Underjordisk s-tog kan aflaste flaskehalsstrækning

En s-togsbane under Nørrebro og Vesterbro kan afhjælpe flaskehalsproblemerne på s-togsnettet. Det kan betyde kortere rejsetid og færre forsinkelser til 300.000 daglige passagerer i Københavns s-toge.

Forslag stammer fra de to trafikforskere Alex Landex og Otto Anker Nielsen, Center for Trafik og Transport på DTU. Det er lavet blandt andet til inspiration for regeringens infrastrukturkommission, skriver Berlingske Tidende i dag.

Den dobbeltsporede ekspresbane vil løst anslået koste syv milliarder kroner, skal aflaste strækningen Svanemøllen-København H og stoppe ved Vibenshus Runddel, Rigshospitalet og Forum

»Med forslaget styrker vi det svageste led på S-banen, hvor kapaciteten er opbrugt. Samtidig udnytter vi jernbanens største styrke. Det er transport af mange mennesker over lange distancer og storbytransport. Anlægsprisen per kilometer er høj, men vi forbedrer hele grundstammen i hovedstadsområdets kollektive trafiksystem med det her,« siger Alex Landex til Berlingske Tidende.

100 procent flere passagerer

De to trafikforskere forslår, at der fra alle endestationer på s-togsnettet, undtagen ringbanen, skal afgå to linier hvert tiende minut, som skiftevis vil køre via den nye og den eksisterende bane. I så fald vil s-togsnettet blive i stand til at betjene mellem 50 og 100 procent flere passagerer, når Metro Cityringen åbner i 2018.

Den ekstra togstrækning vil også gøre s-togsnettet langt mindre sårbart end i dag. Hvis der sker fejl på tog, signaler og køreledninger, vil trafikken kunne genoprettes hurtigere end normalt, når man kan undgå "røret" mellem Vesterport og Østerport.

S-tog planlægningschef hos DSB, Anne Pilegaard, siger, at forslaget ikke ligger langt fra DSB's egne forestillinger om, hvordan flaskehalsproblemerne kan løses og kapaciteten øges.

»Med den nye køreplan, der træder i kraft til september, er kapaciteten på den centrale strækning i København udnyttet tæt ved 100 pct. i myldretiden. Og vores nuværende system kan ikke klare presset, hvis København indfører trængselsafgifter og prognosen med de 135.000 ekstra påstigere ved cityringens åbning holder,« siger Anne Pilegaard til Berlingske Tidende.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Virkelig lækker linieføring. Udover at afhjælpe flaskehalsproblemerne, der sørger for at lamme hele nettet når noget går galt i city, vil det snildt skære 10 min af transporttiden mange mennesker der arbejder eller bor eller studerer tæt på de nye stationer, der er naboer til bl.a. universitetsparken, Panum og Rishospitalet. Samtidig er det en lækker detalje at den rammer metroen ved forum, så der ikke kommer ekstra skift for at komme på den.

Så mangler vi bare en ringbane og en metrolinie ud af Nørrebrogade, så vil det meste af Kbh. være til at nå inden for en halv time. I myldretiden.

  • 0
  • 0

Ja, en metrolinie fra Refshaleøen, med station ved Operaen [med opgang på begge sider af havnen, forbindelse til parkeringskælder i forbindelse med den fremtidige motorvej under havnen, fra Nordre Frihavn til Sjællandsbroen], over Kgs Nytorv og Nørreport, under Nørrebrogade og Frederikssundsvej til Husumvej, og derefter op til Tingbjerg, Høje Gladsaxe og Gladsaxe Trafikplads. Muligvis med fortsættelse til Værebroparken og Skovbrynet S-togsstation, med højbane langs Hareskovsmotorvejen.

Og en Ringbane [endelig ikke en sporvognslinie] der følger Ring III, fra Ishøj til Lyngby, og gerne fortsat til Lundtoftesletten, cirka Bygning 101 :-).

  • 0
  • 0

Til Per: Kan du komme med nogen argumenter for hvorfor en forbindelse lange ring 3 ikke skal anlægges som letbane (eller sporvogn so du kalder det)..??

Jeg kan simpelthen ikke forstå hvorfor danskerne stadig ikke har fattet potentialet i moderne letbaner. Svenskerne har, nordmændene også, tyskerne og franskmændene ligeså. Alle steder i verden bygger an letbaner og det hæver virkelig kvaliteten af den kollektive trafikafvikling. Og så er det forholdvis billigere og hurtigere at anlægge end metrolinier.

Mht. til det her stillede forslag om en ekstra parallel s-togslinie tror jeg det er et skridt i den rigtige retning for en bedre og mere fungerende kollektiv trafikafvikling i københavn. så mangler vi bare en havnetunnel og letbanelinier som fødelinier til metroen (jf. forslag fra www.letbaner.dk)

  • 0
  • 0

I stedet for småreligiøse diskussioner for/imod sporvogne eller diverse løse streger på et bykort: Start med at give et bud på formålet - og tænk så på hvordan det løses mest effektivt.

Et problem i den Københavnske kollektive trafik er at det ikke er muligt at øge S-banetrafikken væsentligt udover det, der kendes i dag: Der er ikke plads på sporene mellem Dybbølsbro og Hellerup.

En ny S-banetunnel er skabt for at løse dette problem: Som nævnt i artiklen rækker den rundt regnet til en fordobling.

Derfra kan man så overveje linieføringen. Personligt er mine bedste bud:

a) Dybbølsbro-København H-Forum-Landsarkivet-Nørrebrohallen-Bispebjerg-Emdrup/Ryparken - eller - b) Dybbølsbro-Vandkunsten-Kgs Nytorv-Østerport-Trianglen-Vibenshus-Emdrup/Ryparken

a) er anlægsteknisk den billigste, mens b) nok vil give det bedste passagertal.

Og hvis der mangler finansiering: Drop Ringmetroprojektet - Ringmetroen er et skoleexempel på at et projekt kan blive vedtaget, uden at nogen kan forklare hvad formålet er.

Hjalmar

  • 0
  • 0

på en familje tur til thailand der kørte vi ofte rundt med bangkoks sky train system, helt enkelt man bygger en jernbane over vejen og laver stationerne oppe over vejsystmetet. jeg ved ikke om sky train er billigere eller dyre end et metro system men jeg ved at det fungere fint.

ellers så er jeg en stor fortaler for at vi genindføre sporvognen i Danmark sporvogne og el drevne trolly busser fungere fint i andre landes hovedstæder exembelvist så har amstedam altid haft en sporvogn. byer som basel, göteborg, hamborg, brüselle, mm har et velfungende sporvogs net sporvognen fungere optimalt sammen med en metro eller et sky train med sådanne en trafik løsning så er bil trafik næsten overflødig i by samfundet.i flere storbyer der er det blevet trendt at undvære bilen.

en metro eller sky train forhindre ikke en sporvogn Mikkel Frederiksen. det er to forskellige transport systemer i storbyen sporvogen er bedst til nær transport hvor metroen eller sky train er genial til transport til og fra forstads områderne ind til centrum. primært skal billet priserne ned meget ned for at gøre offenlig transport til et værdigt alternativ til privat bilisme.

jeg henviser med succes til stokholms modellen hvor man indføre variable bom penge i byen samtidigt med at prisen for at køre med offenlig transport er sænket drastisk. ligeså længe at det koster kassen at køre i tog metro eller bus så er der ingen der brugere dem.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten