Underjordisk spildevandsanlæg skal fremtidssikre Nordhavnen
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Underjordisk spildevandsanlæg skal fremtidssikre Nordhavnen

Snart vil nye og strammere regler gøre det forbudt for krydstogtskibe at dumpe spildevand i havet. Fra 2016 skal nye passagerskibe rense deres spildevand, og fra 2018 skal eksisterende skibe følge samme regler.

Derfor har det offentlige selskab By og Havn anlagt et moderne modtageanlæg til spildevand under den nye krydstogtterminal i Nordhavnen, der netop er udvidet med en 1.000.000 m2 stor landvinding.

Systemet skal gøre det muligt for de store skibe at deponere deres spildevand fra toiletter, bad og andet direkte ind i det offentlige spildevandssystem – med endestationen på renseanlægget Lynetten.

Det skal gøre Nordhavnen til et mere attraktivt stop på de store skibes ruter.

»Det er en fremtidssikring, for det er den vej, tingene går. Reglerne i forhold til skibenes udledning af svovl bliver jo også strammet nu,« siger akademiingeniør Preben Lund fra Niras, der har ført tilsyn med byggeriet.

I dag er det tilladt at dumpe ubehandlet spildevand i havet, når bare man er mere end 12 sømil fra nærmeste kyst.

Eneste i Danmark

Nordhavnen er det eneste sted i Danmark, der kan tage spildevand fra store skibe direkte ind i byens rørsystem. Og det nye anlæg er lidt af en opgradering fra den metode, man ellers bruger – lastbiler, der kommer og kører spildevandet væk.

»Det er en besværlig måde at fjerne spildevand på. Det koster penge, giver lugtgener og skaber trafik på vejene,« fortæller Peter Landgren, der er manager i Copenhagen Malmö Port.

I stedet kan skibene nu via dertil indrettede studse pumpe op til 6.000 kubikmeter af det beskidte vand ind i et underjordisk depot. Når vandstanden i depotet når omkring halvanden meter, dikterer en frekvensomformer, at to pumper automatisk skal lede vandet videre med 130 liter i sekundet.

Igennem endnu et rørsystem kan der tilføres doser af syren jernklorid, der skal neutralisere svovlbrinte i spildevandet. Med andre ord fjerner det den grimme lugt, der også bekæmpes på den måde, at systemet selv skyller rørene igennem med opsamlet regnvand.

Krydstogtterminalen vil ofte være befolket af turister, og netop derfor er der gjort et stort nummer ud af at undgå lugtgener, forklarer Preben Lund.

»Det er der stillet store krav til. Selv luften fra systemet renses med aktivt kul, inden det slippes ud igen,« siger han.

Spildevandet ryger igennem 485 meter ledninger, inden det ender i Lynettens rørsystem på den anden side af vandet, hvor det bliver behandlet sammen med københavnernes spildevand.

Læs også: Danmarks nyindvundne land – se udvidelsen af Nordhavnen

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Nogen der har en ide om hvor meget krydstogtskibene kommer til at betale pr anløb? Med de dimensioner der et på tale her, lyder det da til at blive en ganske betragtelig fordyrelse af krydstogtbiletterne..
Eller skal anlægget (modsat hvad jeg kan læse mig til) også bruges til alm husstands spildevand?

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten