Ultimativ fleksibel akustikstyring indstillet til Produktprisen

Der er himmelvid forskel på akustikken i et rum, om det er velegnet til rockmusik eller klassisk musik, men hidtil har det ikke været nemt at ændre i akustikken i et rum, så den samme sal kunne præsentere både rock og klassisk under optimale forhold. Men det har firmaet Flex Acoustics nu fundet løsningen på, og de har netop sendt deres produkt AqTube på markedet.

»Vi har opfundet en teknologi og et produkt, der som det eneste i verden med et tryk på en knap kan ændre akustikken i en koncertsal fra at være optimal til klassisk musik til at være optimal til rockmusik,« siger adm. dir. i Flex Acoustics Niels Werner Adelman-Larsen til ing.dk.

»Man har i 50 år forsøgt sig med at lave variabel akustik i koncertrum, men det er ikke lykkedes fuldt ud, da variationen ikke har inddraget de vigtigste frekvenser - nemlig de lavere mellem ca. 50 og 250 Hz. Alt efter om der spilles klassisk musik eller elektrisk forstærket musik, er der brug for meget forskellig akustik. Man har tidligere forsøgt at skabe variationen med gardiner, der kunne trækkes til og fra, forskydelige eller vendbare plader med mineraluldsbelægning - hvad man kalder porøs absorbenter, men den metode har i de givne udformninger ikke varieret de vigtige frekvenser. Så derfor har vi opfundet et system, der regulerer de rigtige frekvenser,« uddyber han.

Læs også: Sådan virker akustiksystemet AqTube

Systemet, der er patenteret i det meste af verden, er netop installeret på en musikskole i Danmark, og ifølge direktøren og opfinderen er det uhyre nemt at betjene og kræver blot et tryk på en knap, når systemet først er installeret. Ud over musikskoler vil produktet være relevant i kulturhuse, gymnasier med musik på højt niveau og andre steder, hvor man spiller forskellige typer musik.

Akustiksystemet består af flere rækker af oppustelige, helt tynde plastcylindere, der hænger ned fra loftet, og som, alt efter hvilken akustik der ønskes, enten bliver blæst helt op eller efterlades helt tomme. Et givent antal cylindere, og dermed en given absorptionsmængde, kan aktiveres, hvorved en helt specifik efterklangstid - den tid det tager for lyden at dø ud - til en bestemt type musik kan opnås.

»Når cylinderen pustes op, skabes et hulrum, og dermed vil der være en lydtrykforskel mellem yderside og inderside af membranen, når musikken spiller. Som en fjeder vil membranen vibrere, og dermed laves lydenergien om til mekanisk energi og varme. Membranabsorptions-virkningen har været kendt i masser af år, så det nye er, at man kan eliminere hulrummet og dermed absorptionsvirkningen og altså tænde og slukke for absorbenten. Når cylinderne pustes op, betyder det, at der skabes en masse membranabsorption i hele loftarealet, som drastisk - ja kan halvere efterklangstiden i hele det interessante frekvensfelt,« fortæller Niels Werner.

Han er uddannet akustiker fra DTU og været aktiv musiker gennem 15 år - blandt andet i U2-kopibandet Die Herren, men til sidst blev interessen for udvikling af akustiske systemer for stor til, at det kunne forenes med et aktivt turneringsliv med bandet.

»Gennem de mange koncerter, jeg har deltaget i, fandt jeg ud af, hvad det var for forhold, der kunne være generende ved akustikken. Det kunne jeg bruge i mit afgangsprojekt fra DTU, hvor jeg lavede et forskningsprojekt, der slog fast med et statistisk bevis, hvad der oftest er galt med akustikken, når der spilles elektrisk forstærket musik i rummet. Dermed kunne jeg også konkludere, at den eksisterende variable akustik, der var på markedet, ikke tog sig af de frekvenser, som vi kunne vise, var de vigtigste,« siger Niels Werner Adelman- Larsen.

Læs også: Flex Acoustics indstiller:

Ingeniørens Produktprisen 2012 - kom og vær med

Illustration: Marci Papineau Gottlieb

Læs alt om Produktprisen herEt væld af produkter er indstillet til Produktprisen 2012, og dommerne går nu i gang med at vurdere hver og et.
I år har der været så stor interesse for arrangementet, at vi har besluttet at udvide det til en hel dag med et skarpt konferencespor - alt sammen om produktudvikling. Det bliver afholdt hos Aalborg Universitet i Nokias gamle bygninger i København.

Her vil man eksempelvis høre om trends inden for produktudvikling som 3D-print og brugerdrevet innovation, og man har mulighed for at få praktiske råd om patentering og finansiering.

Uddelingen af priserne sker ved et arrangement den 7. november. Se programmet og tilmeld dig her

Dokumentation

AqTube

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Systemet vil ikke "forbedre" akustikken for klassisk musik, men primært dæmpe "støjen" fra f.eks. rock musik.

Den optimale efterklang til klassisk musik er mellem 3 til 4 sek. De seneste års koncertsals byggerier f.eks. DR koncerthuset viste, at der var for lidt efterklang. Det samme gælder også for Musikhuset i Århus, at akustikken ikke kunne imødekomme kravne til den klassiske musik.

Systemet er fuldstændigt ligegydigt og uden betydning for den klassiske musik.

  • 0
  • 0

Tak for dit indlæg. Jeg kan sådan set godt give dig ret i det du skriver. En af systemets styrker er, at det netop IKKE ændrer på den dejlige lange klang der er behov for til klassisk musik. I mange flerbrugssale har man tidligere lavet en efterklangstid som var for lav til klassisk og for lang til rytmisk musik. Nu kan man lave den tilstrækkelig lang til klassisk og stadig nå ned i det rette leje til rytmisk.

Og ja- det at en ballon faktisk rum-akustisk set er en membranabsorbent var der øjensynligt ingen der tidligere havde set - derfor kunne det patenteres.

mvh niels w

  • 0
  • 0

Systemet er udmærket navnlig hvis man bygger koncertsale med en lang efterklang, så er der mulighed for efterregulering alt efter hvad en koncertsal skal bruges til. Udbedring af dårlig akustik er både kostbar og imødekommer ikke de variable behov.

  • 0
  • 0

Helt rigtigt - du har forstået systemet på et niveau som måske ikke umiddelbart kan læses ud af artiklen. Der findes faktisk sale i Verden hvor man kan forlænge (og altså ikke nedregulere) efterklangstiden ved at åbne store betonelementer i siden af salen, så kæmpe volumener bliver tilgængelige for lyden, hvormed klangen forlænges. Det siger noget om hvor store ressourcer der i nogle tilfælde sættes ind på disse ting. AqTube systemet er noget billigere end ovennævnte - nemlig 1000 - 1300 kr/m2 loftareal. Desuden kan man opnå meget større variation med AqTube systemet end med disse volumenændringer.

mvh niels w

  • 0
  • 0

Efter en veloverstået marketingtur rundt hos de 17 største akustiske rådgivningsfirmaer i USA i september, blev en distributør-aftale i sidste uge underskrevet med en vægtig spiller på det amerikanske marked for variabel akustik. Se evt. under "contact" på flexac.com

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten