Underskrift på kontrakt for ny Storstrømsbro udsat på grund af korruptionstvivl
more_vert
close
close

Vores nyhedsbreve

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Mediehuset Ingeniøren og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Mediehuset Ingeniøren kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Underskrift på kontrakt for ny Storstrømsbro udsat på grund af korruptionstvivl

Illustration: Dissing+Weitling

Er de rene?

Det spørgsmål stillede flere folketingspolitikere sig selv, efter Fagbladet 3F i flere artikler har dokumenteret, at to ud af tre deltagere i det italienske konsortium, der vandt udbuddet om at bygge en ny Storstrømsbro er involveret i sager om korruption i hjemlandet.

Kontrakten med konsortiet, der består af entreprenørerne Initera, Condotte og Grandi Lavori Fincosit, skulle have været underskrevet i dag. Men fyldepennene blev puttet tilbage i inderlommerne efter et samråd i transport-, bygnings- og boligudvalget. Det fortæller Dansk Folkepartis transportordfører Kim Christiansen.

»Der opstod en fælles forståelse om, at det nok var klogest at få kammeradvokaten til at kigge på det hele, før vi skriver under.«

Skal oplyse om skattegæld og domme

Ifølge Kim Christiansen og hans kollega fra Enhedslisten Henning Hyllested forklarede Vejdirektoratet på samrådet, at de havde indsamlet de samme oplysninger om de italienske bydere, som de indsamlede om bydere fra Danmark. I Danmark indsamler Erhvervsstyrelsen oplysninger fra domstolene, Skat, Politiet og ATP for at dokumentere, at firmaerne har orden i sine sager. De samme oplysninger, havde vejdirektoratet udbudt sig fra de italienske bydere - dog først efter, direktoratet havde tilkendegivet, at italienerne havde vundet udbuddet. Denne attest var udarbejdet i samarbejde med Kammeradvokaten.

Fortalte ikke om korruptionssager

Condotte og Grandi Lavori Fincosit havde imidlertid ikke oplyst, at de for tiden er en del af en retssag, som involverer to tidligere topledere fra virksomhederne.

Da Fagbladet 3F fremlagde oplysningerne for Vejdirektoratets projektleder Niels Gottlieb, kom det bag på ham.

»Det har firmaerne ikke fortalt mig. Jeg ved ikke mere, end hvad I fortæller mig. Men det lyder ikke rart,« sagde han til Fagbladet.

Forløbet fik de store ord frem hos ordførerne: Kim Christiansen kaldte forløbet grotesk, og Henning Hyllested var på samme linje.

»Vejdirektorat føler, at de har gjort hvad de skulle. Og at de har de oplysninger, de har brug for. Men der siger vi: Ahhh, skulle vi ikke lige se lidt nærmere på det? Specielt når det er italienske virksomheder, vi taler om.«

Kammeradvokat skal tjekke forløb

Politikerne har specifikt spurgt om, hvorfor Vejdirektoratet ikke tjekkede, om de italienske entreprenører var optaget på den såkaldte hvidliste, som de italienske myndigheder har oprettet. For at komme med på listen, må man blandt andet ikke have været involveret i korruption. Havde de tjekket listen, havde Vejdirektoratet opdaget, at kun et af de tre vindende firmaer, Initera, var med på listen.

Men de danske myndigheder er angiveligt i tvivl om, de må stille krav om, at italienske bydere skal være på hvidlisten.

»Bekymringen er, at man kan anklages for ikke at stille byderne lige, hvis man kræver at entreprenører fra Italien skal stå på en liste, der er oprettet af hjemlandets myndigheder - og som derfor ikke er en fælleseuropæisk liste,« lyder gengivelsen af Vejdiretoratets forklaring fra Henning Hyllested.

Derfor er politikerne nu blevet enige om at bede Kammeradvokaten granske sagen igen. Juristerne skal svare på, om man kan stille krav om, at entreprenørerne skal være på hvidlisten, og om hvad der vil ske, hvis Folketingspolitikerne beordre Vejdirektoratet til at holde fyldepennene i lommerne.

Vil ikke stoppe underskrift

Politikerne skal mødes igen i januar til en teknisk gennemgang af resultatet af Kammeradvokatens undersøgelser.

Henning Hyllested regner dog ikke med, at undersøgelsen vil betyde, at kontrakten bliver forkastet.

»Ifølge Vejdirektoratet vil et nyt udbud tage et års tid og selvfølgelig medføre en hel del ekstraomkostninger. Så min vurdering er, at det ikke vil stoppe underskriften på denne kontrakt. Men vi har fået gjort Vejdirektoratet opmærksom på, at de skal være mere grundige fremover.«

Man må håbe at de har styr på hvad der skal ske når/hvis italienerne igen ikke lever op til det de lover.

  • 9
  • 0

Det er vel det der skal undersøges...

Har italien kurser for virksomhederne i EU-udbud? Måske burde faget oprettes i Danmark?
Erfaringerne er vi desværre ikke blevet rigere af. Tværtimod.

  • 6
  • 1

Hvornår lærer vi at man skal ikke bruge italienere. Jeg kan huske der har været konsistente problemer med dem siden storebæltsbroen.

  • 0
  • 1