Undergrundstog skal levere varme til boliger i London
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Undergrundstog skal levere varme til boliger i London

Det kan være en varm fornøjelse at køre med undergrundstog i London, og nu vil bydelen Islington udnytte overskudsvarmen fra tunnelerne til at opvarme boliger ved hjælp af varmepumper. Illustration: Transport for London

Varmegenererende undergrundstog i London kan blive en fordel for de eksisterende varmenetværk, der skal levere et varmt indeklima til dele af Londons beboere.

I bydelen Islington vil man nu forsøge at anvende varmen fra de overophedede togtunneler på en udvalgt toglinje til supplere byens varmenetværk. Islington Council, Transport for London og Rambøll står bag projektet, skriver BBC.com

Rambøll har som led i projektet udviklet en varmepumpe med en kapacitet på 1 MW, der skal gøre det muligt at forbinde varmen til det eksisterende varmenetværk og gøre det muligt at levere varmt vand og varme til eksempelvis radiatorer i netværkets boliger. Det fortæller Crispin Matson, country market director hos Rambøll i Storbritannien.

»Intentionen er at fange varmen i et vandkredsløb, og via en varmepumpe vil vandets temperatur så stige fra omkring 20 grader til omkring 70 graders varme, hvor den er mere brugbar for det dertilhørende distributionsnetværk,« siger Crispin Matson.

Varmere og varmere undergrund

Undergrundstogene, der kører under bydelen Islington, oplever fortsat stigende temperaturer. Det gør sig gældende for de gamle tog, men selv de nyeste modeller bidrager også til varmen, vurderer Crispin Matson.

»Alle undergrundstoglinjerne bliver varmere og varmere, og det problem kommer ikke til at forsvinde. Selv de nye og mere effektive tog producerer stadig varme, når de bremser, og den varme hober sig op,« siger Crispin Matson.

Greater London Authority, den lokale myndighed for Greater London, vurderer over for BBC.com, at den samlede varme, der går til spilde i London, kan levere 38 pct. af byens varmebehov.

Læs også: Solvarmekapaciteten i den danske fjernvarmeforsyning overstiger 1 GW

Lignende muligheder i Københavns undergrund

Crispin Matson, country market director hos Rambøll i Storbritannien tror på, at forsøg med at anvende varme fra undergrundsbaner til distributionsnetværk via varmepumper lige så vel kunne gennemføres i eksempelvis den københavnske metro.

»Der er ingen grund til, at dette projekt ikke kan kopieres i Danmark. Men den københavnske metro er eksempelvis meget nyere, så jeg tror ikke, den vil have samme problemer med overophedning,« siger Crispin Matson.

Dermed ville det potentielle varmebidrag til distribitionsnettet fra den københavnske metro også være mere beskedent.

Konstruktionsarbejdet med varmepumpen og udvidelsen af distributionsnetværket er ifølge Rambøll næsten færdiggjort, og idriftsættelsen er så småt ved at være i gang. Man forventer at være færdig i begyndelsen af næste år.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
  • at x MW effekt til undergrundstog og installationer ender som varme. Det kunne så iøvrigt reduceres ved tog som genbruger bremseenergien til næste start. Ikke en evighedsmaskine, men dog markant bedre.

Og så tilfører passagererne vel varme - når de har løbet ned og rundt og op og ....
Næppe negligibel.

Metroen i København har som bekendt ikke køling - så der må vel eksisterer talg og beregninger som belyser indeklimaet i relation til tunneler mv. ?

Desuden kommer der vel varme fra undergrunden ? Er der mon en læser med tal for forskellige geologier ved de forskellige metroer ? Vi kan jo starte med Danmark, England, Sverige og Frankrig ?

  • 0
  • 0

Burde man ikke stille krav om VE installationer i alle nye bygninger?
D.V.S. at enhver underjordisk og facade burde måske skulle have installaleret varmeveklerrør/-slanger, som standard i byggevedtægterne, herunder sokler, kabler, kloarker, vandforsyninger, jernbaner, veje, havne, oversvømningsanlæg, fjernvarme, dræn, landingsbaner, broer samt IKKE mindst alle nye husfacader og tag?
Hvis ikke, så er de vel ikke med i investerringer i et fremtidssikrende VE Danmark?
Dertil burde der måske også instalereres elkabler, langs samtlige underjordiske installationer, med henblik på at transportere energien fra diverse VE-elproducenter til brugerne?
Altså, omvendte køleskabs-varmepumpeanlæg, overalt, hvor det er muligt og hvor der er energi tilstæde, samt udlægning af elforsyning, overalt hvor der graves.

  • 0
  • 1
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten