Unge ingeniører bekriger cykeltyve med elektrisk cykellås
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Når du tilmelder dig nyhedsbrevet, accepterer du både vores brugerbetingelser og at Mediehuset Ingeniøren og IDA group ind i mellem kontakter dig angående events, analyser, nyheder, tilbud etc. via telefon, SMS og e-mail. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Unge ingeniører bekriger cykeltyve med elektrisk cykellås

Den danske start-up Penta Lock har taget et radikalt skridt for at stoppe cykeltyven: Hvis du bryder denne lås op, gør du cyklen endegyldigt uanvendelig. Låsen er nemlig pakket ind i selve kranken og kan kun låses op ved at blive elektronisk udløst via en NFID-chip. Hvordan låsen lige virker i kranken, ville vi gerne vise og beskrive. Men det må vente, til patentet er på plads. Ideen til mekanismen opstod oprindeligt, da de tre unge ingeniører fra Aalborg skulle skrive deres speciale som civilingeniører i Industrielt Design.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

»Vi havde alle tre oplevet, hvor pisseirriterende det er at få stjålet sin cykel op til flere gange - selvom den er låst. Den irritation var vores udgangspunkt for projektet,« siger Emil Norup.

Sammen med sine tidligere medstuderende Thomas Martin Jessen og Mathias Herseth Fischer har han opfundet en lås, der ifølge ham selv bekæmper cykeltyverier på mange forskellige niveauer.

»Vi har en alarm tilkoblet en bevægelsessensor, der registrerer, om cyklen flyttes, efter at den er blevet låst. Det har i vores små forsøg skabt stor opmærksomhed, når alarmen gik. Derudover vil man ikke kunne bryde låsen op med en vinkelsliber uden at stå tilbage med en ødelagt cykel,« siger Emil Norup.

Han beskriver også deres løsning som ‘kompliceret, men effektiv’ sammenlignet med en klassisk cykellås, som kun skal stoppe tyven.

Strømdrevet låsemekanisme

Selve låsemekanismen er som sagt elektrisk og kører på strøm fra en dynamo på forhjulet. Mekanismen er også suppleret med et mindre batteri, der kan forsyne alarmen med energi, selvom cyklen har holdt stille i lang tid. Hele løsningen vejer mellem 500 og 1.000 gram, afhængigt af hvilke materialer den laves af.

»Vi har også gjort os en del tanker om, hvordan vi får det gjort synligt, at cyklen er låst. Vi er jo ikke interesserede i, at tyvene slæber af sted med cyklen for senere at finde ud af, at den er ubrugelig,« siger Emil Norup.

Derfor har de tre ingeniører designet cyklen, således at den låses ved at tippe sadlen opad. De håber derved, at tyvene hurtigt finder ud af, at opadtippede sadler er lig dårlig forretning.

Læs også: Afstemning: Hvilken af disse læser-løsninger kan sikre din cykel bedst?

»Den alternative låsemekanisme er også mere brugervenlig. Cyklen låses op med en lille chip, så man skal ikke bukke sig ned og rode ved cyklens beskidte dele. Som en lille bonus bliver sadlen ikke lige så våd, når den står lodret,« siger Emil Norup.

Illustrationen viser, hvordan en ledning løber ned i kranken, hvor selve låsen ligger inde i cylinderboksen.

Mangler penge til test

Men før produktet kan implementeres i alle cykler, skal det testes mere grundigt.

»Vi prøver at finde nogen, der vil poste penge i at teste produktet på cirka 100 brugere. Der er en interesse fra forsikringsselskaberne og en enkelt cykelproducent, men interessen er ikke mundet ud i noget konkret indtil nu,« siger Emil Norup.

Han fortæller, at de tre ingeniører bag Penta lock derfor stadig leder efter en investor, der kan hjælpe med at lave nogle betatest. I en lille skala vil systemet koste omkring 1.500 kroner at installere i en cykel. Til sammenligning koster de bedste cykellåse omkring 1.000 kroner.

Til at starte med er løsningen rettet mod nye cykler. Siden låsen sidder i sadelstangen og kranken, er det ikke oplagt at installere låsen i eksisterende cykler. På grund af vægten er løsningen heller ikke oplagt til dyre racercykler og mountainbikes. Men Emil Norup fortæller, at løsningen kan laves delvist med lettere materialer som for eksempel carbon.

Fordi en investor endnu ikke er fundet, har de tre unge iværksættere ingen dato for, hvornår deres produkt rammer markedet. Men Emil Norup gætter på, at der vil gå omkring to år.

Kommentarer (17)

Jeg er sikker på opfinderne har gjort deres hjemmearbejde, men det ville være interessant at få et budget for de oplyste 500-1000 gram, som låsen vejer.
Hvad er det som vejer ?
Er der enkeltkomponenter som kunne laves i andre materialer og halvere den samlede vægt (masse) ?

Og hvad vejer sammenlignelige låse ?

  • 3
  • 0

Dét er klassisk ingeniør-snilde. Et godt eksempel på praktisk anvendelig og kreativ tænkning.

  • 4
  • 0

Hvordan vil et forsikringsselskab forholde sig, når ens cykel ikke er blevet stjålet, men ødelagt fordi nogen har prøvet?

  • 3
  • 0