Uigennemskuelige takster forvirrer rejsekort-passagerer
more_vert
close

Få de daglige nyheder fra Version2 og Ingeniøren. Læs mere om nyhedsbrevene her.

close
Ved at tilmelde dig accepterer du vores Brugerbetingelser, og at Teknologiens Mediehus og IDA-gruppen lejlighedsvis kan kontakte dig om arrangementer, analyser, nyheder, tilbud mm via telefon, SMS og email. I nyhedsbreve og mails fra Teknologiens Mediehus kan findes markedsføring fra samarbejdspartnere.

Uigennemskuelige takster forvirrer rejsekort-passagerer

I 2013 kom der 482.850 nye brugere af rejsekortet, og antallet af rejser har rundet de 50 millioner. Brugerne har dog stadig svært ved at gennemskue priserne, og et faldende antal brugere - nu under halvdelen - ville anbefale rejsekortet til andre.

Der fremgår af en undersøgelse, som analysebureauet Epinion har gennemført for Rejsekort A/S.

Adm. direktør for Rejsekort A/S Bjørn Wahlsten mener imidlertid ikke, at det er et dårligt tegn.

»To tredjedele har allerede anbefalet rejsekortet til andre. Det er jeg er stolt af. Antallet falder jo, fordi man ikke anbefaler et produkt til folk, der har det i forvejen,« siger Bjørn Wahlsten.

Læs også: Rejsekort gør det 'nærmest uladsiggørligt' at skifte betalingskort

Under alle omstændigheder ser det ikke ud til, at brugerne er blevet mere tilfredse med takstsystemerne på rejsekortet. Der hersker stadig forvirring over, hvad en rejse skal koste på en given strækning.

Det viser sig i undersøgelsen ved, at 45 procent af brugerne siger, at de er utilfredse eller meget utilfredse med mulighederne for at få overblik over priser på forskellige rejser på rejsekort. Til det svarer direktøren blot:

»Med rejsekortet er det blevet tydeligt for alle, at der er forskellige priser og rabatter, fordi man har samlet betalingen på ét kort. Det kan godt fremstå forvirrende.«

Læs også: Minister: Rejsekortets takstkaos skal løses i år

Bjørn Wahlsten påpeger, at forvirringen skyldes, at DSB udregner sin pris efter 'skinnezoner'. Prisen sættes f.eks. til seks skinnezoner hos DSB, mens rejsekortet udregner prisen efter 'rejsekortzoner', som varierer fra DSB’s. Seks skinnezoner kan svare til otte rejsekortzoner - og så bliver rejsen dyrere. Det kan man se på rejseplanen.dk.

»Men det er vigtig lærdom, det her. Det står meget tydeligt, at prissystemet skal være meget mere simpelt for kunderne. Det er der heldigvis også taget politisk initiativ til,« siger han.

Trafikstyrelsen er lige nu i gang med at finde en løsning for et fælles takstsystem for Sjælland sammen med DSB, Movia og Metroselskabet, som skal træde i kraft januar 2015.

sortSortér kommentarer
  • Ældste først
  • Nyeste først
  • Bedste først

Hvorfor dog lave et kompliceret zonetakstsystem når det kan gøres helt simpelt med en pris pr. minut man kører. Det fungerer fint andre steder.

På den anden side kan man jo vælge det italienske administrationsprincip: Hvorfor gøre det simpelt når det kan kompliceres ud i det uendelige...

At systemet så har mange tekniske fejl og endnu ikke er klar til at gå i betatest er en helt anden sag.

MVH
Jan - der bruger Rejsekortet jævnligt og faktisk har oplevet at det fungerede efter hensigten... ind i mellem

  • 5
  • 3

Hvorfor dog lave et kompliceret zonetakstsystem når det kan gøres helt simpelt med en pris pr. minut man kører. Det fungerer fint andre steder.

Det vil ikke ligefrem gøre det mere overskueligt, hvad en tur kommer til at koste... f.eks. var der 55 minutters ventetid i Hellerup ved skift af S-tog fra linie B mod Hillerød til linie C mod Klampenborg forleden aften, skulle det gøre rejsen mere værd end at køre videre til Hillerød?

NB: Jeg gik, det var hurtigere ;-)

  • 9
  • 0

Prøv lige at sætte den gode hr. Wahlstens forskruede logik i anden sammenhæng

Det svarer til en politiker der får dårlige meningsmålinger siger:

"Det er jeg stolt af, for det betyder jo bare at de stemte på mig sidste gang"

Når man spørger folk om de ville anbefale et produkt, så er det altså ikke relevant om de tidligere har villet anbefale det :)

  • 1
  • 0

"Det vil ikke ligefrem gøre det mere overskueligt, hvad en tur kommer til at koste... f.eks. var der 55 minutters ventetid i Hellerup ved skift af S-tog fra linie B mod Hillerød til linie C mod Klampenborg forleden aften, skulle det gøre rejsen mere værd end at køre videre til Hillerød?"

Det er selvfølgelig et problem, men hvis man skal logge ind/ud ved alle på/afstigninger kan minuttaksten vel godt anvendes alligevel.

Derimod syntes jeg det er mere problematisk, hvis man glemmer at logge ud og der er 8 timer til næste bus, som jo er tilfældet visse steder.

  • 0
  • 0

Synes faktisk, det er et rigtig fint princip med rejsekortet, at prisen grundlæggende er bestemt ud fra begyndelses og slut-destinationen, så man hverken skal betale ekstra for at køre en omvej, eller for at det tager længere tid. På den måde betaler man for den vare, man modtager - nemlig transport fra A til B - men uafhængigt af kvaliteten af den pågældende transport.
Problemet er prisstrukturen.

  • 4
  • 0

Det sætter forsinkelser i et helt nyt lys. ;-)

Det kunne evt. løses ved at tid kun tælles, når bussen/toget faktisk bevæger sig, eller også bare kigge på kilometertælleren ved start og slut uden brug af tid.

Kører man 5 km betaler man 5 kr pr. km, eller hvad der nu end dækker. Taksten kan stå i displayet foran på bussen. Taksten er landsdækkende. Færdig, slut, prut.

Så bliver der økonomisk motivation for at holde busser og tog i bevægelse. Dårligt fungerende trafik bliver en dårlig forretning.

  • 1
  • 3

Man føler sig da nærmest snydt, når man skal gi 256 kr. med rejsekort, og 177 kr. ved at købe en billet mellem Kolding og København, vel at mærke samme afrejse tidspunkt, så burde prisen ikke bare være den samme. Vi har jo et prissystem på billetter, så kunne man jo bare bruge det samme til rejsekortet.

  • 2
  • 1

Vi er meget langt fra at have "én rejse - én pris" også med de billettyper, der var før Rejsekort. At sige, at vi har ét prissystem på billetter, er noget vrøvl.
Dit eksempel viser det jo meget godt. Hvorfor skal du rejse billigere, bare fordi du er ung? Du fylder lige så meget i toget, og rejser på samme tidspunkt som andre, der skal betale væsentligt mere. Hertil er der så nok ca. 20 andre forskellige rabatter, der er mulige at opnå på den givne strækning.

Takstzonerne er ikke det eneste problem i prissætningen i den kollektive transport. Det er i lige så stor grad underlige rabatter, der gør det uoverskueligt.

  • 2
  • 1

Mon direktøren har fået hjælp til at forklare paradokset i, at jo flere der får Rejsekortet, jo færre vil anbefale det til andre, han kan umulig selv have udtænkt den konklusion.

Wahlsteens forklaring underbygger desværre endnu engang, at Rejsekortets direktion står i vejen for deres eget produkts 'succes' - for heldigvis er danskerne ikke så dumme, tiltrods for stopfodring med 'Vild med Dans' og 'X-faktor', at de ikke kan spotte en arrogant person med en arrogant holdning.

Mon ikke forklaringen snarere er den, at jo mere udbredt rejsekortet bliver, bl.a. til personer der påtvinges brugen af det i mangle af andet tilgængelig rejsehjemmel, så vil de måske ikke være helt så begejstret for produktet som den der tidligere valgte det frivilligt. Det uundværligt fører til færre og færre der vil - og har samvittighed - til at anbefale det til venner og bekendte - man vil måske gerne bevare venskabet :-)

  • 7
  • 1

Vi er atter tilbage ved det grundlæggende problem, nemlig politikernes manglende evne til at blive enige om et enkelt fælles zonesystem. Det tekniske system bag Rejsekortet fejler ikke noget. Det bruges faktisk mange andre steder i verden.
Men som ved al digitalisering, skal man simplificere processerne inden man implementerer.
Man kunne jo også se det som en kærkommen lejlighed til at for ryddet op i alle de sære regler.

  • 1
  • 0

Jeg synes ikke det store problem med rejsekortet er uigennemsigtige priser, men mere teknikkens pålidelighed. Jeg har snart haft kortet et år. Jeg bruger det ikke ofte, måske et par gange pr måned, men jeg har allerede oplevet 5 tilfælde af svigtende apparatur, manglende registrering med efterfølgende bøvl om hvornår man kørte hvor. Værst var en tur til Ålborg fra København, hvor den sidste udcheckning i en bus fejlede. det tog to måneder at opklare sagen. Det er simpelthen ikke godt nok. Jeg er enig i at systemet ikke engang er klar til betatest endnu. Hvordan kan man sætte noget med så dårlig pålidelighed i fuld funktion?

  • 1
  • 0

f.eks. var der 55 minutters ventetid i Hellerup ved skift af S-tog fra linie B mod Hillerød til linie C mod Klampenborg forleden aften, skulle det gøre rejsen mere værd end at køre videre til Hillerød?

Man betaler allerede ekstra ved forsinkelser, hvis rejsetiden bliver længere, end det rejste antal zoner berettiger. I hovedstadsområdet må en 2-zoners rejse tage 60 minutter. Hver ekstra zone må tage 15 minutter mere. Hvis rejsetiden er længere end zoneantallet tillader, er det rejsetiden, der bestemmer prisen.

  • 1
  • 0

Et overset problem med rejsekortet er, at en almindelig 65-billet normalt er 50% (med nogle weekendundtagelser), mens man skal være hyppig rejesende for at opnå samme rabat på pensionistrejsekortet. Derfor havde jeg kun rejsekort i en kortere periode, hvor jeg kun helt undtagelsesvis brugte det til et par S-togsbilletter.
Men årsagen til denne 65-billetfordel i forhold til rejsekortet er måske, at 65-billetten skal bortfalde, når rejsekortet er endeligt gennemført? :-(

  • 0
  • 0

»Men det er vigtig lærdom, det her. Det står meget tydeligt, at prissystemet skal være meget mere simpelt for kunderne. Det er der heldigvis også taget politisk initiativ til,« siger han.

Trafikstyrelsen er lige nu i gang med at finde en løsning for et fælles takstsystem for Sjælland sammen med DSB, Movia og Metroselskabet, som skal træde i kraft januar 2015.>>

Hvis det nu havde været tænkt ind allerede fra start- og/eller et forenklet zonesystem. OG hvad man gør ved nedbrud- og pensionister, hunde, cykler, børn og...
Så, havde vi måske i dag haft et rimeligt system.

Bjørn Wahlsten må vist været plastic-overtrukken, eller hvad man nu kan være får at forsvare dette produkt, som alt for få er rigtig glade for- og som møder så massiv kritik.

Mvh
Tine

  • 3
  • 0

Takstproblemerne udstiller vel "bare" endnu engang at vi har indrettet det offentligt trafikkaos så himmelråbende idiotisk at vi i København har mindst tre forskellige store organisationer der ikke alene konkurrerer med tilsyneladende direkte bekriger hinanden. At kalde det et trafiksystem ville mildt sagt være en overdrivelse.
Resultatet er, at "det offentlige" kan bruges af turister, pensionister og andre der har god tid til at vente på busser der aldrig kommer, og jo desværre også er eneste tilbud til de der ikke har råd til at købe en bil. Politikken vender i den grad den tunge enden nedad, de fattige kan sidde som sild i en tønde til skyhøje takster og skal bruge oceaner af tid i det elendige "system".
Vi andre, som ellers nok kunne være kollektivt indstillede og gerne ville benytte et system der virker og som kan garanterer at vi kan komme fra a til b til tiden, for en fornuftigt - og gennemskuelig pris - og på med nogle ikke alt for uappetitlige busser og tog, vi tager selvfølgelig de eneste transportmidler der virker nogenlunde i København: vores ben eller en cykel når det ikke regner, eller bilen når det gør. "Det offentlige"? Det kan man ikke bruge til noget som helst i dets nuværende grotesk elendige udformning.
Ps: er der for resten nogen der har undersøgt hvad det var der skete med trængslen under lærer-lockouten sidste år? -

  • 0
  • 0

Takstproblemerne udstiller vel "bare" endnu engang at vi har indrettet det offentligt trafikkaos så himmelråbende idiotisk at vi i København har mindst tre forskellige store organisationer der ikke alene konkurrerer med tilsyneladende direkte bekriger hinanden. At kalde det et trafiksystem ville mildt sagt være en overdrivelse.
Resultatet er, at "det offentlige" kan bruges af turister, pensionister og andre der har god tid til at vente på busser der aldrig kommer, og jo desværre også er eneste tilbud til de der ikke har råd til at købe en bil. Politikken vender i den grad den tunge enden nedad, de fattige kan sidde som sild i en tønde til skyhøje takster og skal bruge oceaner af tid i det elendige "system".
Vi andre, som ellers nok kunne være kollektivt indstillede og gerne ville benytte et system der virker og som kan garanterer at vi kan komme fra a til b til tiden, for en fornuftigt - og gennemskuelig pris - og på med nogle ikke alt for uappetitlige busser og tog, vi tager selvfølgelig de eneste transportmidler der virker nogenlunde i København: vores ben eller en cykel når det ikke regner, eller bilen når det gør. "Det offentlige"? Det kan man ikke bruge til noget som helst i dets nuværende grotesk elendige udformning.
Ps: er der for resten nogen der har undersøgt hvad det var der skete med trængslen under lærer-lockouten sidste år? -

  • 0
  • 0

Rejsekortet illustrerer simpelthen, hvad der sker, når man udliciterer offentlig service:
Focus flyttes fra service og kvalitet, til hvordan man skraber så mange penge som muligt ind og fordeler dem i forskellige lommer...

  • 2
  • 0

.11. august 2014, Offer for rejsekort-spidsfindighed: Kørte 2x3 zoner - betalte for 8.
Rejsekort-kunder skal holde godt øje med tiden, hvis de vil undgå at betale for overflødige zoner i forhold til passagerer med pap-klippekort.
http://www.version2.dk/artikel/offer-rejse...
Citat: "...
Forklaringen fra kundeservice er, at der er gået mindre end 30 minutter, fra Finn Gamél Christensen har checket ud i Albertslund, til han har checket ind igen. Og hvis rejsen inden for en halv time genoptages i samme zone, som check ud er foretaget i, så bliver de to rejser lagt sammen. Men hvordan bliver det til otte zoner? Jo, i rejsekortsystemet er der noget, der hedder maksimum-rejsetid, som er den tid, det højst må tage at rejse et givent antal zoner.
...
Sammenkædningen af rejser kan ifølge kundeservice dog undgås ved at foretage det, der i rejsekort-terminologi kaldes en nul-rejse. Det foregår ifølge den besked, Finn Gamél Christensen har fået fra kundeservice, ved, at der først checkes ud fra rejsen. Dernæst checkes der ind igen, det skal så efterfølges af et check ud, og så skulle kortet være det, kundeservice kalder nulstillet.
..."

  • 0
  • 0