og cykle med høretelefoner unden at se sig over skulderen ved overhaling......

  • 6
  • 0

Lad mig dog have lov til at vælge en 45 elcykel uden Københavner brok.....vi kan jo ikke alle sammen bo centralt i byerne, drikke cafelatte for renterne af boligstigningerne og cykle med høretelefoner unden at se sig over skulderen ved overhaling......


Hvilket Københavner brok?

Er problemet at du skal have hjelm på? Eller at du selv skal træde rundt hvis du vil kører over 20 km/h? Problemet er måske at du skal overholde de regler som gælder for andre trafikanter? Er det alderskravet på 15 år og tilhørende knallertkørekort? Eller at du bare skal være over 18 år? Er problemet at du skal være forsikret, ikke må være påvirket af alkohol eller stoffer?

Hvad er det for nogle særregler som man skal fritages for, hvis man vil køre på en speed pedelecs?

  • 5
  • 4

Næ... der er ikke noget problem i det meste af byen - hastigheden er 50 km/t for biler og en el-knallert (aka Speed Pedelec) kan uden problemer køre på vejbanen - man kan evt. sænke hastigheden for biler inden for søerne til 45 km/t og alle er glade.


Var lige en tur på tværs af Sjælland i går og tror ikke så meget på den enkelte billist længere.
De ligger i ydersporet med 90 i timen på en motorvej og reagere hverken på horn eller lygter, selv efter at 20 andre har passeret dem indenom. Når de på de aktive tavler skilter med 50 i timen, for at afhjælpe køen, så maser de frem med fri hastighed og gør det hele værre og ignorer totalt at man forsøger at holde afstand og bidrage til at køen "glider" i stedet for at sidde pumpe kobling hele tiden eller sørge for at der er plads til at man kan flette ind fra en tilkørsel.
De sidder og fedter med mobiltelefoner og andet pjat og glemmer alt om at hastigheden er sat op igen efter et vejarbejde eller lignende og trækker ikke engang til højre, så andre der har fulgt med i det der står på skiltene, kan komme videre.
Der hersker en slags fri tilfældig/personlig hastighed og man oplever tit at der bliver kørt 60-70 i timen på landevejen og op imod 60-70 i byen, som om at autopiloten har sat sig fast og personen bag rattet, ingen fornemmelse har for omgivelserne og forholdene.

Indfletning på motorvejen, forgår typisk med lidt for lav hastighed, så desværre også lastbiler, bliver presset ud i næste spor. Når så selvsamme person har mast sig ud på motorvejen, sætter de pludselig fuld fart på og lader på ingen måder til at være overrasket over deres bils evner - men de skulle lige chikanere dem på motorvejen, ved at tilpasse deres hastighed, så de var mest muligt i vejen og så bagefter presse hårdt på, for at overhale.

At trække til højre er erstattet af en slags skræk for at dreje hovedet og orientere sig i trafikken, så vi kan holde et fornuftigt flow og åbenbart også et eller andet med lastbiler. Næsten hver gang nogen skal overhale en lastbil, så er det som at de sætter farten ned under overhalingen på motorvejen. Jeg tænker tit at de lige skal sidde og fundere lidt over hvor store hjulene er på en lastbil, eller også er de bare så bange for at overhale at hvis de nu køre lidt langsommere, så går det hele måske lidt mere sikkert - eller et eller andet, som jeg ikke selv kan grave frem i min fantasi.

Konstant hård acceleration, hårde nedbremsninger, alt for tæt kørsel, ingen hensyn - og til sidst - stort set ingen til at fortælle dem at de er helt galt på den. Jeg ser stort set ingen politi på vejene, næsten ingen fotovogne eller motorcykelbetjente til lige at hive dem til sidde og give dem en halvdyr huskeseddel.
Om en bøde hjælper eller vi bare skal begynde at skrive en bog med dårlige undskyldninger, fra de fleste af dem der stoppes - så man kan pointere hvor tåbeligt det nogle gange er, når vi alle en gang imellem eller måske lidt for tit opfinder vores egne regler på vejene. Så kunne man måske sætte fokus på hvilket lavt niveau af moral og etik, som vi er på i dag - ikke at jeg siger at det var enormt meget bedre på et andet tidspunkt i historien. Men hurtigere biler og mere distraherende gejl og gøjl - lader ikke til at hjælpe.

Og så skal jeg tro på at man bare lige sætter nogle skilte op og så følger alle reglerne og så bliver alt godt - desværre. Jeg ser for meget rod og kaos i trafikken, hver dag, til at tror på flere racere i trafikken, før vi har pointeret tydeligere, hvilket ansvar der allerede hviler på eksisterende trafikanter.

Jeg glæder mig dog især over at larmen bliver mindre, når vi går mere over til batteridrift. Værst er motorcyklister, som nok er det køretøj der larmer aller mest i forhold til hvor lidt masse der bliver flyttet. De kan typisk overdøve en hel bymidte fyldt med trafikanter af alle typer - men det er måske også meningen. Og igen - ingen stopper dem ingen sender deres defekte støjforureningscirkus på værksted eller til syn - frit spil(næsten).

I england er det afsted til syn efter 3 år og derefter hvert år. I Danmark triller der bare tons af lig rundt, som næsten aldrig bliver stoppet og for det meste bære samme undskyldning - der er 2 år til syn.

Så det er fint nok med skilte og andet lovgivning - men skulle vi ikke også lige sørge for at de bliver overholdt?

  • 5
  • 5

På cykelstierne færdes også skolebørn ned til 6 år.
Folk på racercykler er ofte helt fokuseret på at komme frem. Her er ingen kære mor, hvis nogen er i vejen for deres tidsskema og krav til gennemsnitshastighed.
Vil det stadig være bilisten, som skal betale, hvis en sindssyg cyklist fremkalder et uheld?
Skal der lægges større ansvar på hurtigt kørende cyklister, må det være en selvfølge, at man kan identificere dem - altså nummerplade på, som det gælder for knallerter i dag, så man har en mulighed for at få fat i den skyldige, når der opstår ulykker som følge af hasarderet kørsel eller manglende hensyntagen til medtrafikanterne.

Og naturligvis lovpligtig ansvarsforsikring og knallertkørekort, som kan frakendes - og regler som for bilister uden kørekort - kassation af cyklen i gentagelsestilfælde.

Vi kan roligt regne med, at der kommer flere sorte pletter på kortet som følge af større fart på cykelstien - det var jo bl.a. årsagen til, at 45 knallerter ikke fik lov at køre på cykelstierne. Det går for hurtigt og giver derfor alt for stor risiko for ulykker.

Risikoen er også, at mange flere forældre af frygt for ulykker, vil forbyde deres børn at cykle i skole - og lærer børn ikke at cykle, vil de næppe heller komme til det som voksne, så gevinsten for folkesundheden kan meget vel blive negativ i stedet for den forventet positive.

  • 4
  • 2

"Hvilket Københavner brok?

Er problemet at du skal have hjelm på? Eller at du selv skal træde rundt hvis du vil kører over 20 km/h? Problemet er måske at du skal overholde de regler som gælder for andre trafikanter? Er det alderskravet på 15 år og tilhørende knallertkørekort? Eller at du bare skal være over 18 år? Er problemet at du skal være forsikret, ikke må være påvirket af alkohol eller stoffer?"

Det kan være jeg bed lidt i sidste indlæg - det er bare noget som har hobet sig op gennem hele denne debat om elcykelteknologien. Det er efter min mening fremtidens teknologi for mange pendlere med en afstand på 10 - 35 km til erstatning af bilen. Hvor den traditionelle cykel er god i afstanden 0-15 km. Når jeg tager bilen som transportform til pendling kan jeg bare konstatere at hovedparten sidder 1 stk pendler pr. bil. Bilen fylder og giver anledning til luftforurening og støj. Der kommer også folk til skade i biltrafikken hver dag - og det har vi valgt som samfund at acceptere. Dette må vi nu også acceptere kan ske ved denne nye transportform.

For Nu kommer en teknologi der ikke fylder eller giver anledning til luftforurening og støj. Så bliver jeg provokeret af de personer som dømmer teknologien uden pga. Forudsigelser om farlige situationer og generel utryghed. Det er dem jeg kalder Københavner brokkerne. De har ofte ikke selv et pendlerbehov og derfor er det nemt at vende tommelfingeren ned.

Jeg håber at denne teknologi vinder indpas og rammerne på cykelstierne bliver bedre. Flere skal over på cyklerne i klimaets og sundhedens tegn. Derudover er der ingen støj eller luftforurening.

Obs. på pendlerafstande 15 - 35 km er de op til 45 km i timen altafgørende ellers bliver pendlertiden for lang. Er vi i de afstande vil hovedparten af strækningen kunne rumme forhold hvor denne hastighed er ok. Alternativt kan rammerne på cykelstierne forbedres, for det er den rigtige teknologi. Miljømæssig er den ren og samtidig en individuel transportform der kan køre dig fra A til B.

  • 3
  • 1

Ikke hvis der, som der står, kræves ansvarsforsikring.
(Bilister har 'kun' objektivt ansvar)


Cykelisterne bør have en ansvarsforsikring. Det kan enten være en adskilt forsikring, f.eks. en knallert ansvarsforsikring, eller den kan være under den normal ansvarsforsikring, som almindelige cykler og el-cykler. Det vil være mest logisk, at de hurtige el-cykler indregistreres som knallert, og kræver en knallert kørekort, samt knallert ansvarsforsikring.

Mange knallerter 30 kan næsten køre 45. De fleste kører dog højst 39 km/t, da der er strenge straffe for at køre hurtigere.

  • 0
  • 0

Næ... der er ikke noget problem i det meste af byen - hastigheden er 50 km/t for biler og en el-knallert (aka Speed Pedelec) kan uden problemer køre på vejbanen - man kan evt. sænke hastigheden for biler inden for søerne til 45 km/t og alle er glade.

Lovgivningen gælder i hele landet - Altså også uden for København. Noget der ret tit glemmes i trafik debatten.

Altså også derude hvor offentligt transport glimrer ved sit fravær.

Men jeg har boet i Valby og prøvet at pendle et års tid på en stor knallert i Storkøbenhavn og erkendte at det var meget uhensigtsmæssigt med et køretøj med konstruktiv maks. hastighed væsenligt under hastighedsgrænserne. Så snart man kommer uden for søerne er der mange steder hvor hastighedsgrænsen er både 60 eller 70km/t. Jeg ville bestemt ikke ønske for nogen at holde på sin ret til at køre speed pedelec der med stressede pendlere i tunge køretøjer bagved der ikke kan kommer forbi ....

Selv dansk cyklistforbund er enig at børn ikke er gamle nok til at cykle i trafikken før de er omkring 12år. Så den med utryghed for børn og pensionister på cykelstien bør måske mødes med en debat om hvem cykelstierne er for. Skal det være et sikkert sted at for de 6årige der ifølge loven må cykle selv, eller skal de være til effektivt at kunne pendle til arbejde/skole uanset om der er med el-hjælp eller ej

  • 3
  • 0

drikker vi i øvrigt ikke mere, nu drikker vi is-cafe, som er iskold kaffe med mælk.

  • 0
  • 0

@Thomas Iversen

Det er efter min mening fremtidens teknologi for mange pendlere med en afstand på 10 - 35 km til erstatning af bilen. Hvor den traditionelle cykel er god i afstanden 0-15 km

For rigtigt mange er den traditionelle cykel kun anvendelig op til 5 km (mindst 50% af daglige cykelture). Så der er allerede en stor transport revolution på vej når disse 50 % finder ud af at en 25 el-cykel kan transportere dem 10-20-30 km uden at det er noget man tænker over.
Disse helt almindelige cyklister må jo i dag bruge bil/bus/tog når de skal transporteres disse distancer.
Vi kommer til at effektivisere transport noget så eftertrykkeligt i en meget nær fremtid. Så er der nemmelig mere plads til de stakkels billister som bliver nødt til at købe større og større biler som en løsning på trængsels problemet. Der er simpelthen så meget trængsel, støj og møg i stueetagen at de nu meget gerne vil flytte op på 1 sal.
Se hvor det hele det vokser til alle sider
http://www.worldautoevolution.com/wp-conte...
Og her er den uden tæppe på...Ohh hvilken design skønhed..LOL.
https://pictures.dealer.com/s/sonicglobali...

  • 2
  • 0