Undersøgelse: Cyklister er ligeglade med malede cykelbaner
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Undersøgelse: Cyklister er ligeglade med malede cykelbaner

Illustration: Polarpx/Bigstock

Cykeltransport indgår i dag i en meget forsimplet form i transportmodeller, når fremtidens infrastruktur skal planlægges.

Modellerne ser nemlig bort fra cyklisternes præferencer i forhold til valg af rute. Men det vil Anders Fjendbo Jensen, som er adjunkt ved Transport DTU, sammen med sine kolleger gøre op med. De har netop præsenteret en ny transportmodel for cykler:

»Vores model tillader et meget mere detaljeret billede af cyklisters adfærd ved at inkludere flere faktorer, såsom cykelstitype, stigninger og landskabstyper. Ved hjælp af en såkaldt 'logit model' fordeles cykelturene blandt hver af de tilgængelige ruter, og modellens parametre kan bruges til at analysere cyklisternes præferencer,« siger Anders Fjendbo Jensen til MobilityTech.

Cykelsti skal være hævet

Forskernes arbejde bygger på data fra GPS-punkter, som blev samlet ind i årene 2012 og 2013 fra i alt 318 personer i hovedstadsområdet. Og resultaterne fra undersøgelsen viser, at en veludbygget og gennemtænkt cykelinfrastruktur har temmelig stor betydning for, om cyklisterne vælger en bestemt rute.

Denne indsigt kan ifølge Anders Fjendbo Jensen blive relevant for kommuner, når de udvider og ombygger deres cykelinfrastruktur:

»Eksempelvis viser modellen, at cyklister i de fleste tilfælde foretrækker en rute med cykelfaciliteter frem for en rute uden, hvilket måske ikke er så overraskende, men den viser også, at der er en markant forskel på, om det er en såkaldt cykelbane malet på vejbanen, eller om det er en hævet cykelsti. Ja, faktisk viser modellen, at de malede cykelbaner betyder meget lidt for cyklisterne, så man kan diskutere, om det er investeringen værd ud fra betragtninger om cyklisternes præferencer,« siger han.

Kan tilgodese bestemte grupper

Kommunerne kan selvfølgelig have andre argumenter for at bygge en cykelbane, tilføjer Anders Fjendbo Jensen, og det kan eksempelvis være af hensyn til cyklisternes sikkerhed og økonomi. Sikkerhedsspørgsmålet hænger dog, sandsynligvis, snarere sammen med cyklisternes præferencer, mener han.

Med modellen bliver det muligt at beskrive cyklisternes individuelle præferencer, så hvis en kommune ønsker at tilgodese eller undersøge en bestemt gruppe, kan modellen være til hjælp.

»De fleste kommuner i Danmark ved godt, at det er vigtigt at bygge en 'rigtig' cykelsti, men med modellen kan vi altså dokumentere, hvor meget det betyder for cyklisternes rutevalg«.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Forskere fra DTU forsøger nu at regne cyklisternes præferencer med i kommende transportmodeller.

Forskerne tager naturligvis også cyklisternes præferencer i forhold til fortove, fodgængerovergange, gågader, busstoppesteder og rødt stoplys med i deres beregninger af cyklisternes adfærd ... det bliver sgu' et svært regnestykke ... ;)

  • 4
  • 8

Hvad er formålet med en cykelsti, burde være det første spørgsmål de bevilgende politikere burde stille sig. Er det en sikker vej for skolebørn. Eller er det en legeplads for mountainbikes. Eller er det en vej for farttosser. Er det en vej for distancependlere.

Min yndlingscykelsti er en cykelsti uden de store stigninger med en god jævn fin asfalt der er bred nok så der er plads til alle med underkørsler af større veje uden stejle ned og opkørsler for at komme under vejene.

Hvis jeg må bruge et eksempel, så er den såkaldte supercykelsti fra Hillerød til Rådhuspladsen, kun super mellem Kollekolle og Utterslev mose. Man har lavet et en "fin" cykelsti fra Hillerød til Kollekolle. Men for den normale cyklist er den for bakket til at blive en behagelig pendlervej. Selve cykelstiens tilstand er upåklagelig og er en køn tur. På den strækning er jeg utroligt glad for min elcykel. Fra Utterslev mose kommer Bellahøj og derefter alle stoplysene og for mange cyklister i forhold til alle andre trafikanter.

  • 1
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten