Ung kvinde overlever møde med køreledning

En 19-årig kvinde overlever formentlig hendes møde med en køreledning natten til søndag. Efter sigende kravlede kvinden op på taget af et tog på Roskilde Station og rørte ved køreledningen, hvilket resulteret i et stød på 25.000 volt og forbrændinger på 40 procent af kroppen.
Da redningsmandskabet ankom, brændte hendes tøj stadig.

Alligevel er kvindens tilstand nu stabil, men hvordan det kunne ske ved politiet ikke præcis endnu, da man ikke har modtaget forklaring fra den unge kvinde. Kvinden og hendes kæreste har dog skullet krydse adskillige 'adgang forbudt'-skilte, for at nå til køreledningen.

Læs mere på ## JP.dk

Emner : Tog
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

25 kV er jo en rimelig spænding men, Hvor meget strøm - altså Ampere, kan der egentlig trækkes ud i disse kabler ved enten direkte berøring eller ved springglød/elektrisk Gnist.?

  • 0
  • 0

Hvor meget strøm der bliver trukket ud kommer an på den modstand spændingen møder, i dette tilfælde en menneskekrop samt kobberledning og jernskinne fra forsyningspunktet til kortslutningstedet. Relæerne der sidder som beskyttelse er indstillet til ca. 800 ampere, samtidig kan de se forskel på normalt forbrug og en kortslutning. Ved en kortslutning er det ikke unormalt med en strøm flere kiloampere indtil relæerne kobler ud efter max 100 ms.

  • 0
  • 0

Relæerne der sidder som beskyttelse er indstillet til ca. 800 ampere, samtidig kan de se forskel på normalt forbrug og en kortslutning.

Vil relæerne kunne "se" forskel på et tog og et menneske i gummisko på toppen af et tog? Der løber så vidt jeg kan se ingen fejlstrøm, og så vidt jeg lige kan overslagsberegne, er der større en ohmsk modstand, så der kan ikke være et mere brat spændingsfald. Eller tager jeg fejl?

Hvis ikke relæerne slår fra, er det vel trods alt heldigt at man sandsynligvis falder ned inden ens arm brænder over.

  • 0
  • 0

Tak for indsigt og ord, Michael.

Og godt at pigen overlevede en så dramatisk opkog, hun har virkelig været ualmindelig heldig med at Banedanmarks anlæg har virket fejlfrit.

  • 0
  • 0

Tak for indsigt og ord, Michael.

Og godt at pigen overlevede en så dramatisk opkog, hun har virkelig været ualmindelig heldig med at Banedanmarks anlæg har virket fejlfrit.

mon ikke snarere det var tyngdekraften der virkede?

  • 0
  • 0

Tak for indsigt og ord, Michael.

Og godt at pigen overlevede en så dramatisk opkog, hun har virkelig været ualmindelig heldig med at Banedanmarks anlæg har virket fejlfrit.

Der er næppe nogen af Banedanmarks anlæg, der har registreret hende. Et eltog kører jo ved en spænding mellem en enkelt køreledning og jord (skinnerne) og defor kan fejlstrømsprincipper ikke rigtigt anvendes (eller ret mig hvis jeg tager fejl). Så hun har overlevet ved at forbindelsen er blevet brudt (hun har nok på en eller anden måde fået sluppet igen)

mvh Flemming

  • 0
  • 0

Tja.. om hun har brugt hænderne ved jeg ikke lige, men jeg hørte om en tysk ung mand der også overlevede, udelukkende p.g.a han havde stødt ryggen mod ledningen og stødet fik hans krop til at chokke i knæfald og væk fra ledningen på 0.00002 dut-sekund, måske denne unge pige har foretaget samme manøvre.?

  • 0
  • 0

Hun behøver ikke at have berørt ledningen, ca. 20 centimeters afstand skulle være nok til at trække en lysbue - og så er hun blevet kastet væk fra faren. Under alle omstændigheder, så er man en kandidat til Darwin-prisen, når man kravler på et togtag under live wires.

  • 0
  • 0

[quote

Vil relæerne kunne "se" forskel på et tog og et menneske i gummisko på toppen af et tog? Der løber så vidt jeg kan se ingen fejlstrøm, og så vidt jeg lige kan overslagsberegne, er der større en ohmsk modstand, så der kan ikke være et mere brat spændingsfald. Eller tager jeg fejl?

Hvis ikke relæerne slår fra, er det vel trods alt heldigt at man sandsynligvis falder ned inden ens arm brænder over.[/quote]

Je er ikke ekspert i nøjagtigt hvordan relæerne virker, men har forstået at det de måler på er faseforskydningsvinklen som er forskellig for en induktiv belastning (et tog) og en ohmsk belastning (et menneske), om anlægget har nået at udkoble i denne situation ved jeg ikke. Fodtøjet er iøvrigt irrelevant (med mindre det er gummistøvler der er isoleret til 25 kV) da afstanden mellem uisoleret menneske og stel er langt under overslagsafstanden for 25 kV

  • 0
  • 0

@Jens Jacobsen "Hun behøver ikke at have berørt ledningen, ca. 20 centimeters afstand skulle være nok til at trække en lysbue"

Du mener vel ca 25 mm.

Hvis hun har haft brændende tøj 5-10 min efter, har hun nok haft godt fat. Lyder ikke som som om der kan være meget arm tilbage? - Føj hvor vemmeligt at tænke på. Minder om Harold Brown eksperimenter hvor han vil vise at konkurentens AC elværk var farligt, ved at sætte strøm til dyr - og senere til mennesker. De døde heller ikke altid som de skulle....

  • 0
  • 0

Hvis man er i tvivl om hvor uhyggeligt det ser ud når sådan en tåbe frivilligt kravler op på taget af et to og rør ved kørerledningerne - så gå in på You-Tube og se hvad der skete med en inder? der gjorde det samme

Jeg har ikke det eksakte link - men da jeg ved i er dygtigere end mig til at finde det igen overlader jeg det trygt til jer selv at finde det

Det giver virkeligt et skræmmende billed af hvad der sker når man "leger" de forkerte steder

  • 0
  • 0

Det indslag med ham Inderen, der rejste sig op på taget af en passagervogn, er blevet fjernet for snart et år siden på YouTube,

  • 0
  • 0

[quote]Du mener vel ca 25 mm.

Ja det må det være, gnistgabet er 1 mm/kV. En Banedanmark-mand udtalte ganske vist at kørestrømmen var farlig på flere meters afstand, men her blev der vist smurt tykt på af pædagogiske årsager. Sikkert meget klogt.[/quote]

Gennemslag i luft er da 3kV/mm. Man skulle da derfor tro medmindre luften er meget fugtig at det er ca. 8mm.

  • 0
  • 0

Det indslag med ham Inderen, der rejste sig op på taget af en passagervogn, er blevet fjernet for snart et år siden på YouTube,

Findes stadig på YouTube, søg selv hvis du vil "Man Electrocutes Himself On Train - India"

Dette tilsyneladende offerløse klip er lettere at se og viser lidt om hvor store effekter der bliver brændt af

http://www.youtube.com/watch?v=IlvkjXYezuY

  • 0
  • 0

En Banedanmark-mand udtalte ganske vist at kørestrømmen var farlig på flere meters afstand, men her blev der vist smurt tykt på af pædagogiske årsager. Sikkert meget klogt.

..sikkert meget klogt pånær når det ikke er - sig det som det er Overdriverse fremmer forståelse men kan ende med at udvande sikkerheden

Eksempel: 280 bar Højtryk malepumpe med påtegnet advarsel der tydeligt viser en dyse skære fingeren af en person på 10cm afstand - viser sig i praksis ikke at kunne skære hul i et stykke papir på 1cm afstand

Og hvad var det så man egentligt ville advare imod? - at det høje tryk ved direkte kontakt kan trykke fremmedlegemer ind i kroppen/blodbanen, samme kan ske med en fedtsprøjte og den klipper heller ikke en finger på 10cm afstand

..selv en trykkoger kan være farlig hvilket min ærede Moder samt 3kg rødkål kan bevidne

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten