Underskrift på kontrakt for ny Storstrømsbro udsat på grund af korruptionstvivl
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
By signing up, you agree to our Terms & Conditions and agree that Teknologiens Mediehus and the IDA Group may occasionally contact you regarding events, analyzes, news, offers, etc. by telephone, SMS and email. Newsletters and emails from Teknologiens Mediehus may contain marketing from marketing partners.

Underskrift på kontrakt for ny Storstrømsbro udsat på grund af korruptionstvivl

Illustration: Dissing+Weitling

Er de rene?

Det spørgsmål stillede flere folketingspolitikere sig selv, efter Fagbladet 3F i flere artikler har dokumenteret, at to ud af tre deltagere i det italienske konsortium, der vandt udbuddet om at bygge en ny Storstrømsbro er involveret i sager om korruption i hjemlandet.

Kontrakten med konsortiet, der består af entreprenørerne Initera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit, skulle have været underskrevet i dag. Men fyldepennene blev puttet tilbage i inderlommerne efter et samråd i transport-, bygnings- og boligudvalget. Det fortæller Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.

»Der opstod en fælles forståelse om, at det nok var klogest at få kammeradvokaten til at kigge på det hele, før vi skriver under.«

Skal oplyse om skattegæld og domme

Ifølge Kim Christiansen og hans kollega fra Enhedslisten Henning Hyllested forklarede Vejdirektoratet på samrådet, at de havde indsamlet de samme oplysninger om de italienske bydere, som de indsamlede om bydere fra Danmark. I Danmark indsamler Erhvervsstyrelsen oplysninger fra domstolene, Skat, Politiet og ATP for at dokumentere, at firmaerne har orden i sine sager. De samme oplysninger, havde vejdirektoratet udbudt sig fra de italienske bydere - dog først efter, direktoratet havde tilkendegivet, at italienerne havde vundet udbuddet. Denne attest var udarbejdet i samarbejde med Kammeradvokaten.

Fortalte ikke om korruptionssager

Condotte og Grandi Lavori Fincosit havde imidlertid ikke oplyst, at de for tiden er en del af en retssag, som involverer to tidligere topledere fra virksomhederne.

Da Fagbladet 3F fremlagde oplysningerne for Vejdirektoratets projektleder Niels Gottlieb, kom det bag på ham.

»Det har firmaerne ikke fortalt mig. Jeg ved ikke mere, end hvad I fortæller mig. Men det lyder ikke rart,« sagde han til Fagbladet.

Forløbet fik de store ord frem hos ordførerne: Kim Christiansen kaldte forløbet grotesk, og Henning Hyllested var på samme linje.

»Vejdirektorat føler, at de har gjort hvad de skulle. Og at de har de oplysninger, de har brug for. Men der siger vi: Ahhh, skulle vi ikke lige se lidt nærmere på det? Specielt når det er italienske virksomheder, vi taler om.«

Kammeradvokat skal tjekke forløb

Politikerne har specifikt spurgt om, hvorfor Vejdirektoratet ikke tjekkede, om de italienske entreprenører var optaget på den såkaldte hvidliste, som de italienske myndigheder har oprettet. For at komme med på listen, må man blandt andet ikke have været involveret i korruption. Havde de tjekket listen, havde Vejdirektoratet opdaget, at kun et af de tre vindende firmaer, Initera, var med på listen.

Men de danske myndigheder er angiveligt i tvivl om, de må stille krav om, at italienske bydere skal være på hvidlisten.

»Bekymringen er, at man kan anklages for ikke at stille byderne lige, hvis man kræver at entreprenører fra Italien skal stå på en liste, der er oprettet af hjemlandets myndigheder - og som derfor ikke er en fælleseuropæisk liste,« lyder gengivelsen af Vejdiretoratets forklaring fra Henning Hyllested.

Derfor er politikerne nu blevet enige om at bede Kammeradvokaten granske sagen igen. Juristerne skal svare på, om man kan stille krav om, at entreprenørerne skal være på hvidlisten, og om hvad der vil ske, hvis Folketingspolitikerne beordre Vejdirektoratet til at holde fyldepennene i lommerne.

Vil ikke stoppe underskrift

Politikerne skal mødes igen i januar til en teknisk gennemgang af resultatet af Kammeradvokatens undersøgelser.

Henning Hyllested regner dog ikke med, at undersøgelsen vil betyde, at kontrakten bliver forkastet.

»Ifølge Vejdirektoratet vil et nyt udbud tage et års tid og selvfølgelig medføre en hel del ekstraomkostninger. Så min vurdering er, at det ikke vil stoppe underskriften på denne kontrakt. Men vi har fået gjort Vejdirektoratet opmærksom på, at de skal være mere grundige fremover.«

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Man må håbe at de har styr på hvad der skal ske når/hvis italienerne igen ikke lever op til det de lover.

  • 9
  • 0

Det er vel det der skal undersøges...

Har italien kurser for virksomhederne i EU-udbud? Måske burde faget oprettes i Danmark?
Erfaringerne er vi desværre ikke blevet rigere af. Tværtimod.

  • 6
  • 1

Hvornår lærer vi at man skal ikke bruge italienere. Jeg kan huske der har været konsistente problemer med dem siden storebæltsbroen.

  • 0
  • 1

Hvornår lærer vi at man skal ikke bruge italienere. Jeg kan huske der har været konsistente problemer med dem siden storebæltsbroen.

@ Jørgen Buus

På vegne af mine kære italienske venner, må jeg på banen her.

Metrocityringen
Et halvt år forsinket og dyrere end planlagt. I betragtning af projektets størrelse, faktisk opk arbejde leveret. Forsinkelserne er opstået på grund af juridisk slagsmål om hvem der skal færdiggøre stationer, og kontraktforpligtigelse vi måske selv er skyld i ikke er klar nok i teksten vi har formuleret.

Metrotogene
Virker fint.

IC4(2)
Noget makværk, men måske ikke så dårlige som vi har gjort dem til. Noget tyder på IC2-togene som er dårligere end IC4-togene rent faktisk kommer til at køre i Rumænien, efter de er ombygget i Rumæninen af et rumænsk jernbaneselskab.
DSB påtog sig selv opgaven at ombygge IC4/2 efter to uvildige rapporter havde beskrevet togene som grundlæggende ok, det magtede DSB så slet ikke.

Storebæltsforbindelsen
Store problemer med tunnelen, som primært franskmænd byggede.
Mindre problemer med Vestbroen, som blev bygget af et hollandsk ledet konsortium.
Små problemer med Østbroen, som var det mest succesrige af de 3 projekter.

  • 0
  • 0

Et lille land som Danmark kan umuligt have ekspertise og kapacitet på alle områder .

Danmark har været afhængig af samhandel og udveksling af ekspertise med udlandet siden bronzealderen - ja nok endda tidligere.

Vi har haft fremmede bygmestre og arkitekter her i landet i 7-900 år. Der havde ikke været nogen 'Olsenbanden ser rødt' uden overturen til Elverhøj af Fridrich Kuhlau.

Vi er imidlertid også afhængig af at reglerne for at arbejde over grænserne er klare og rimelige. Det er jo samme regler og ultimativt samme domstol, som danske firmaer gerne ser fulgt, når de byder i udlandet på opgaver, hvor vi har stor ekspertise - e.g. rådgivende ingeniører.

Det er ikke EU udbud som sådan der skal kritiseres, men

  1. Konkrete regler, der virker dårligt eller direkte skadeligt.
  2. Danske udbydere, der må forstå, at være maksimalt kritiske overfor andres kultur og moral
  3. Danske udbydere, der ikke bør elske deres projekter. Måske skal 10% gå om og 10% droppes

Vi bør i min optik - og ikke kun ved EU udbud - arbejde for en langt, langt hårdere behandling af enhver form for nepotisme, korruption, svig og skattesvig, samt mangel på transparens.

Vi har - i min optik - ikke det private erhvervsliv for, at private kan få magt og penge.
Vi har det, fordi vi samfundsborgere derigennem kan 'vride' enhver dråbe 'saft' ud af privates arbejdsevne og ekspertise, en slags akkord - men så må vi som samfund nødvendigvis også kunne 'vride' efter regler, men alle kunstens regler.

Lars :)

  • 4
  • 0

næppe før reglerne vedr. EU udbud ændres...hvilket nok ikke er lige om hjørnet! ;)


Vi har så rigelig selvstændighed til at diktere hvordan det bliver.

Bent, dine ord maskerer ikke deres gerninger.

Det er jo ufatteligt ringe at vi gang på gang giver italienerne store summer og bare accepterer deres ringhed for så at give dem nye kontrakter. IC4 var jo en spektakulær fadæse.
Vores land er et direkte resultat af vores gerninger og når vi overlader det til italienere så bliver det til ingenting for tit. Normalt ville jeg ikke skære en nation over en kam men der er bare for tydelig en trend fra dem. Det skal enten vægtes negativt eller også skal kontrakterne være meget intollerante. Specifikt terminering øjeblikkeligt helt uden betaling ved første tegn på ringe moral. Gerne bøder for at spilde vores tid. Lidt moden kontrast fra bedre side er hvad de har brug for.
Hvad angår egen kompetence, så er et tog ikke en udfordring og noget vi helt sikkert selv skulle lave. Ikke overlades til vores middelmådige men de bedste for at sætte tonen. Derefter kan det vedligeholdes af knap så skarpe. Altid start med a few good men.
Vi er trods alt i spidsen af intelligensfordelingen på planeten. Det er for ringe det vi tillader.

  • 0
  • 0