Umættelig appetit på skyr krævede robotløsning på Thise Mejeri
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Umættelig appetit på skyr krævede robotløsning på Thise Mejeri

Danskernes appetit på skyr er tilsyneladende umættelig. I hvert fald tredoblede Coop deres salg af det islandske surmælksprodukt mellem 2012 og 2013. Sidste år købte de danske forbrugere således mere end 5.000 ton skyr. Så det er ikke så sært, at Thise Mejeri havde svært ved at følge med efterspørgslen. Derfor valgte mejeriets tekniske ansvarlige, Jens Møibæk, at investere i en robotcelle, som kunne overtage den hidtidige manuelle pakning og palletering af bægrene med skyr.

»Der har stået rigtig mange folk og dels puttet produkterne i bakker, dels palleteret dem. Nu har vi fået to robotter til at gøre det i stedet for. Så vi har reduceret lønomkostningerne og forbedret arbejdsmiljøet,« forklarer Jens Møibæk.

De to robotter har fordoblet produktionen af skyr til 9.000 bægre i timen. Hvor der tidligere stod 11 mand ved linjen pr. skift, står der nu kun tre-fire mand. De resterende produktionsmedarbejdere løser i dag andre opgaver, understreger Jens Møibæk.

Selve cellen består af to Kawasaki-robotter, som henholdsvis pakker og palleterer produkterne. Der er tale om en skræddersyet løsning fra den nærliggende robotleverandør Bila i Nykøbing M., som i forvejen havde leveret palleteringsrobotter til mejeriets mælke- og smørproduktion.

Blandt andet er pakningsrobotten udstyret med en specielt udviklet griber, som kan håndtere mange forskellige typer bægre i løbet af en dag. Det er nemlig ikke kun skyr, der kører forbi på lamelbåndet, men også lignende produkter som yo­ghurt og creme fraiche.

»En hyldevare kunne ikke have løst opgaven,« som key account manager hos Bila Claus Børresen udtrykker det.

Trangt med pladsen

Såvel de få kvadratmeter produk­tionsareal til rådighed som den konstant øgede efterspørgsel på skyr var blandt udfordringerne undervejs i processen, erindrer han.

»Vi startede med en robot til 6.000 bægre i timen, men endte med 9.000 bægre, og det skete alene i tilbudsfasen. Så stærkt gik det med det her produkt. Og det gør det stadig. Så i og med at vi skulle op på de 9.000 bægre, endte vi med at gå dobbelt op på robotter. Men stadig på samme areal.«

At det vitterligt er trangt med pladsen, medgiver Jens Møibæk fra Thise Mejeri.

»Det kan ikke blive mere kompakt. Arealet er simpelthen optimalt udnyttet. Både i forhold til måden, rummet er udnyttet på, og måden, vi stiller tingene op på.«

Og så lå der endnu en udfordring i at indkøre robotcellen samtidig med, at produktionen kørte 24/7 alle ugens dage.

»Det gør jo ikke indkøringen nemmere, at der er så travlt,« siger Jens Møibæk, der nu overvejer, om der er behov for en yderligere automatisering af mejeriets processer. Som det ser ud lige nu, kører Thise med to bægerlinjer – en highspeed-linje, hvor Kawasaki-robotterne nu er kommet ind, og så en alsidig linje med langt flere omstillinger.

»Der står stadig nogle og palleterer manuelt på bakker ved den linje. Der har jeg da overvejet, om vi skulle have nogle robotter indover også.«

Jens Møibæk understreger, at flere robotter ikke er ensbetydende med færre medarbejdere i produktionen. Jo højere produktionsvolumen, desto større er behovet for manuel arbejdskraft til at håndtere de mange emner.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Jeg synes det er mere interessant om Thieses værdier kan følge med eller om grådigheden er ved at tage over. Vækst kan ødelægge mange gode hensigter.

Alt for mange er startet på ideen om et alternativ til de store for så selv at blive en af de store.

  • 1
  • 2

Når/hvis efterspørgslen skulle falde, bliver robotten eller personalet så fyret først?

Personalet skal have ferie, arbejder ikke 24/7x365, bliver syge, skal have barsel, møder for sent osv. osv.

Heldigvis befinder vi os i et samfund der giver i overflod til de arbejdsløse og behandler dem som ligeværdige mennesker*

Håber I kunne forstå ironien i den sidste del :)

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten