Umuligt at finde ud af, hvordan vores klimapenge til SAS bliver brugt

Plus23. november 2018 kl. 10:563
Umuligt at finde ud af, hvordan vores klimapenge til SAS bliver brugt
Illustration: SAS/Polfoto.
Både SAS og flyselskabets britiske projektudbyder afviser at give indsigt i, hvad der sker med de 40 kroner, som Ingeniøren betaler i klima-kompensation for en fiktiv tur til New York.
Artiklen er ældre end 30 dage

Klima Ingeniøren køber klima-kompensation

Af Louise Lauritzen

redaktion@ing.dk

Har du købt klimakompensation for at afbøde konsekvenserne af den næste rejse, køber du i teorien en andel i et klimaprojekt, ofte i et af verdens ulande. Det skal modsvare det udslip, som din plads i flyet medfører.

close
Gratis adgang i 30 dage
Tegn et gratis prøveabonnement og få adgang til alt PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, helt uden binding eller betalingsoplysninger.

Alternativt kan du købe et abonnement.
remove_circle
remove_circle
Har du allerede et PLUS-abonnement eller klip?
Tak !
Vi har sendt en kvitteringsmail til .
Du bliver viderestillet til artiklen om få sekunder.
Dit medlemskab giver adgang
Som medlem af IDA har du gratis adgang til PLUS-indhold, som en del af dit medlemskab. Fortsæt med MitIDA for at aktivere din adgang til indholdet.
Oplever du problemer med login, så skriv til os på websupport@ing.dk
Abonnementsfordele
vpn_key
Fuld adgang til Version2 og Ingeniøren
Fuld digital adgang til PLUS-indhold på Version2 og Ingeniøren, tilgængeligt på din computer, tablet og mobil.
drafts
Kuraterede nyhedsbreve
Det seneste nye fra branchen, leveret til din indbakke.
Adgang til andre medier
Hver måned får du 6 klip, som kan bruges til permanent at låse op for indhold på vores andre medier.
thumb_up
Adgang til debatten
Deltag i debatten med andre kloge læsere.
3 kommentarer.  Hop til debatten
Debatten
Log ind eller opret en bruger for at deltage i debatten.
settingsDebatindstillinger
3
24. november 2018 kl. 11:40

Jeg har været på besøg hos Project Zero en enkelt dag. Derfra ved jeg at de har et par personer som virkelig kværner gennem tal, databaser og regneark for at opstille nøgletal år for år. Desuden plejer de at være ret gode til at offentliggøre tal. Iøvrigt prøver Project Zero også at benytte lokale virksomheder til deres projekter.

Dette er jo i stor kontrast til en Brittisk virksomhed med fortrolige kontrakter og projekter i Indien hvor intet oplyses. Vi må håbe SAS ikke bliver syndt.

2
24. november 2018 kl. 08:52

Dernede i det dybeste sønderjyske har nogen gang i noget de kalder - ”ProjectZero” - kunststykket at blive 100% CO2-neutral inden 2029. Og indtil da sælger man skam også afladscertifikater – lissom dengang i pavernes Rom …

”Lille Nørd” spørger bare – hvordan har man tænkt sig at måle, om målet bliver nået?

1
23. november 2018 kl. 12:16

Jeg har en bondegård på Sjæland og vi tilbyde alle flyrejsende at plante et træ, hvergang de betaler mig 40 kr. I kan godnok ikke se træet og der er ingen garanti for at jeg gør det, eller sælger det samme træ nogle tusind gange, men når jeg om et øjeblik har oprette en "GRØN" organisation, med min kone, Bubber og hans bror, så er jeg klar til et samarbejde med SAS og Ryan Air.

Så må vi håbe at journalister ikke politianmelder mig for svindel og underslæb, hvis min forretningsplan bliver for ugennemsigtig og pyramidespils-agtig (det er der sikkert noget der hedder).

Iøvrigt håber jeg at Ing.dk, tager denne sag (om SAS osv) hele vejen og politianmelder dem alle for svindel!