Umuligt at finde ud af, hvordan vores klimapenge til SAS bliver brugt
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Umuligt at finde ud af, hvordan vores klimapenge til SAS bliver brugt

PLUS.
Illustration: SAS/Polfoto

Både SAS og flyselskabets britiske projektudbyder afviser at give indsigt i, hvad der sker med de 40 kroner, som Ingeniøren betaler i klima-kompensation for en fiktiv tur til New York.

Har du købt klimakompensation for at afbøde konsekvenserne af den næste rejse, køber du i teorien en andel i et klimaprojekt, ofte i et af verdens ulande. Det skal modsvare det udslip, som din plads i flyet medfører. Men flyrejsende, som benytter det skandinaviske selskab SAS, ved ikke, hvad de køber.

Læs videre med et PLUS-abonnement

Få adgang til al PLUS-indhold og Ingeniørens e-avis med et PLUS-abonnement.

Som IDA-medlem har du gratis adgang til PLUS-indhold. Læs her hvordan.

Det viser Ingeniørens eksempel, hvor vi via SAS’s hjemmeside købte kompensation for en fiktiv tur over Atlanten til New York. Vores sæde i en Airbus A330-300 med plads til 264 passagerer medfører ifølge SAS et CO2-udslip på 463 kg. Læs også: CO2-projekter uden kontrol: Klima-aflad er et tåget marked Det koster knap 40 kr. at kompensere for. Hvor går pengene hen? Så hvilket klimaprojekt ...