UItrakapacitorer giver batterier konkurrence

Ny teknologi til fremstilling af ultrakapacitorer vil både reducere prisen og gøre ultrakapacitorerne så meget bedre, at de vil kunne konkurrere med traditionelle batterier.

Ultrakapacitorer, altså kapacitorer med meget store værdier, bliver stadig mere interessant for industrien, efterhånden som teknologien udvikles, og fremstillingsprisen er på vej ned. Det fastslår analysebureauet Frost & Sullivan med markedsundersøgelsen "F753 World Ultracapacitor Market".

En kapacitor, selv de store af slagsen, har stadig kun begrænset energitæthed i forhold til batterier. Til gengæld tåler kapacitoren en meget voldsommere af- og opladning, og det gør den til et værdifuldt supplement til batterier i moderne elektronikprodukter.

Nogle af dem bruges allerede i mobiltelefoner, hvor de udglatter de værste spidsbelastninger på de små lithium-ion batterier. Men autobranchen har også fået øjnene op for de kraftige kapacitorer. Der kommer nemlig mere og mere elektronik i nye biler, og navnlig digital elektronik kan have abrupte energibehov, som bedst tilfredsstilles af en stor kapacitor.

Gode til hybridbiler

Ny teknologi til fremstilling af ultrakapacitorer vil både reducere prisen og gøre ultrakapacitorerne så meget bedre, at de vil kunne konkurrere med traditionelle batterier.

På lidt længere sigt arbejdes der med at øge kapaciteten til brug i hybridbiler, hvor fremdrivningskraften for tiden kommer helt eller delvis fra blybatterier.

Men bly-teknologien egner sig ikke til at opmagasinere bremseenergi og aflevere den igen til fremdrift. Denne voldsomme op- og afladning klarer ultrakapacitorer nemt, fordi de opbevarer energien i et elektrisk felt frem for i en kemisk forbindelse, som batterierne gør.

»Der spildes store energimængder på at bremse og accelerere biler. Så snart ultrakapacitorer kommer ind i billedet, vil der kunne spares enorme mængder af benzin,« oplyser forskningsanalytiker Anu Abraham, fra Frost & Sullivan.

MIT forbedrer teknologien

Ny teknologi til fremstilling af ultrakapacitorer vil både reducere prisen og gøre ultrakapacitorerne så meget bedre, at de vil kunne konkurrere med traditionelle batterier.

På Massachucetts Institute of Technology (MIT) arbejder afdelingen Lees (Laboratory for Electromagnetic and Electronic Systems) med at forbedre ultrakapacitor-teknologien.

Det gør de ved at bruge enkelt-væggede kulstofrør på en tykkelse, der er 30.000 gange mindre end et menneskehår. Derved får de en relativt stor overflade. Og overfladens størrelse er netop det væsentlige, når det gælder om at opbevare et elektrisk felt.

Nutidens ultrakapacitorer bruger aktivt kul, som får en stor overflade, fordi kullet er uhyre porøst. Men porene er meget uensartede, og det begrænser effektiviteten. I et eksperiment på MIT anbringes nano-kulstofrør lodret og parallelt, og på grund af deres beskedne tykkelse kan der være rigtig mange af dem. Resultatet er et meget stort overfladeareal og dermed øget energitæthed.

Denne type kapacitorer kan fremstilles på eksisterende fabrikker og med samme størrelser som de eksisterende ultrakapacitorer. Dermed er der næppe tale om en verdensfjern forskning, som ikke bliver til noget.

»Med denne proces kan man bevare og endda forbedre de kendte egenskaber ved ultrakapacitorer, samtidig med at energitætheden øges til niveauer, der er tæt på batteriers,« siger professor Joel E. Schindall, fra MIT.

Der er flere grunde til, at ultrakapacitorer endnu ikke kan konkurrere med traditionelle batterier. For eksempel fylder en ultrakapacitor cirka 25 gange så meget som et lithium-ion batteri med samme energiindhold. Men det, der for alvor bremser anvendelsen for store kapacitorer lige nu, er fremstillingsprisen, som stadig er noget pebret. De høje produktionsomkostninger virker som en bremse på anvendelsen af ultrakapacitorer, og derved varer det længe, før fremstillingsprocessen bliver rigtig kommercialiseret, så prisen presses ned.

»Der er dog et voksende antal producenter, som er i gang med udvikling og forskning for at overvinde hindringerne, og prisen per Farad er blevet væsentligt reduceret i forhold til tidligere. Desuden er mange producenter ved at opvurdere markederne og øge produktionskapaciteten. Det går alt sammen i retning mod et større industrielt marked. Der er tydelige tegn på, at markedet vil vokse støt, i hvert fald indtil 2010,« forudser Anu Abraham.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

 Firmaet EEStor i texas, usa der ellers holder kortene tæt indtil kroppen siges at være på vej med en ultrakondensator der lover bedre energitæthed end li ion og lavere kWh pris end blybatterier. Der omtales et specifikt produkt på 50kWh på 150kg til 3500$ og 2100$ i masseproduktion. Samtidig degraderer det ikke og er antageligt testet i 1million ladecykluser uden at forringes. opladetiden er antageligt kun begrænset af din ladestyrke dvs kan gøres ligeså bekvemt som at tanke en normal bil op. Det dielektriske materiale er såkaldt barium titanate og spændingen er 3500v der må antages at være det element der gør det muligt at opnå den meget høje energitæthed. Fremtidsperspektiver er andda endnu bedre fordi princippet ikke har samme faste energiloft som det kemiske batteri har. CNN har omtalt produktet http://money.cnn.com/2006/09/15/technology... og jeg har i et forsøg på at bekræfte virkeligheden af produktet kontaktet den nye canadiske city-elbilfabrikant Feel Good Cars der bekræfter deres kontrakt med EEStor om at anvende teknologien i deres biler fra 2008 og at de kom hjem fra et besøg hos EEStor i texas med brede smil på ansigterne. De forsikrede mig at produktet var virkeligt.  Givet drivhusproblemet og svindende olie koblet med stigende efterspørgsel så bør det være klart hvor afgørende det er at et sådant produkt er på trapperne der netop gør elbilen (ikke hybriden) til en ikke kun oplagt erstatning men direkte forbrændingsmotoren overlegent design. Elbilen er udover 4 gange så energieffektiv, et meget simpelt design; 'batteri', elektrisk styreboks og så en elmotor med en enkelt bevægelig del i. Elmotoren har fuld omdrejningsmoment ved 0 rpm og har per vægt en meget højere krafttæthed. Denne 250 hestes elbils motor vejer eksempelvis 30kg : http://www.techeblog.com/index.php/tech-ga... Listen af komponenter der undværes i forhold til en forbrændsmotor er lang. Selv skivebremserne kan undværes på sigt fordi motoren kan gøre dette samtidig med at energien opsamles i lageret igen istedet for at spildes som varme og slitage i skiverne. Et par andre eksempler på hvor potent eldrift er: http://www.youtube.com/watch?v=eE01yUYq0_M http://www.youtube.com/watch?v=8qDZOBQs60w EEStor skulle antageligt være ved at starte mindre serieproduktion af deres ultracap her i starten af 2007. Det er også værd at notere at da elbiler er afgiftfri i dk kunne introduktionen netop her i landet være endnu mere eksplosiv. Det er ganske simpelt at konvertere normale biler som audi og vw til eldrift både for værksteder men endnu lettere for bilfabrikanterne.

  • 0
  • 0

Jeg håber at du har ret og at det ikke kun er et af de mange børs-stunts for at trække penge ud af investorerne. M.h.t. Til "afgiftsfrihed" så går der lige nøjagtigt 10 nsec fra en elbil bliver attraktiv til at Staten klasker en afgift på den !!

  • 0
  • 0

Der er et meget stort problem med kondensatorer af enhver art: spændingsfaldet.Hvor spændingen over en kemisk celle er nogenlunde konstant mens man hiver energien ud, så er spændingen over en kondensator proportional med den lagrede energimængde.Elektronikken skal kunne bruge en spænding imellem 11 og 15 volt fra et 12 volts blybatteri eller fra 0.9 til 1.3 fra et NiMH batter.  Det er altsammen moderate krav, (Vmax/Vmin) bliver maximalt omkring en faktor to, hvilket ligger lige til højre fod for en DC/DC konverter.For en kondensator derimod skal man aflade til nul volt for at få hele ladningen ud. Det kan man i praksis ikke.  Elektronikken har en eller anden Vmin man må respektere.Den brugbare ladning i kondensatoren bliver dermed     C * (Vmax-Vmin) Når man holde det op imod at DC/DC konvertere får ringere og ringere virkingsgrad jo højere (Vmax/Vmin)  forholdet er, så finder man hurtigt ud af at løsningen er en Vmax på så mange kilovolt som muligt.  Det medfører storer komplikationer for den praktiske udførelse, Poul-Henning 

  • 0
  • 0

For en kondensator derimod skal man aflade til nul volt for at få hele ladningen ud. Det kan man i praksis ikke.  Elektronikken har en eller anden Vmin man må respektere.Den brugbare ladning i kondensatoren bliver dermed     C * (Vmax-Vmin) Er ikke helt så slemt, da energien er:     ½CV2, så hvis vi antager at Vmin = Vmax/3, så har viE

  • 0
  • 0

For en kondensator derimod skal man aflade til nul volt for at få hele ladningen ud. Det kan man i praksis ikke.  Elektronikken har en eller anden Vmin man må respektere.Den brugbare ladning i kondensatoren bliver dermed     C * (Vmax-Vmin) Er ikke helt så slemt, da energien er:     ½CV2, så hvis vi antager at Vmin = Vmax/3, så har viE =

  • 0
  • 0

 Hovsa....E=½C[(Vmax)2-(Vmax/3)2] = ½CVmax2(8/9)Så ved blot at gå ned på 1/3 Vmax kan vi hente 89% af energien ud af en kondensator. De sidste 11% er nok for dyre at hente.Martin.

  • 0
  • 0

De 3500V er efter min overbevisning den største ting at håndtere. ikke spændingsfaldet. hvis man driver motoren med f.eks 500V virker det for mig ligetil at bruge en buck converter til at tage spændingen ned til 500V ufafhængigt af hvor meget over den er.kan endda let gøres sådan at man leverer 500V selv når kondensatoren er nede på 100V hvor der kun er en promille tilbage i tanken. den vil kræve et specielt kredsløb men så heller ikke sværere end det.

  • 0
  • 0

Det var s-s som alt skal få nye benævnelser! For 15 år sien, hvor jeg var involveret i en del batteri- og hybridbilsprojekter, kaldte vi dem "super capacitors"!  ;-) Det har altid stået klart at en effektiv elektrisk dreven bil, hybrid eller ej, må have forskellige typer af lagringer i kredsløbet. Det er rigtigt at almindelige kemiske celler ikke kan lagre mere end nogle få procent af bremseenergien, men super capacitors gør det ikke alene. En personbil bremser med en effekt på ca 8 x motoreffekten og hvis der ikke er en generator der kan omsætte denne energi, er der jo ikke meget vundet!

  • 0
  • 0

J M skrev:Kan ikke se hvori problemet er med 3.500 volt. Farligt er det næppe. Og det er ikke en stor spænding, at isolere. Der er to problemer:Energitætheden begynder at nærme sig sprængstof - så hvis kondensatoren f.ex. får en intern kortlutning har kondensatoren samme effekt på omgivelserne som sprængstof!Ved 3500 V er det svært at begrænse fejlstrømmen på en simpel måde - der skal mere til end intern modstand.Det bedste man kan gøre er at dele kondensatoren op i individuelt beskyttede celler og pakke dem ind så een eller to celler kan ryge i luften uden fare for omgivelserne.Du har ret i at det ikke er et "fysik problem"; det er et ingeniørproblem som kan løses med arbejde. Men det er heller ikke trivielt - især ikke med både "War on Terror (tm)" idioterne og Amerikanske advokater på banen!!Det kan endda være at EESTOR bliver commercialiseret i EU først alene på grund af risikoen i USA for sagsanlæg når een eller anden præsterer at komme til skade med batteriet.

  • 0
  • 0

Teknikken er interessant, men hvor ligger fordelen ? Energien skal alligevel komme et sted fra. Det er den samme hype som med de danskopfundne brintpiller: hvor skal brinten komme fra ? Uanset hvad energibæreren hedder, så skal der brændes fossiler af, så det oser.

  • 0
  • 0

-> Carsten Wagner1. Ingen lokal trafikforurening -> Bedre sundhed.2. Giver elbiler bedre køreegenskaber end tilsvarende benzinbiler.3. Mindre tab i energilagring i forhold til syntetisk brændstof - specielt fordelagtigt ved et energisystem der virker som vinden blæser (som i DK) eller som solen skinner. Man kan således lade op når der er overskud af strøm.Kort sagt kan teknologien, hvis tilstrækkelig energitæthed opnås til en moderat pris, revolutionere energisektoren og transportsektoren. 

  • 0
  • 0

Et område, hvor en supercapacitor kunne tænkes brugt, var i sammenhæng med vindmøller.  Hvis en supercapacitor var bygget ind i en vindmølle, kunne denne holde et vist stykke tid på energien og derved eventuelt sælge den, når prisen var højest. Læser Vestas etc. med? Ved en statisk placering af supercapacitoren er sikkerhedsaspektet noget nemmere at have med at gøre end ved placering i biler. Mvh Erik

  • 0
  • 0

Carsten Wagner, hydrogen er hjernedødt hype ja. Elbilen er dog ikke da den er meget mere energieffektiv og kan fodres i dit hjem med vindmøllestrøm. På en blæsende dag får vi over 50% af vores el fra vindmøller og det er trods en stagnering i alle de år vi har haft vores nuværende hjernedøde regering. Masseproduceret billig solfilm er ligeledes en kilde som kan beklæde marker ikke mindst i fattige solrige lande. Olie og kul kan ganske let udfases. Noget kun nemmere hvis de får vi kalder danskere vågner lidt op og ikke stemmer som idioter som vi har gjort sidste gang. Comprende Det ville heller ikke skade hvis Ingeniøren ikke bevidst nægtede at dække disse udviklinger...

  • 0
  • 0

ERIK WITTHØFFT RASMUSSEN skrev:Et område, hvor en supercapacitor kunne tænkes brugt, var i sammenhæng med vindmøller.  Hvis en supercapacitor var bygget ind i en vindmølle, kunne denne holde et vist stykke tid på energien og derved eventuelt sælge den, når prisen var højest. Læser Vestas etc. med?Hej Erik! Jeg skal kke kunne sige om der er nogen fra Vestas der læser med, men virksmheden har givetvis kenskab til hvad store kondensatorer kan bruges til i et effektivt produktions- og forsyningsnet!De kan nemlig bruges og bruges også i dag i et vist omfang, men formålet er ikke egentlig energilagring, men korttidsudjævning i nettet. Superkondensatorer kan faktisk ikke rumme ret megen energi, langt mindre end almindelige kemiske akkumulatorer, men de er gode til at optage og aflevere store effekter og med en fornuftig virkningsgrad. Derudover holder de til mange flere cyklusser, måske op til flere hundrede gange hvad kemiske akkumulatorer klarer, altså i området 100.000-500.000 cyklusser.

  • 0
  • 0

John, jeg var til en fremvisning i aalborg hos siemens vindmøller for en måneds tid siden og snakkede med en leder af en art fra siemens (fik desværre ikke hans kort). han var ganske uvidende på flere punkter. Han var ikke bekendt med EEStor og tanken om at være fremsynet mod en situation hvor så stor en del af vores el kommer fra vindmøller at det blive nødvendigtigt at opbevare i store mængder for at udligne variation i vinden lå ham ganske fjernt. Ligeledes luftede jeg tanken for ham at vindmølleindustrien kunne poste ganske symbolske penge i at vise hvor lækre elbiler kan være og promovere det som en løsning på oliekrise og drivhuseffekten og derved indirekte potentielt meget stærkt fremme deres egen industri hvilket lå ham tilsvarende fjernt. Nu er der ingen garanti for at det er ham der laver de strategiske beslutninger og han havde ganske kort tid til at se værdien i disse nye tanker men jeg fik ikke et indtryk af at jeg havde givet ham noget at tænke over.Det kan måske hjælpe ham næste gang han hører om EEStor men stadig lidt skuffende mangel på vision fra en leder? i branchen.Tilsvarende skuffende at Ingeniøren nægter at dække fremskridt i elbilen og supercaps så folk fra vindmølleindustrien kunne læse om det og gøre noget ved det

  • 0
  • 0

Dan Frederiksen skrev:John, jeg var til en fremvisning i aalborg hos siemens vindmøller for en måneds tid siden og snakkede med en leder af en art fra siemens (fik desværre ikke hans kort). han var ganske uvidende på flere punkter. Han var ikke bekendt med EEStor og tanken om at være fremsynet mod en situation hvor så stor en del af vores el kommer fra vindmøller at det blive nødvendigtigt at opbevare i store mængder for at udligne variation i vinden lå ham ganske fjernt. Ligeledes luftede jeg tanken for ham at vindmølleindustrien kunne poste ganske symbolske penge i at vise hvor lækre elbiler kan være og promovere det som en løsning på oliekrise og drivhuseffekten og derved indirekte potentielt meget stærkt fremme deres egen industri hvilket lå ham tilsvarende fjernt. Nu er der ingen garanti for at det er ham der laver de strategiske beslutninger og han havde ganske kort tid til at se værdien i disse nye tanker men jeg fik ikke et indtryk af at jeg havde givet ham noget at tænke over.Det kan måske hjælpe ham næste gang han hører om EEStor men stadig lidt skuffende mangel på vision fra en leder? i branchen.Tilsvarende skuffende at Ingeniøren nægter at dække fremskridt i elbilen og supercaps så folk fra vindmølleindustrien kunne læse om det og gøre noget ved detDan, når man er til messe for at informere andre om ens produkts fortræffelighed, har man jo ingen interesse i eksponere sit interne vidensniveau! Man kan sagtens få et eller andet at vide af konkurrenter, eller dig (du kunne jo være udsendt af en konkurrent!), men man viser det naturligvis ikke.Superkondensatorer kan ikke bruges til egentlig energilagring! At vindmølleselskaber skulle til at udvikle biler, kan jeg ikke forstå. Det er meget dyrt at udvikle biler og vindmølleindustrien har jo behov for investorernes gunst i forvejen. Hvad skulle man bevise med en bil som det står "Vestas" på? Ethvert barn ved jo hvad strøm kan bruges til!Jeg tror at du overvurderer et enkelt projekt. Jeg vidste heller ikke at der fandtes noget der hedder "EEStor", før du skrev om det, og jeg har da kendt superkondensatorer, "binary cells" etc. i snart tyve år; det er der sikkert ingeniører på Siemens der også har. Hvad "EEStor" egentlig er, altså i form af dokumenterede specifikationer, er der jo stadig ingen der kan få at vide!    

  • 0
  • 0

John, udstillingen er en blandt mange som dansk vindmølleindustri påtager sig i fællesskab. en sådan sammenslutning giver ikke anledning til at tro at han ville give en nobelprisværdig skuespilspræstation af et slipsedyr uden forstand for at narre deres samarbejdspartnere.Superkondensatorer kan måske ikke bruges til energilagring men i så fald så er EEStor ved at lave en hypercap for det er netop det formål den er til. De tal jeg hører giver anledning til at tro den kan lagre i månedsvis uden problemer.Da jeg hørte at canadiske cityelbilsfabrikant Feel Good Cars antageligt havde en kontrat med EEStor kontaktede jeg dem og de kunne bekræfte både kontrakten og virkeligheden af produktet. De havde besøgt EEStor i texas og kom tilbage med brede smil. De planlægger at bruge EEStor fra 2008 og mindre produktion af kondensatoren skulle begynde hos EEStor istarten af 2007. EEStor påstår desuden at have testet den i 1000000 ladninger uden tegn på materialenedbrydning.50kWh i 150kg for 2100$ er det eksempel der verserer. Billigere end blybatterier, højere energitæthed end li-ion, oplades på den tid det tager at tanke benzin og lever uendeligt.Din sidste fejl i denne omgang: Jeg foreslår ikke at vindmølleindustrien skal blive en bilfabrikant. der er en meget smartere måde at fremme den udvikling, nemlig at konvertere nye benzinbiler til eldrift i en serieproduktion f.eks en Audi A4 og en Mazda MX-5. noget der kræver en meget ringe investering og giver dig biler der er lige så smarte som dem de er baserede på. El komponenter er endda ganske billige hvis man baserer på blybatterier der giver ca 100km rækkevidde og ideen bliver eksplosivt genial i det øjeblik vi får EEStor eller tilsvarende høj kapacitet for lav pris. Husk at elbiler er afgiftsfri...Li ion har været prissat til laptops og ikke biler og står ligeledes overfor en halvvering i pris. desuden er der allerede to fabrikanter der varsler versioner der kan oplades på helt ned til 30 sekunder.Nu har du et valg imellem at forsøge at finde flere fejl ved min tilgang og derved skade dig selv ydeligere eller at indse sandheden og støtte denne udvikling. Valget står mellem planetcide eller en fantastisk fremtid uden forurening med sjove lynhurtige elektriske fartøjer.Hvis du vælger forkert kan du f.eks sige: når elbiler bliver attraktive er de ikke længere afgiftsfri Dem af Jer med lidt snilde kan endda gøre det selv netop nu. Der findes de komponenter der skal bruges i en mindre men veletableret amerikansk industri for elbilsentusiaster. Donorbilen kan købes for 1/3 plus moms og man kan måske få penge for de mange dele man fjerner fra bilen. Hvis man ønsker at lave disse biler med henblik på salg kan man nok endda få flåderabat og muligvis få en handel med fabrikken hvor man får bilen uden de mange dyre skoddele den ikke har brug for. såsom motoren...Prøv at lav en liste over de dele.En elbil kræver basalt set en elmotor, batteri og en strømreguleringsboks. Når/hvis vi får EEStor så kan selv ikke en Bugatti Veyron holde fronten mod elbilen.

  • 0
  • 0

Hej Dan I stedet for at bruge så megen energi på at hype EEstor, burde du så tage at undersøge om der egentlig er hold i de mange rygter. Et godt sted at starte kunne jo værehttp://www.uspto.gov. Patent 0071944 A1 fra 15. April, 2004. Og så kan man jo undre sig over at de endnu ikke har fået der web sted op at køre endnu på www.eestor.us Jf. http://tyler.blogware.com/blog/_archives/2... så skulle den ifølge virksomhedens øverste ledelse have været på trapperne siden marts.Måske de ikke må lave web sider fra amarikanske fænglser ;) Eestor virker på mig aldeles en 'and' og patentet skulle set i forhold til firmaets øvrige hemmelighedskræmmeri være temmelig sært idet det indeholder estimater for produktionspriser samt forventede markedspriser svarende til hvad du tidligere har beskrevet. Det er unægtelig bizart.Prøv evt. også http://www.treehugger.com/files/2006/03/ee... For mig at se er Eestor et fupfirma. Dine naive betragtninger om solfilm (ala Ovonics) mener jeg tilsvarende er af samme ringe kaliber.Hvis solfilm skulle have så store fordele i forhold til øvrige PV løsninger kan jeg ikke forstå at man med Uni-solar forsøger at sælge et så lidet konkurrencedygtigt produkt. Jeg støtter dig helt i din manglende restekt for brint hyped og i at elbilen er fremtiden, men for mig at se sker fremskridtet indenfor den nye generation af Li-ion batterier som er dukket op fra producenter som a123systems og AltairNano.Sidstenævnte kan jeg dog somme tider have mistænkt for også at være mere fup end fakta. Og så tilslutter jeg mig Bjarkes kommentar til dig, om at det vil gavne dine synspunkters gennemslagskraft, hvis du fremlagde dem på en mere begavet måde.  

  • 0
  • 0

Søren, jeg citerer fra min første post ovenfor:"og jeg har i et forsøg på at bekræfte virkeligheden af produktet kontaktet den nye canadiske city-elbilfabrikant Feel Good Cars der bekræfter deres kontrakt med EEStor om at anvende teknologien i deres biler fra 2008 og at de kom hjem fra et besøg hos EEStor i texas med brede smil på ansigterne. De forsikrede mig at produktet var virkeligt. "det kunne være du skulle holde dig til at lave pool borde : )

  • 0
  • 0

Hej DanLad mig prøve på en anden måde.Uanset om det var et smil eller en grin de kom hjem fra Texas med - finder du så eestor synderlig troværdig i deres måde at kommuikere på?Set i lyset at de ikke har fremvist noget produkt, hvor sandsynligt er det så at deres udmeldinger om priser er kvalificerede?Hvordan står deres produkt på et andet meget væsentligt område, nemlig sikkerhed?Firmaer som Valence, a123systems og AltairNano har allerede produkter i markedet eller i demonstration som kan levere en løsninger som fuldt ud vil kunne levere løsninger til elbiler. Det eneste der mangler er den markedsmæssige efterspørgsel som vil bringe produktionsprisen ned.Og eestor egenskab til at kunne oplades en million gange er ikke en engenskab som giver extra værdi i forhold til elbiler. NanoSafe som klarer 10000 af/opladninger ved 10C er allerede i overkanten.Set i lyset af at eestor allerede har rigelig konkurrence er al deres hokus-pokus og blå briller helt malplaceret, og for mig er det et udtryk for deres utrovædighed.Og enhver troværdig iværksættervirksomhed ville også havde evnet og forstået at kommunikere via en web site.Derfor, Dan, kunne jeg godt tænke mig at høre dig reformulere din vision i forhold til de produkter der faktisk eksisterer og prøve at give et input til, hvordan politikerne kan understøtte denne gryende nye tid på en realistisk måde. 

  • 0
  • 0

jeg håber at du forstår mens du læser disse ord hvor lidt jeg vægter at du godt kunne tænke dig at jeg ændrer mening.batterier bliver bedre og bedre men min erfaring med li ion er ikke just en pålidelighedsfest. og 10 grader C er ikke just et forventet leje. jo varmere jo værre har de det normalt. endda 'eksplodere' hvis de får det for varmt.din vurdering at et firma med et reelt produkt under opsejling ville have en hjemmeside er dummere end det skiffer der bruges til søren søndergaard pool borde. du må udskylde mig hvis jeg vægter en eksisterende (idealistisk) bilproducents ord over den indsigtsfulde observation.hvad jeg godt kunne tænke mig var at du indså at du reelt ikke ved en skid om hvor realistisk eestor er og måske skelede til Feel Good Cars udtalelse på området.jeg har formuleret en 'lov' i min korte tid her på jorden som jeg kalder law of smooth transitions som er en summering over min uendelige skuffelse over manglende teknologisk udvikling i vores verden. mere specifikt det aspekt at kvantespring aldrig sker. som eksempel kan nævnes OLED skærme som lovede at være meget bedre og meget billigere end noget andet men som så trækkes ud i enorme langdrag i en perfekt timing sådan at priser og kvalitet af konkurrende produkter kommer op og matcher det før introduktion. den lov dikterer således at hvis vi får eestor bliver det i en sådan timing at li ion også får praktisk uendelig levetid og en pris der gør det attraktivt i biler. men på nuværende tidspunkt er det sådan et de billigste produkter er så dyre en passende mængde til en bil koster 125000kr netto i 7000løse celler og alle de andre produkter koster ca det dobbelte. li ion er ganske simpelt ikke gangbart for biler endnu fordi røvhullerne tager skyhøje priser for dem istedet for at prissætte efter hvad det koster at fremstille så de kunne sælge oceaner af dem istedet. kan også formuleres som manglende vision at det kan bruges til biler og kun tænker i eksisterende markeder.jeg har desuden kontaktet a123 for at få en pris på 10000celler men dit veletablerede firma har ikke svaret i en uge nu.eestor har ingen konkurrence hvis de kommer med et produkt inden 2008 hvad angår de stupide (eller værre) politikere så skulle de opsøge alle mobile energikildeproducenter og spørge hvad kan vi gøre for at fremme denne udvikling så vi kan få produkter en masse for lav pris. beløbet der skulle ligges bag er meget højt for den situation vi er i kan med rette kaldes clear and present danger. ikke bare når holland forsvinder men langt før det når olieudbuddet er faldende og behovet voldsomt stigende hvilket har en ganske kedelig udgang hvis man er nogle idioter. og det er ganske få år væk mine herrer. I er idioter netop nu men konsekvenserne kommer snart.jeg vil turde den påstand at fortsætter vi ufortrødent så har vi mærket en utålelig prisstigning på olie inden 2010. den udvilking er jeg faktisk glad for fordi det tvinger de idioter jeg kalder mine meddanskere til at gøre noget hvilket Jeres hidtige agering antyder at I ikke ville hvis I bare kunne lukke øjnene for drivhuseffekten i en 50år endnu. så jeg hylder at olien bliver sværre at finde og at behovet 5 dobles med kina og indien. do the math.ikke en eneste af Jer har sagt det er sku en god ide at skifte til eldrift når det både er så let, så potent og så sundt for vores fremtid. istedet har den ene efter den anden angrebet løsningen trods simpel logik. de bedste blandt Jer har kun magtet at tie stille og det er stadig ganske ynkeligt.vind, sol og biobrændsel til udglatning af forsyning. el baseret økonomi til bl.a. biler. det er meget at holde i hovedet på en gang. ved det godt. nogle af ordene har 11 bogstaverhvor mange af Jer var klar over at olien er ved at slippe op. og det går galt før den slipper helt op. meget

  • 0
  • 0

Uha da Dan!Efter sådan en svada tror jeg ikke, at jeg vil forsøge at rokke dig i din tro på eestor.Mht a123systems så kan du jo blot bruge de priser de har på deres web site.10C er et mål for aflade/oplade hastighed.Olie vil være tilgængelig på det nuværende forbrugsniveau i mindst 30-40 år endnu.Via kulforgasning vil man idag til konkurrencedygtige priser kunne producere el, varme og transportbrændsel. Den eneste grund til at man ikke gør det er at OPEC altid vil kunne slå forretningen i stykker.Og så er der jo alle dem som tror på akraft - med meget sund fornuft.Som jeg skrev i mit forrige indlæg støtter jeg helt din holdning til elbiler. Men jeg mener at de kan indføres i et markedsorienteret samfund. Vi har altså meget lidt positivt at lære fra Stalin og hans ligemænds metoder.Jeg synes egentlig emnet her er særdeles interessant, men det virker ikke til at være besværet værd at diskutere det med dig Dan. 

  • 0
  • 0

søren, jeg kan ikke se priser på deres seriøse produkter. kun deres små packs til legetøj på 123racing sitet.har du et link til de priser du snakker om?hvad er ligeledes dit grundlag for at sige olie er tilgængeligt i nuværende rate de næste 30-40 år? forsyningen vil snart falde så vidt jeg vedog kunne det måske sive ind at behovet på verdensplan har tænkt sig at stige en 'anelse' de kommende år? ikke bare nogle få procent men flere hundrede procent.faldende forsyning og eksplosivt stigende behov...og selv om man kan lave brændstof af kul så ville det ikke just hjælpe drivhussituationen. så måske det ikke er min tro der skal rokkes!!er der ikke en eneste af Jer der fatter noget som helst??

  • 0
  • 0

http://www.a123systems.com/html/products/b... du se at man kan købe en celle til knap 20$ pr stk.Cellerne anvendes kommercielt til DeWalt håndværktøj jf.http://www.dewalt.com/36v/Deres battery-pack som består af en 11-12 celler har en markedspris på 170$ så umiddelbart er DeWalts indkøbspris i hvert fald under 10$.Ved 2000 cycles vil den kunne have lagret ca. 16 kWh svarende til godt 3 kr/kWh. Effektiviteten af en elbil er ca en faktor 3 i forhold til benzinforbrænding, så hvis man sagde at grønt el kunne købes afgiftsfrit så er batteridrift allerede næsten konkurrencedygtigt under danske forhold.Oliereserver er jf. IEA og EIA.Peak-oil er mest hysteri. Eneste problem i markedet er OPEC's dominerende stilling, hvilket for mig er den primære årsag til vi bør skaffe et bredere energigrundlag.

  • 0
  • 0

Hej DanJeg har spekuleret noget over hvad det betyder at min 'mening er dokumenteret'.Er det taget til efterretning?Er det fuldstændig tåbeligt eller naivt?Eller mener du der er gode argumenter iblandt som har givet dig anledning til eftertanke?Hvis det sidste vil jeg gerne høre om det.Mht. Al Gore og AIT så finder jeg ikke det er et godt udgangspunkt for evt. at diskutere CO2 og global opvarmning. Her er der jo primært tale om ækel politisk, demagogisk manipulation med håndplukket videnskablig fakta, som såkaldte højt estimerede (og betalte) videnskabsfolk burde have været ude og fordømme på det kraftigste.Det synes som om at Stephen Schneiders fortalelse efterhånden er blevet den vigtigste rettesnor indenfor klimadiskussionen.Men jeg vil meget gerne høre om din holdning til sagen før jeg forholder mig til om det er værd at diskutere den i denne tråd. 

  • 0
  • 0
Bidrag med din viden – log ind og deltag i debatten