Ukendt fejl lammer rejsekortet i sjællandske busser

Du kan ikke betale med rejsekort i flere sjællandske busser her til morgen. Movia har ikke overblik over situationen og opfordrer til at tjekke ind og ud, hver gang man skifter transportmiddel.

Onsdag morgen har flere oplevet problemer med at betale med rejsekort i busser i Movia-området. Movia ved ikke, hvor omfattende problemet er, eller hvad fejlen er, men de arbejder på det.

Læs også: Lynch: Rejsekortet: Det er Storebælts skyld …

Hvad skal man gøre, hvis ikke man kan betale med sit rejsekort?

»Hvis ikke rejsekortet virker, skal man vise sit rejsekort til chaufføren, og det vil gælde som rejsehjemmel. Vi anbefaler, at man tjekker ind og ud, hvis man skifter transportmiddel. Så hvis man afslutter en togtur og skal videre med bus, så skal man huske at tjekke ud på togstationen, inden man tjekker ind i bussen,« fortæller pressemedarbejder Henriette Døssing til Ingeniøren.

Hvor omfattende er problemet?

»Det ved vi ikke på nuværende tidspunkt,« siger hun.

På rejsekort.dk står der, at problemet forventes at påvirke de fleste af Movias busser.

Rejsekortstandere på DSB's stationer skulle eftersigende virker normalt.

Movia holder statusmøde klokken 10 onsdag formiddag. Nærmere info følger.

Emner : Busser
sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først
  • Og det er så her at systemet automatisk skulle sættes til at lade være med at lave dummebøder.

Det må være Rejsekortets opgave at sørge for at deres system fungerer, ikke brugernes.

  • 0
  • 0

Der er ikke noget nyt i tjek ud / tjek ind reglerne. Det skal man altid når man skifter - også selvom det er mellem to S-tog eller Metro linjer. Mange københavnere har fået dummebøder på den bekostning. Tåbeligt. #fåsålortettilatvirke

  • 0
  • 0

Det er ikke sandt. Man skal normalt kun checke ind igen når man skifter transportmiddel, ikke checke ud. Desuden er kontrollørerne generelt utroligt eftergivende på lige præcis det område. Jeg har i hvert fald endnu ikke set nogen få en bøde så længe de har checket ind mindst én gang.

  • 0
  • 0

Drop det møgsystem, det er alt for besværligt med ind og udtjek og dummebøder for at være glemsom. (Undtagen for de, som skal køre langt - der er det en fordel at glemme at stemple ud, på andres bekostning) Det er håbløst uvenligt overfor brugerne og umuligt at vurdere en rejses pris inden man begynder den. Det ville lette lidt på mine negative følelser overfor det big brother system, hvis man i det mindste flyttede "udtjek" automaten undefor bussen og over på hvert enkelt stoppested. Jeg har testet det i et år - og har betalt totalt 660 kr i dummeglemmebøder,, nu bruger jeg min smartphone: Dét virker da,,,

  • 0
  • 0

Det giver vel sig selv, at når man laver et stort centralt system, så bliver fejlene også store og centrale. Den manglende rejsepris skyldes, at du kan stå af hvor som helst, så prisen kan ikke udregnes før senere. Det gjorde så ikke noget, hvis taksterne var enkle og overskuelige, men netop der mangler der noget opfølgning.

  • 0
  • 0

Det sjove er, at selv efter at Rejsekort har udtalt at man kan benytte enhver stander til dette, så siger i hvert fald metroens kontrollører det modsatte - at man absolut, pine-død skal bruge metrostandere til at tjekke ind i metroen.

  • 0
  • 0

Er det mig som er helt galt på den, men er reglerne ikke

1 - Check ind inden en rejse påbegyndes 2 - Check ind hver gang du foretager et skifte. 3 - Check ud når rejsen afsluttes.

Men nu lader det til at følgende gælder

"Vi anbefaler, at man tjekker ind og ud, hvis man skifter transportmiddel. Så hvis man afslutter en togtur og skal videre med bus, så skal man huske at tjekke ud på togstationen, inden man tjekker ind i bussen"

Er det bare mig som har misforstået reglerne ?

  • 0
  • 0

Du har forstået det helt korrekt!

MEN man MÅ gerne foretage både check ud og check in ved skift af transportmiddel, men man SKAL IKKE.

Når man nu har en situation hvor en række standere i busserne ikke virker, og det derved kan bevirke at kunderne ikke kan checke ud, giver den her udmelding jo god mening. Indtil fejlen er rettet er det en god ide at foretage både check ud og nyt check in ved skfit af transportmiddel - men man behøves ikke...

At man nok burde finde en smartere måde at håndterer sådanne fejl på i fremtiden er en anden sag...

  • 0
  • 0

Og det er så her at systemet automatisk skulle sættes til at lade være med at lave dummebøder.

Det må være Rejsekortets opgave at sørge for at deres system fungerer, ikke brugernes.

Jeg havde engang en oplevelse med det estiske skattevæsen - de havde glemt at fortælle mig om en skat jeg skulle betale (den gang skulle de betales separat) - og jeg fik det først at vide, da renten på min gæld var så stor, at de sendte et brev (der skal jo være nok til frimærket). De klagede jeg så over, men fik det fantastiske svar:

"Skattevæsenet er ikke skyldig i egne fejl" Jeg kom så til at betale renten for min gæld osv...

Hvem er lige har lært af hvem, eller om den slags myndigheder bare er sådan ved jeg ikke.

  • 0
  • 0

De har indført underlige regler, så hvis transittiden overstiger 30 minutter, vil man blive opkrævet for 2 rejser. Jeg ved godt man kan downloade en pdf med dette sæt udvidede regler, hvilket ikke gør det mere rimeligt.

Jeg har en klagesag i gang over netop dette, det er ikke sikkert klagenævnet giver mig ret, men så går jeg videre til forbrugerombudsmanden.

Rejsekortet skal gøre os friere, ikke binde os!

Der er andre ubrugelige ting ved systemet, som for eksempel at der bliver skrevet "god rejse" ved check ind, der burde stå startzone og tidspunkt i stedet, så man havde bare en lille chance for at vide hvad der foregår på kortet.

Det er på tide man antager en med forstand på matematik, til at lave formlen for beregning af rejsernes pris.

  • 0
  • 0

Når man nu har en situation hvor en række standere i busserne ikke virker, og det derved kan bevirke at kunderne ikke kan checke ud, giver den her udmelding jo god mening.

Javist, men hvis jeg rejser med tog, hører jeg ikke radio eller læser nyheder, og kan derfor ikke vide at rejsekortet er i udu i bussen, og jeg derfor skal tjekke ud på perronen : -0

Så jeg kan tilslutte mig dit forslag om en smartere løsning ...

  • 0
  • 0

Rejekortet er primært opfundet for at kunne kontrollere og spore de rejsende.

Dette blev aktuelt efter de tragiske bomber i Spanien og England.

At løsningen er molboagtig både i konstruktion og funktion er fuldt på højde med andre danske offentlige IT-løsninger. Havde man bare spurgt dem der havde lavet Mobile Pay for Danske Bank.

Tidligere fik man bøde af en kontrollør hvis rejsehjemmel ikke var OK.

Nu kan man få bøde både af kontrollør og som dummebøde. Indtægterne må være af en konstant og betydelig størrelse.

Værst af det hele: Relativt brugeruvenlig i moderne tid.

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten