Ultralet specialfly skal scanne ulandene
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og du accepterer, at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, job og tilbud m.m. via telefon og e-mail. I nyhedsbreve, e-mails fra Teknologiens Mediehus kan der forefindes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Ultralet specialfly skal scanne ulandene

Nu får ulandene langt om længe et alternativ til den traditionelle og langsommelige landmåling. Det danske firma Scandinavian Laser Surveying har konstrueret et ultralet fly, der kan foretage landmåling på en brøkdel af tiden ved hjælp af den såkaldte LiDAR-teknologi.

Selve LiDAR-teknologien har været anvendt i ilandene til landmåling fra traditionelle fotofly i en del år.

LiDAR står for Light Detection And Ranging, og teknologien går basalt set ud på, at en scanner sender laserstråler af sted mange tusind gange i sekundet og måler afstanden til overfladen, der reflekterer strålerne. Ud fra fotos kan man desuden oprette traditionelle opmålingsplaner.

Når afstanden sammenholdes med flyets eksakte position ved hjælp af en GPS og et gyroskop fås en sky af punkter. Disse punkter kan efterbehandles i computerprogrammer og give et 3D-billede af landskabet.

Selvom teknikken har været kendt og anvendt i ilandene i mange år, har den på grund af høje startomkostninger kun i begrænset omfang fundet vej til ulande, hvor man stadig benytter sig af traditionel landmåling.

Det håber stifterne af Scandinavian Laser Surveying, Leif Vinghof og Mikael Sejersen, at ændre med deres specialudviklede paraglider.

Udfylder en niche

»Der har været et hul mellem traditionel landmåling og LiDAR, og det er det hul, vi er gået efter at udfylde,« forklarer Mikael Sejersen.

Ideen fik Leif Vinghof, mens han arbejdede som landmåler i en ørken i Somalia.

Arbejdet foregik med traditionelt landmålingsudstyr, og han kunne ikke lade være med at tænke over, hvor meget nemmere og bedre arbejdet ville kunne udføres med LiDAR-udstyr.

Han fik derfor den tanke, at det måtte kunne lade sig gøre at udvikle en billigere metode til at udføre LiDAR-scanninger.

Løsningen blev at bruge billigere og lettere udstyr. Udstyret var let nok til at det kunne monteres på en paraglider, og sådan lykkedes det at sammensætte udstyr, der inklusivt fly vejer under 100 kg.

Paraglideren og resten af udstyret kan skilles ad og transporteres i kufferter. Derfor kan det transporteres med fly og bil til alle steder i verden med langt lavere omkostninger end traditionelt LiDAR-udstyr.

Og forskellen til traditionel landmåling er ifølge Leif Vinghof til at tage og føle på.

»Vi endte med at traske rundt i den somaliske ørken i fire måneder og måle op. Med vores udstyr kunne det være gjort på to dage,« siger han.

Klart potentiale

Fordelen ved at anvende paraglideren til at foretage LiDAR-scanningerne er, at den kan flyve lavere og langsommere end andre fly.

Det stiller mindre krav til udstyrets præcision, og Scandinavian Laser Surveying har derfor kunnet benytte sig af hyldevarer, der er langt billigere og lettere end de mere avancerede modeller, uden at skulle gå på kompromis med nøjagtigheden.

Flyet kan desuden lette fra en græsmark, og det er derfor nemt at anvende overalt i verden.

Hos Gras, der er et non-profit firma under Københavns Universitet og DHI, ser direktør Mikael Kamp Sørensen positivt på projektet.

Gras beskæftiger sig meget med kortlægning på baggrund af satellit- og flyfotos. Mikael Kamp Sørensen ser dog ikke Scandinavian Laser Surveying som en konkurrent, men nærmere som et kærkomment supplement.

»Mange steder i Afrika er der slet ikke behov for at scanne så store områder, som vi tilbyder. Derfor tror jeg helt klart, der er et potentiale i teknologien,« siger han og fortsætter:

»Jeg ser mere deres teknologi som anden del af en to-trins raket, hvor vi kan tilbyde det overordnede overblik over, hvor behovet er, og de kan tilbyde den mere grundige efterfølgende kortlægning.«

Optimismen er også stor hos Leif Vinghof og Mikael Sejersen. De har indtil videre haft job i Grønland og Sydafrika, og de håber på, at deres påfund vil føre til mange flere job i fremtiden.

»Nu er teknologien klar, og vi er klar,« siger Mikael Sejersen.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Svaret er: Pris og sikkerhed.
Flyet skal kunne bære ca. 20 kg. + udrustning.
Bruge et brændstof der er lokalt tilgængelig (gælder også for strøm).
Udrustning og fly skal være pålidelig og evt. kunne betjenes under drift.
- Alt det koster penge - specielt fjernstyringsdelen.

Hertil kommer, at nogle områder man ønsker at kortlægge, ligger i politisk og for flysikkerheden følsomme områder.
Alt noget man kan komme omkring, med en lokal militær pilot ved styrepinden.
Indtil videre er ultralette fly er billigere.

  • 0
  • 0

Teknisk set er der ikke noget i vejen med dit forslag. Vores udstyr vil, højst sandsynligt, uden videre kunne monteres under et passende fjernstyret fly.

Problemet er, som Daniel skitserer, mere af praktisk karakter. En motoriserede paraglider er en simpelt og pålidelig platform, der hverken vejer eller fylder særlig meget. Derudover behøver den ikke meget plads til start og landing og er derfor er en godt valg for os.

I artiklen står der at flyet vejer under 100 kg. hvilket ikke er forkert, men startvægten for flyet (inkl. instrumenter) er nede på ca. 55 kg.
Vægten på de 100 kg. refererer til vores samlet udstyr i rejseklar tilstand inkl. computere til efterbehandling, ekstra batterier, ladere, basestation, værktøj, reservedele mv.

Brugen af et fjernstyret fly, vil teknisk set være en mere komplicerede løsningen og vil ikke umiddelbart bidrage med en forbedring eller besparelse og nok heller ikke mindske vægten. Men skulle det vise sig, at der er situationer, hvor vi ville kunne drage fordel af at bruge et fjernstyret fly, kunne det bestemt være interessant.

Du kan i øvrigt læse mere om vores løsning på www.lasersurvey.org

Mikael Sejersen
Scandinavian Laser Surveying aps

  • 0
  • 0