Undersøgelse: Partikeludledning fra dieselbiler er langt større, end testmetoder viser

PLUS.
Illustration: Transport & Environment

Moderne bilers partikeludledning ser lav ud. Men det skyldes, at testmetoden ser bort fra udledningen af ultrafine partikler. Miljøorganisation og FDM vil have strammet testkravene.

Både diesel- og benzinbiler udleder langt flere partikler, end de officielle testmetoder viser. I dag stiller EU nemlig kun krav til partikler med en diameter på 23 nm eller derover. Men flere tests har
Få adgang til PLUS-indhold og e-avisen

Læs videre med et digitalt abonnement på Ingeniøren PLUS.
Prøveabonnement kræver ikke kreditkort, og abonnementet udløber automatisk.
Dit medlemsskab giver dig adgang
Som medlem af IDA er Ingeniøren PLUS en del af dit medlemskab. Log ind med Mit IDA for at aktivere adgangen til PLUS-indhold.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk.